Nya vagnar på Saltis
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Nya vagnar på Saltis
F.d. C6 2809 och 2810 var ute och provkördes på Saltsjöbanan idag. Vagnarna ser ut att vara ombyggda till att vara identiska med C10/C11 men med åtminstone två synliga skillnader: Hållstängerna inuti vagnen är i C6:ornas rostfria stil istället för blå och i kortändorna så är finns gavelfönster istället för apparatskåp. Det kan ju finnas fler skillnader som jag inte ser.
Vagnarna saknar utvändig märkning så det går inte att avgöra vilket typnummer de fått. Är dessa att betrakta som C10/C11 trots skillnaderna eller har vi fått en ny typ?
Vagnarna saknar utvändig märkning så det går inte att avgöra vilket typnummer de fått. Är dessa att betrakta som C10/C11 trots skillnaderna eller har vi fått en ny typ?
Re: Nya vagnar på Saltis
Om vi tittar på bilden så ser vi EN strömavtagare.
Vagnarna är med största sannolikhet semipermanent (eller fast par-) kopplade med varandra, och då har vi motorvagn C10 2809 och manövervagn C11 2810...
Motorvagnarna C10 har alltid sedan 1976 haft udda nummer, och manövervaganrna C11 jämna...
Klart som korvspad...
(och skulle jag ha fel så kommer nog daniel_s in och rättar till det... )
Vagnarna är med största sannolikhet semipermanent (eller fast par-) kopplade med varandra, och då har vi motorvagn C10 2809 och manövervagn C11 2810...
Motorvagnarna C10 har alltid sedan 1976 haft udda nummer, och manövervaganrna C11 jämna...
Klart som korvspad...
(och skulle jag ha fel så kommer nog daniel_s in och rättar till det... )
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nya vagnar på Saltis
Att vagnarna skulle benämnas C10/C11 är inte klart som korvspad tycker jag eftersom de ju år baserade på C6 och inte C8 som de existerande C10/C11. Det kanske blir så ändå men iaf torde det leda till viss förvirring ibland när vissa delar ska bytas/repareras.roggek skrev:Om vi tittar på bilden så ser vi EN strömavtagare.
Vagnarna är med största sannolikhet semipermanent (eller fast par-) kopplade med varandra, och då har vi motorvagn C10 2809 och manövervagn C11 2810...
Motorvagnarna C10 har alltid sedan 1976 haft udda nummer, och manövervaganrna C11 jämna...
Klart som korvspad...
(och skulle jag ha fel så kommer nog daniel_s in och rättar till det... )
Re: Nya vagnar på Saltis
JohanB skrev:Att vagnarna skulle benämnas C10/C11 är inte klart som korvspad tycker jag eftersom de ju år baserade på C6 och inte C8 som de existerande C10/C11. Det kanske blir så ändå men iaf torde det leda till viss förvirring ibland när vissa delar ska bytas/repareras.
Tror nog den risken är minimal.
Så jag lutar mig åt korvspadet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nya vagnar på Saltis
Vet någon när dessa vagnar börjar gå i ordinarie trafik?
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Nya vagnar på Saltis
Är det inte lite märkligt att man inte ens utrustar dem med elektroniska destinationsskyltar?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Nya vagnar på Saltis
Nej, man kostar nog inte på en "framtidsosäker vagnpark" den lyxen...stockholm79 skrev:Är det inte lite märkligt att man inte ens utrustar dem med elektroniska destinationsskyltar?
/or
(Vi kan ju som jämförelse ta A30/B30 och A30B/B30B på Nockeby/Lidingöbanan som aldrig heller utrustades med elektroniska skyltar...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nya vagnar på Saltis
Man behöver knappast göra det, det är en rätt okomplicerad linjeföring på Saltis. Däremot så borde man kanske börja fundera på automatiska utrop för att förbättra tydligheten och inre displayer som talar om vilken som är nästa hållplats.
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3087
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nya vagnar på Saltis
Brukar SBs blå vagnar vara märkta med vagntyp på utsidan? Tror inte det!
Re: Nya vagnar på Saltis
Det håller jag fullständigt med om.Odd skrev:Man behöver knappast göra det, det är en rätt okomplicerad linjeföring på Saltis. Däremot så borde man kanske börja fundera på automatiska utrop för att förbättra tydligheten och inre displayer som talar om vilken som är nästa hållplats.
Jodå, precis som med övriga Cx-vagnar, med en liten text på långbalken...Hechtwagen skrev:Brukar SBs blå vagnar vara märkta med vagntyp på utsidan? Tror inte det!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nya vagnar på Saltis
Är det bara jag eller har man "nergraderat" dörrsystemet på ex-C6:orna?
De verkar ha samma gamla gula knappar som C10/C11, och inte de som dagens C6:or har. (och som dessa hade). Tog man bort dörrstängningslarmet också?
De verkar ha samma gamla gula knappar som C10/C11, och inte de som dagens C6:or har. (och som dessa hade). Tog man bort dörrstängningslarmet också?
Re: Nya vagnar på Saltis
Ska man vara petig så har "vanliga" C10-C11 inte heller apparatskåp* i B-ändarna, undantaget motorvagnens högersida där utrustningen för strömavtagaren finns. Så även på de "nya" vagnarna:
Som synes på bilden ovan så har dörrsystemet uppgraderats till samma höga standard som på vanliga C10-C11, med separata knappar för "Öppna" respektive "Stäng" och uttrycklig text på knapparna som talar om vilken som är vilken. (Klisterlappen på dörren har dock sparats som en tröst till ADDE)
Visst är det semipermanent parkopplat, precis som på övriga vagnar.
"Nya 09:an" bredvid sin mer etablerade namne, som egentligen är nyare.
Typbeteckningen kan ju få bli en liten gissningstävling
* mer eller mindre onödigt vetande: på C15/C14 finns en del av traktionssystemets manöverutrustning i skåpen i vagnarnas B-ändar, bl a de s k förarhyttsreläerna som på äldre vagnar finns i en uppsättning per hytt, men där C14/C15 har en uppsättning per vagnpar. Dessa skåp kallas då exempelvis för "apparatskåp", eller "elektroskåp", eller varför inte "jag hade en utvändig gul i V7 men jag är på rull nu"
Som synes på bilden ovan så har dörrsystemet uppgraderats till samma höga standard som på vanliga C10-C11, med separata knappar för "Öppna" respektive "Stäng" och uttrycklig text på knapparna som talar om vilken som är vilken. (Klisterlappen på dörren har dock sparats som en tröst till ADDE)
Visst är det semipermanent parkopplat, precis som på övriga vagnar.
"Nya 09:an" bredvid sin mer etablerade namne, som egentligen är nyare.
Typbeteckningen kan ju få bli en liten gissningstävling
* mer eller mindre onödigt vetande: på C15/C14 finns en del av traktionssystemets manöverutrustning i skåpen i vagnarnas B-ändar, bl a de s k förarhyttsreläerna som på äldre vagnar finns i en uppsättning per hytt, men där C14/C15 har en uppsättning per vagnpar. Dessa skåp kallas då exempelvis för "apparatskåp", eller "elektroskåp", eller varför inte "jag hade en utvändig gul i V7 men jag är på rull nu"
Re: Nya vagnar på Saltis
Tack för de bilderna, Daniel. Värt att notera är också att de nya vagnarnas fått behålla T-banevagnarnas klargula väggfärg och säten. Detta till skillnad från C8:orna 2819-2822 som ju blev i stort sett identiska med de ursprungliga C10/C11:orna.
Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag inte att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag inte att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
Re: Nya vagnar på Saltis
Intressant att se! Inga fällsäten verkar vara monterade än. Kommer det att göras, eller blir dessa vagnar udda även på den punkten?
Har vagnarna börjat gå i ordinarie trafik?
Har vagnarna börjat gå i ordinarie trafik?
Re: Nya vagnar på Saltis
Det hade varit intressant om man hade behållit alla dörrarna, då hade man kanske kunna göra lite jämförelser avseende trafikantflöde etc.
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3087
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nya vagnar på Saltis
Nja inte hade C8:orna saltis fick överta klargula väggfält innan de kom till SB!JohanB skrev:Tack för de bilderna, Daniel. Värt att notera är också att de nya vagnarnas fått behålla T-banevagnarnas klargula väggfärg och säten. Detta till skillnad från C8:orna 2819-2822 som ju blev i stort sett identiska med de ursprungliga C10/C11:orna.
Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag inte att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
Notera även den lossnade ryggdynan!
Re: Nya vagnar på Saltis
Topplampan i fronten, är den fortfarande bara ett markeringsljus, eller har den uppgraderats till en Xenonstrålkastare (vilket väl skulle få plats)?
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Nya vagnar på Saltis
Nja, C17 och C18 var två ombyggnadsprojekt som aldrig blev av. C17 var tänkt för C12 uppgraderade med nya boggier och tyristorpådrag medan C18 var tänkt för C13 uppgraderade med tyristorpådrag. Detta enligt Ruggige Ragge, tidigare fordonschefen vid SL Ragnar Thörnblom.JohanB skrev: Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag in te att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Nya vagnar på Saltis
För att fortsätta resonemanget kring vagntyper så fanns också ett C19-projekt. Det gick ut på att "homogenisera" C7, C9, C14 och C15. Tanken var antagligen, jag har inget belägg för detta, att C17, C18 och C19 skulle ha samma pådrag. En tanke som lär ha funnits var att det skulle vara ett steglöst pådrag och att de tre fasta körlägena Stockholms t-banevagnar (utom C20) alltid haft oavsett pådragstyp skulle bort.
I stället begåvades vi med C20 eller "Vagn 2000" som projektet hette. Av C19-projektet blev i alla fall en uppfräschning av C14.
I stället begåvades vi med C20 eller "Vagn 2000" som projektet hette. Av C19-projektet blev i alla fall en uppfräschning av C14.
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Nya vagnar på Saltis
Och nu när C6-ombyggnaden startat:
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?