I Stockholms Trafikalmanacka 2017 finns i januari en bild på en 4E som kommer från Strandvägen och skall svänga in på Birger Jarlsgatan för att hamna i Norrhallen.
Detta föranleder en fundering:
Hur gick 4E?
I bildtexten står dessutom: "En spårvagn på linje 4 var en sällsynt uppenbarelse i dessa trakter" ...
-Per
Hur gick 4 E?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur gick 4 E?
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Hur gick 4 E?
4E gick väl samma sträckning som ordinarie linje 4 men i allmänhet bara delsträckor.
I det här fallet måste det väl röra sig om ett extratåg som gått från typ Fridhems- eller Odenplan, till Östra station eller Stadion och sedan tagit kortaste vägen till Norrhallen vilket alltså var via Sibyllegatan-Nybroplan.
I det här fallet måste det väl röra sig om ett extratåg som gått från typ Fridhems- eller Odenplan, till Östra station eller Stadion och sedan tagit kortaste vägen till Norrhallen vilket alltså var via Sibyllegatan-Nybroplan.
Re: Hur gick 4 E?
Tack!
Tänkte inte på Sibyllegatan.
-Per
Tänkte inte på Sibyllegatan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lördag 25 augusti 2007 15:08
- Ort: Stockholm
Re: Hur gick 4 E?
Dock bör observeras att före uppdelningen av L4 till L4 och L8, i slutet av december 1952, var L4 ringlinje som efter Stadion gick Sibyllegatan-Norrmalms torg - Skeppbron - Katarinavägen - Renstiernas gata.
Före Västerbrons tillkomst, 1935, var L4 västra del hänvisad till Munkbron och Hantverkargatan för att skapa sin ringlinje.
Sedan inträffade vid kraftiga förseningar på L4 före uppdelningen i L4 och L8, förseningar kunde medföra att L4 tog genvägen från Odengatan gick till Norra Bantorget till Slussen eller Birger Jarlsgatan - Norrmalms Torg - Slussen för att skapa ordning i L4. Detta även med Mustang tåg.
Före Västerbrons tillkomst, 1935, var L4 västra del hänvisad till Munkbron och Hantverkargatan för att skapa sin ringlinje.
Sedan inträffade vid kraftiga förseningar på L4 före uppdelningen i L4 och L8, förseningar kunde medföra att L4 tog genvägen från Odengatan gick till Norra Bantorget till Slussen eller Birger Jarlsgatan - Norrmalms Torg - Slussen för att skapa ordning i L4. Detta även med Mustang tåg.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Re: Hur gick 4 E?
Ser ut att vara turnummer 72 på almanacksbilden. Så jag gissar att det är en stadionvagn på väg hem. Annars kördes ju 4E i rusningstid Fridhemsplan - Hakberget med turnummer i 50-serien och hem från Hakberget kördes via "Sig - Nbp". Mina minnesbilder (fr o m 1961 c:a) innehåller bara buggar - ofta i trevagnarståg - på denna tunga förstärkningslinje. Har sparat en turlista från 16.12.62 innehållande sex tåg både morgon och eftermiddag. Utgående tåg till Hkb på eftermiddagen tog i sommarturlistorna 1961 vägen via Rog/Odg, men därefter verkar även utryckningsvägen ha gått via Sibyllegatan.
/Hasse
/Hasse