Du måste behaga skämta, den gröna varelsen... Nä, då är M32:an finare!
Den är ju grotesk! En stor klump som skulle behöva en grovpolering.
Fronten ser bara helt fel ut, det är nånting som inte stämmer i proportionerna (eller färgen?) för att det hela ska se estetiskt ut.
Påminner lite om Sovjettågen.
Nej, det finns långt finare design, se bara på den översta vagnen i denna tråd.
/or
M32 401 (Påsken är här)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: M32 401 (Påsken är här)
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Den gröna varelsen ser ju mer ut som en något uttråkad krokodil...
Jag får erkänna att jag inte tyckt att M32:an ser något vidare ut, men man vänjer sig med tiden. Just bilden i denna tråden får den att se stilren och något utmanande ut, tyvärr kommer hjulhusen att täckas för utvändigt vilket får den att se "burkig" ut. Precis som med de andra vagnarna. Kan inte folk låta bli att krypa in i hjulhusen istället?

Jag får erkänna att jag inte tyckt att M32:an ser något vidare ut, men man vänjer sig med tiden. Just bilden i denna tråden får den att se stilren och något utmanande ut, tyvärr kommer hjulhusen att täckas för utvändigt vilket får den att se "burkig" ut. Precis som med de andra vagnarna. Kan inte folk låta bli att krypa in i hjulhusen istället?
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Jo, men en krokodil med stil och personlighet.rojo skrev:Den gröna varelsen ser ju mer ut som en något uttråkad krokodil...![]()
Det är nog två saker som gör Gbgvagnen så hemsk:
1) Fronten liknar ett tåg och inte en spårvagn, främst lampan uppe.
Om man hade låtit glaspartiet gå upp över lampan så hade det säkert sett bätte ut.
2) Fronten passar öht inte ihop med resten av vagnen. Den är för stor och "bullig" för sidorna som går väldigt långt ner, den hade kanske passat för en höggolvsvagn. Att fönstrena i fronten dragits upp förstärker bara intrycket att fronten är till för en höggolvsvagn.
Sen tycker jag de fyrdelade dörrarna (Berlin?) inte heller passar in.
/or
Jaha, och copyrighten då? Kan inte påminna mig om att du har frågat om tillstånd för detta!stockholm79 skrev:För att tydliggöra hur ful den där "traktorn" är, så har jag "gjort om" vagnen
Tag genast bort dina bilder.
/JAgr
stockholm79:s inlägg har raderats med hänvisning till våld mot JAgr:s upphovsrätt.
Infomaster

Snyggare vagn har man väl sett iofs. men den är ju vakcer till skillnad mot många FRanska sk. rymdskepp
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Buspudeln vaknade i mig.....leifd skrev:[Vad gäller vidoespegel bak, för backning, så är det ju helt onödigt !! Ingen spårvagn får backas från förarplats, all backning skall ske från rangerkontroller eller vid tvåriktsvagn "bakre förarplats". På moderna vagnar som M31, M97 och M98 går det helt enkelt inte att förflytta vagnen bakåt från förarplatsen.
Jag skulle vilja se Leif backa en M22:a eller M23:a från rangerkontroller..... (Förutsätter då att M22:an är ombyggd, vilket alla 15 var.)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
M32_401
Produktinformation från AnsaldoBreda om "SIRIO", Göteborgsvarianten:Med teleobjektiv så blir bilden hoptryckt, vagnen är säker så lång som den ska (32 m?)
Längd 29,35
Bredd 2,65
Höjd 3,32
Golvhöjd 0,35
Instegshöjd 0,32
Vikt 36,8 t
Motorer 4 x 106 kW
Passagerare 179+10
Sittplatser 83+10 (fällstolar)
Bra sagt JAgr! Det är ett okynne utan dess like att använda andras bilder och göra dem till sina egna - du får göra som vi andra, märka bilderna med ett (C) JAgr -04 (Ja, det är ju som du förstår märkningen för DINA bilder, jag märker mina med (C) AdiaFora Promotion, eftersom det är mitt marknadsföringsbolag som står för alla bilder jag publicerar här) *ler*JAgr skrev:Jaha, och copyrighten då? Kan inte påminna mig om att du har frågat om tillstånd för detta!stockholm79 skrev:För att tydliggöra hur ful den där "traktorn" är, så har jag "gjort om" vagnen
Tag genast bort dina bilder.
/JAgr
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Visst Tony, jag skulle gärna backa en sådan vagn. Kunde ju vara kul.....TonyM skrev:Buspudeln vaknade i mig.....leifd skrev:[Vad gäller vidoespegel bak, för backning, så är det ju helt onödigt !! Ingen spårvagn får backas från förarplats, all backning skall ske från rangerkontroller eller vid tvåriktsvagn "bakre förarplats". På moderna vagnar som M31, M97 och M98 går det helt enkelt inte att förflytta vagnen bakåt från förarplatsen.
Jag skulle vilja se Leif backa en M22:a eller M23:a från rangerkontroller..... (Förutsätter då att M22:an är ombyggd, vilket alla 15 var.)
![]()
/Tony
Har de rangerkontrolle enligt M48/M51 principen ? I så fall så är ju inte det så svårt .......
Men eftersom dessa vagnar normalt var utrustade med konduktör, så gissar jag att man sällan använde rangerkontrollern.
F.ö. så skrev jag ju "moderna vagnar" ........
//Leif D
Alt + 0169 funkar bra, nästa bättre då man står ASCII-koden för tecknet. Alt+3000 är mer en WinXP detalj (är det UTF-8 koden??).
Men ialla fall, någon tyckte någon att M25 är en PCC look-a-like.. Nej verkligen inte, då är denna pjäs mer gemensamt med en PCC. Även om ni inte tror det. Tatra T7B5 har boggier som är väldigt inspirerade av B2 och B3 boggierna.


//Q
Men ialla fall, någon tyckte någon att M25 är en PCC look-a-like.. Nej verkligen inte, då är denna pjäs mer gemensamt med en PCC. Även om ni inte tror det. Tatra T7B5 har boggier som är väldigt inspirerade av B2 och B3 boggierna.


//Q
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
tomsa skrev:Bra sagt JAgr! Det är ett okynne utan dess like att använda andras bilder och göra dem till sina egna - du får göra som vi andra, märka bilderna med ett (C) JAgr -04 (Ja, det är ju som du förstår märkningen för DINA bilder, jag märker mina med (C) AdiaFora Promotion, eftersom det är mitt marknadsföringsbolag som står för alla bilder jag publicerar här) *ler*JAgr skrev:Jaha, och copyrighten då? Kan inte påminna mig om att du har frågat om tillstånd för detta!stockholm79 skrev:För att tydliggöra hur ful den där "traktorn" är, så har jag "gjort om" vagnen
Tag genast bort dina bilder.
/JAgr
Jag må ha gjort fel att inte fråga om lov först, jag är inte så insatt i copyright och netikett, dock har jag aldrig hävdat eller låtsats om att (ursprungs)bilden var min egen.
I detta forum har jag sett exempel på hur manipulerade bilder postats utan vare sig hänvisning till att de varit omgjorda eller att de tillhört någon annan.
Så jag trodde det var ok att posta mina omgjorda bilder om jag bara skrev att de var omgjorda (vilket jag gjorde) och källan för ursprungsbilden framgick (JAgr inledde tråden med just den bilden).
Jag ber om ursäkt (JAgr: se pm) att jag inte frågade om lov först, och jag kommer i fortsättningen hålla mig till detta. Bilderna tog jag bort från webplatsen så fort JAgr bad om det.
/or
Skyldig...stockholm79 skrev:I detta forum har jag sett exempel på hur manipulerade bilder postats utan vare sig hänvisning till att de varit omgjorda eller att de tillhört någon annan.

Fast jag hade kollat med fotograferna först, så det var inga copyrightbrott, däremot berättade jag inte att någon annan tagit bilderna eller att de var fejkade, det hade förstört poängen lite, även om det är lite illa ur etisk synvinkel.
För att ytterligare röra till det så var det ju fotografen själv som postade C26-bilden, vem har gjort fel då?!
mvh /M
-
- Inlägg: 466
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
- Ort: Narrowsburg, NY, USA
Lampan uppe talar om att det är just en Spårvagn och inte en Bil.stockholm79 skrev:Jo, men en krokodil med stil och personlighet.rojo skrev:Den gröna varelsen ser ju mer ut som en något uttråkad krokodil...![]()
Det är nog två saker som gör Gbgvagnen så hemsk:
1) Fronten liknar ett tåg och inte en spårvagn, främst lampan uppe.
Om man hade låtit glaspartiet gå upp över lampan så hade det säkert sett bätte ut.
Jämför mot M28/M29/M30 och spårvägens tvåvägsfordon som också har topplampa (för tvåvägsfordonen dock endast när de är i spårgående läge)
Tyvärr har inte M31 detta arrangemang, vilket jag faktiskt förstår när man tittar på 316, 362 och 363 som är halvvägs ombyggda.
Lustigt - jag tycker precis tvärt om.stockholm79 skrev: 2) Fronten passar öht inte ihop med resten av vagnen. Den är för stor och "bullig" för sidorna som går väldigt långt ner, den hade kanske passat för en höggolvsvagn. Att fönstrena i fronten dragits upp förstärker bara intrycket att fronten är till för en höggolvsvagn.
Sen tycker jag de fyrdelade dörrarna (Berlin?) inte heller passar in.
/or
Men ett par saker vill jag nog anmärka på:
Föraren bör sitta i "höggolvsläge" för att få bättre utsikt över trafiksituationen. Det finns inte någonstans du har så dålig blick över omgivande trafik som i en engelsk sportbil med riktig asfaltkänsla och få ställen du har bättre utsikt än från förarplatsen i en lastbil.
Att sidorna går långt ner och att man väljer att täcka för hjulen har flera orsaker. Bland annat att folk inte skall hamna under vagn, men även av bullerbekämpningsskäl. Ljudet hålls helt enkelt under vagnen!
Att man har valt att ha stora, höga fönster tycker jag är bra - äntligen en spårvagn med utsikt från ståplats.
/Tony
M22 hade vid leverans rangerkontroller enligt M48/M51 princip, men den togs bort vid ombyggnad. Antagligen för att mer likna M23 som aldrig haft rangerkontroller. Varför backning - ävnen med släp, sker från förarplats - vilket kan vara väldigt spännande.leifd skrev:
Visst Tony, jag skulle gärna backa en sådan vagn. Kunde ju vara kul.....
Har de rangerkontrolle enligt M48/M51 principen ? I så fall så är ju inte det så svårt .......
Men eftersom dessa vagnar normalt var utrustade med konduktör, så gissar jag att man sällan använde rangerkontrollern.
S27 423 har dock en s.k. Rangerpanel med morsering, dörrmanöver för släpet, utsignal och nödbroms för att underlätta signalleringen - Detta är dock ett SSR-konstruerat tillhygge. När det begav sig var det handsignallering från Slvkonduktör med repetition via motorvagnskonduktör som gällde!
Jodå - jag förstod det, det var därför jag skrev "buspudel".....leifd skrev:
F.ö. så skrev jag ju "moderna vagnar" ........
//Leif D
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: M32 401 (Påsken är här)
Jättetrevlig inredning! men hur länge dröjer det innan även dessa nya vagnar är nedlusade med kl-tt-r, var i Götet för några år sen, inte så trevligt med kl-tt-r från golv till tak. Verkar som GS gett upp...JAgr skrev:Hej allihop!
Glad Påsk på er.
Precis hemkommen från Italien så kommer här ett par av de färskaste bilderna på M32 401
Som ni ser är vagnen ut och rör sig på Ansaldos provspår, det går frammåt!
Och så här ser vagnen ut innuti, ett luftigt och ljust intryck (tycker jag).
/JAgr
Re: M32 401 (Påsken är här)
Försäkrar dig att upp har vi inte givit, men det är väldigt kraftödande med företelsen.Jocke S. skrev: Jättetrevlig inredning! men hur länge dröjer det innan även dessa nya vagnar är nedlusade med kl-tt-r, var i Götet för några år sen, inte så trevligt med kl-tt-r från golv till tak. Verkar som GS gett upp...
UPP skall vi inte ge, förenade vi stå!
/JAgr
En liten reflektion...
Jag antar att den gula koppelmojängen på bilden är tillfällig och att det istället kommer att finnas något form av vikbart koppel med någon form av kåpa framför, men kommer klätterskyddet också att vara dolt bakom koppelkåpan? Isåfal, hur kommer det då att påverka klätterskyddets funktion?
/Odd
Jag antar att den gula koppelmojängen på bilden är tillfällig och att det istället kommer att finnas något form av vikbart koppel med någon form av kåpa framför, men kommer klätterskyddet också att vara dolt bakom koppelkåpan? Isåfal, hur kommer det då att påverka klätterskyddets funktion?
/Odd