Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (SL)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (SL)

Inlägg av LÅ1 »

Före dagens pendeltåg gick det lokdragna lokaltåg på många av de sträckor som dagens pendeltåg trafikerar. Det fanns stationer som i dag är nerlagda. Årstabergs station är relativt ny. Men om det tillkommit fler nya stationer efter pendeltågens introducerande vet jag inte. (Angåend City och Odenplan, se längre fram i inlägget.) (Jag använder här begreppet station även om det i en del fall formellt är mer korrekt med hållplats.)

Solvalla hade en station har jag för mig. Nu skriver Stockholm direkt om att det kanske byggs en ny station där: "Solvalla kan få pendelstation i framtiden".

Det har funnits (minst) en station mellan Älvsjö och Farsta Strand (då Södertörns Villastad.) Högdalen tror jag att den hette. Låg väl nära Fagersjö? Men den är inte aktuell att återskapa enligt ett SL-dokument: "Resultat av trafikanalys för ny pendeltågsstation i Fagersjö" (pdf).

Jag har hört att det fanns en station strax norr om Sundbybergs nuvarande station, Sundbyberg Norra hette den kanske. Vad hade den för funktion kan man fråga sig i dag. Men jag gissar att det var en hel del industrier där vars arbetare kom med tåg. Den stationen finns det nog inga planer på att återskapa.

Vega är en tänkt station som det ibland skrivs om. Hur konkreta är de planerna? Har det funnits en station i närområdet tidigare?

Finns det fler planer på nya pendeltågsstationer? Eller på nedläggning av befintliga?
(Flytt av Centralen till City ser jag bara som att man flyttar en befintlig. När det gäller Karlberg - Odenplan kan man ju diskutera om det är en station som flyttas eller om man snarare skall se på det som om man lägger ner en och öppnar en annan. Men jag väljer i all fall här att de det som om stationen flyttas. Och byter namn. Även om Odenplan kommer att attrahera helt andra resenärer än Karlberg.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av TKO »

Fritt ur minnet skall jag kommentera nedanstående inlägg!
LÅ1 skrev:Före dagens pendeltåg gick det lokdragna lokaltåg på många av de sträckor som dagens pendeltåg trafikerar. Det fanns stationer som i dag är nerlagda. Årstabergs station är relativt ny. Men om det tillkommit fler nya stationer efter pendeltågens introducerande vet jag inte. (Angåend City och Odenplan, se längre fram i inlägget.) (Jag använder här begreppet station även om det i en del fall formellt är mer korrekt med hållplats.)

Solvalla hade en station har jag för mig. Nu skriver Stockholm direkt om att det kanske byggs en ny station där: "Solvalla kan få pendelstation i framtiden".

Det har funnits (minst) en station mellan Älvsjö och Farsta Strand (då Södertörns Villastad.) Högdalen tror jag att den hette. Låg väl nära Fagersjö? Men den är inte aktuell att återskapa enligt ett SL-dokument: "Resultat av trafikanalys för ny pendeltågsstation i Fagersjö" (pdf).

Jag har hört att det fanns en station strax norr om Sundbybergs nuvarande station, Sundbyberg Norra hette den kanske. Vad hade den för funktion kan man fråga sig i dag. Men jag gissar att det var en hel del industrier där vars arbetare kom med tåg. Den stationen finns det nog inga planer på att återskapa.

Vega är en tänkt station som det ibland skrivs om. Hur konkreta är de planerna? Har det funnits en station i närområdet tidigare?

Finns det fler planer på nya pendeltågsstationer? Eller på nedläggning av befintliga?
(Flytt av Centralen till City ser jag bara som att man flyttar en befintlig. När det gäller Karlberg - Odenplan kan man ju diskutera om det är en station som flyttas eller om man snarare skall se på det som om man lägger ner en och öppnar en annan. Men jag väljer i all fall här att de det som om stationen flyttas. Och byter namn. Även om Odenplan kommer att attrahera helt andra resenärer än Karlberg.)
Solvalla
Jo visst fanns en mycket enkel hållplats där, tågen stannade i samband med travtävlingar. I närheten fanns även Bromsten, en riktig station som nedlades när pendeltågstrafiken inleddes.

Sundbybergs Norra
Låg där järnvägen går under Löfströms Allé, alltså där Ulvsundabanan förut vek av. I närheten låg både Marabou och Kabelverket.

Högdalen, Fagersjö
Utan att kolla fakta så tror jag att bägge fanns, alltså tågen stannade både i Fagersjö och Högdalen. Men här kan jag ha fel...

Vega
Jo där byggs det för fullt. Stationen öppnas 2019 om allt går enligt planerna!
Det har tidigare funnits en hållplats i ungefär samma läge.
I trakterna utspelar sej för övrigt den bästa deckare som skrivits på det svenska språket...

Karlberg-Odenplan
Jag tycker vi skall betrakta Odenplan som en helt ny station. Det är väl inte omöjligt att det även i framtiden kommer att stanna tåg vid Karlberg...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Lars Ödlund »

Nynäs Havsbad- Nedlagd

Gröndalsviken- Nytillkommen (Skiljer drygt 800 meter mellan Havsbadets gamla läge och Gröndalsviken) 2008

Nedersta- Nedlagd

Krigslida- Nytillkommen (Skiljer drygt 600 meter mellan Nedersta:s gamla läge och Krigslida) 1980
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2130
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av ADDE »

Det har ju påståtts att det fanns en station vid Uttran som lades ned. (Mellan Tumba & Rönninge) samt även station mellan Tullinge & Tumba.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av roggek »

ADDE skrev:Det har ju påståtts att det fanns en station vid Uttran som lades ned. (Mellan Tumba & Rönninge) samt även station mellan Tullinge & Tumba.
Det är sant, men Uttrans station fick läggas ner till förmån för Rönninge, då pendeltågstrafiken annars hade svårt att upprätthålla tidtabellen. En kompromiss helt enkelt.
Googlebild på f d Uttrans station:
https://goo.gl/maps/MLUnAmkwF4z


Sedan får vi ju inte glömma hållplatserna Farsta och Länna på Nynäsbanan. men dessa var nog nedlagda när pendeltågstrafiken startade.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Hechtwagen »

ADDE skrev:Det har ju påståtts att det fanns en station vid Uttran som lades ned. (Mellan Tumba & Rönninge) samt även station mellan Tullinge & Tumba.
Den mellan Tul och Tu är gamla Tul som du tänker på, syns rätt tydligt fortfarande! Tul=Tullinge, Tu=Tumba. :D

Google bildsök på "Gamla Tullinge station" så dyker det upp en bild på en X1 där 1968!, sjuuuukt coolt! :cheesygrin:
Karlaplan 1948
Inlägg: 66
Blev medlem: lördag 25 augusti 2007 15:08
Ort: Stockholm

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Karlaplan 1948 »

När pendeltågstrafiken söderut mot Södertälje efter Hörjel-överenskommelsen upprättades med blygsam start 1968-05-01 fanns inte Grödingebanan, varför pendeltågen fick samsas med alla andra tåg med olika hastighet och nästan inga stopp. Eftersom pendeltågen skulle stanna på många stationer mellan Stockholm och Södertälje Södra (nuvarande Södertälje Hamn) stal de för mycket järnvägskapacitet. En kompromiss blev bland annat att Uttrans station lades ner. Varje ökning av antalet stopp på en pendeltågslinjer, nu med egen bana för pendeltågen, kostar tid och gör resorna längre för de som reser längst.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev: Karlberg-Odenplan
Jag tycker vi skall betrakta Odenplan som en helt ny station. Det är väl inte omöjligt att det även i framtiden kommer att stanna tåg vid Karlberg...
Det har skrivits någonstans att Karlbergs station ska rivas så snart det bara går.

ADDE skrev:Det har ju påståtts att det fanns en station vid Uttran som lades ned. (Mellan Tumba & Rönninge) samt även station mellan Tullinge & Tumba.
Visst ja, det visste jag. Tror man länge såg att spåren gick en bit ifrån varandra där. Kanske fortfarande?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Fritt ur minnet skall jag kommentera nedanstående inlägg!
LÅ1 skrev:Före dagens pendeltåg gick det lokdragna lokaltåg på många av de sträckor som dagens pendeltåg trafikerar. Det fanns stationer som i dag är nerlagda. Årstabergs station är relativt ny. Men om det tillkommit fler nya stationer efter pendeltågens introducerande vet jag inte. (Angåend City och Odenplan, se längre fram i inlägget.) (Jag använder här begreppet station även om det i en del fall formellt är mer korrekt med hållplats.)

Solvalla hade en station har jag för mig. Nu skriver Stockholm direkt om att det kanske byggs en ny station där: "Solvalla kan få pendelstation i framtiden".

Det har funnits (minst) en station mellan Älvsjö och Farsta Strand (då Södertörns Villastad.) Högdalen tror jag att den hette. Låg väl nära Fagersjö? Men den är inte aktuell att återskapa enligt ett SL-dokument: "Resultat av trafikanalys för ny pendeltågsstation i Fagersjö" (pdf).

Jag har hört att det fanns en station strax norr om Sundbybergs nuvarande station, Sundbyberg Norra hette den kanske. Vad hade den för funktion kan man fråga sig i dag. Men jag gissar att det var en hel del industrier där vars arbetare kom med tåg. Den stationen finns det nog inga planer på att återskapa.

Vega är en tänkt station som det ibland skrivs om. Hur konkreta är de planerna? Har det funnits en station i närområdet tidigare?

Finns det fler planer på nya pendeltågsstationer? Eller på nedläggning av befintliga?
(Flytt av Centralen till City ser jag bara som att man flyttar en befintlig. När det gäller Karlberg - Odenplan kan man ju diskutera om det är en station som flyttas eller om man snarare skall se på det som om man lägger ner en och öppnar en annan. Men jag väljer i all fall här att de det som om stationen flyttas. Och byter namn. Även om Odenplan kommer att attrahera helt andra resenärer än Karlberg.)
Solvalla
Jo visst fanns en mycket enkel hållplats där, tågen stannade i samband med travtävlingar. I närheten fanns även Bromsten, en riktig station som nedlades när pendeltågstrafiken inleddes.

Sundbybergs Norra
Låg där järnvägen går under Löfströms Allé, alltså där Ulvsundabanan förut vek av. I närheten låg både Marabou och Kabelverket.

Högdalen, Fagersjö
Utan att kolla fakta så tror jag att bägge fanns, alltså tågen stannade både i Fagersjö och Högdalen. Men här kan jag ha fel...

Vega
Jo där byggs det för fullt. Stationen öppnas 2019 om allt går enligt planerna!
Det har tidigare funnits en hållplats i ungefär samma läge.
I trakterna utspelar sej för övrigt den bästa deckare som skrivits på det svenska språket...

Karlberg-Odenplan
Jag tycker vi skall betrakta Odenplan som en helt ny station. Det är väl inte omöjligt att det även i framtiden kommer att stanna tåg vid Karlberg...

/TKO
Solvalla kvalar in med nöd och näppe i SL-trafiken eftersom trafiken på hållplatsen lades ner i December 1968.
Annars fanns ett antal nu nedlagda stationer på Västeråsbanan före SL: Huvudsta nedl. 1963, Huvudsta C 1960, Sundbyberg Norra 1963, Solvalla nämnd,
Bromsten nedl 1968-04-16
på Nynäsbanan finns mycket nedlagt både före och under SL-tid. Högdalen 1948, Fagersjö 1963,Farsta 1963, intilliggande Södertörns villastad namnändrades 1989 till Farsta strand och finns kvar, Forsen nedl1963, Nynäs havsbad 2008, Nynäshamnshamn lades ner 1976 men återkom 1995 som Nynäshamns färjetermina 1995 men lades åter ner 2007 , tekniskt sett var det en del av Nynäshamns station och med 400m avstånd en av de kortaste sträckor man kunde åka med tåg
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Ulrik Berggren »

roggek skrev:
ADDE skrev:Det har ju påståtts att det fanns en station vid Uttran som lades ned. (Mellan Tumba & Rönninge) samt även station mellan Tullinge & Tumba.
Det är sant, men Uttrans station fick läggas ner till förmån för Rönninge, då pendeltågstrafiken annars hade svårt att upprätthålla tidtabellen. En kompromiss helt enkelt.
Googlebild på f d Uttrans station:
https://goo.gl/maps/MLUnAmkwF4z


Sedan får vi ju inte glömma hållplatserna Farsta och Länna på Nynäsbanan. men dessa var nog nedlagda när pendeltågstrafiken startade.
Länna station har aldrig funnits, men väl Drefvikens station, i rakan längs med Sjöviksvägen strax norr om viadukten för Gamla Dalarövägen. Finns en betongplatta för lastning av transformatorstation där nu.

Vega station, som nämnts, låg ungefär där gångbron är belägen söder om motorvägens viadukt. Den nya stationen hamnar på gärdet längre söderut.

Längre söderut fanns Älgvikens station också, mellan Ösmo och Nynäsgård. Antar att även denna lades ned vid pendelns intåg på Nynäsbanan typ 1971.

Längs Västeråsbanan har ni glömt ett antal stationer. Utöver de som nämnts fanns även Huvudsta mellan Karlberg och Sundbyberg, samt Stäket mellan Kallhäll och Kungsängen.

1987 öppnades stationen i Flempan, inte att förglömma bland nya stationer :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Solvalla kvalar in med nöd och näppe i SL-trafiken eftersom trafiken på hållplatsen lades ner i December 1968.
Att jag skrev SL i trådrubriken var mest för att den blev för lång om jag skulle skrivit "Stockholm pendeltågstrafik" eller något liknande.
Det kan ju vara intressant med uppgifter om stationer som legat utmed dessa spår även om det var före det att SL:s pendeltåg trafikerade spåren.

Ulrik Berggren skrev:1987 öppnades stationen i Flempan, inte att förglömma bland nya stationer :idea:
Hur kunde jag glömma den? (I startinlägget.)

Sen har vi ju Arlanda, men det är ju utmed en helt ny spårsträckning.

Allmänt kan jag säga att det har förändrats mer bland pendeltågsstationerna än jag visste, även om jag hade på känn att det har skett en del genom åren. Och så har ju pendeltågen börjat korsa länsgränsen på flera ställen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2130
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av ADDE »

Bro & Bålsta - 2001!
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av daniel_s »

Vid Södermalmstorg fanns väl ursprungligen en hållplats, fast det räknas kanske inte som utmed pendeltågsnätet (sammanbindningsbanans sträckning är ju omlagd sedan dess).

Men Tomteboda har väl haft tåguppehåll?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av TKO »

Kalmarsand mellan Bro och Bålsta. Främst resenärer till sommarstuge- och campingområdet vid badet.

(nedlagd alltså)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Kalmarsand mellan Bro och Bålsta. Främst resenärer till sommarstuge- och campingområdet vid badet.

(nedlagd alltså)

/TKO
Det fanns även helårsboende i området. Jag hade klasskamrater i realskolan i Enköping som åkte från Kalmarsand. Jag åkte faktiskt själv därifrån en kort tid beroende på att vi hade flyttat från Nysätra till Håtuna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av TKO »

Om jag nu ska vara lika petig som skribenten själv brukar vara så vill jag påpeka att jag skrev 'främst'!

('Petig' kan om man så vill ersättas med 'noggrann'!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Skall man vara fullständig så hade vi ju också en bibana Spånga- Skälby- Hässleby Villastad. De tågen gick i anslutning till lokaltågen som gick Stockholm- Kungsängen. Hållplatsen Solvalla var bara öppen i samband med tävlingar på travbanan men det gick faktiskt extratåg just Stockholm C- Solvalla i samband med tävlingarna. Den alternativa förbindelsen var T-bana till Abrahamsberg och direkta pendelbussar Abris- Solvalla.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Vid Södermalmstorg fanns väl ursprungligen en hållplats, fast det räknas kanske inte som utmed pendeltågsnätet (sammanbindningsbanans sträckning är ju omlagd sedan dess).

Men Tomteboda har väl haft tåguppehåll?
Hållplats vid Södermalmstorg har jag aldrig hört talas om. (Men det betyder förstås inte att den aldrig funnits! :wink: )
Tomteboda funderade jag på. Det var alltså en station där en gång i tiden. Hade för mig att jag hört om en sådan. Var det inte så att man ganska nyligen flyttade det stationshuset till en annan plats?
Claes Thure Moberg skrev:Skall man vara fullständig så hade vi ju också en bibana Spånga- Skälby- Hässleby Villastad. De tågen gick i anslutning till lokaltågen som gick Stockholm- Kungsängen. Hållplatsen Solvalla var bara öppen i samband med tävlingar på travbanan men det gick faktiskt extratåg just Stockholm C- Solvalla i samband med tävlingarna. Den alternativa förbindelsen var T-bana till Abrahamsberg och direkta pendelbussar Abris- Solvalla.
Var det samma spår som gick vidare till sopstationen vid Lövsta?

Var Solvalla hållplats aldrig öppen på andra tider än vid travtävlingar?

I det som skulle kunna ses som T-baneavstånd från Centralen finns det följande stationer i drift:
Spånga
Sundbyberg
Helenelund
Ulriksdal
Solna
Karlberg
Centralen
Södra
Årstaberg
Älvsjö
Stuvsta
Farsta strand

Och nerlagda:
Solvalla
Sundbyberg Norra
Huvudsta ????
Huvudsta C
Tomteboda
Södermalmstorg
Högdalen
Fagersjö
Farsta

Har jag förstått inläggen tidigare så har det funnits två stationer i Huvudsta och tre mellan Älvsjö och dagens Farsta strand.
Detta ger 21 Stationer. Och snart lägger vi Karlberg till de nedlagda och Odenplan till de som används. Summa 22 stationer, men bara 12 som används. Om jag nu inte missat någon eller något. Huruvida det område jag räknade på kan anses utgöra det centrala och halvcentrala Stockholm kan man förstås ha olika meningar om. Och hela den här beräkningen får ju ses närmast som kuriosa.

Hade jag tagit med Skälby och Hässleby Villastad så hade det varit lika många f.d. stationer som de i dag använda. Inom nämnda ungefärliga T-bane-avstånd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Claes Thure Moberg »

LÅ1 skrev: Var det samma spår som gick vidare till sopstationen vid Lövsta? Var Solvalla hållplats aldrig öppen på andra tider än vid travtävlingar?
Visst var det samma spår. Lövsta låg bara någon kilometer längre bort än Hässelby Villastad station. Som tågentusiastisk unge ägnade jag en hel del tid på lokaltågen under 50- och 60-talen och då var Solvalla enbart öppen vid travtävlingar. Det var faktiskt två plattformar, en på var sida om dubbelspåret och extratågen från Sthlm C var minst sagt välbesatta. Nackdelen med Solvalla hållplats var att den låg vid "Solvalla Stallbacke" så det var en liten promenad bort till huvudingången. Medan Bussen från Abrahamsberg och linjetaxi från Odenplan stoppade vid just huvudingången.

(I avdelningen meningslöst vetande kan jag också lägga till att när jag började köra droska i Stockholm år 1971 så var det Sundbybergs Taxi som hade hand om hållplatsen vid Stallbacken medan Stockholms Taxi hade hand om hållplatsen vid huvudingången. Men när det inte var tävlingsdagar så var det Sumpans bilar som folk ringde efter från hela Valla och Mariehäll medan stadsbilarna fick stå och "häcka" vid Bromma Flyg utan jobb.)

På "min" tid hade lokaltågen följande stationer (Det en "vanlig icke järnvägare" kallade station med vanlig skrift, anhalter med kursiv):

Mot Kungsängen:
Sthlm C
Karlberg
Huvudsta
Huvudsta C
Sundbyberg
Sundbyberg Norra
Bromsten
Spånga
Barkarby
Jakobsberg
Kalhäll
Stäket-
Kungsängen

Så hade man alltså hållplatsen vid Solvalla och Bibanan Spånga- Skälby- Hässelby Villastad

Mot Tungelsta:
Stockholm C
Stockholm S
Älvsjö
Fagersjö
Farsta
Södertörns Villastad
Forsen
Trångsund
Skogås
Drevviken
Vega
Handen
Jordbro
Västerhaninge
Nedersta
Tungelsta

Mot Södertälje:
Stockholm C
Stockholm S
Älvsjö
Stuvsta
Huddinge
Tullinge
Tumba
Uttran
Rönninge
Östertälje
Södertälje S
Södertälje C

Mot Upplands Väsby:
Stockholm C
Karlberg
Hagalund
Ulriksdal
Helenelund
Tureberg
Häggvik
Norrviken
Rotebro
Upplands Väsby

Tågen som gick till Märsta stoppade dessutom vid Löwenströmska sjukhuset, Rosersberg och Märsta
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Nerlagda och nyöppnade stationer utmed pendeltågsnätet (

Inlägg av Ulrik Berggren »

Fasen, jag glömde Forsen på Nynäsbanan... :oops: Antar anhalter som denna enbart hade träplattform då det begav sig?

Tack CT för den fullödiga förteckningen!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar