Hei
I Bergen har vi hatt to stk Van Hool Exquicity biogass-hybrid-dobbeltleddbusser i prøvedrift over to år. På denne tiden har bussene akkumulert ca. 25.000 km pr stk. som er nokså lavt for bybusser. Underveis har eieren bygget dem om med drift på to aksler for å bedre kunne bruke bussene i Bergen om vinteren, der en kombinasjon av stigninger og snø/is reduserer fremkommeligheten. Nå er imidlertid bussene borte fra trafikken og det har fremkommet en del påstander:
* Bussene er hensatt med store driftsforstyrrelser
* Hensettelsen skjedde etter en kollaps i utkjøringsporten på depotet Mannsverk, som sperret øvrige busser inne
* Det kan telles på én hånd når begge bussene har vært i trafikk samtidig
* Diagnosesystemet om bord krever minst ti forskjellige kabler og protokoller. Til sammenligning kan en Irisbus Iveco kommunisere over ett Bluetooth-grensesnitt.
* Bussene klarer maksimalt 15 km/t opp en stigning på 10% med last.
Det er svært vanskelig å finne fakta om dette bussprosjektet i Bergen. Derfor lurer jeg på om noen kan dele driftserfaringer fra Malmö som jeg kan bruke til å sammenligne med?
Mvh JiSC
Bergen
Driftserfaringer Exquicity
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Driftserfaringer Exquicity
Miljönyttan med biogas är kraftigt överskattad. För det första sker en hel del metanläckage både vid framställning av biogas och användning av biogas i bussar eller andra fordon. Metan är en mycket värre växthusgas än koldioxid. Dessutom har gasbussar högre drift-och underhållskostnader än dieselbussar. Så man förstår inte varför Bergen som har goda förutsättnngar för eldrift överhuvudtaget har funderat på biogas. I Malmö vill ju politikerna nu satsa på trådbussar i stället; det är i alla fall ett krav som Malmöpolitikerna framfört i den s.k. Sverige-förhandlingen.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Driftserfaringer Exquicity
De siffror jag har sett säger c:a 75 % minskning av växthusgasutsläppen om biogas ersätter diesel räknat på hela kedjan well-to-tank, där läckage ingår. Ändå rätt bra minskning, tycker jag. Men jag kan kan hålla med om att gasdrift i fordon inte är optimalt. Utöver nackdelarna du nämner finns ju också explosionsrisken. T.ex. så exploderade en gasdriven sopbil i Katrineholm för några veckor sen. Biogasen kanske skulle komma till bättre användning i kombikraftvärmeverk istället, som Öresundsverket.spårsnoken skrev:Miljönyttan med biogas är kraftigt överskattad.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Driftserfaringer Exquicity
Och HVO reducerar växthusgasutsläppen ända upp till 90%X12 skrev:De siffror jag har sett säger c:a 75 % minskning av växthusgasutsläppen om biogas ersätter diesel räknat på hela kedjan well-to-tank, där läckage ingår. Ändå rätt bra minskning, tycker jag. Men jag kan kan hålla med om att gasdrift i fordon inte är optimalt. Utöver nackdelarna du nämner finns ju också explosionsrisken. T.ex. så exploderade en gasdriven sopbil i Katrineholm för några veckor sen. Biogasen kanske skulle komma till bättre användning i kombikraftvärmeverk istället, som Öresundsverket.spårsnoken skrev:Miljönyttan med biogas är kraftigt överskattad.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Driftserfaringer Exquicity
Utan att ha några siffror, sår är min högst subjektiva bedömning att tillgängligheten på ExquiCity-bussarna i Malmö är klart godkänd. Det är numera ytterst sällan man ser konventionella 18-metrare på linje 5, utan man verkar klara sig på de 13 24-metersvagnarna, plus ett par extra 18-metrare (mini-MEX:arna) som man har som insatsvagnar. Det som skiljer Malmö och Bergen är, förutom fordonsflottans storlek, framför allt klimat och topografi. Å andra sidan är belastningen hög och trafiken ryckig, vilket borde slita en del på fordonen.JiSC skrev:Hei
I Bergen har vi hatt to stk Van Hool Exquicity biogass-hybrid-dobbeltleddbusser i prøvedrift over to år. På denne tiden har bussene akkumulert ca. 25.000 km pr stk. som er nokså lavt for bybusser. Underveis har eieren bygget dem om med drift på to aksler for å bedre kunne bruke bussene i Bergen om vinteren, der en kombinasjon av stigninger og snø/is reduserer fremkommeligheten. Nå er imidlertid bussene borte fra trafikken og det har fremkommet en del påstander:
* Bussene er hensatt med store driftsforstyrrelser
* Hensettelsen skjedde etter en kollaps i utkjøringsporten på depotet Mannsverk, som sperret øvrige busser inne
* Det kan telles på én hånd når begge bussene har vært i trafikk samtidig
* Diagnosesystemet om bord krever minst ti forskjellige kabler og protokoller. Til sammenligning kan en Irisbus Iveco kommunisere over ett Bluetooth-grensesnitt.
* Bussene klarer maksimalt 15 km/t opp en stigning på 10% med last.
Det er svært vanskelig å finne fakta om dette bussprosjektet i Bergen. Derfor lurer jeg på om noen kan dele driftserfaringer fra Malmö som jeg kan bruke til å sammenligne med?
Mvh JiSC
Bergen
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Driftserfaringer Exquicity
Fast ryckig trafik är väl elmotorers paradgren? Ryckig trafik ger dessutom lägre medeleffekt från förbränningsmotorn varpå den torde slitas lägre än att t.ex. köra en lång linje med långa uppförsbackar (källa:magkänslan över hur det ser ut i Bergen).
Hur är den här typen av bussar uppbyggda rent tekniskt? Är det förbränningsmotor-generator-batteripack och sedan en elmotor per drivande axel eller rent av per drivande hjul? Eller är det något i stil med hur det är på en Toyota Prius? D.v.s. med en slags differentialkoppling med förbränningsmotor samt en elmotorgenerator på en axel, en ren elmotorgenerator på en annan axel och utgående drivaxel på den tredje axeln.
Hur är den här typen av bussar uppbyggda rent tekniskt? Är det förbränningsmotor-generator-batteripack och sedan en elmotor per drivande axel eller rent av per drivande hjul? Eller är det något i stil med hur det är på en Toyota Prius? D.v.s. med en slags differentialkoppling med förbränningsmotor samt en elmotorgenerator på en axel, en ren elmotorgenerator på en annan axel och utgående drivaxel på den tredje axeln.