Förstudie inleds i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Intressant att utredningen inte nämner något om trafikering av den gamla sträckan.
Med tre minuters kortare körtid enkel riktning så bör det väl bli kanske en halv vagn över från dagens trafik, som skulle kunna utföra viss trafik gamla sträckan utan att det skulle kosta mer i driftkostnad än idag? Fast det kommer kanske som steg två när nya sträckan är klar.
Med tre minuters kortare körtid enkel riktning så bör det väl bli kanske en halv vagn över från dagens trafik, som skulle kunna utföra viss trafik gamla sträckan utan att det skulle kosta mer i driftkostnad än idag? Fast det kommer kanske som steg två när nya sträckan är klar.
I ett Facebookinlägg den 9 november, skriver Willy F nedanstående text och visar några bilder... bilderna visa dock inte här.
Om politikerna får sin vilja igenom kommer en helt ny spårvägssträckning att byggas i Norrköping med start nästa år. Nybygget ska förbinda Ljura centrum med Söder tull via Vasaparkens sydvästra del och via Kristinaplatsen. En sådan ombyggnad innebär också att förslag finns att förändra linjenätet till att omfatta tre linjer. Fridvalla - Öster - Klingsberg, Klockaretorpet - Drottninggatan - Vidablick och Norr tull - Drottninggatan - Ljura - Kvarnberget. På den sista linjen föreslås 6-minuterstrafik. Här nedan några bilder på den föreslagna sträckningen.
Om politikerna får sin vilja igenom kommer en helt ny spårvägssträckning att byggas i Norrköping med start nästa år. Nybygget ska förbinda Ljura centrum med Söder tull via Vasaparkens sydvästra del och via Kristinaplatsen. En sådan ombyggnad innebär också att förslag finns att förändra linjenätet till att omfatta tre linjer. Fridvalla - Öster - Klingsberg, Klockaretorpet - Drottninggatan - Vidablick och Norr tull - Drottninggatan - Ljura - Kvarnberget. På den sista linjen föreslås 6-minuterstrafik. Här nedan några bilder på den föreslagna sträckningen.
Intressant, men det känns som att det skulle kunna bli trångt på Drottninggatan med både två linjer och ökad turtäthet där. Det skulle bli 32 vagnar i timmen på enkelspåret då.leifd skrev:Norr tull - Drottninggatan - Ljura - Kvarnberget. På den sista linjen föreslås 6-minuterstrafik.
Varför skulle de vara ett problem... I så fall får man lösa det.X12 skrev:Intressant, men det känns som att det skulle kunna bli trångt på Drottninggatan med både två linjer och ökad turtäthet där. Det skulle bli 32 vagnar i timmen på enkelspåret då.leifd skrev:Norr tull - Drottninggatan - Ljura - Kvarnberget. På den sista linjen föreslås 6-minuterstrafik.
-
Klingsberg - Öster - Smedstuguplan? Låter nästan som gamla L4. En annan sak jag funderat på är att det inte långt mellan Vidablick samt L2's sträckning, raka gatan faktiskt, om den byggs kan man göra kvällstrafik av en L2-3 som inte går till Fridvalla utan lite som en ringlinje där t ex L2 medsols, L3 motsols. Förresten är den inte snack om att förlänga L2 över bron vid Fridvalla?2763 skrev:Harkel (och ett försynt jag vet att det är blå önskedrömmar...) Smedstuguplan?leifd skrev: Det är nog inte uteslutet i vart fall. Det lär väl bero lite på vilka behov som finns i övrigt i nätet och vilka utbyggnader som gör när och i vilken ordning. Samt om det finns vagnar att köra med såklart. Två varianter som man kan tänka sej är ju Klingsberg - Drottningatan - Norr Tull och Trumpetaregatan - Söder Tull - Klingsberg, men som sagt, återstår att se...
Ja, alltså det är väl inte omöjligt på något sätt. Men tänkte om det blir risk för väntetider.leifd skrev:Varför skulle de vara ett problem.
Tekniska Kontoret rekommenderar det västra alternativet: Norrköpings Tidningar skriver mer.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Väntetider är nog inget problem för folk i allmänhet, det kan ju uppstå redan idag.X12 skrev:Ja, alltså det är väl inte omöjligt på något sätt. Men tänkte om det blir risk för väntetider.leifd skrev:Varför skulle de vara ett problem.
Kör man en 6-minuters linje och en 10-minuters linje, borde chansen för kollonkörning bli rätt stor.
Alternativet är ju att köra en av linjerna via Öster, eller påskynda bygget av spår i Kungsgatan.
En 10-min-linje och en 6-min-linje blir ungefär:
0-6-12-18-24-30-36-42-48-54-0
och
0-10-20-30-40-50-60
Om de startar på samma tidpunkt så krockar bådas tider varje halvtimme. Om 10-min-linjen förskjuts en minut framåt så blir det
1-11-21-31-41-51-01
därmed krockar de inte men det blir väldigt snävt. Det verkar inte finnas något sätt att förskjuta som inte ger samma snävhet. Sammanlagt blir det då:
0-1-6-11-12-18-21-24-30-31-36-41-42-48-51-54-0-1
De ögonblick då vagnarna kommer tätast inpå varandra är 0-1, 11-11- 30-31 och 41-41. Vid övriga tidpunkter finns det minst tre minuter mellan vagnarna enligt tabell. Notera samtidigt att det är sex minuter mellan vagnarna vid 12-18, 24-30, 42-48 och 54-0. För att klara mötena på spårförslingringen, enligt en teoretisk tabell, så måste tidpunkten då vagnarna passerar mitten av spårförslingringen förskjutas exempelvis 16 minuter:
Norrut:.. 00-01-06-11-12-18-21-24-30-31-36-41-42-48-51-54-00
Söderut: 04-07-10-16-17-22-27-28-34-37-40-46-47-52-57-58-04
Understrukna är vagnarna på linjen med 10-min-trafik. Rödmarkerat är alla avgångar som avgår endast en minut efter avgången i motsatt riktning, d.v.s. de som löper störst risk att få vänta. Varje halvtimme är det dessutom en norrgående vagn (12.42) som avgår precis efter en som riskerar att få vänta, och därmed även löper en liten risk att också få vänta.
I praktiken så behövs det nog en del slack och för säkerhets skull ställtid strax efter spårförslingringen.
Om vi däremot leker med tanken på 6-min-trafik och 12-min-trafik på varsin linje så kan tidtabellen läggas som en enda linje med 3-min-trafik fast där var fjärde tur uteblir. Då är det lätt att bara förskjuta ena riktningen 1min 30sek, så blir det alltid 1,5 minuter mellan de flesta vagnar förutom vid luckorna.
Ett tankeexperiment värt att att ta är en linje med 10-min-trafik och en med 5-min-trafik. Det motsvarar ungefär en linje med 2,5-min-trafik fast där var fjärde tur uteblir. Då får ena riktningen förskjutas 1min 15sek varpå det blir 1min 15sek mellan vagnarna förutom vid luckorna. Marginalen för mötena blir då faktiskt bättre än de tightaste mötena vid 6+10-min-trafik (om det inte finns något bättre sätt att lägga en 6-10-tidtabell som jag missat). Det kan alltså bli bättre tidhållning med något ökad turtäthet på ena linjen!
Men sen tillkommer femtioelva andra grejer såsom t.ex. cykeltider på trafiksignaler i korsningar längs linjerna, matchning med linjer med lägre turtäthet såsom bussar vid Söder Tull och både bussar och tåg vid centralen.
Det vore intressant att se faktisk statistik på hur tidhållningen är (räknat i sekunder) idag för vagnar då de kommer till spårförslingringen från respektive håll. Den kanske är så att den enda lösningen är att bara lägga in tid för väntetid i tabellen och köra så tätt det går. Men då behövs egentligen ett trafikledningssystem som automatiskt berättar för förarna och/eller styr trafiksignaler så att vagnarna prioriteras i rätt ordning när de vävs samman från de olika linjerna.
0-6-12-18-24-30-36-42-48-54-0
och
0-10-20-30-40-50-60
Om de startar på samma tidpunkt så krockar bådas tider varje halvtimme. Om 10-min-linjen förskjuts en minut framåt så blir det
1-11-21-31-41-51-01
därmed krockar de inte men det blir väldigt snävt. Det verkar inte finnas något sätt att förskjuta som inte ger samma snävhet. Sammanlagt blir det då:
0-1-6-11-12-18-21-24-30-31-36-41-42-48-51-54-0-1
De ögonblick då vagnarna kommer tätast inpå varandra är 0-1, 11-11- 30-31 och 41-41. Vid övriga tidpunkter finns det minst tre minuter mellan vagnarna enligt tabell. Notera samtidigt att det är sex minuter mellan vagnarna vid 12-18, 24-30, 42-48 och 54-0. För att klara mötena på spårförslingringen, enligt en teoretisk tabell, så måste tidpunkten då vagnarna passerar mitten av spårförslingringen förskjutas exempelvis 16 minuter:
Norrut:.. 00-01-06-11-12-18-21-24-30-31-36-41-42-48-51-54-00
Söderut: 04-07-10-16-17-22-27-28-34-37-40-46-47-52-57-58-04
Understrukna är vagnarna på linjen med 10-min-trafik. Rödmarkerat är alla avgångar som avgår endast en minut efter avgången i motsatt riktning, d.v.s. de som löper störst risk att få vänta. Varje halvtimme är det dessutom en norrgående vagn (12.42) som avgår precis efter en som riskerar att få vänta, och därmed även löper en liten risk att också få vänta.
I praktiken så behövs det nog en del slack och för säkerhets skull ställtid strax efter spårförslingringen.
Om vi däremot leker med tanken på 6-min-trafik och 12-min-trafik på varsin linje så kan tidtabellen läggas som en enda linje med 3-min-trafik fast där var fjärde tur uteblir. Då är det lätt att bara förskjuta ena riktningen 1min 30sek, så blir det alltid 1,5 minuter mellan de flesta vagnar förutom vid luckorna.
Ett tankeexperiment värt att att ta är en linje med 10-min-trafik och en med 5-min-trafik. Det motsvarar ungefär en linje med 2,5-min-trafik fast där var fjärde tur uteblir. Då får ena riktningen förskjutas 1min 15sek varpå det blir 1min 15sek mellan vagnarna förutom vid luckorna. Marginalen för mötena blir då faktiskt bättre än de tightaste mötena vid 6+10-min-trafik (om det inte finns något bättre sätt att lägga en 6-10-tidtabell som jag missat). Det kan alltså bli bättre tidhållning med något ökad turtäthet på ena linjen!
Men sen tillkommer femtioelva andra grejer såsom t.ex. cykeltider på trafiksignaler i korsningar längs linjerna, matchning med linjer med lägre turtäthet såsom bussar vid Söder Tull och både bussar och tåg vid centralen.
Det vore intressant att se faktisk statistik på hur tidhållningen är (räknat i sekunder) idag för vagnar då de kommer till spårförslingringen från respektive håll. Den kanske är så att den enda lösningen är att bara lägga in tid för väntetid i tabellen och köra så tätt det går. Men då behövs egentligen ett trafikledningssystem som automatiskt berättar för förarna och/eller styr trafiksignaler så att vagnarna prioriteras i rätt ordning när de vävs samman från de olika linjerna.
Hur "allvarligt" är förslaget om trelinjetrafik?leifd skrev:I ett Facebookinlägg den 9 november, skriver Willy F nedanstående text och visar några bilder... bilderna visa dock inte här.
Finns det några dokument med t ex resandeprognoser att titta på?
(det är ju en rätt kraftig utökning av trafiken ut till Navestad som föreslås)
undrar Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det finns naturligtvis en agenda inom Norrköpings Kommun, Tekniska kontoret och Norrköping Spårvägar om förändringar i framtiden. Detta hanteras naturligtvis också tillsammans med Lokaltrafikmyndigheten. Dock finns ju en hel del osäkerheter tidsmässigt, som ju gör detta lite krångligt att återge i officiella dokument. En sån punkt är ju att delar av den vagnpark som man räknar med befinner sig i trafik på annan ort, med osäkert datum i flera led, för när vagnarna kan tas i bruk i Norrköping. Inte heller de nu aktuella spårutbyggnaden är ju ännu helt tidssatt och upphandlade. Tids nog klarnar ju saker och ting och varefter kommer säkert dokument att finnas tillgängliga.TKO skrev:Hur "allvarligt" är förslaget om trelinjetrafik?leifd skrev:I ett Facebookinlägg den 9 november, skriver Willy F nedanstående text och visar några bilder... bilderna visa dock inte här.
Finns det några dokument med t ex resandeprognoser att titta på?
(det är ju en rätt kraftig utökning av trafiken ut till Navestad som föreslås)
undrar Thomas
Re: Förstudie inleds i Norrköping /Grand union?
(När jag "förhandsgranskar" inlägget tycks det mej som att det är väldigt små radier på de tillkommande förbindelsekurvorna, speciellt i den sydvästra kvadranten. Var det Ramböll som gjort utredningen? Jag har tyvärr inte de bästa erfarenheter av firmans tekniska kompetens...)
Men visst är det spännande spårvägsplaner i Norrköping? Kanske en anledning att flytta dit - vem vet...
funderar
Thomas K Ohlsson
(fortfarande årstabo)
Tycker det skulle vara lite sniket att inte bygga en grand union. Det är väl bra om det finns flexibilitet, både för val av framtida linjedragningar och för omledning vid trafikstörning.
Det där är väl en översiktsbild och inte någon spårprojektering, men det är ju stor vinkel i SV kvadranten så det som visas svarar nog ungefär mot 25 m radie. Även i SO är det nog ungefär 25 m. Det som är knepigast är väl NO där hushörnet ligger nära, men där finns det ju redan en kurva, så det är väl löst det också.TKO skrev:(När jag "förhandsgranskar" inlägget tycks det mej som att det är väldigt små radier på de tillkommande förbindelsekurvorna, speciellt i den sydvästra kvadranten. Var det Ramböll som gjort utredningen? Jag har tyvärr inte de bästa erfarenheter av firmans tekniska kompetens...)
Jag inser också att det inte är en detaljprojektering vad det gäller spårgeometrin - men om man ändå ska lägga in förbindelsekurvor så är det lika bra att använda vettiga radier. Det har man kanske gjort, jag har inte gjort någon precis mätning. Men det SER tight ut - tycker jag alltså!
/TKO
/TKO
Självklart kommer man ju lägga vettiga spårkurvor, dock är ju de två idag befintliga kurvorna de två skarpaste. De två nya kan utan problem göras med större radier om så anses nödvändigt.TKO skrev:Jag inser också att det inte är en detaljprojektering vad det gäller spårgeometrin - men om man ändå ska lägga in förbindelsekurvor så är det lika bra att använda vettiga radier. Det har man kanske gjort, jag har inte gjort någon precis mätning. Men det SER tight ut - tycker jag alltså!
/TKO
Under många år, sedan 80-talet har all spårgeometri ritats kunnigt folk i Göteborg, så problemet är nog inte så stort egentligen.
Här på Google Maps ser man ju nuvarande spår och även att nya kurvor blir med större radier.
Går man på gatuvy, ser man ju ännu bättre...
Efter att ha importerat bilden från tjutet i ett CAD-program finner jag att radien på innerspår i sydöstra kvadranten är cirka 23 m. I minsta laget kanske?
(Det är mycket möjligt att det går att få till en bättre radie vid detaljprojektering. Men min uppfattning (efter några år som projektör) är att det alltid är dumt att ta till för lite i utredningsskedet - det kan straffa sej.)
/TKO
(Det är mycket möjligt att det går att få till en bättre radie vid detaljprojektering. Men min uppfattning (efter några år som projektör) är att det alltid är dumt att ta till för lite i utredningsskedet - det kan straffa sej.)
/TKO
Alla Norrköpingsbor verkar inte övertygade om projektet:
Norrköpings Tidningar - Så tycker folket om nya Ljuralänken
Norrköpings Tidningar - Så tycker folket om nya Ljuralänken
I dagens Norrköpings Tidningar står det lite mer om tänkbara utbyggnader:
Så kan spårvägen byggas ut i stan
Så kan spårvägen byggas ut i stan
Och igår förklarade såväl (m) som (s) i Norrköping att de var positiva till projektet men ville ha mer utredningstid: Vändningen: Spårvägsbeslutet dröjer
Artikeln illustreras också med den första skissen av ett tänkbart framtida Kristinaplatsen som jag sett.
Artikeln illustreras också med den första skissen av ett tänkbart framtida Kristinaplatsen som jag sett.