Nya vagnar på Saltis

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JohanB
Inlägg: 452
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Nya vagnar på Saltis

Inlägg av JohanB »

F.d. C6 2809 och 2810 var ute och provkördes på Saltsjöbanan idag. Vagnarna ser ut att vara ombyggda till att vara identiska med C10/C11 men med åtminstone två synliga skillnader: Hållstängerna inuti vagnen är i C6:ornas rostfria stil istället för blå och i kortändorna så är finns gavelfönster istället för apparatskåp. Det kan ju finnas fler skillnader som jag inte ser.

Vagnarna saknar utvändig märkning så det går inte att avgöra vilket typnummer de fått. Är dessa att betrakta som C10/C11 trots skillnaderna eller har vi fått en ny typ?

Bild
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av roggek »

Om vi tittar på bilden så ser vi EN strömavtagare.
Vagnarna är med största sannolikhet semipermanent (eller fast par-) kopplade med varandra, och då har vi motorvagn C10 2809 och manövervagn C11 2810...
Motorvagnarna C10 har alltid sedan 1976 haft udda nummer, och manövervaganrna C11 jämna...

Klart som korvspad...
(och skulle jag ha fel så kommer nog daniel_s in och rättar till det... :cheesygrin: )
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
JohanB
Inlägg: 452
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av JohanB »

roggek skrev:Om vi tittar på bilden så ser vi EN strömavtagare.
Vagnarna är med största sannolikhet semipermanent (eller fast par-) kopplade med varandra, och då har vi motorvagn C10 2809 och manövervagn C11 2810...
Motorvagnarna C10 har alltid sedan 1976 haft udda nummer, och manövervaganrna C11 jämna...

Klart som korvspad...
(och skulle jag ha fel så kommer nog daniel_s in och rättar till det... :cheesygrin: )
Att vagnarna skulle benämnas C10/C11 är inte klart som korvspad tycker jag eftersom de ju år baserade på C6 och inte C8 som de existerande C10/C11. Det kanske blir så ändå men iaf torde det leda till viss förvirring ibland när vissa delar ska bytas/repareras.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av roggek »

JohanB skrev:Att vagnarna skulle benämnas C10/C11 är inte klart som korvspad tycker jag eftersom de ju år baserade på C6 och inte C8 som de existerande C10/C11. Det kanske blir så ändå men iaf torde det leda till viss förvirring ibland när vissa delar ska bytas/repareras.

Tror nog den risken är minimal.
Så jag lutar mig åt korvspadet... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Persson »

Vet någon när dessa vagnar börjar gå i ordinarie trafik?
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av stockholm79 »

Är det inte lite märkligt att man inte ens utrustar dem med elektroniska destinationsskyltar?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av roggek »

stockholm79 skrev:Är det inte lite märkligt att man inte ens utrustar dem med elektroniska destinationsskyltar?

/or
Nej, man kostar nog inte på en "framtidsosäker vagnpark" den lyxen...
(Vi kan ju som jämförelse ta A30/B30 och A30B/B30B på Nockeby/Lidingöbanan som aldrig heller utrustades med elektroniska skyltar...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6507
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Odd »

Man behöver knappast göra det, det är en rätt okomplicerad linjeföring på Saltis. Däremot så borde man kanske börja fundera på automatiska utrop för att förbättra tydligheten och inre displayer som talar om vilken som är nästa hållplats.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3087
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Hechtwagen »

Brukar SBs blå vagnar vara märkta med vagntyp på utsidan? Tror inte det!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av roggek »

Odd skrev:Man behöver knappast göra det, det är en rätt okomplicerad linjeföring på Saltis. Däremot så borde man kanske börja fundera på automatiska utrop för att förbättra tydligheten och inre displayer som talar om vilken som är nästa hållplats.
Det håller jag fullständigt med om.
Hechtwagen skrev:Brukar SBs blå vagnar vara märkta med vagntyp på utsidan? Tror inte det!
Jodå, precis som med övriga Cx-vagnar, med en liten text på långbalken...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av ADDE »

Är det bara jag eller har man "nergraderat" dörrsystemet på ex-C6:orna?

De verkar ha samma gamla gula knappar som C10/C11, och inte de som dagens C6:or har. (och som dessa hade). Tog man bort dörrstängningslarmet också?
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av daniel_s »

Ska man vara petig så har "vanliga" C10-C11 inte heller apparatskåp* i B-ändarna, undantaget motorvagnens högersida där utrustningen för strömavtagaren finns. Så även på de "nya" vagnarna:

Bild

Som synes på bilden ovan så har dörrsystemet uppgraderats till samma höga standard som på vanliga C10-C11, med separata knappar för "Öppna" respektive "Stäng" och uttrycklig text på knapparna som talar om vilken som är vilken. (Klisterlappen på dörren har dock sparats som en tröst till ADDE) :-)

Bild

Visst är det semipermanent parkopplat, precis som på övriga vagnar.

Bild

"Nya 09:an" bredvid sin mer etablerade namne, som egentligen är nyare.

Typbeteckningen kan ju få bli en liten gissningstävling ;-)

* mer eller mindre onödigt vetande: på C15/C14 finns en del av traktionssystemets manöverutrustning i skåpen i vagnarnas B-ändar, bl a de s k förarhyttsreläerna som på äldre vagnar finns i en uppsättning per hytt, men där C14/C15 har en uppsättning per vagnpar. Dessa skåp kallas då exempelvis för "apparatskåp", eller "elektroskåp", eller varför inte "jag hade en utvändig gul i V7 men jag är på rull nu" :-)
JohanB
Inlägg: 452
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av JohanB »

Tack för de bilderna, Daniel. Värt att notera är också att de nya vagnarnas fått behålla T-banevagnarnas klargula väggfärg och säten. Detta till skillnad från C8:orna 2819-2822 som ju blev i stort sett identiska med de ursprungliga C10/C11:orna.

Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag inte att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Persson »

Intressant att se! Inga fällsäten verkar vara monterade än. Kommer det att göras, eller blir dessa vagnar udda även på den punkten?

Har vagnarna börjat gå i ordinarie trafik?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6507
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Odd »

Det hade varit intressant om man hade behållit alla dörrarna, då hade man kanske kunna göra lite jämförelser avseende trafikantflöde etc.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3087
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Hechtwagen »

JohanB skrev:Tack för de bilderna, Daniel. Värt att notera är också att de nya vagnarnas fått behålla T-banevagnarnas klargula väggfärg och säten. Detta till skillnad från C8:orna 2819-2822 som ju blev i stort sett identiska med de ursprungliga C10/C11:orna.

Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag inte att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
Nja inte hade C8:orna saltis fick överta klargula väggfält innan de kom till SB!
Notera även den lossnade ryggdynan!
Hans W
Inlägg: 179
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Hans W »

Topplampan i fronten, är den fortfarande bara ett markeringsljus, eller har den uppgraderats till en Xenonstrålkastare (vilket väl skulle få plats)?
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Lars Stegenius »

JohanB skrev: Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag in te att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
Nja, C17 och C18 var två ombyggnadsprojekt som aldrig blev av. C17 var tänkt för C12 uppgraderade med nya boggier och tyristorpådrag medan C18 var tänkt för C13 uppgraderade med tyristorpådrag. Detta enligt Ruggige Ragge, tidigare fordonschefen vid SL Ragnar Thörnblom.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Lars Stegenius »

För att fortsätta resonemanget kring vagntyper så fanns också ett C19-projekt. Det gick ut på att "homogenisera" C7, C9, C14 och C15. Tanken var antagligen, jag har inget belägg för detta, att C17, C18 och C19 skulle ha samma pådrag. En tanke som lär ha funnits var att det skulle vara ett steglöst pådrag och att de tre fasta körlägena Stockholms t-banevagnar (utom C20) alltid haft oavsett pådragstyp skulle bort.
I stället begåvades vi med C20 eller "Vagn 2000" som projektet hette. Av C19-projektet blev i alla fall en uppfräschning av C14.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Nya vagnar på Saltis

Inlägg av Lars Stegenius »

Och nu när C6-ombyggnaden startat:
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?
Skriv svar