Prov med utökad trafik Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av M_M »

TKO skrev:Men om nu Lidingöbanan skall vara en angelägenhet endast för de som är mantalsskrivna på ön har jag ett bättre förslag:
- Låt lidingöborna betala de merkostnader som uppkommer på grund av spårvägstrafiken, jämfört med buss. Antingen genom en speciell "trivselavgift" för varje resenär, eller så kan kommunen pytsa in ett årligt driftsbidrag till landstinget.
Dock tycker jag vi kan ta den diskussionen i en annan tråd, som jag kanske startar - om jag nu får det fast jag bor i Årsta... Signaturen "jes" och andra kan ju utnyttja tiden till att fundera på vad den totala kostnaden per resa är för Lidingöbanan, och så jämföra den med någon busslinje i närförort med likartat eller högre resande.
Banan är som bekant redan rustad och nya fordon inköpta. Alla alternativ får alltså betraktas som kontrafaktiska. Då är frågan var vi ska dra gränsen - hur ser t.ex. kalkylen ut jämfört med en kontrafaktisk verklighet där tunnelbanan dragits ända till Lidingö C, med eller utan omdragning av Lidingöbanan?
Odd skrev:[*] Skicka iväg A36 till annan bana, tex som vagnar på Nockebybanan, som då skulle kräva ombyggnad i Alvik och förlängning av plattformarna längs banan, och skaffa nya vagnar av 30- eller 60-meterslängd.
Hur var det egentligen på Tvärbanan med längden på faktiskt byggda respektive möjligt utrymme att förlänga på utan större men och besvär? Jag har ett vagt minne av att det talades om 70 meter, men jag kan minnas helt fel. Om det nu är 70 meter så kan en lösning vara att helt enkelt köra A36 som de är på Tvärbanan (förstås med lämplig ATC) och då endast få det logistiska problemet att ett tåg inte får bestå av två A36 (annat än för t.ex. vagntransporter).

En inverkande faktor är hur avtalet med leverantören ser ut. Beroende på hur verkligheten utvecklats efter ett avtal skrivits så kan det vara fördelaktigt eller ofördelaktigt för köparen att strikt hålla sig till avtalet. Jag har inte sett avtalet men minns tämligen säkert att det åtminstone finns ett gäng optioner på A35. Däremot finns det sannolikt ingen option på "A35 minus de delar som blir över vid ombyggnad av A36 till A35" och likaså lär det inte finnas nån option på "A35 fast extra kort". Å andra sidan så vet vi inte riktigt om SL respektive leverantören skulle tjäna och/eller förlora på att peta i avtalet (och hur mycket som juridiskt går att peta i avtalet utan att åka på en ny upphandling). Oavsett vad avtalet säger så kan det hypotetiskt tänkas finnas (eller saknas) någon vilja att "komma överens" om avvikelser utan att ändra avtalet, exempelvis genom att räkna en "A35 minus de delar som går att återanvända vid ombyggnad från A36 till A35" som en viss bråkdel av en spårvagn. Exempelvis kanske det skulle gå att avropa fem A35 enligt avtalet men i praktiken få sex ej kompletta spårvagnar att komplettera med delar från en A36->A35-ombyggnad. OBS, siffror som exempel, hela teorin en hypotes.
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag har aldrig hävdat att det är tekniskt omöjligt, däremot kostar det som sagt. En sådan ombyggd vagn stannar nog på Lidingöbanan, man gör knappast det omvända sedan och skickar tillbaka en "utlånad" vagn till Tvärbanan. Som sagt, det mesta går, frågan är vad det får kosta. Men någon "temporär utlåning" är det inte fråga om.
På "vanliga" järnvägen förekommer det en hel del fordon med mer än ett ATC-system. De för oss svenskar mest välkända exemplen torde vara Öresundståg (X31K/ET), X2K ("X2000" i det utförande som passar att köra med i Danmark) och ett antal godstågslok som går på Öresundsbron. Mindre känt torde vara att en (eller var det kanske fler?) av Y2-dieselmotorvagnarna som körs Kalmar-Linköping och ibland Västervik-Linköping också har både svensk och dansk ATC. Andra kända exempel är alla de fordon som både går på Botniabanan och andra banor i Sverige, t.ex. X55, X62, någon/några vanliga Regina och vad det nu är för fordon.

Från denna utvikning vill jag komma till att även A35/A36 torde sannolikt kunna utrustas med både Lidingöbanans och "Norra" Tvärbanans ATC-system. Givetvis är det inte lönsamt att göra detta genomgående, men det kan kanske vara vettigt på ett mindre antal fordon som på så vis blir mer "universal".
Ute och åker skrev:Att det inte är så enkelt om man ska sätta in nya vagnar som förstärkningsvagnar AGA-Ropsten eller genom ökad turtäthet från Gåshaga Brygga har väl visat sig tydligt nog i den här tråden? Vid ökad turtäthet är det väl fördelaktigare om alla vagnar är av samma typ (läs A36), medan vid förstärkningsvagnar AGA-Ropsten torde räcka med kortare vagnar (läs A35) beroende på de omständigheter vi läst om tidigare i den här tråden? Fast får man de kortare A35 så är det svårt att se hur de enkelt skulle kunna meranvändas än som förstärkningsvagnar.
Utanför rusningen (då de inte skulle behövas just som förstärkningsvagnar) så finns det givetvis tidpunkter där resandeunderlaget inte går särskilt jämnt ut med utbudet. Det finns säkert vissa "trappsteg" i utbudet som kan jämnas ut genom att även använda A35 i ordinarie omlopp på något snillrikt vis.
ADDE skrev:Dessutom, skulle det inte vara märkligt om man hade enstaka A35:or som har ZUB-systemet men inte GE-systemet?
Inte märkligare än att åtminstone förr hade vissa A32 inte ATC alls och gick därmed bara på Tvärbanan. Likaså inte märkligare än att Lidingöbanans A30 hade ATC medan Nockebybanans A30 inte hade ATC.
ADDE skrev:Kommer de A35:or som hamnar på SpvC ha GE-systemet, eller bara köras med siktkörning?
Om de förses med GE-systemet så kan det väl ses som tecken på antingen att vagnarna framöver flyttas till Kistatvärbanan (eller liknande) eller att "det var enklast så" (för de som skriver dokument och fattar beslut) eller teoretiskt att någon är trött på att ha olika ATC-system på olika banor.
Ute och åker skrev:Sedan, Tvärbanans hjul har väl någon sorts bastardprofil p g a den där gemensamma sträckan med järnvägscementvagnar nära Årstadal? På Spårväg City/Djurgårdslinjen har ju vagnar lånats fram och tillbaka mellan Stockholm och Norrköping och om det inte har omsvarvats varje gång så lär de väl ha "innerstadsprofil"? Låter också osannolikt att museivagnarna skulle ha bastardprofil? Slutsats i så fall, flytt mellan Spårväg City och Tvärbanan torde kräva omsvarvning av hjulen, varför jag också sällar mig till uppfattningen att det verkar osannolikt med vagnutbyte mellan Spårväg City och Tvärbanan. Givetvis förutsatt att det inte sker en permanent omplacering, där eventuella besvär med hjulsvarvning upplevs vara av bagatellartad höjd. En sådan situation skulle ju exempelvis kunna uppstå om man kanske bestämmer sig för att anskaffa en mer renodlad innerstadsvagn, med sådana faciliteter som lägre topphastighet och fler dörrar. Vilket det väl surrats om att man funderar över? :)
Det har vid enstaka tillfällen körts ett fåtal turer med museispårvagnar på Tvärbanan. Jag vet inte vilken eventuell försiktighet och vilka andra förberedelser som har behövt göras.
dr Cassandra Nojdh skrev:Man kan ha synpunkter på att lokalbanorna har olika ATP-system, men jag ser inga omedelbara problem med detta. Behovet av att kunna "flytta runt" vagnar mellan olika banor - ett behov som ofta brukar framhållas här - ser jag som kraftigt överdrivet.
I en hypotetisk och tämligen avlägsen framtid med faktisk spårförbindelse (som är acceptabelt smidig att nyttja) mellan banorna så kan behovet vara klart större. Jämför hur bussar disponeras om vid lokala trafiktoppar på grund av evenemang och liknande, och för den delen hur spårvagnar i större spårvägsstäder disponeras om mellan linjerna vid lokala trafiktoppar. I princip skulle det kunna vara användbart även idag men då behöver det inom SL/entreprenörer finnas egen "vagnbjörnkapacitet" för att med korta ställtider kunna flytta vagnar mellan banorna utan särskilt stora kostnader - något vi troligtvis inte kommer få se.

Det var ju himla opraktiskt att den där banan mellan Odenplan och NKS+Solna inte verkar bli spårväg - annars hade det väl varit rätt enkelt att bygga en snutt ny spårväg och göra spårbyte av antika spår i Valhallavägen för att få till den där spårförbindelsen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ute och åker skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:A35 behöver inte svarvas om för att kunna gå på Spårväg City, bastardprofilen fungerar där också. Dessutom är det inte bara den spårsträcka som tillhör statens spåranläggningar i Marievik som "krångar till" det, hela sträckan bort till Gullmarsplan är lagd med vad vi kan kalla järnvägsväxlar. Detta för att man ska kunna transportera tunnelvagnar mellan övergångsväxeln där och Marievik. Man kan läsa mer om det här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35143

Däremot är bastardprofilen, som såvitt jag förstår även används på Lidingö inte helt optimal för trafikering på SpC, varför SL/TF som jag förstår det försöker hitta en lämplig kompromiss.
Aha! Ännu en speciallösning på gång alltså! Jag får väl återanvända det välkända uttrycket från ett visst nobelpristillkännagivande: Äntligen! :D

Jag vet inte hur djupt man kan dyka i den här tråden om spårgeometri innan det blir röd flagg. Men man bör ju begrunda skillnaden mellan att något fungerar och att det är optimalt. Såvitt jag vet skiljer sig geometrin hjul-spår mellan tunnelvagnar och järnvägsfordon något, av den enkla anledningen att man kan bestämma själv över hela tunnelvagnsparken, hur man när det gäller hjulprofilen optimerar balansen mellan komfort, slitage, gnissel etc. Man kan också bestämma själv över hur man geometriserar sträckan Årstadal-Gullmarsplan för att i låg fart kunna bogsera tunnelvagnar, medan det för specialbiten vid Årstadal såvitt jag förstår är Trafikverket som bestämmer, och det är bara att foga sig och anpassa sig om man vill köra där. Så en viss skillnad är det nog. ;)

Som tur är kan vi återknyta till Lidingöbanan med konstaterandet att det inte är optimalt med skilda spår/hjul-profiler för Spårväg City och Lidingöbanan. I de senare inläggen har vi sett att Trafikförvaltningen flaggar för ett ökat fordonsbehov för Lidingöbanan. Det är möjligen intressant att fundera över vad som kommer att ske först? Anskaffande av fler fordon till Lidingöbanan eller ihopkoppling mellan Lidingöbanan och Spårväg City/Djurgårdslinjen? Låt oss hoppas på att nya fordon kommer först, så att rubriken i tråden snarast kan ändras från: "Prov med utökad trafik Lidingö" till "Äntligen utökad trafik Lidingö"! :)

Givetvis med fordonshjui optimerade för Lidingöbanan! :D
Välkommen till hjulprofilernas förlovade land. Där är speciallösningar mer regel än undantag - kompromisser kallas de också. Tunnelbanan använder järnvägsprofil (möjligen kan det skilja något i koniciteten). Det är ett högst medvetet val att järnvägsstandard har använts på sträckan Årstadal - Gullmarsplan (liksom på Lidingöbanan). I det förstnämnda fallet handlar det ingalunda om att bara "i låg fart kunna bogsera tunnelvagnar" utan även att kunna köra tunnelbanans verksfordon på sträckan. Det är sålunda en vanföreställning att det enbart är Trafikverkets bandel som "ställer till" det. Dessutom handlar det inte om " hur man geometriserar" sträckan Årstadal-Gullmarsplan i största allmänhet utan det är växlarna som är den kritiska komponenten. Använder man järnvägsväxlar i kombination med en typisk spårvägsprofil,
som ex.vis i Göteborg
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... /22474.pdf (se ex.vis sid. 4), så kan det gå såhär:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 5&start=20

Mest utmärkande för "bastardprofilen" är att hjulflänsen, på hjulets insida, är insvarvad i en "klack" 8 mm från löpytan och till 10 mm däröver. På så sätt minskas flänsbredden så mycket att flänsen går ned i en gaturäl av typ 60R2 och ändå styr utan urspårningsrisk genom järnvägsväxlar (jag fördjupar mig inte här i exakt varför) av vignoltyp. Flänshöjden är 27 mm, möjligen eftersom t-banehjulen har samma mått. Enligt vad sign. CS uppger i det här inlägget i Postvagnen http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=876132
så sliter 27 mm flänshöjd onödigt mycket på 60R2-spår och man skulle alltså behöva minska flänshöjden något. Det är den "optimeringen" det är fråga om! Om man kör i 60R2-spår vill säga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bonusfråga (som säkert besvarats tusen gånger tidigare): Vilka eventuella nackdelar finns det med att använda "järnvägs-gatural" för spårvagnsspår i stadsmiljö?

Exempelvis cykelhjul som åker ner i spåren är ju ändå ett problem oavsett vilken variant av spår som används.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

M_M skrev:Bonusfråga (som säkert besvarats tusen gånger tidigare): Vilka eventuella nackdelar finns det med att använda "järnvägs-gatural" för spårvagnsspår i stadsmiljö?

Exempelvis cykelhjul som åker ner i spåren är ju ändå ett problem oavsett vilken variant av spår som används.
Frågan om hjulprofil kontra val av rältyp en en mycket spännande fråga.

Om vi börjar från slutet dvs med din bonusfråga så svaret att: Ja det åker ner cyklar i Ri 60 räl men det skulle åka ner fler om man hade BV50. Det är ju även en förhöjd snubbelrisk för gående vid övergångsställen. Det man nu gjort i Europa är att man tagit fram en rältyp som ligger mitt i mellan. Den har godkänts att läggas in i kurvor där problemet med flänsslitage finns.

När det gäller de olika profilerna så är den med den högre flänsen en kompromiss för att köra på tvärbanan. Den fungerar i gatuspårsmiljö men gör att man inte kan slita ner rälen till dess lägsta slitagegräns. Den är heller inte bra på flänsbäranade partier i växlar. Man eftersträvar förvisso nu mera att få korsningar utan flänsbärande men i vissa vinkar går inte det. Ex en 90 graderskorsning. Det finns ett gradtal för när gränsen går men har det inte i huvudet nu.

Sammanfattningsvis så kan vi se att i GBG har man hittat en profil som i stort fungerar både på gatu och vignolräl ihop med en spårstandard som är anpassad för detta. På L7 har vi i princip samma som i GBG. På L21 funkar det med tvärbaneprofilen i nuvarande bansträckning. När man bygger "sammanbindningsbanan" får man hitta en ny profil. Det arbetet pågår.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Tunnelbanan använder järnvägsprofil (möjligen kan det skilja något i koniciteten).
Tunnelbanan använder mig veterligen två hjulprofiler, en för Cx och en för C20. De är inte precis koniska, då lutningen varierar i en mjuk kurva hela tiden under en tänkt förflyttning över hjulringen längs hjulaxeln. Man kan nog säga att Cx-profilen lutar lite mer än C20-profilen.

Vad som egentligen menas med "järnvägsprofil" blir jag mer och mer osäker på för varje dag. Saltsjöbanan använder i alla fall C20-profilen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

M_M skrev:Bonusfråga (som säkert besvarats tusen gånger tidigare): Vilka eventuella nackdelar finns det med att använda "järnvägs-gatural" för spårvagnsspår i stadsmiljö?

Ja, det har ju berörts i tidigare trådar, ex.vis denna: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35143
som du såvitt jag kan se var inblandad i själv. Fick du inte svar på din fråga där?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Stefan Widén skrev:

Om vi börjar från slutet dvs med din bonusfråga så svaret att: Ja det åker ner cyklar i Ri 60 räl men det skulle åka ner fler om man hade BV50. Det är ju även en förhöjd snubbelrisk för gående vid övergångsställen. Det man nu gjort i Europa är att man tagit fram en rältyp som ligger mitt i mellan. Den har godkänts att läggas in i kurvor där problemet med flänsslitage finns.

När det gäller de olika profilerna så är den med den högre flänsen en kompromiss för att köra på tvärbanan. Den fungerar i gatuspårsmiljö men gör att man inte kan slita ner rälen till dess lägsta slitagegräns. Den är heller inte bra på flänsbäranade partier i växlar. Man eftersträvar förvisso nu mera att få korsningar utan flänsbärande men i vissa vinkar går inte det. Ex en 90 graderskorsning. Det finns ett gradtal för när gränsen går men har det inte i huvudet nu.

Sammanfattningsvis så kan vi se att i GBG har man hittat en profil som i stort fungerar både på gatu och vignolräl ihop med en spårstandard som är anpassad för detta. På L7 har vi i princip samma som i GBG. På L21 funkar det med tvärbaneprofilen i nuvarande bansträckning. När man bygger "sammanbindningsbanan" får man hitta en ny profil. Det arbetet pågår.

Stefan
Nu blev det nog lite fel. Frågan gällde ju gatuspår 60R2 (tidigare Ri60) kontra hamnspår, som tidigare kallades G56. BV50 (numera 50E3) är en vignolräl. Den som vill gotta sig åt rälprofiler kan läsa här ett produktblad från en stor tillverkare av spårmateriel:
http://www.vosslohnordic.com/getfile.as ... 3&refid=95

Resonemanget att 27 mm flänshöjd skulle vara nödvändigt för Tvärbanan får du nog utveckla mer innan jag tror på dig. Men jag måste berömma dig för den extremt diplomatiska formuleringen "i GBG har man hittat en profil som i stort fungerar både på gatu och vignolräl ihop med en spårstandard som är anpassad för detta". Ja just det, om man väljer rätt spårmateriel, i första hand växlarna. Annars går det som det gick i den tråden jag refererade till tidigare. Dessutom använder Göteborg helt andra hjulmått.

PS: Flänsbärande korsningar är ett otyg! Har ni några sådana på SpC? Enligt det Chalmers-dokument jag länkat till tidigare behövs inte sådana om korsningsvinkeln är mindre än 18 gon, vilket väl är drygt 16 gammalgrader.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 04 november 2016 12:27, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Tunnelbanan använder järnvägsprofil (möjligen kan det skilja något i koniciteten).
Tunnelbanan använder mig veterligen två hjulprofiler, en för Cx och en för C20. De är inte precis koniska, då lutningen varierar i en mjuk kurva hela tiden under en tänkt förflyttning över hjulringen längs hjulaxeln. Man kan nog säga att Cx-profilen lutar lite mer än C20-profilen.

Vad som egentligen menas med "järnvägsprofil" blir jag mer och mer osäker på för varje dag. Saltsjöbanan använder i alla fall C20-profilen.
Ja just, det, det framgår ju faktiskt av det här inlägget i annat forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=180565
Variabel konicitet, kan man väl lite enkelt uttryckt kalla det. Men som jag förstått det övensstämmer A-mått (1360 mm) och flänsbredd (har jag ingen exakt siffra på, men bör väl ligga omkring 35 mm) och flänshöjd. Har du bättre siffror än jag?

Du kanske också skulle kunna förklara valet av flänshöjden 27 mm på bastardprofilen? Kamrat Widén påstår ju att det är nödvändigt med en så hög fläns för att kunna köra genom Tvärbanans växlar (eller, för den delen Trafikverkets växlar, C20-vagnarna och de flesta A32-vagnarna transporterades ju på egna hjul från Bombardier i Västerås via statens spåranläggningar).

PS: Det är svårt att hitta publicerade ritningar på hjulprofiler för spårtrafiken på SL:s banor. Det enda jag har hittat är denna verkvagnsprofil, som ju också har 27 mm flänshöjd samt 32 mm flänsbredd:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/ver ... nel-17915/
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 04 november 2016 12:04, redigerad totalt 3 gång.
TKO

Inlägg av TKO »

Tidigare var det nästan ett krav att de som skiriver i denna tråd är eller åtminstone har varit bosatta på Lidingö... men jag dristar mej ändå att fråga vad diskussionerna om flänsdjup och konicitet har med trådens rubrik att göra?!

Thomas K Ohlsson
(pedant, dock ej Lidingöbo)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Tidigare var det nästan ett krav att de som skiriver i denna tråd är eller åtminstone har varit bosatta på Lidingö... men jag dristar mej ändå att fråga vad diskussionerna om flänsdjup och konicitet har med trådens rubrik att göra?!

Thomas K Ohlsson
(pedant, dock ej Lidingöbo)
Ja, hehe, det har väl att göra med den dag då trafiken på Lidingöbananan utökas så till den milda grad att den går via Värtaområdet, Lindarängen, Oxenstiernsgatan och ned till Strandvägen osv. osv.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Att man har hittat något som fungerar i Göteborg stämmer nog inte riktigt. Det fungerar så tillvida att vagnarna inte spårar ur. Ja, inte om man lägger in järnvägsväxlar förstås, men annars. Det som hände i Angered har jag för mig var att en vagn med sliten fläns (men inom tillåtna mått) klättrade på växeltungan.

Man behöver inte gå länge och studera spåren i Göteborg för att se att man har mycket slitage även på relativt nylagda sträckor. Det grundläggande felet är att man använder 50E3 som vignolräl, till råga på allt utan lutning. Därmed får man en profil som är helt annorlunda än 60R2 som man har i gatuspår. Det gör att man inte kan skapa en bra hjulprofil som inte ger tvåpunktskontakt med åtföljande slitage. Profilen 60R2 är utformad så att den i det område som kan vara i kontakt med hjulet har samma profil som S49 som är lagd med lutning 1:40. Det är alltså det man bör använda som vignolräl.

En stad där man tycks ha hittat något som fungerar är däremot Prag. Jag var där förra året och slogs av frånvaron av kurvgnissel och att man inte såg mycket spårslitage. Man kanske skulle rekommendera Trafikkontoret att göra en studieresa.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Variabel konicitet, kan man väl lite enkelt uttryckt kalla det. Men som jag förstått det övensstämmer A-mått (1360 mm) och flänsbredd (har jag ingen exakt siffra på, men bör väl ligga omkring 35 mm) och flänshöjd. Har du bättre siffror än jag?
Cx 1360/31,5/28
C20 1360/30,5/28
A32 1360/33/27

Flänshöjden på A32 har jag ingen förklaring till mer än vad som säkert redan sagts om växeltungors form m m. Det kan noteras att underhållstoleransen är 22-32 mm och att flänsarna vid slitage tenderar att uppnå det högre måttet, så det blir spännande att se hur det fungerar att minska det.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Variabel konicitet, kan man väl lite enkelt uttryckt kalla det. Men som jag förstått det övensstämmer A-mått (1360 mm) och flänsbredd (har jag ingen exakt siffra på, men bör väl ligga omkring 35 mm) och flänshöjd. Har du bättre siffror än jag?
Cx 1360/31,5/28
C20 1360/30,5/28
A32 1360/33/27

Flänshöjden på A32 har jag ingen förklaring till mer än vad som säkert redan sagts om växeltungors form m m. Det kan noteras att underhållstoleransen är 22-32 mm och att flänsarna vid slitage tenderar att uppnå det högre måttet, så det blir spännande att se hur det fungerar att minska det.
Det är också lite spännande att jämföra dessa siffror och uppgifter med vad som skrivits i andra trådar. ;)
Även argument kanske har variabel konicitet, beroende på vilket spår man växlar in på? :D

OBS! Skämt, skämt, skämt! :D No offence! ;)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ja lite urspårat är det väl... men det är alltid ok att börja diskutera tunnelbanan, speciellt om man kan få det att handla om linjenummer! :cheesygrin:
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:

.

Men de finns alltså en räl som Vossloh tydligen inte har och som är 48 bred. "Den ska vi ha" i tvära kurvor.
Stefan
Nu blev det nog lite fel. Frågan gällde ju gatuspår 60R2 (tidigare Ri60) kontra hamnspår, som tidigare kallades G56. BV50 (numera 50E3) är en vignolräl. Den som vill gotta sig åt rälprofiler kan läsa här ett produktblad från en stor tillverkare av spårmateriel:
http://www.vosslohnordic.com/getfile.as ... 3&refid=95

Resonemanget att 27 mm flänshöjd skulle vara nödvändigt för Tvärbanan får du nog utveckla mer innan jag tror på dig. Men jag måste berömma dig för den extremt diplomatiska formuleringen "i GBG har man hittat en profil som i stort fungerar både på gatu och vignolräl ihop med en spårstandard som är anpassad för detta". Ja just det, om man väljer rätt spårmateriel, i första hand växlarna. Annars går det som det gick i den tråden jag refererade till tidigare. Dessutom använder Göteborg helt andra hjulmått.

PS: Flänsbärande korsningar är ett otyg! Har ni några sådana på SpC? Enligt det Chalmers-dokument jag länkat till tidigare behövs inte sådana om korsningsvinkeln är mindre än 18 gon, vilket väl är drygt 16 gammalgrader.
Ja man kan skriva den nya betäckningen för gaturäl men än så länge är merparten uppsjungna på Ri60. Däremot lyckades jag blanda i hop gaturäl med bredrilla och vignolräl :-) 57 R1 ska det vara för den som används i Sjöstaden.

Den höga flänsen kommer att man tagit en tunnelvagnsprofil och svarvat bort 10 mm på insida fläns till ett par mm över rök där den sedan får ut till A måttet 1360. Moträlen i växlarna ska ligga 20 mm över rök och då styr den klacken i växlarna. Med detta fick man ha kvar QR vinkeln som tydligen var viktigt.

Som det beskrivs i Chalmersutredningen så har han helt uppfattat vad alla spårvägare känt till i alla år att man sliter på båda sidor av rälen i tvära kurvor osv.

I GBG har man smalare mått i vignolväxlana anpassade för hjulprofilen och i Angered beställde man en järnvägsväxel för 35 mm breda flänsar och det var då det klättrade lite. Speciellt om man råkar dra på just i krysset.

Så allt klart? :-)

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Ja lite urspårat är det väl... men det är alltid ok att börja diskutera tunnelbanan, speciellt om man kan få det att handla om linjenummer! :cheesygrin:
Ett säkert knep att få diskussionen att hetta till är att hävda att Södra Lidingöbanan borde ha nummer 221!

(För det är väl Lidingöbanan den här tråden handlar om?!)

/TKO
nummerolog
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Stefan Widén skrev: Ja man kan skriva den nya betäckningen för gaturäl men än så länge är merparten uppsjungna på Ri60. Däremot lyckades jag blanda i hop gaturäl med bredrilla och vignolräl :-) 57 R1 ska det vara för den som används i Sjöstaden.

Den höga flänsen kommer att man tagit en tunnelvagnsprofil och svarvat bort 10 mm på insida fläns till ett par mm över rök där den sedan får ut till A måttet 1360. Moträlen i växlarna ska ligga 20 mm över rök och då styr den klacken i växlarna. Med detta fick man ha kvar QR vinkeln som tydligen var viktigt.

Som det beskrivs i Chalmersutredningen så har han helt uppfattat vad alla spårvägare känt till i alla år att man sliter på båda sidor av rälen i tvära kurvor osv.

I GBG har man smalare mått i vignolväxlana anpassade för hjulprofilen och i Angered beställde man en järnvägsväxel för 35 mm breda flänsar och det var då det klättrade lite. Speciellt om man råkar dra på just i krysset.

Så allt klart? :-)

Stefan
Bästa Stefan, förlåt att jag märker ord, men "betäckning" är någonting helt annat, det ordet får du inte lov att använda i de här sammanhangen :?

I övrigt tackar jag ditt för ditt försök, men jag tycker väl inte att du har tillkommit med så värst mycket nytt som inte redan nämnts på andra ställen. Däremot ställer jag mig frågande till dina uppgifter om bastardprofilen för A32/A35. Som jag skrev tidigare är jag av den uppfattningen att flänsens insida är ursvarvad i en "klack" 8 mm från rälens överkant och upp till 10 mm däröver. Eftersom moträlen är 20 mm över rälens överkant så innebär det att hjulets insida styr mot denna vid växelpassage utan problem. I övrigt säger jag som Daniel S (och tackar för måttuppgifterna)
daniel_s skrev:Flänshöjden på A32 har jag ingen förklaring till mer än vad som säkert redan sagts om växeltungors form m m. Det kan noteras att underhållstoleransen är 22-32 mm och att flänsarna vid slitage tenderar att uppnå det högre måttet, så det blir spännande att se hur det fungerar att minska det.
Vad man förstått eller i inte förstått i Göteborg är inte min sak att kommentera. Som en avslutning på detta sidospår (och innan TKO kreverar helt och hållet :) ) kan det vara på sin plats att låta Harald definiera de viktigaste måtten som diskuterats här:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=545266
Harald skrev:QR-måttet är det horisontella avståndet mellan de punkter på flänsens utsida som ligger 10 mm över löpcirkeln repsektive 2 mm under flänstoppen. Flänstjockleken är det horisontella måttet mellan hjulets insida och den punkt på flänsens utsida som ligger 10 mm över löpcirkeln. Flänshöjden är det vertikala måttet mellan löpcirkeln och flänstoppen. (QR-måttet är alltså ett mått på "brantheten" på flänsens utsida - min anm.)
TKO

Inlägg av TKO »

Krevadrisken är obetydlig, jag tycker egentligen att den spårtekniska diskussionen är hyfsat intressant.
Av tidigare redogjorda skäl kan jag dock inte läsa vad som skrivits på den s.k. Postvagnen - så jag får sväva i okunnighet om dessa detaljer!

God natt kamrater.

broder Thomas
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Bästa Stefan, förlåt att jag märker ord, men "betäckning" är någonting helt annat, det ordet får du inte lov att använda i de här sammanhangen :?

I övrigt tackar jag ditt för ditt försök, men jag tycker väl inte att du har tillkommit med så värst mycket nytt som inte redan nämnts på andra ställen. Däremot ställer jag mig frågande till dina uppgifter om bastardprofilen för A32/A35. Som jag skrev tidigare är jag av den uppfattningen att flänsens insida är ursvarvad i en "klack" 8 mm från rälens överkant och upp till 10 mm däröver. Eftersom moträlen är 20 mm över rälens överkant så innebär det att hjulets insida styr mot denna vid växelpassage utan problem. I övrigt säger jag som Daniel S (och tackar för måttuppgifterna)
daniel_s skrev:Flänshöjden på A32 har jag ingen förklaring till mer än vad som säkert redan sagts om växeltungors form m m. Det kan noteras att underhållstoleransen är 22-32 mm och att flänsarna vid slitage tenderar att uppnå det högre måttet, så det blir spännande att se hur det fungerar att minska det.
Vad man förstått eller i inte förstått i Göteborg är inte min sak att kommentera. Som en avslutning på detta sidospår (och innan TKO kreverar helt och hållet :) ) kan det vara på sin plats att låta Harald definiera de viktigaste måtten som diskuterats här:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=545266
Harald skrev:QR-måttet är det horisontella avståndet mellan de punkter på flänsens utsida som ligger 10 mm över löpcirkeln repsektive 2 mm under flänstoppen. Flänstjockleken är det horisontella måttet mellan hjulets insida och den punkt på flänsens utsida som ligger 10 mm över löpcirkeln. Flänshöjden är det vertikala måttet mellan löpcirkeln och flänstoppen. (QR-måttet är alltså ett mått på "brantheten" på flänsens utsida - min anm.)
[/quote]

Bäste Cassandra Nojdh

Det märks att du inte är helt insatt i infrastrukturens möjlighet till att expandera. Klart man kan betäcka räl för att öka antal meter, och där till nya varianter, man har till sitt förfogande. Det vet väl alla! :D

När det gäller de olika hjulprofilerna så är vi läget att det man får ta fram ritningarna och med dem visa skillnaderna. Du är välkommen att besöka Akh och se mitt lilla arkiv med spännande hjulprofiler. Vi kan följa profilernas utveckling i sthlm från hästspårvagnens tid (nästan) till dags dato.

Stefan
Skriv svar