Linbanan i Göteborg

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Niklausson

Linbanan i Göteborg

Inlägg av Niklausson »

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6610082

"Byggnadsnämnden i Göteborg gav under tisdagen klartecken för att börja jobba med detaljplan för linbanan. Bygget ska komma igång hösten 2019".

Hur kan det ta sån lång tid (2 år) att jobba med en detaljplan, är det rimligt? Vad har man gjort under den tiden som gått fram tills nu? För övrigt tycker jag det är synd att byggnadsnämnden godkänner detta som vart aktuellt i kanske 1-2 år medan spårväg på norra älvstranden samt backa, som vart aktuellt sen vad 60-80 talet, går på snigelfart. Vart är godkännandet för det, hur många studier behöver gbg för att inse att det är så mycket mer samhällsekonomiskt än tex västlänken.

För övrigt tycker jag det är en rolig grej och hoppas på att den kommer att användas väl. Hade dock vart trevligare som spårvagnsbyggandet börjar ta fart. Århus som bygger letbane (mellanting spårväg/tunnelbana/pendeltåg?) och tittar man på alla det utbyggnadsplaner man har kommer man gå om Göteborg i antal km/spår.
BSB101

Re: Linbanan i Göteborg

Inlägg av BSB101 »

Att ändra eller ta fram en helt ny detaljplan tar sin tid med samråd och remissrundor. Demokrati brukar det kallas. Sedan kan jag tänka mig att det inte precis råder arbetsbrist på ansvarigt kontor.
Skriv svar