Igår startade provtrafiken med robotbussar i Tammerfors. Bussarna testas fram till fredag i förorten Hervanta mellan köpcentret Hervantakeskus och huvudbyggnaden för Tammerfors tekniska universitet. Bussarnas rutt går på GC-vägar och stoppar på mellanhållplatsen Obeliski (mot Huvudbyggnaden) resp. Tietotalo (mot Hervantakeskus). I gårdagens nyhetssnutt såg man hur cyklister, fotgängare och bussen samsades om vägutrymmet. Man poängterade att bussen tar max nio personer, varav en är en bussvärd (då fordonet är registrerat för max 9 personer, behöver inte "busschauffören" ha ett körkort för bussar - personbilskörkort räcker). Tidigare kom man med uppgiften att bussarna trafikeras i Tammerfors fram tills snötäcket lägger sej. Igår verkade som om testperioden skulle bli mycket kort, då väderprognosen lovade ett ymnigt snöfall över södra Finland. Just nu visar prognosen bara lätt snöfall i Tammerfors. Om snöfallet helt och hållet uteblir, kan å andra sidan eventuell svartis bjuda på intressanta testresultat. Temperaturen väntas ligga just under noll resten av veckan.
LÅ1 skrev:Datorerna är mer pålitliga än människor. De blir inte trötta och de blir inte distraherade av "snyggingar" på trottoaren.
Dagens nyhetssnutt presenterade den första robotbilen, som har beviljats tillstånd till testkörningar i vägtrafik. Bilen "Marilyn 2.0" (ett 5 år gammalt begagnat åbäke av fransk tillverkning) lär klara av 85 % av olika trafiksituationer. Än kan Marilyn inte själv köra, men då robotstyrningen är installerad, kan man mot slutet av året starta "rattfria" testkörningar. I vår skall Marilyn testköra i gatutrafik i Tammerfors. Programmeringen av robotstyrningen är inte helt avklarad då situationer i stil med flerfilstrafikkrockar eller tjock dimma bjuder på huvudbry för kodarna. Programmeringen strävar till att undvika krockar med "gamla tanter, plastpåsar, långtradare osv". Även trafikljus av gammal modell bjuder på huvudbry, Marilyn är tvungen att kunna tolka dessa. "Bröstmonster från Jupiter" är alltså inte den största distraktionen