Skillnaden i antalet maxpax är liten vid jämförelsen av Linkker / Kabus-bussen, så batterierna tär inte så väldans mycket på paxkapaciteten. I Helsingfors tog man fram (år 2010) en rapport gällande trådbusstrafik på nio linjer. Kostnaden för trådbygget (57 km) uppskattades (i dagens penningvärde) till 35,5 miljoner euro + 6 miljoner euro för ombyggnaden av Forsbygaraget = 41,5 miljoner euro (393 miljoner kronor). Ytterligare miljontals euro hade man fått betala för anskaffandet av 75 ledtrådbussar. Trafiken skulle inledas mellan år 2016 och 2025.
Nu ca 7 år senare kan vi betrakta ändringarna i linjenätet:
14 mot Smedjebacka: ändhållplatsen har flyttats från Eira till Ärtholmen (överflödiga ledningar från ändhållplatsen i Eira till Havsgatans ändhållplats)
14B Ärtholmen - Klinikerna i Mejlans, nedlagd. Ersatt av linje 14 i Ärtholmen (luftledningarna genom Rödbergen resp vid klinikerna i Mejlans har blivit överflödiga)
18 mot Munkshöjden: ändhållplatsen har flyttats från Kronohagen till Eira (ledningarna från Kampen till Kronohagen till en större del onödiga)
39 mot nordvästra Helsingfors: ändhållplatsen flyttad i norr från Malmgård till Myrbacka (nya ledningar från Malmgård till Myrbacka hade krävts)
40 & 65 (mot Norra Haga resp. Grinddal) inga större ändringar
57 tvärlinjen mellan Munkshöjden och Vik, ingen större ändring förutom att linjen delar ändhållplats med dagens 68:a i Vik
68 mot Vik: linjenumret ändras i höst till 78 och flyttas i Gammelstaden från Tavastvägen till Gustav Vasas väg (varmed nya ledningar hade krävts)
71 mot Lerstrand: ändhållplatsen flyttas norrut till Malm
Man kan spekulera huruvida trådbussystemet hade förblivit intakt gentemot alla dessa ändringar som skett/kommer att ske med dieselbussnätet här ovan. Om jag får det till, så skall jag försöka räkna ut längden på alla ovanräknade förlängningar för att få fram helhetskostnaden för ett trådbussnät omfattande Malm och Myrbacka och allt däremellan.
En annan aspekt är att man istället för trådbussar enkelt kunde förlänga existerande spårvägslinjer:
* 1 från Kottby till Grindal (bort med 65:n)
* 6 från Arabiastranden via Gammelstaden till Vik (ersätter 68:n)
* 8 från Arabiastranden via Gammelstaden, Viksbacka, Lerstrand till Malm (ersätter nya 71:n)
* 10 från Lillhoplax till Norra Haga (ajöss med 40:n)
Vidare har man länge planerat för en spårvägslinje 5 mot Munkshöjden (istf buss 18). Då linjenumret 5 nu är upptaget, så kunde man med fördel bygga om inte bara buss 18, men även buss 14 till spårvägslinjer med samma linjenummer. Mellan Munkshöjden och Smedjebacka skulle spårvägslinjen 14 dela spår med Spårjokern på en längre sträcka på Sockenbackavägen.
Jag får en känning av att trådbussrapporten togs fram bara för att någon ville torpedera spårvägstrafiken i sin helhet.
Batteribussen är på frammarsch, vare sej vi vill det eller ej. Enligt HRT skall batteribusstrafiken omfatta 30% av all busstrafiken i Helsingforstrakten år 2025.