Årstaberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Årstaberg

Inlägg av Christian Spår »

Själv lider jag aldrig av att platform och väntrum är för små vid Årstaberg, men jag erkänner att de är smalare än många andra stationer med den resandemängden. Jag förstår inte varför det leder till dåligt kapacitetsutnyttjande att vänta på plattformen? Det finns ju vindskydd borta där andra vagnsättet börjar på långa tåg, vilket oftast är där jag vill vara för att för-promenera till rätt plats att kliva ned till underjorden vid centralen.

Något jag tycker är mer irriterande är att man för några år sedan generellt i stationer började frångå individuella svängdörrar för att istället ha automatiskt öppnade skjutdörrar. Dessa blir flaskhalsar om man reser mot strömmen av alla som kommer från platformen. Oftast är båda dörrparen fulla med flödet och man får stå och vänta och se dörrarna stängas på det tåg man ville med. Öppningarna själva är bara 1/3 av hela plattformsvidden. Sedan om man är i vänthallen en blåsig kall dag så är det alltid någon som står för nära sensorerna så dörrarna öppnas.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Årstaberg

Inlägg av Ute och åker »

Christian Spår skrev:Själv lider jag aldrig av att platform och väntrum är för små vid Årstaberg, men jag erkänner att de är smalare än många andra stationer med den resandemängden. Jag förstår inte varför det leder till dåligt kapacitetsutnyttjande att vänta på plattformen? Det finns ju vindskydd borta där andra vagnsättet börjar på långa tåg, vilket oftast är där jag vill vara för att för-promenera till rätt plats att kliva ned till underjorden vid centralen.

Något jag tycker är mer irriterande är att man för några år sedan generellt i stationer började frångå individuella svängdörrar för att istället ha automatiskt öppnade skjutdörrar. Dessa blir flaskhalsar om man reser mot strömmen av alla som kommer från platformen. Oftast är båda dörrparen fulla med flödet och man får stå och vänta och se dörrarna stängas på det tåg man ville med. Öppningarna själva är bara 1/3 av hela plattformsvidden. Sedan om man är i vänthallen en blåsig kall dag så är det alltid någon som står för nära sensorerna så dörrarna öppnas.
Oj! Mitt i prick! De oundvikliga kollisionerna mellan avstigande och påstigande i vänthallen och vid de nordligate dörrparen är Jätteproppen Orvar! Förlänger man både plattformen och vänthallen några tiotal meter söderut, skulle mycket vara vunnet. Eftersom Årstaberg är placerat uppe på viadukter ovanför Södra länken, så är det också både blåshål och bullerhål på en och samma gång. Vänthallar väl isolerade och utspridda längs plattformen skulle avhjälpa bådadera. :)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Årstaberg

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:
ADDE skrev:En tanke gällande Årstabergs smala plattform.

När fjärrtågen väl har letts över till den gamla Årstabron, finns då inget utrymme att bredda plattformen så pendeltåget stannar vid plattform på det spår som idag är det yttre uppspåret?
Någon form av omläggning borde ju gå att göra, eller ska det spåret ha andra uppgifter?
Då svarar jag på det. OBS! Ingen spekulation utan jag VET! Svaret på första frågan är NEJ, svaret på andra frågan är JA. ;)

Kan väl försöka motivera svaret också. Trafikverket anser att man får NÅGOT högre kapacitet med 4 spår (2 eller flera plattformar) på pendeltågsstationerna än med endast 2 spår och 1 plattform,, vilket man har tagit höjd för I FRAMTIDEN. Stockholm City får det från början, Odenplan får 2 spår från början men har tunnlar utsprängt för 4 spår. Stockholm Södra har redan 6 spår (2 plattformar) även om 2 av spåren döljs bakom en vägg och annat i vägen som måste tas bort om man ska köra fjärrtåg där. Älvsjö har redan en massa spår och 2 plattformar så där räcker det också till.

Återstår Årstaberg. Där har man bara EN plattform. Ska man få den där något utökade kapaciteten för framtida pendeltåg, så måste förstås ALLA stationer ha 4 spår och flera plattformar, annars får man en "getingmidja" på "flaskhalsen". ;)

Alltså måste man hålla det yttre uppspåret i reserv för en eventuell (mer troligt sannolik) utanförliggande pendeltågsplattform i framtiden. Visst, det blir samma något bökiga variant som i Älvsjö med 2 olika plattformar för norrgående pendeltåg, men man kan i alla fall med en sådan lösning garanterat öka kapaciteten till 4 spår på alla pendeltågsstationer då!

Vad gäller ytterligare ett södergående pendeltågsspår (och plattform) vid Årstaberg och när/var/hur den skulle byggas har jag tyvärr ingen information om, utan får i så fall spekulera, vilket jag avstår i detta fall! Jag konstaterar dock att det finns gräs, sly och annat skräp på några meters bredd öster om det nuvarande yttre nedspåret. Hur sistnämnda mening ska tolkas står dessvärre skrivet i stjärnorna! :)
Jag har länge funderat på att fortsätta de spekulationer som antyds i slutet av ovanstående inlägg. Jag inleder med en bild från brottsplatsen:
Årstaberg 1.jpg
Årstaberg 1.jpg (207.04 KiB) Visad 6507 gånger
Det är alltså här det planeras att använda fjärrtågsspåret (där X:et rusar fram) som ytterligare ett plattformsspår för lokaltrafiken, bygga en plattform utanför detta spår samt ett nytt fjärrtågsspår. Vi ser också den nyuppförda järnvägsbron "Älvsjöbågen". Och jag frågar mej då: Får detta plats?

Nej är mitt svar på denna fråga! Så även om det finns planer inom Trafikverket att utöka plattformskapaciteten vid Årstaberg verkar man inte tagit hänsyn till detta när bågen byggdes. Och om så är fallet måste plattformsprojektet ligga mycket långt fram i tiden, om det ens någonsin blir av...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Årstaberg

Inlägg av ADDE »

TKO skrev:
Ute och åker skrev:
ADDE skrev:En tanke gällande Årstabergs smala plattform.

När fjärrtågen väl har letts över till den gamla Årstabron, finns då inget utrymme att bredda plattformen så pendeltåget stannar vid plattform på det spår som idag är det yttre uppspåret?
Någon form av omläggning borde ju gå att göra, eller ska det spåret ha andra uppgifter?
Då svarar jag på det. OBS! Ingen spekulation utan jag VET! Svaret på första frågan är NEJ, svaret på andra frågan är JA. ;)

Kan väl försöka motivera svaret också. Trafikverket anser att man får NÅGOT högre kapacitet med 4 spår (2 eller flera plattformar) på pendeltågsstationerna än med endast 2 spår och 1 plattform,, vilket man har tagit höjd för I FRAMTIDEN. Stockholm City får det från början, Odenplan får 2 spår från början men har tunnlar utsprängt för 4 spår. Stockholm Södra har redan 6 spår (2 plattformar) även om 2 av spåren döljs bakom en vägg och annat i vägen som måste tas bort om man ska köra fjärrtåg där. Älvsjö har redan en massa spår och 2 plattformar så där räcker det också till.

Återstår Årstaberg. Där har man bara EN plattform. Ska man få den där något utökade kapaciteten för framtida pendeltåg, så måste förstås ALLA stationer ha 4 spår och flera plattformar, annars får man en "getingmidja" på "flaskhalsen". ;)

Alltså måste man hålla det yttre uppspåret i reserv för en eventuell (mer troligt sannolik) utanförliggande pendeltågsplattform i framtiden. Visst, det blir samma något bökiga variant som i Älvsjö med 2 olika plattformar för norrgående pendeltåg, men man kan i alla fall med en sådan lösning garanterat öka kapaciteten till 4 spår på alla pendeltågsstationer då!

Vad gäller ytterligare ett södergående pendeltågsspår (och plattform) vid Årstaberg och när/var/hur den skulle byggas har jag tyvärr ingen information om, utan får i så fall spekulera, vilket jag avstår i detta fall! Jag konstaterar dock att det finns gräs, sly och annat skräp på några meters bredd öster om det nuvarande yttre nedspåret. Hur sistnämnda mening ska tolkas står dessvärre skrivet i stjärnorna! :)
Jag har länge funderat på att fortsätta de spekulationer som antyds i slutet av ovanstående inlägg. Jag inleder med en bild från brottsplatsen:
Årstaberg 1.jpg
Det är alltså här det planeras att använda fjärrtågsspåret (där X:et rusar fram) som ytterligare ett plattformsspår för lokaltrafiken, bygga en plattform utanför detta spår samt ett nytt fjärrtågsspår. Vi ser också den nyuppförda järnvägsbron "Älvsjöbågen". Och jag frågar mej då: Får detta plats?

Nej är mitt svar på denna fråga! Så även om det finns planer inom Trafikverket att utöka plattformskapaciteten vid Årstaberg verkar man inte tagit hänsyn till detta när bågen byggdes. Och om så är fallet måste plattformsprojektet ligga mycket långt fram i tiden, om det ens någonsin blir av...

/TKO
Nej, du tittar åt fel håll! Du ska kolla mot de norrgående spåren då min fråga, och "Ute och åker"s svar berör dessa spår! :)

EDIT: Alltså, så som jag spekulerar så blir befintlig plattform södergående, medan en ny plattform byggs för norrgående tåg!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Årstaberg

Inlägg av TKO »

Jag får försöka titta åt rätthåll nästa gång jag är i Årstaberg då!

Fast om det skall bli fyra plattformsspår för pendeltågen måste det väl byggas om även på den här sidan...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Årstaberg

Inlägg av Odd »

Jag kanske har fattat det fel, men har inte den nya bron som sträcker sig längs industriområdet eliminerat behovet av en plattform på kanten?
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Årstaberg

Inlägg av TKO »

Jag TROR att diskussionen handlar om att man i en framtid vill ha två plattformsspår i varje riktning för pendeltågen för att öka kapaciteten.

gissar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Årstaberg

Inlägg av Odd »

Det låter ju rimligt.

Hur som helst så är Årstaberg, som alla kompromisser, inte riktigt bra på något. Man har ju bokstavligt talat klämt in en station på en plats som inte var avsedd för det från början.
Genius on call
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Årstaberg

Inlägg av Leif Steen »

Arstaberg_konflikter.JPG
Arstaberg_konflikter.JPG (106.07 KiB) Visad 5222 gånger
Trafiknämnden kommer vid nästa sammanträde ha en punkt om Årstaberg på dagordningen, 13. Information om bytespunkt Årstaberg, TN 2016-1476. Ärendet handlar inte om själva stationens utformning utan om alla konflikter som uppstår vid angöring av busstrafiken till terminalen. Denna bild finns med i underlaget och visar på ett intressant sätt vilken otroligt dålig lösning hela terminalen och stationen är, med konfliktpunkter inritade.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Årstaberg

Inlägg av 218 »

Leif Steen skrev:
Arstaberg_konflikter.JPG
Trafiknämnden kommer vid nästa sammanträde ha en punkt om Årstaberg på dagordningen, 13. Information om bytespunkt Årstaberg, TN 2016-1476. Ärendet handlar inte om själva stationens utformning utan om alla konflikter som uppstår vid angöring av busstrafiken till terminalen. Denna bild finns med i underlaget och visar på ett intressant sätt vilken otroligt dålig lösning hela terminalen och stationen är, med konfliktpunkter inritade.
Ja den nedre med korsningen buss/spårväg är ju en helt omöjlig korsningspunkt. Får bussarna grönt och kör fram så möts de av bilkö och fastnar tvärs över spåren. Kör de inte fram ja då blir det ju inte heller så bra förstås. Fattar inte hur man har kunnat bygga så här.

Fyra plattformsspår vid Årstaberg för pendeln är ju bara en vits för att spara signalsträckor om man samtidigt kan ha fyra pendeltågsspår vid Stockholm Södra och Odenplan annars så har man ju bara flyttat det kapacitetshämmande och inte byggt bort det. Kruxet är väl att det dröjer nog några år och budgetar innan man är beredd att rota i det här igen!

218
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3090
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Årstaberg

Inlägg av Hechtwagen »

Pendeltågstunneln skulle förstås byggts fyrspårig från början även om det svidit lite i plånboken, här blir det lite som upprustningen av lidingöbanan, man investerar för att lösa gårdagens problem!

Om ett år kan vi konstatera att punktligheten för pendeltågen blivit endast någon procentenhet bättre mot idag. :shock:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Årstaberg

Inlägg av Odd »

Jag har funderat på detta för ett par år sedan men hittar inte skissen. Men jag ritade en ny som är en variant på min tanke då.
tvb-årf-vto2.jpg
tvb-årf-vto2.jpg (140.97 KiB) Visad 5133 gånger
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2984
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Årstaberg

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev:Pendeltågstunneln skulle förstås byggts fyrspårig från början även om det svidit lite i plånboken, här blir det lite som upprustningen av lidingöbanan, man investerar för att lösa gårdagens problem!
Inte ens SLL, staten eller övriga inblandade har hur djupa plånböcker som helst. Vi ska vara glada att Citybanan nu är klar för alla prognoser pekar på en dyster ekonomisk framtid för landstingen och kommunerna.
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Årstaberg

Inlägg av haba »

Leif Steen skrev:Ärendet handlar inte om själva stationens utformning utan om alla konflikter som uppstår vid angöring av busstrafiken till terminalen. Denna bild finns med i underlaget och visar på ett intressant sätt vilken otroligt dålig lösning hela terminalen och stationen är, med konfliktpunkter inritade.
Men alla konflikter beror på den otroligt dåliga utformnigen. Så hur ändrar man konfliktpunkterna utan att ändra utformningen?

Det enda som skulle hjälpa är att bygga fler busshållplatser på andra sidan (mot motorvägen) för alla bussar som idag gör "dubbel vänstersväng" och en förbindelse därifrån till pendeltågsperongen. Vissa linjer unviker ju redan "dubbel högersväng" för att kunna hålla tiderna. Hållplatsen vid korvkiosken är ju endast lämplig för linjer som slutar/utgår från Årstaberg. Det vore bra om det fanns tillräckligt med plats för att bygga en bro som är nån slags mellanplan med biljetthall men jag antar att det är för trångt för det. Ännu enklare vore stationsutformningen om SL kunde tillämpa öppen spärrlinje.

Jag är glad att ja har flyttad så jag slipper passera den där proppen.

Harald.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Årstaberg

Inlägg av Ute och åker »

Nu är det ju för all del några månader sedan den här tråden fylldes på senast. Men den har ju en ”catchy” rubrik genom att kort och gott heta ”Årstaberg”. Och ämnet är ingalunda färdigbehandlat. När nu ”Nya Årstabergs station utreds” av Norconsult enligt ett färskt pressmeddelande, så blir det en liten blänkare här. :)

Först länken till pressmeddelandet: www.norconsult.se/aktuellt/pressmeddelanden/nya-arstabergs-station-utreds-.

I pressmeddelandet läser jag ett underbart understatement: ”I dagsläget fungerar bytespunkten inte optimalt och med Stockholms stads omfattande utbyggnadsplaner i området tillsammans med en ny tunnelbanestation i Årstaberg kommer bytespunkten, där järnvägsanläggningen utgör en central del, behöva utvecklas.”

Så småningom lär det förhoppningsvis presenteras förslag på åtgärder. Som naturligtvis noggrant ska granskas. ;)
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Nu är det ju för all del några månader sedan den här tråden fylldes på senast. Men den har ju en ”catchy” rubrik genom att kort och gott heta ”Årstaberg”. Och ämnet är ingalunda färdigbehandlat. När nu ”Nya Årstabergs station utreds” av Norconsult enligt ett färskt pressmeddelande, så blir det en liten blänkare här. :)

Först länken till pressmeddelandet: www.norconsult.se/aktuellt/pressmeddelanden/nya-arstabergs-station-utreds-.

I pressmeddelandet läser jag ett underbart understatement: ”I dagsläget fungerar bytespunkten inte optimalt och med Stockholms stads omfattande utbyggnadsplaner i området tillsammans med en ny tunnelbanestation i Årstaberg kommer bytespunkten, där järnvägsanläggningen utgör en central del, behöva utvecklas.”

Så småningom lär det förhoppningsvis presenteras förslag på åtgärder. Som naturligtvis noggrant ska granskas. ;)
Pendeltåget kommer att behöva två perronger tämligen snart. Ganska oroande att det inte nämns explicit. Är det verkligen så svårt att kolla på befolkningsprognoser och inse att 20 tåg/h inte räcker?
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Årstaberg

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:...I pressmeddelandet läser jag ett underbart understatement: ”I dagsläget fungerar bytespunkten inte optimalt och med Stockholms stads omfattande utbyggnadsplaner i området tillsammans med en ny tunnelbanestation i Årstaberg kommer bytespunkten, där järnvägsanläggningen utgör en central del, behöva utvecklas.”

Så småningom lär det förhoppningsvis presenteras förslag på åtgärder. Som naturligtvis noggrant ska granskas. ;)
Pendeltåget kommer att behöva två perronger tämligen snart. Ganska oroande att det inte nämns explicit. Är det verkligen så svårt att kolla på befolkningsprognoser och inse att 20 tåg/h inte räcker?
Hoppsan! Nu tänkte jag mig nog att det var åtgärdsförslagen och inte utredningsuppdraget som skulle granskas. :D

Jag tycker nog inte det är speciellt oroande att man plockar in utredare med också andra erfarenheter än att bara utreda spårtrafik. Tittar man på deras presentation av projekt (https://www.norconsult.se/vara-projekt/) så hittar man både simhallar, kretsloppsparker, gator, broar och kvarter. Det kan nog tänkas att de besitter viss kompetens att utreda strömmar och flöden. Som jag nog tycker har viss relevans då det gäller bytespunkten Årstaberg. ;)
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Årstaberg

Inlägg av ADDE »

Även om de inte utreder eller ska utreda en 4-spårsstation, finns det en sådan I framtiden så bör projektet förberedas så att stationsbyggnaden kan byggas ut med en andra platform och 2 nya spår! gamla U1:an har ju I princip blivit reservat för en sådan, men dagens platform behöver breddas, anser jag.
Senast redigerad av ADDE den fredag 10 november 2017 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:...I pressmeddelandet läser jag ett underbart understatement: ”I dagsläget fungerar bytespunkten inte optimalt och med Stockholms stads omfattande utbyggnadsplaner i området tillsammans med en ny tunnelbanestation i Årstaberg kommer bytespunkten, där järnvägsanläggningen utgör en central del, behöva utvecklas.”

Så småningom lär det förhoppningsvis presenteras förslag på åtgärder. Som naturligtvis noggrant ska granskas. ;)
Pendeltåget kommer att behöva två perronger tämligen snart. Ganska oroande att det inte nämns explicit. Är det verkligen så svårt att kolla på befolkningsprognoser och inse att 20 tåg/h inte räcker?
Hoppsan! Nu tänkte jag mig nog att det var åtgärdsförslagen och inte utredningsuppdraget som skulle granskas. :D

Jag tycker nog inte det är speciellt oroande att man plockar in utredare med också andra erfarenheter än att bara utreda spårtrafik. Tittar man på deras presentation av projekt (https://www.norconsult.se/vara-projekt/) så hittar man både simhallar, kretsloppsparker, gator, broar och kvarter. Det kan nog tänkas att de besitter viss kompetens att utreda strömmar och flöden. Som jag nog tycker har viss relevans då det gäller bytespunkten Årstaberg. ;)
Det är inte kompetensen som ifrågasätts. Är det meningsfullt att först bygga om Årstaberg för att förbättra bytet mellan trafikslagen och sedan ytterligare en gång för att bygga en andra perrong? Varför inte göra allt på en gång? Det är uppenbart att behovet kommer att finnas. Samma sak hände med Roslagsbanan: först rätades enkelspåriga sträckor ut för att sedan rivas upp och ersättas med dubbelspår på annan plats inom loppet av några år. Det är resursslöseri.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Årstaberg

Inlägg av TKO »

Glöm inte att det finns ett beslut (?) om en tunnelbanelinje Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen! Detta påverkar naturligtvis starkt den framtida utformningen av 'bytespunkten'. Enligt mycket trovärdiga källor kommer väldigt många resenärer att byta från pendeltåg till den nya tunnelbanan redan i Älvsjö - eftersom Fridhemsplan är ett större resmål än T-centralen - så frågan är om det blir så många resenärer kvar vid Årstaberg...
Vi får hoppas att denna premiss ingår i utredningsuppdraget!

God middag
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar