Vagnsituationen i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vagnsituationen i Göteborg
Vi har i en annan tråd fått veta att Slottsskogshallen inte längre används för den dagliga trafiken utan bara för uppställning av ej trafikdugliga vagnar samt rostsanering, att det bara står några få vagnar där samt att det nu finns cirka 50 trafikdugliga M32. Det ger upphov till lite undring. Hallen kom ju till för att det inte fanns plats för alla vagnar i de andra hallarna. Har det nu på något magiskt sätt blivit plats, eller är det så att man har kunnat skrota ett antal M28?
Re: Vagnsituationen i Göteborg
Lite tankar/spekulationer från mig:Harald skrev:Vi har i en annan tråd fått veta att Slottsskogshallen inte längre används för den dagliga trafiken utan bara för uppställning av ej trafikdugliga vagnar samt rostsanering, att det bara står några få vagnar där samt att det nu finns cirka 50 trafikdugliga M32. Det ger upphov till lite undring. Hallen kom ju till för att det inte fanns plats för alla vagnar i de andra hallarna. Har det nu på något magiskt sätt blivit plats, eller är det så att man har kunnat skrota ett antal M28?
Eftersom man fått igång ett antal M32 så har man ju även fått motsvarande uppställningskapacitet ledig. När man hade många långtidsavställda M32 stod väl dessa och blockerade flera spår i vagnhallarna som egentligen är avsedda för den ordinarie verksamheten. Har man fått fart på dessa vagnar antar jag att spåren kan användas mer effektivt för alla slags trafikvagnar som står i depåerna.
Några M28 har inte skrotats, och det lär inte heller vara aktuellt förrän M33 är på plats och visat sig fungera tillfredsställande. När M33 börjar anlända så lär det däremot uppstå ett behov av ny uppställningskapacitet, det senaste jag hörde är att man förhoppningsvis har delar av Ringödepån klar till dess.
Det verkar inte som en trolig förklaring. På dagtid finns det ju gott om plats i hallarna eftersom de flesta vagnarna är i trafik. Det är på natten det blir trångt och då spelar det ingen roll om vagnarna är trafikdugliga eller ej. Om man har lika många vagnar nu som tidigare så behöver man lika många meter spår.
Jo, det förstår jag också, blev kanske lite otydligt. När jag besökt exempelvis Rantorget så har det stått 2-3 långtidsparkerade M32 på ett par spår i uppställningshallen. Utrymmet bakom dessa har inte varit utnyttjat vad jag har sett. Tänkte som så att om man nu fått undan några av dessa vagnar så kan man ju utnyttja dessa spåren på ett effektivare sätt eftersom man blivit av med "stoppbockarna" i ena änden.Harald skrev:Det verkar inte som en trolig förklaring. På dagtid finns det ju gott om plats i hallarna eftersom de flesta vagnarna är i trafik. Det är på natten det blir trångt och då spelar det ingen roll om vagnarna är trafikdugliga eller ej. Om man har lika många vagnar nu som tidigare så behöver man lika många meter spår.
Liken tar ju lika mycket plats på natten och därför kan man ju få femtonspelet att gå upp på olika sätt.Harald skrev:Det verkar inte som en trolig förklaring. På dagtid finns det ju gott om plats i hallarna eftersom de flesta vagnarna är i trafik. Det är på natten det blir trångt och då spelar det ingen roll om vagnarna är trafikdugliga eller ej. Om man har lika många vagnar nu som tidigare så behöver man lika många meter spår.
Med reservation för tyckfel.
Hur många vagnar mer vagnar går det åt med den utökade trafiken?