Stockholm i nya banor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Stockholm i nya banor

Inlägg av Odd »

Enligt Svenskan (med hänvisning till Dagens Industri) så kommer Roslagsbanan nu byggas ut till T-centralen, med flera satsningar.

Även en ny T-banelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan presenteras. Frågan är om den kommer att vara en egen linje eller om den kommer att samordnas med blindtarmen kallad gulalinjen. En sambyggnad skulle ge ett betydande mervärde för gulalinjen om den bara går till tex Karolinska och man slopade resten av sträckan.

Även spårväg syd tas upp. Det vore kul om min tanke på att terminera "Södra Tvärbanan" i Gullmarsplan delvis via den snart nedlagda sträckan mellan Enskede gård och Gullmarsplan, kunde realiseras för att få samordningsvinster och ett gemensamt spårsystem.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ute och åker

Re: Stockholm i nya banor

Inlägg av Ute och åker »

Odd skrev:Enligt Svenskan (med hänvisning till Dagens Industri) så kommer Roslagsbanan nu byggas ut till T-centralen, med flera satsningar.

Även en ny T-banelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan presenteras. Frågan är om den kommer att vara en egen linje eller om den kommer att samordnas med blindtarmen kallad gulalinjen. En sambyggnad skulle ge ett betydande mervärde för gulalinjen om den bara går till tex Karolinska och man slopade resten av sträckan.

Även spårväg syd tas upp. Det vore kul om min tanke på att terminera "Södra Tvärbanan" i Gullmarsplan delvis via den snart nedlagda sträckan mellan Enskede gård och Gullmarsplan, kunde realiseras för att få samordningsvinster och ett gemensamt spårsystem.
Tack för intressanta länkar! :)

Tyvärr döljer sig, åtminstone för mig, innehållet i länken till Dagens Industri bakom någon sorts inloggning som jag inte har tillgång till. Men av det som du återger är det Spårväg Syd som jag verkligen blir glad över, kommer upp på bordet och i luften. :)

Nu är det ju alla möjliga saker som tas upp, och jag vet nästan inte hur man ska kunna kommentera det inom ramen för samma tråd, utan att det ska spåra ur. ;)

Men låt mig åtminstone inom ramen för DENNA tråd, utföra ett litet glädjeskutt för just Spårväg Syd! Efterlängtad av alla spårvägsvänner, och ett rejält lyft för de områden den kommer att villfara. :)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

En "liten" detalj saknas: finansieringen!
23 miljarder kommer nog bli lite svårt att skrapa ihop.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

kildor skrev:En "liten" detalj saknas: finansieringen!
23 miljarder kommer nog bli lite svårt att skrapa ihop.
Fast det fanns ju ideer om hur man skulle skrapa ihop den, vilket kanske då ska nämnas för fullständighetens skull. Från Svenska Dagbladet:
"Men en fråga är ännu inte helt spikad: finansieringen. För att få det att gå ihop krävs det, enligt Di, en kraftig ökning av trängselskatten samt att staten står för halva kostnaden. Problemen kring finansiering rör främst utbyggnaden av Roslagsbanan. Sälj Telia och bygg höghastighetsbana för pengarna. Det beskedet kom projektet Sverigeförhandlingen med i veckan i en debattartikel i SvD Näringsliv."
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Att roslagsbanan ska bygga mot T-Centralen och att dessutom Spårväg Syd blir av (vänta nu, sen när blev Spårväg syd en del av sverigeförhandlinge?) är ett mycket glädjande besked!

Att också en tunnelbana Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö byggs är också positivt! Dock skrota böjen förbi Östberga så banan blir både rakare och billigare! Då är vi i rätt steg mot raka och kloka beslut! :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hur är det tänkt att T-banan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen (och vidare) skall korsa Mälaren? Eller man kanske inte ens är nere på den detaljnivån ännu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Vestis

Inlägg av Vestis »

ADDE skrev:Att roslagsbanan ska bygga mot T-Centralen och att dessutom Spårväg Syd blir av (vänta nu, sen när blev Spårväg syd en del av sverigeförhandlinge?) är ett mycket glädjande besked!

Att också en tunnelbana Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö byggs är också positivt! Dock skrota böjen förbi Östberga så banan blir både rakare och billigare! Då är vi i rätt steg mot raka och kloka beslut! :)
Ett bättre alternativ vore att gå längre österut med stationer på söder med uppgångar mot röda T-banan vid Mariatorget och pendeltågen vid Stockholms södra, samt en station med uppgång till Södersjukhuset. Fortsättningen kan då få en station i Årsta med anslutning till tvärbanan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Hur är det tänkt att T-banan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen (och vidare) skall korsa Mälaren? Eller man kanske inte ens är nere på den detaljnivån ännu?
Ett sätt är ju att göra det via en bro. En parallell bro till Västerbron kanske?
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Vestis skrev:
ADDE skrev:Att också en tunnelbana Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö byggs är också positivt! Dock skrota böjen förbi Östberga så banan blir både rakare och billigare! Då är vi i rätt steg mot raka och kloka beslut! :)
Ett bättre alternativ vore att gå längre österut med stationer på söder med uppgångar mot röda T-banan vid Mariatorget och pendeltågen vid Stockholms södra, samt en station med uppgång till Södersjukhuset. Fortsättningen kan då få en station i Årsta med anslutning till tvärbanan.
Tycker nog man kan hålla med om både det där med Östberga och längre österut. ;)

Östberga ligger ju inte så där jättelångt från innerstan och bussar därifrån passerar ganska snart viktiga spårstationer. Tycker man att bussförbindelserna är för dåliga så beror det väl på att trafikunderlaget inte är bättre än så? Då kan det väl knappast motivera tunnelbana heller? Eller är det något sorts "socialt ansvarstagande" att man vill lyfta stadsdelen?

Att dra en västlig tunnelbanan från Kungsholmen via Södermalm känns ju bara naturligt. Dessutom finns ju redan Tvärbanan som västlig tvärförbindelse och passerar Liljeholmen. Tycker man att kostnaderna att dra den för Södermalm något längre sträckan under vatten är för avskräckande, och att det då är billigare att dra via Liljeholmen? Att banta bort de bästa lösningarna har man ju gjort nu, med de pågående utbyggnaderna. Men då känns det väl väldigt ologiskt att kosta på svängen via Östberga?

Vi får väl se och utvärdera , när det finns närmare presenterade "skarpa förslag" att nagelfara, så vi kan tillverka tråd här! :)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Inge skrev:Kommer det verkligen att komma några skarpa förslag då? Det är väl ingen som är beredd på att kasta bort mer pengar på att utreda det här?
Ja, alltså. Om någon skulle fråga mig om jag tycker att det är den bästa av ideer och klokaste användningen av pengar att bygga en stump från Centralen norrut och en annan stump från Fridhemsplan söderut, så skulle jag nog tycka att det är konstigt att man inte ser behov av någon form av samband mellan dem. :shock:
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Kommer det verkligen att komma några skarpa förslag då? Det är väl ingen som är beredd på att kasta bort mer pengar på att utreda det här?
Någon gång ska ju vara den första:

Klokt inlägg av signaturen "Inge"!

en lätt förvånad
Thomas K Ohlsson

(Fast i en fråga har artikeln rätt: - Det är naturligtvis svårast att finna någon vettig anledning att fortsätta ösa in miljarder i Roslagsbanans upprustning. Om man inte tycker att det faktum att nordostkommunerna har ett fast grepp om det sverigemoderata partidistriktet är en vettig anledning)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Investering i Roslagsbanan är en god investering för framtiden. Det är ju trots allt en järnväg som går mellan Centrala Stockholm och en bra bit in i Roslagen. Om man sedan väljer att inte utnyttja tillfället för att även expandera kommunerna längs vägen så kan man ju inte säga att man inte har försökt i alla fall.

En del gillar ju att göra skillnad på olika trafikslag bara pga namnet eller färgen på linjen. Se det som att Roslagsbanan är som Roslagens egen tunnelbana, så blir investeringen kanske lite mer rimlig... med deras mått mätt! Kalla den för Turkosa linjen eller något sådant så kommer en del gå in i ett glädjespinn!
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Odd skrev:Investering i Roslagsbanan är en god investering för framtiden. Det är ju trots allt en järnväg som går mellan Centrala Stockholm och en bra bit in i Roslagen. Om man sedan väljer att inte utnyttja tillfället för att även expandera kommunerna längs vägen så kan man ju inte säga att man inte har försökt i alla fall.

En del gillar ju att göra skillnad på olika trafikslag bara pga namnet eller färgen på linjen. Se det som att Roslagsbanan är som Roslagens egen tunnelbana, så blir investeringen kanske lite mer rimlig... med deras mått mätt! Kalla den för Turkosa linjen eller något sådant så kommer en del gå in i ett glädjespinn!
Eller Lila Linjen kanske? Det finns ju faktiskt ett sådant gammalt förslag, som OCKSÅ skulle betjäna kommunerna i Roslagssektorn. Länk här: http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Partidistrikt/Stockholm/Nyheter-fran-Stockholmsregionen/Nyheter/Lila-linjen---ny-tunnelbanesatsning/

Problemet med den linjeföringen var att den visade sig vid en närmare analys ge för dålig samhällsnytta, eftersom den inte passerade CENTRALEN. Men om det nu finns pengar för en tunnel för Roslagsbanan från Centralen via Odenplan till Universitet, så kan man väl, som jag skrev ovan, kombinera den stumpen norrut, med den där nybyggda tunnelbanestumpen från Fridhemsplan söderut. Låt gå för att kalla den Turkosa Linjen. :)

Bild

Poängen med den är att man SKAPAR KAPACITET FÖR FRAMTIDEN med en GENOMGÅENDE linje genom innerstan, samtidigt som Roslagsbaneresenärerna kan fortsätta åka som de alltid gjort, och komma till östra innerstan. Trivs man inte med det, kan man vid behov byta vid Universitetet. Merkostnaden jämfört med Sverigeförhandlingens förslag är den extra snutten mellan Fridhemsplan och T-Centralen. Men den skapar GENOMGÅENDE nytta, jämfört med två stumpar norrut respektive söderut. Och en västlig genomfartslösning genom innerstan, som vi varit inne på vid tidigare tillfällen. :)
Majkey

Inlägg av Majkey »

Jag hade gärna sett den nya västliga banan bli en del av Roslagsbanan. Skippa T-Centralen och gå Odenplan - Fridhemsplan - Liljeholmen - Älvsjö så har Nordost kommunerna en superlinje. Tar sig till hela Stockholm i princip med ett byte och det går riktigt snabbt. Sedan kan man klura på hur den ska fortsätta söderut. Men gärna glest mellan stationerna så restiderna hålls nere, vi behöver inte mer linjer som tunnelbanan som ska ha en station vid varje gatsten.
Döper man dessutom om den till en färg istället för Roslagsbanan kommer politiker att älska den!
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Inge skrev:Ja det är ju självfallet mångdubbelt fler arbetsplatser att pendla till vid Liljeholmen än på Östermalm, en riktig superlinje !
Om man tycker att Roslagsbanan till Centralen är en superlinje, ja då blir den väl ännu bättre superlinje om man fortsätter den till Fridhemsplan, Liljeholmen och vidare söderut. Låt gå med ett byte vid Universitetet, som jag föreslog, men det kan man ju göra lika smidigt som bytet från tunnelbanan till Nockebybanan vid Alvik. Roslagsbanetunneln från Centralen är ju tänkt att komma upp i Roslagsbanans nuvarande linjeföring vid Universitetet, och det kan man väl fortsätta med. De som inte har nytta av den nya linjen, fortsätter som idag med byte till röda linjen vid Östra station. Eller vid Universitetet eller Mörby/Danderyds sjukhus som en del gör redan idag.

Samma resonemang om tunnelbanelinjen från Älvsjö via Liljeholmen till Fridhemsplan. Om nu Sverigeförhandlingen tycker att det är en superlinje, så måste det väl bli en ännu bättre superlinje om den faktiskt fortsätter till andra delar av stan?

Man kan inte börja från noll och tro att man ska kunna skapa en helt ny superlinje genom stan. För det går helt enkelt inte. Däremot kan man utgå från Sverigeförhandlingens förslag med en ny tunnelstump norrut från Centralen och en annan ny tunnelstump söderut från Fridhemsplan och försöka göra dem lite bättre. Att förbinda dem och ha samma "tågsystem" är det givet, tycker jag. Och jag tycker då det är bättre om det får tunnelbanestandard från början, med smidigt byte till Roslagsbanan i marknivå vid Universitetet. Ta pengarna för att bygga den där enorma säckstationen vid Centralen, som man tänker sig med en tunnel dit för Roslagsbanan, och gör en enkel tvåspårsstation där för en genomgående linje. Och använd de pengar man då får över, till att bygga vidare på tunneln från Centralen mot Fridhemsplan. Jag tror helt enkelt det är en bättre lösning än Sverigeförhandlingens förslag med två återvändsgränder. Men med fördelen att de går i samma föreslagna sträckningar, med tillägg av en liten kort snutt mellan Centralen och Fridhemsplan. Utan så värst mycket större kostnader, om man kan skippaa säckstationen för Roslagbanan vid Centralen och går ner i berget under befintliga tunnelsystem. Få stationer håller jag med om.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Ett annat alternativ är att göra denna linje en del av den Blåa linjen. När blåa linjen byggs ut så blir Hagsätragrenen blå. Konkreta planer finns på att förlänga hagsätragrenen till Älvsjö. Låt oss göra så linjen fortsätter därifrån via Liljeholmen "tillbaka" till Fridhemsplan. och sedan kanske fortsätta norrut, eller avsluta där. Det blir som en sorts ögla som tågen åker runt igenom!
Majkey

Inlägg av Majkey »

Inge skrev:Ja det är ju självfallet mångdubbelt fler arbetsplatser att pendla till vid Liljeholmen än på Östermalm, en riktig superlinje !

- Eller kanske inte föresten....
Missar jag något eller? Känns som om att man kan få till ett mycket bättre byte vid Universitetet än dagens situation vid Östra station.
Jag tror nog majoriteten av befolkningen i nordost är mer intresserade av att komma till andra ställen än just Stureplan också för den delen vilket kommer bli bra mycket smidigare än tidigare. Detta kommer ge stora förbättringar för en stor del av övriga Stockholms befolkning också.

Det viktigaste är att det inte byggs mer linjer till Centralen. Stockholm måste skapa fler kollektivtrafiknoder och sluta tänka i banorna att alla måste in till samma ställe för att byta. Det finns andra ställen som behöver utvecklas mycket mer än Norrmalm. Älvsjö och Liljeholmen ser ut att börja få lite potential framöver i varje fall.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Undra om det inte börjar spåra ur nu...
Har det varit något annat på tal än Roslagsbanan antingen till Centralen och/eller till Odenplan ? Fridhemsplan har väl aldrig varit inblandad?

Men innebär Centralenförslaget att man kör Universitetet-Odenplan-Centralen eller direkt från Universitetet till Centralen?

Däremot är förslaget att RB skall ha sin ändstation vid Mörbytrakten bara befängt, det blir ju sämre för alla och innebär att den redan överlastade tunnelbanegrenen mot Mörby måste ta ännu fler resenärer, vilket innebär glesare trafik till Ropsten. Det alternativet är bara genomförbart, men inte rekommenderat, om tunnelbana 2 delas upp i två separata banor mellan Östermalmstorg och Liljeholmen (något som borde göras ändå).
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Odd skrev:Undra om det inte börjar spåra ur nu...
Har det varit något annat på tal än Roslagsbanan antingen till Centralen och/eller till Odenplan ? Fridhemsplan har väl aldrig varit inblandad?

Men innebär Centralenförslaget att man kör Universitetet-Odenplan-Centralen eller direkt från Universitetet till Centralen?

Däremot är förslaget att RB skall ha sin ändstation vid Mörbytrakten bara befängt, det blir ju sämre för alla och innebär att den redan överlastade tunnelbanegrenen mot Mörby måste ta ännu fler resenärer, vilket innebär glesare trafik till Ropsten. Det alternativet är bara genomförbart, men inte rekommenderat, om tunnelbana 2 delas upp i två separata banor mellan Östermalmstorg och Liljeholmen (något som borde göras ändå).
1. I en tråd som heter "Stockholm i nya banor" kan det aldrig bli fel om man tänker i nya banor. ;)
2. Nej, Fridhemsplan har aldrig varit inblandad för Roslagsbanan. Det skulle vara lika oklokt att dra den dit, som att få för sig att man ska spränga ut en stor underjordisk säckstation vid Centralen. Speciellt gäller detta om det är just Roslagsbanan som har mest problem med finansieringen, enligt inlägg och länkar högre upp i tråden. Däremot föreslår ju jag att den där nya tunnelbanan från Älvsjö mot Fridhemsplan via Centralen fortsätter mot Universitetet i samma sträckning som det föreslagna Roslagsbanebygget, där den får anslutning/koppling av något slag till Roslagsbanan och Röda linjen.
3. Centralenförslaget finns i flera varianter, både med och utan att man angör Odenplan. Men huvudförslaget nu verkar bli att man ska passera Odenplan. Men om nu den oklara finansieringen av just Roslagsbanan gör att man måste börja banta i det projektet, så ligger det ju i farans riktning att man bantar bort Odenplan och drar direkt Universitetet-Centralen. Det skulle vara riktigt dyrt och för dåligt, enligt mitt förmenande. ;)
4. Att terminera Roslagsbanan vid Mörby, är att kasta bort den infrastruktur som ändå finns för att ta Roslagsbaneresenärer hela vägen in till Östra Station och stan, som de är vana vid. Däremot har jag förståelse för att det finns invändningar mot att Roslagsbanan som har eller ska få 24 tåg per timme (spelar roll) måste ha så många spår vid Östra station, när Tunnelbanans station Kungsträdgården kunnat konstruerats med kapaciteten 24 tåg per timme med endast TVÅ spår. Där känns det inte som att det har tänkts optimalt. Konstruera om Östra station med 2 spår och kör så tätt det går. Då får man den där marken för bostadsbyggande som man säger sig så gärna vill ha, och kan samtidigt bevara Östra station. Kanske med några tåg färre per timme än med en gigantisk underjordisk säckstation vid Centralen, men så mycket bättre användning av pengar (åt annat håll).
5. Den där uppdelningen i separata banor går att genomföra, åtminstone delvis, om man delar Röda Linjen vid Universitetet och låter några tåg gå över till den där purpur/lila linjen jag skissade på ovan. Då har du din separata bana från Mörby genom stan! :)

Nya banor som sagt. Men inte alltför dyra banor, jämfört med Sverigeförhandlingens (tanke-)banor. Att jag förslår ihopslagning av föreslagna tunnelbanestumpen från Fridhemsplan söderut med föreslagna Roslagsbanestumpen Centralen norrut, beror inte på att jag tycker att det är det mest optimala om man tittade FÖRUTSÄTTNINGSLÖST PÅ SAKEN. Däremot om det nu finns tankar från Sverigeförhandlingen om dessa två stumpar, så kan man modda dom lite grann och få något bättre, utan att det kostar så mycket mer pengar. Det är utgångspunkten för när jag skriver att man ska knyta ihop dessa stumpar till ett snöre. :D

Fotnot: Snöre är gammal Stockholmsslang för tunnelbana
TKO

Inlägg av TKO »

Vad är det för pulver ni går på?

Eller ska vi döpa om tråden till "I natt jag drömde..."?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar