Det heter mig veterligen Resplusbiljett och inte t.ex. "Resrobotbiljett". Jämför att det inte heter "Pressbyråbiljett" hur mycket den än köps hos Pressbyrån.
TKO skrev:Om tidsgränsen blir 75 minuter tycker jag det är lite snålt, och att MP i så fall sålt sej lite väl billigt... men det blir ändå bättre än dagens oöverskådliga system!
Jag tycker att tidsgränsen borde vara 24 timmar. Då slipper vi massor av trams i form av att ordningen en uträttar sina ärenden påverkar taxan och liknande.
Vi kan möjligtvis ha hög/lågtrafiktaxa så att om man blippar in utanför högtrafiken så betalar man ett lägre pris och debiteras inget mer så länge man inte blippar under högtrafiken. Blippar man under högtrafiken justeras taxan så att man betalat fullpris för en 24h-period.
Lennart Petersen skrev:Kom att tänka på att jag sett något om att Oyster Card i London har en så kortet hela tiden håller reda på hur mycket man åkt och har man åkt över gränsen för en dagsbiljett omvandlas biljetten automatiskt till en sådan. Vore kanske något att tänka på för SL (?) sedan behöver man ju inte alls fundera på olika val utan det blir bara att blippa och åka glad i hågen.
Nej, så bra är det inte. Om man åker över en viss gräns så når man ett pristak vilket gör att korrekt viserade ytterligare resor av samma slag inte debiteras. Däremot om man har reskassa på Oyster så drabbas man ändå av en straffavgift motsvarande maxtaxan för en lång resa ifall något blir fel med viseringen (t.ex. osynk på in/utcheckning) och det finns dessutom inget tak på denna straffavgift. Om man däremot från början har laddat på t.ex. ett endagskort eller annat periodkort och inte laddat på några pengar så återstår ens period på kortet oavsett hur man lyckas felvisera kortet och eftersom man inte laddat några pengar så finns det inga pengar att förlora vid eventuell felvisering. För en turist så finns det alltså en stor fördel med att köpa just det Oysterkort som inte är avsett för turister, och ladda på period för samtliga zoner en kan tänkas vilja åka på. Dessutom ska man dubbelkolla att rätt datum lagrats direkt på kvittot när man köper/laddar kortet, för det kan bli fel. Det kanske i teorin blir dyrare med ett periodkort men man slipper ilskan över feldebiteringar som är för krångligt att rätta till.
Det är nämligen så urbota kortat att det t.ex. kan inträffa att de "på grund av anledning" ställer spärrar helt öppna och därmed aktivt tvingar folk att felvisera, och sedan ställer de in spärrarna på den platsen att efteråt automatiskt korrigera felviseringen. Det betyder att om du t.ex. ser en fotbollsmatch eller shoppar mitt i centrum i värsta rusningen så blir du tvungen att vid något senare tillfälle inom givet tidsfönster åter igen besöka platsen i fråga och visera kortet där, för att inte behöva bråka med kundtjänst för att återfå straffavgiften som du åker på för att de tidigare tvingat dig att felvisera. Kundtjänst finns bara över telefon, och om en är fast boende i UK även via nätet. På så vis säkerställer TfL att det är såpass krångligt att klaga att feldebiteringar utgör en högst påtaglig andel av deras intäkter.
Efter att ha drabbats av allehanda fel vid båda Londonbesöken i modern tid så har jag helt tappat lusten att besöka den staden igen, åtminstone om jag skulle åka kollektivt. Noterbart är att den som är lite lagom korkad och inte är särskilt noga med sina pengar skulle säkerligen inte varit det minsta missnöjd eftersom den bara laddat på mer, mer och mer reskassa utan att riktigt ha koll på vad som händer.
TKO skrev:Den taxestruktur som SL har motiverar inte det komplicerade avräkningssystem som krävs för "Oyster" och liknande system.
Visserligen sant om en glömmer bort Arlanda, Uppsala/Knivsta och alla busslinjer som delas mellan SL och UL. Framförallt så måste en glömma bort alla teoretiska förhoppningar på taxesystemssamarbete med Mälablänen, något som vore ytterst önskvärt för alla oss "lantisar".
TKO skrev:Dessutom kräver det väl att man även har utgångsvisering - och det vet vi ju hur populärt det var när Västtrafik försökte sej på det!
Varför skulle det krävas utgångsvisering? Antingen görs beräkningar vid ingångs- och utgångsvisering som i London, Nederländerna, hos Västtrafik o.s.v. eller så görs beräkningar vid varje visering som i t.ex. Stockholm och många andra platser. Oavsett vilket så kan denna beräkning komma fram till det resultat som beslutats av politiker och tjänstemän så att säga.
TKO skrev:PS: Dessutom är man delvis på väg bort från Oyster inom TfL - man vill hellre att resenärerna använder "contactless", dvs bank/kreditkort. På det sättet flyttas en del av den kostnadskrävande redovisningen till bankerna!
Detta skapar tydligen intressanta nya problem. Ett är risken att kort blandas - folk verkar inte ha blivit informerade att deras bankkort uppdaterats för detta varpå de viserar sin plånbok och vid inpassage råkar få sitt Oysterkort läst och vid utpassage sitt bankkort läst och åker på två straffavgifter för felvisering. Med otur kan de också råka visa upp fel kort vid biljettkontroll och åka på kontrollavgift om de inte lyckas övertyga kontrollanten att "men kolla det här kortet då".
TKO skrev:Låt oss ta ett annat exempel ur vardagen, livsmedelsinköp. Där är det ofta så att större mängder betingar ett lägre enhetspris. Så om jag t ex på förmiddag köper 3 dl mjölk i min lokala konsumbutik, och sedan på eftermiddagen inhandlar ytterligare 3 dl - skall jag då förvänta mej att kassasystemet piper till och tycker att jag skall betala för en liter, som är billigare än 2 st 3 dl-förpackningar? Jag tror inte det...
Jag kontrar med att varje gång jag äter på Sibylla så visar jag upp ett "stamgästkort". När jag vid tio tillfällen handlat för minst 30:- (eller vid färre tillfällen handlat för minst 60, 90, 120 o.s.v.) så får jag 30:- rabatt och sedan påbörjas proceduren igen.
TKO skrev:Jag tror trots allt att individen måste ta ett visst ansvar - även ekonomiskt - för sina handlingar.
I Sibyllafallet (och många andra mängdrabattfall) så får jag själv ta ansvar för att inte glömma bort att jag har kortet. Folk i allmänhet är väl dock så glömska att det senaste är att rabatter i mataffärer registreras på ens vanliga betalkort om en vill. Specifikt för "Sibyllavarianten" är att en tjänar ofta (men inte alltid) mer på att slå samman betalningen för flera personer i ett sällskap eftersom rabattpoängen utgår för varje fullbordat 30kr-steg. Om två personer äter för 75:- vardera och stämplar på samma kort så blir det fyra stämplar om de två betalar var för sig, men fem stämplar om de betalar tillsammans. Detta är också ett sätt som var och en behöver ta ett visst ansvar.