fråga om acceleration C20, X60
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
fråga om acceleration C20, X60
Är det någon som vet nåt om acceleration?
X10p har en accelerationskraft på 0.75m/s2 A32 1.2m/s2
om jag räknat rätt betyder det att det tar ca 30 s för ett x10p att komma upp i 80km/h medans A32 kommer upp i 80km/h på 18.5 s, ca 11s snabbare, om då retardation är lika så betyder väl det att man skulle spara 22s per uppehåll. Östra stn - Kårsta 17 uppehåll skulle man spara 6.5 minuter! om x10p hade accat lika bra...
frågor
vad har c20 för Acceleration?
och vad kommer nya X60 att ha?
finns det någon standard för lokaltåg? vilket pendel/lokaltåg har bäst acceleration i Sverige och hur är det internationellt?
vad är gränsen för hur hög acceleration man kan ha på spårtrafikfordon
X10p har en accelerationskraft på 0.75m/s2 A32 1.2m/s2
om jag räknat rätt betyder det att det tar ca 30 s för ett x10p att komma upp i 80km/h medans A32 kommer upp i 80km/h på 18.5 s, ca 11s snabbare, om då retardation är lika så betyder väl det att man skulle spara 22s per uppehåll. Östra stn - Kårsta 17 uppehåll skulle man spara 6.5 minuter! om x10p hade accat lika bra...
frågor
vad har c20 för Acceleration?
och vad kommer nya X60 att ha?
finns det någon standard för lokaltåg? vilket pendel/lokaltåg har bäst acceleration i Sverige och hur är det internationellt?
vad är gränsen för hur hög acceleration man kan ha på spårtrafikfordon
Gränsen för hur hög acceleration är greppet mellan hjulbanan och rälet. Till skillnad från bildäck, så har man hjul av stål vilket gör att kontaktytan mellan blir väldigt liten. Man kan tänka sig att franska metro med sina gummihjul har det lite lättare...
Har man dålig grepp eller blöt/snö/löv/olja/liknande på rälet, så snurrar hjulen löst. Det kan man ibland se och höra på CX vagnar som har ibland problem med "för höga strömmar", vagnen spinner vid start. CX värde för godkänd acceleration förresten är mellan 1,0 och 1,3 m/s.
Har man dålig grepp eller blöt/snö/löv/olja/liknande på rälet, så snurrar hjulen löst. Det kan man ibland se och höra på CX vagnar som har ibland problem med "för höga strömmar", vagnen spinner vid start. CX värde för godkänd acceleration förresten är mellan 1,0 och 1,3 m/s.
Senast redigerad av Zerous den tisdag 13 april 2004 8:34, redigerad totalt 1 gånger.
A32 acceleration
Nu får jag lov att göra dig besviken, en A32 gör 0-80 på cirka 35 sekunder, Accelerationen är störst och konstant i början upp till cirka 40 Km/h för att sedan avta märkbart och vara tämligen låg vid 80 Km/h.
Det angivna värdet är den maximala accelerationen.
En X60 däremot är byggd för högre farter och håller den maximala accelerationen högre upp, noll till 80 tar då circa 22 sekunder inklusive den tid det tar att styra upp motorströmmen från noll. Detta är någon sekund snabbare än en X420 som "drar järnet", något som dock ej rekommenderas.
Et 420 gör 0-120 på cirka 42 sekunder mot en knapp minut för X1.
Det angivna värdet är den maximala accelerationen.
En X60 däremot är byggd för högre farter och håller den maximala accelerationen högre upp, noll till 80 tar då circa 22 sekunder inklusive den tid det tar att styra upp motorströmmen från noll. Detta är någon sekund snabbare än en X420 som "drar järnet", något som dock ej rekommenderas.
Et 420 gör 0-120 på cirka 42 sekunder mot en knapp minut för X1.
Re: fråga om acceleration C20, X60
Obeaktat om dina accelarationsuppgifter är felaktiga eller inte, så kan man väl inte riktigt räkna (om man inte vill uppnå vissa resultat för än annan tråd dåJocke S. skrev:X10p har en accelerationskraft på 0.75m/s2 A32 1.2m/s2
om jag räknat rätt betyder det att det tar ca 30 s för ett x10p att komma upp i 80km/h medans A32 kommer upp i 80km/h på 18.5 s, ca 11s snabbare, om då retardation är lika så betyder väl det att man skulle spara 22s per uppehåll. Östra stn - Kårsta 17 uppehåll skulle man spara 6.5 minuter! om x10p hade accat lika bra...

Även om X10an är långsammare så lär den ha tagit sig längre när den väl uppnår 80, så helt förlorade är väl inte de 11s...?
I övrigt är jag alldeles för lat för att återuppväcka fysikkunskaperna och komma med en bättre siffra

Re: A32 acceleration
mycket man inte vet, 35s är ju precis som x10p, det var intressant så trots att a32 i teorin accar snabbare så tar det lika lång tid ...Lokf Henrik Schütz skrev:Nu får jag lov att göra dig besviken, en A32 gör 0-80 på cirka 35 sekunder, Accelerationen är störst och konstant i början upp till cirka 40 Km/h för att sedan avta märkbart och vara tämligen låg vid 80 Km/h.
Det angivna värdet är den maximala accelerationen.
En X60 däremot är byggd för högre farter och håller den maximala accelerationen högre upp, noll till 80 tar då circa 22 sekunder inklusive den tid det tar att styra upp motorströmmen från noll. Detta är någon sekund snabbare än en X420 som "drar järnet", något som dock ej rekommenderas.
Et 420 gör 0-120 på cirka 42 sekunder mot en knapp minut för X1.
hmm vad innebär det då?, vilka vinster skulle man kunna göra på RB om man ökade accelerationen?
tack för svaret Henrik, fast nu är jag ännu mer förbryllad
Ja!
Men A32 behöver kortare sträcka, däeför vinner man tid, den bromsar också hårdare än X10p, även vid normal driftbromsning, sammanlagt tror jag inte att man tjänar mer än cirka fem sekunder per uppehåll.
Dock, varje insparad minut är viktig! Vips har man sparat in ett helt omlopp i rusningen och då blir det stora pengar.
Riktigt fort går det förståss om man gör allt, färre uppehåll, högre hastighet, bättre acceleration, fler och bredare dörrar, rakare kurvor och optimerat signalsystem,
Samt en skicklig förare och raska konduktörer!
MVH
HS
Men A32 behöver kortare sträcka, däeför vinner man tid, den bromsar också hårdare än X10p, även vid normal driftbromsning, sammanlagt tror jag inte att man tjänar mer än cirka fem sekunder per uppehåll.
Dock, varje insparad minut är viktig! Vips har man sparat in ett helt omlopp i rusningen och då blir det stora pengar.
Riktigt fort går det förståss om man gör allt, färre uppehåll, högre hastighet, bättre acceleration, fler och bredare dörrar, rakare kurvor och optimerat signalsystem,
Samt en skicklig förare och raska konduktörer!
MVH
HS
Helt rätt! precis vad som behövs, tyvärr är ju inte alla förare lika skickliga som jag och alla konduktörer är inte lika raska som jag var när jag vinkadeHS skrev:Ja!
Men A32 behöver kortare sträcka, däeför vinner man tid, den bromsar också hårdare än X10p, även vid normal driftbromsning, sammanlagt tror jag inte att man tjänar mer än cirka fem sekunder per uppehåll.
Dock, varje insparad minut är viktig! Vips har man sparat in ett helt omlopp i rusningen och då blir det stora pengar.
Riktigt fort går det förståss om man gör allt, färre uppehåll, högre hastighet, bättre acceleration, fler och bredare dörrar, rakare kurvor och optimerat signalsystem,
Samt en skicklig förare och raska konduktörer!
MVH
HS
