Hur varmt är berget?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Hur varmt är berget?

Inlägg av Lennart Petersen »

Inge skrev:När stationerna på blå linjen sprängdes ut talades det mycket om att det skulle ta decenier innan berget värmts upp och stabila temperaturgradienter erhållits.

På 70-talet och även så sent som på 90-talet var där kallare än idag. Det tycker jag mig kunna påstå utan mätning och enbart utifrån upplevelsen. Men det är ju 25 år sedan. De senaste åren har jag inte tänkt så mycket på det, antagligen just för att det blivit varmare.

Men hur varma är tunnelväggarna vid tex Kungsträdgården idag och har temperaturen stabiliserats?
Jag har åkt så gott som dagligen med blå linje sedan 1975. Det var rätt kyligt nere i stationerna till en början men på ungefär 10år hade de värmts upp till en ganska behaglig temperatur, tror det är runt 18C i snitt och denna temperatur har sedan hållits stabilt intill nutid.
Och det är alltså samma året runt , behagligt svalt att komma ner stekheta sommardagar och ombonat och skönt kalla vinterdagar.
Att temperaturen succesivt skulle öka under några år var också vad experterna utlovade och uppenbarligen hade dom rätt.
Vad som värmt upp är då energi från tågen, belysning och andra elektriska installationer.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Berget hade + 4 grader då det var nysprängt. Tror även jag att man är uppe i 15-20 grader nu.

Vi får väl skicka ner någon med en snabbtermometer och mäta lite..... :D
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Hur kommer de nya stationerna på Citybanan kännas?
Visserligen med plattformsväggar, men ändå.
Jag minns att Stockholms Södra kändes väldigt kall efter ombyggnaden på 80-talet, Arlanda C är också en obehagligt kall station.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen

roggek skrev:Hur kommer de nya stationerna på Citybanan kännas?
Jag minns att Stockholms Södra kändes väldigt kall efter ombyggnaden på 80-talet, Arlanda C är också en obehagligt kall station.
Bör ju vara lika kallt från början som det var på andra djupstationer.
Men plattformsväggar kan ju göra en hel del till att det blir mer ombonat redan från början och trängsel av resenärer skapar också värme. En fullvuxen människa ger ifrån sig ca 100W kroppsvärme.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Citybanans plattformar har redan nu närmast inomhustemperatur. Plattformsväggarna funkar även som komforthöjare i det avseendet. Ingen rå "gruvkänsla".
haba

Inlägg av haba »

Ja, många människor värmer bra. Så det blir nog snabbt finfin varmt på Citybanans stationer. En annan faktor för värmen är ifall tågen återmatar bromsenergin eller om den "spills" i tunneln.

Harald.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Gällande TUB3 har jag ett svagt minne av att det skulle ta 25 - 30 år innan man nådde upp till omkring 20 grader C. Kan dock inte påminna mig var jag läst denna uppgift någonstans.

Jag åkte TUB3 regelbundet runt år 2000 och har inget minne av att stationerna då skulle vara kalla.
Lennart Petersen

Stefan Widén skrev:Berget hade + 4 grader då det var nysprängt. Tror även jag att man är uppe i 15-20 grader nu.

Vi får väl skicka ner någon med en snabbtermometer och mäta lite..... :D
Jag mätte på tre stationer i kväll och de höll alla +16C
Jag har nog uppskattat temperaturen till aningen mer men man har ju ofta ytterkläder på sig så det gör väl lite.
Men det är som sagt skönt på vintern att komma ner till en ombonad miljö och lika skönt med en sval station under stekheta sommardagar.
Lennart Petersen

Inge skrev:Nja berget som nysprängt håller väl årsmedeltemperatur en plus ca 1 grad per 40 meters djup. Ungefär alltså, det beror ju lite på bergarter och grundvatten etc.

Men mellan 8 och 10 grader borde det varit på de flesta stationer. Lufttemperaruren är inte densamma som bergtemperaturen. Framförallt sommartid bör den vara högre. Hur mycket högre beror förstås på lokala förhållanden.

Men säg att temperaturen på en typisk station från början låg på 9 grader vintertid och 14 sommartid så tror jag inte man är så långt från verkligheten.

Nu verkar den uppenbarligen vara kring 16 vintertid, tack för mätningen, och kanske drygt 20 sommartid? Med andra ord behaglig.

Men är det den stabila temperaturen eller kommer den att fortsätta att stiga och kanske till och med bli lite för varm?
Nej det är stabilt nu och har så varit i minst 25 år, jag kan inte minnas någon förändring på senare år.
Och att det skulle öka succesivt för att sedan stanna på en viss nivå var också vad som från början utlovades av experter.
Vore ju intressant också att mäta på Blå T-Centralen där det är dubbla trafiken mot i grenarna och så mycket mer resande som värmer upp ?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Östermalmstorg var var väldigt kall när stationen var ny, men där antar jag att det har blivit behagligare nu.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag minns att Akalla var väldigt kall en sommardag när jag var där för ca. 10 år sedan... Exakta temperaturskillnader kan jag inte ge, men på senare tid är det inte lika kallt som jag upplevde det då.
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:Nja berget som nysprängt håller väl årsmedeltemperatur en plus ca 1 grad per 40 meters djup. Ungefär alltså, det beror ju lite på bergarter och grundvatten etc.

Men mellan 8 och 10 grader borde det varit på de flesta stationer. Lufttemperaruren är inte densamma som bergtemperaturen. Framförallt sommartid bör den vara högre. Hur mycket högre beror förstås på lokala förhållanden.

Men säg att temperaturen på en typisk station från början låg på 9 grader vintertid och 14 sommartid så tror jag inte man är så långt från verkligheten.

Nu verkar den uppenbarligen vara kring 16 vintertid, tack för mätningen, och kanske drygt 20 sommartid? Med andra ord behaglig.

Men är det den stabila temperaturen eller kommer den att fortsätta att stiga och kanske till och med bli lite för varm?
Nej det är stabilt nu och har så varit i minst 25 år, jag kan inte minnas någon förändring på senare år.
Och att det skulle öka succesivt för att sedan stanna på en viss nivå var också vad som från början utlovades av experter.
Vore ju intressant också att mäta på Blå T-Centralen där det är dubbla trafiken mot i grenarna och så mycket mer resande som värmer upp ?
Intressant kan ju vara att jämföra med de nyaste bergstationerna, Bagarmossen och Skarpnäck.
Vestis

Inlägg av Vestis »

Stockholms södra räknades som utomhusstation när den byggdes. Det är öppet ut mot parken i norra väggen. Från början satt det gunnebostängsel i öppningarna, men eftersom plattformarna blev glashala av snön som yrde in bytte man till sträckmetall. Det är i mitt tycke dessutom mycket snyggare.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vestis skrev:
Stockholms södra räknades som utomhusstation när den byggdes. Det är öppet ut mot parken i norra väggen. Från början satt det gunnebostängsel i öppningarna, men eftersom plattformarna blev glashala av snön som yrde in bytte man till sträckmetall. Det är i mitt tycke dessutom mycket snyggare.
Vid Södra är det inte heller många meter till tunnelmynningen i söder så även det har nog bidragit till temperaturen på stationen.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

När jag körde på gruvbanan sorry bana 3 var det isfläckar på plattformen Akalla, kan väl i någon mån bero på att norra uppgången inte var inglasad då.
Skriv svar