"Bygg Spårväg city till Ropsten – starta planeringen igen"
Rubriksättarna skriver Ropsten, men centerpartisten som uttalar sig pratar om linje 6 och om Tekniska Högskolan, Östra station och Odenplan.
"Centerpartiet i Stockholms stad välkomnar busslinjen. Men eftersom Norra Djurgårdsstaden fortfarande växer är partiet tydlig i åsikten att den inte räcker och att det är dags att göra slag i saken och börja planera för spårvägsförlängningen till Norra Djurgårdsstaden."
Hittade tre trådar som tangerade ämnet, men som jag inte ville fortsätta på. Bl.a. för att de spårat ur.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&p=352027
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ss#p353760
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 6&p=347458
C vill bygga Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C vill bygga Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: C vill bygga Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden
I en äldre artikel om själva busslinjen (länk: norra-djurgardsstaden-och-hagastaden-far-ny-busslinje) står: "– Den här busslinjen kommer att ge snabba och effektiva kopplingar mellan den snabbväxande Djurgårdsstaden och Ropsten, Tekniska Högskolan, Östra station, Odenplan och Karolinska. Det brukar bli bra när vi tar varandra i hand, säger Kristoffer Tamsons till SvD."LÅ1 skrev:"Bygg Spårväg city till Ropsten – starta planeringen igen"
Rubriksättarna skriver Ropsten, men centerpartisten som uttalar sig pratar om linje 6 och om Tekniska Högskolan, Östra station och Odenplan.
"Centerpartiet i Stockholms stad välkomnar busslinjen. Men eftersom Norra Djurgårdsstaden fortfarande växer är partiet tydlig i åsikten att den inte räcker och att det är dags att göra slag i saken och börja planera för spårvägsförlängningen till Norra Djurgårdsstaden."
Hittade tre trådar som tangerade ämnet, men som jag inte ville fortsätta på. Bl.a. för att de spårat ur.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&p=352027
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ss#p353760
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 6&p=347458
Trafiklandstingsrådet verkar alltså väldigt entusiastisk inför den här förbindelsen. Är det bra eller dåligt, eller kanske framförallt smart eller osmart, om man skulle ge upp Spårväg City från Djurgårdsstaden och lägga ner all kraft på att haka på den nämnda entusiasmen med att lobba för spårvagn i nämnda sträckning, i en sorts Tvärbana City istället?

Det bör väl bli totalt sett fler resenärer den vägen, med förutom Djurgårdsstadsresenärer även innerstadstvärresenärer, eller? Finns det andra fördelar/nackdelar?

Re: C vill bygga Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden
Det hade väl varit lämpligt med lite spårväg till de nya stadsdelarna... Spårväg City och dra den gärna till Hagastaden med.
Re: C vill bygga Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden
Jag ser väl inte att det ena behöver utesluta det andra. Underlaget tror jag inte blir mindre för Spårväg City i dess ursprungliga form. 76:an går väl var femte minut med ledbussar på sträckan innan man ens börjat bygga ut östra delarna av Djurgårdsstaden. Det är också väldigt svårt att bygga järnväg från Norra Djurgårdsstaden upp till Valhallavägen särskilt som det ligger i Nationalstadsparken.
Nu bygger man ju också t-bana till NKS. Har svårt att se att det skulle vara prioriterat, däremot om det skulle vara aktuellt med ett spårvägsnät i innerstaden, så är ju båda slutstationerna vettiga.
Nu är ju detta bara början på linje 6. Tanken är ju att den ska fortsätta till Vällingby, fast det lär väl dröja antar jag. Kanske blir det som med 179 som det talats om sedan den infördes att den skulle förlängas till Täby C.
Intressant dock att C svängt igen. För ett par år sedan agerade ju även detta parti mot spårväg och menade att man bara skulle satsa på bussar i innerstaden.
Nu bygger man ju också t-bana till NKS. Har svårt att se att det skulle vara prioriterat, däremot om det skulle vara aktuellt med ett spårvägsnät i innerstaden, så är ju båda slutstationerna vettiga.
Nu är ju detta bara början på linje 6. Tanken är ju att den ska fortsätta till Vällingby, fast det lär väl dröja antar jag. Kanske blir det som med 179 som det talats om sedan den infördes att den skulle förlängas till Täby C.
Intressant dock att C svängt igen. För ett par år sedan agerade ju även detta parti mot spårväg och menade att man bara skulle satsa på bussar i innerstaden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,