Umeå, tidtabell 1969-1970
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Umeå, tidtabell 1969-1970
Jag har i gömmorna hittat en tidtabell för Umeå Lokaltrafik 1969-1970 som jag har skannat in.
Re: Umeå, tidtabell 1969-1970
Namnam, p*rrlektyr för tidtabellsnördar
Jag undrar vad som var tanken bakom nummerändringen i Umeå ca 1980 eller 1981, då man lade till en nolla bakom det gamla linjenumret. 1
10, 2
20 osv.

Jag undrar vad som var tanken bakom nummerändringen i Umeå ca 1980 eller 1981, då man lade till en nolla bakom det gamla linjenumret. 1

De fick väl storhetsvansinne! Det kändes väl lite för småstadsmässigt med ensiffriga linjenummer. Sen hittade man säkert på någonting om att det var för att skapa utrymme för framtida linjevarianter, eller något i den stilen...
Intressant läsning.
Busstrafiken i Umeå har verkligen utvecklats sedan 1969/70. Då fanns endast en linje med "stadsmässig" turtäthet (1), idag är det 5-6 stycken - lite beroende på hur vi definierar begreppet. Naturligtvis beror detta på att staden växt, men jag tror också att bussresandet ökat snabbare än befolkningstillväxten.
/TKO
Busstrafiken i Umeå har verkligen utvecklats sedan 1969/70. Då fanns endast en linje med "stadsmässig" turtäthet (1), idag är det 5-6 stycken - lite beroende på hur vi definierar begreppet. Naturligtvis beror detta på att staden växt, men jag tror också att bussresandet ökat snabbare än befolkningstillväxten.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Det fanns ju planer på en trådbusslinje till Ålidhem (med ledtrådbussar) någon gång kring 1970. Någon som minns detta?
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Det låter märkligt. Det var ju den tiden man lade ned trådbussar. Olja fanns hur mycket som helst och koldioxid var något man gjorde torris och bubblor i läsk med.spårsnoken skrev:Det fanns ju planer på en trådbusslinje till Ålidhem (med ledtrådbussar) någon gång kring 1970. Någon som minns detta?
mvh/spårsnoken
-
Jo, så var det. ULTRA som lokaltrafikbolaget hette då hade kring 1970 eller strax innan konkreta planer på detta som bl.a. var med i ett nummer av MfSS. Trådbussar var ju inget särskilt ovanligt vid den tiden; det fanns ju bl.a i Bergen, Tammerfors och Helsingfors.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
-
Storhetsvansinne tror jag inte på. Nummerserierna har alltid varit lite ologiska vid kusten, och så än idag med halvförvirrande tvåsiffriga långfärdslinjer längsmed E4 mellan bl.a Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå, där de flesta städer även har gott tvåsiffriga stadsbusslinjer.
Just åren 1970-80 började i alla fall Umeå stad att växa ordentligt i norr i och med att stadsdelen Ersboda började byggas under det sena sjuttiotalet. 49 000 invånare hade staden innan Ersboda byggdes, och 10-15 år senare hade bara denna stadsdel lett till 10 000 fler invånare. Överlag har ju staden växt rätt bra från 32 500 invånare 1960, till dagens 83 500 invånare, vilket ju gett en viss utveckling för kollektivtrafiken.
Ultra, Umeå Lokaltrafik AB, finns i övrigt kvar än idag, men har precis som SL ingen trafik i egen regi. De har dock rollen som trafikbeställare och samarbetar med landstingets upphandlingsorgan som ansvarar för länets övriga trafik (förutom Skellefteås kommunala trafik i egen regi).
Just åren 1970-80 började i alla fall Umeå stad att växa ordentligt i norr i och med att stadsdelen Ersboda började byggas under det sena sjuttiotalet. 49 000 invånare hade staden innan Ersboda byggdes, och 10-15 år senare hade bara denna stadsdel lett till 10 000 fler invånare. Överlag har ju staden växt rätt bra från 32 500 invånare 1960, till dagens 83 500 invånare, vilket ju gett en viss utveckling för kollektivtrafiken.
Ultra, Umeå Lokaltrafik AB, finns i övrigt kvar än idag, men har precis som SL ingen trafik i egen regi. De har dock rollen som trafikbeställare och samarbetar med landstingets upphandlingsorgan som ansvarar för länets övriga trafik (förutom Skellefteås kommunala trafik i egen regi).
Helsingfors avvecklade sina trådbussar på den enda linjen 14/14A år 1974. I Tammerfors fanns en viss tvekan inför nedläggningen, man hade öppnat en ny linje (25 Pynike torg – Sammonkatu) så sent som 1970. Tyvärr levererades den inhemska provtrådbussen av årgång 1979 (HST 1, Sisu/Wiima/Strömberg) aningen för sent, så det blev hejdå för de två resterande linjerna (1 och 25) i Tammerfors den 15 maj 1976. I Helsingfors tog man slutgiltligen avsked år 1985.spårsnoken skrev:Trådbussar var ju inget särskilt ovanligt vid den tiden; det fanns ju bl.a i Bergen, Tammerfors och Helsingfors.