Linje 24 återuppstår i Lissabon

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Piirka »

Sajten publico.pt skriver att spårvägslinje 24, som lades ner 1995, skall återuppstå mellan Cais do Sodre och Campolide. Stadens nuvarande borgmästare Fernando Medina anser att spårvägsnedläggelserna har varit ett misstag. Spårvägstrafiken på 24:n skall enligt honom starta så snabbt som möjligt (redan 2017 (?) frågar Piirka). En del spårarbeten återstår vid Cais do Sodre samt därifrån utgående rua do Alecrim och vid slingan i Campolide, innan trafiken kan återupptas.
Karlaplan 1948
Inlägg: 66
Blev medlem: lördag 25 augusti 2007 15:08
Ort: Stockholm

Re: Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Underbart att åka runt i Lissabon med de gamla spåvagnarna. Hoppas att Linje 24 verkligen återuppstår och att detta blir början till flera nya återupprättade gamla sträckor. I vart fall borde detta säkra framtiden för de få linjer och i flera fall stympade linjer som i dag finns kvar till glädje för oss Lissabon älskare. Carris i Lissabon har visat hur väl det går att anpassa spårvägslinjerna till trånga och bakaga gator i historiska miljöer. Synd bara att så mycket verkligen vackra linjer har lagts ner.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Ulrik Berggren »

Piirka skrev:Sajten publico.pt skriver att spårvägslinje 24, som lades ner 1995, skall återuppstå mellan Cais do Sodre och Campolide. Stadens nuvarande borgmästare Fernando Medina anser att spårvägsnedläggelserna har varit ett misstag. Spårvägstrafiken på 24:n skall enligt honom starta så snabbt som möjligt (redan 2017 (?) frågar Piirka). En del spårarbeten återstår vid Cais do Sodre samt därifrån utgående rua do Alecrim och vid slingan i Campolide, innan trafiken kan återupptas.
Om inte trafiken organiserats om sen 2015 så undrar jag om en borgmästare i Lissabons stad har rådighet kring detta. I Lissabon är det nämligen staten genom Carris som ansvarar för kolektivtrafikförsörjningen. Kommunen kan mest försöka böna och be, men man har inget inflytande på kollektivtrafikens i huvudstaden budget, då den ligger i den nationella regeringens händer. Skumt men sant (åtminstone 2015 som sagt). En annan egenhet med kollektivtrafiken i Lissabon är att den stänger väldigt tidigt. Tror att sista metro-tåget gick vid kl 23 vardagar.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Christer J »

Så här säger den portugisiska wikipediasida genom googleöversättning:
Carris (C.C.F.L., CCFL, eller bara Rails) är en kollektivtrafik bolag i staden Lissabon, Portugal. Det grundades 1872 och har sedan 1975 handleddes av ministeriet för offentliga arbeten, transport och kommunikationer under ministeriet för ekonomi (och diakron motsvarande). Men 2015 beslutade tjugoförsta konstitutionella regeringen att den offentliga transportföretag Lissabon och Porto skulle vara under sfären av miljöministeriet. [1]

Från den 1 januari 2017 är hanteringen av Carris nu styrs av kommunfullmäktige Lissabon. Avtalet undertecknades mellan miljöministeriet och staden Lissabon undertecknades den 19 november, 2016 vakna upp så att alla bolagets ledning att passera ansvaret för detta. Ledningen Carris var en gammal CML ambition och detta PS regeringens beslut följer upphävandet av underprocessen av den offentliga transportföretaget i Lissabon (Metro och Carris) till den spanska gruppen Avanza lanserades 2011 av den förra regeringen PSD / CDS-PP och det hade varit mycket kritik av allmänheten. [2]
CML = Câmara Municipal de Lisboa, här i betydelsen den kommunala ledningen i Lissabon.

Så har alltså den socialistiska (egentligen socialdemokratiska) regeringen upphävt ett beslut (av den förra borgerliga regeringen) att sälja Lissabons kollektivtrafik till spanska Avanza. Istället överfördes Carris (och eventuellt metron) till staden från och med nyåret. Staden har länge haft ambitionen att ta över Carris. Så det verkar vara borgmästarens första åtgärd att återinföra linje 24.

Carris har sedan länge (kanske 1975) fått stå i skuggan av metron. Metron har sedan början (1959) varit en statlig angelägenhet, vilket jag tolkar som att regeringen alltid sett främst till metrons utbyggnad på bekostnad av den gamla spårvägen, detta har ofta berättats av de som är mer hemma på Carris och dess spårvägar. Carris ägdes (enligt tyska wikipedia) fram till 1974 av engelska 'Lisbon Electric Tramways'. I samband med Nejlikerevolutionen 1974 fördes Carris över till staden Lissabon som i sin tur förlorade bolaget till staten året därpå. 2015 flyttades ansvaret över från kommunikationsdepartementet till miljödepartementet.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Ulrik Berggren »

Christer J skrev:Så här säger den portugisiska wikipediasida genom googleöversättning:
Carris (C.C.F.L., CCFL, eller bara Rails) är en kollektivtrafik bolag i staden Lissabon, Portugal. Det grundades 1872 och har sedan 1975 handleddes av ministeriet för offentliga arbeten, transport och kommunikationer under ministeriet för ekonomi (och diakron motsvarande). Men 2015 beslutade tjugoförsta konstitutionella regeringen att den offentliga transportföretag Lissabon och Porto skulle vara under sfären av miljöministeriet. [1]

Från den 1 januari 2017 är hanteringen av Carris nu styrs av kommunfullmäktige Lissabon. Avtalet undertecknades mellan miljöministeriet och staden Lissabon undertecknades den 19 november, 2016 vakna upp så att alla bolagets ledning att passera ansvaret för detta. Ledningen Carris var en gammal CML ambition och detta PS regeringens beslut följer upphävandet av underprocessen av den offentliga transportföretaget i Lissabon (Metro och Carris) till den spanska gruppen Avanza lanserades 2011 av den förra regeringen PSD / CDS-PP och det hade varit mycket kritik av allmänheten. [2]
CML = Câmara Municipal de Lisboa, här i betydelsen den kommunala ledningen i Lissabon.

Så har alltså den socialistiska (egentligen socialdemokratiska) regeringen upphävt ett beslut (av den förra borgerliga regeringen) att sälja Lissabons kollektivtrafik till spanska Avanza. Istället överfördes Carris (och eventuellt metron) till staden från och med nyåret. Staden har länge haft ambitionen att ta över Carris. Så det verkar vara borgmästarens första åtgärd att återinföra linje 24.

Carris har sedan länge (kanske 1975) fått stå i skuggan av metron. Metron har sedan början (1959) varit en statlig angelägenhet, vilket jag tolkar som att regeringen alltid sett främst till metrons utbyggnad på bekostnad av den gamla spårvägen, detta har ofta berättats av de som är mer hemma på Carris och dess spårvägar. Carris ägdes (enligt tyska wikipedia) fram till 1974 av engelska 'Lisbon Electric Tramways'. I samband med Nejlikerevolutionen 1974 fördes Carris över till staden Lissabon som i sin tur förlorade bolaget till staten året därpå. 2015 flyttades ansvaret över från kommunikationsdepartementet till miljödepartementet.
Gött! Ibland är det bra att man har fel! :D Tack för uppdateringen, Christer
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Olle »

Bild

Bild

Funderar på hur linje 24 gick när jag var där 1979. Bilderna är plåtade i Alfandegaslingan och det står Carmo på vagnarna. Alltså måste de ha gått längs ringen runt hela stan förbi Praco de Chile där de vände förr. Jag har även antecknat på min karta att de gick så. Troligen åkte jag med den hela vägen även om jag inte minns det nu.

Min gamla karta finns på inlägget Lissabon 1979
:-)lle
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Hechtwagen »

Skrattar varje gång jag ser rubriken! Tänker på gamla linje 24 till Telefonplan! Det borde istället stå " Linje 24 i Lissabon återuppstår". :D
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Förtydligande: Telefonplan

Inlägg av Olle »

Hechtwagen skrev:Skrattar varje gång jag ser rubriken! Tänker på gamla linje 24 till Telefonplan! Det borde istället stå " Linje 24 i Lissabon återuppstår". :D
Telefonplan som alltså är en hållplats på tunnelbanelinje 2 (röd) i Stockholms södra förorter, om vi ska vara tydliga, och det ska vi vara :D

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Hechtwagen »

Tack för bilderna! Gröna C4 är aldrig fel! :D
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Linje 24 återuppstår i Lissabon

Inlägg av Olle »

Hechtwagen skrev:Tack för bilderna! Gröna C4 är aldrig fel! :D
Tack, och på bilden med fd spårvagnshållplatsen Korpmossevägen så ser man i fjärran, där bilar står parkerade, var spårvägen gick mot stan före 1964.
:-)lle
Skriv svar