Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Men vad är det för virrigt snack om Centralen. Det är ju från T-Centralen och pendeltågsstationen Stockholm City man kommer upp till den kommande hållplatsen.
För Centralen har väl alltid varit detsamma som Stockholms centralstation på andra sidan Vasagatan. Så först när man förlänger även över Vasagatan och Klarabergsviadukten kan man ha gjort anspråk på att nå Centralen. förhoppningsvis blir denna måttliga förlängning verklighet om några år.
Men vad är det för virrigt snack om Centralen. Det är ju från T-Centralen och pendeltågsstationen Stockholm City man kommer upp till den kommande hållplatsen.
a) Håller med!
(det är kanske ett försök att tillämpa teorin "säger man en sak tillräckligt många gånger tror folk att det är sant...")
Lennart Petersen skrev:För Centralen har väl alltid varit detsamma som Stockholms centralstation på andra sidan Vasagatan. Så först när man förlänger även över Vasagatan och Klarabergsviadukten kan man ha gjort anspråk på att nå Centralen. förhoppningsvis blir denna måttliga förlängning verklighet om några år.
b) Håller inte med!
Jag tror inte det blir någon ytterligare förlängning. Och i och med att pendeltågen snart lämnar Stockholm C är inte längre behovet så stort...
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Samverkansavtalet om Spårväg City
Samverkansavtalet innebär att Stockholms stad och Stockholms läns landsting är överens om huvuddragen för genomförandet av utvecklingen, designen, byggandet, övertagandet, finansieringen, anskaffandet av spårfordon, driften, underhållet och upprustningen av Spårväg City. Enligt Samverkansavtalet skall ett eller flera genomförandeavtal ingås mellan parterna för att närmare reglera genomförandet av Spårväg Citys utbyggnad. Det nya Genomförandeavtalet är träffat mot bakgrund av detta och fullföljer Samverkansavtalet, samt ger en högre detaljeringsgrad för Stockholm stads och landstingets arbete med Spårväg City. Avtalet innebär också att det nu finns en överenskommelse om stadens gatu-, mark- och tätskiktsarbeten som möjliggör en utbyggnad av Spårväg City på sträckan från Västra Trädgårdsgatan (Hamngatan)-Klarabergsgatan (T-centralen).
Ja nu är vi nästan där vi var innan någon plötsligt skrev "koncessionsupphandling" på en papperslapp straxt före SL:s styrelsemöte, var det 2007? Tänk vad tiden går fort när man har roligt!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Tack Thomas för information om avtalstexten!
Ja nu är vi nästan där vi var innan någon plötsligt skrev "koncessionsupphandling" på en papperslapp straxt före SL:s styrelsemöte, var det 2007? Tänk vad tiden går fort när man har roligt!
/TKO
Tja, numera kan man fritt välja mellan:
"Det blir bättre men på ett sämre sätt"
eller
"Det blir sämre men på ett bättre sätt#
Men nu ska vi inte vara så pessimistiska tycker jag!
Jag tror förlängningen av Djurgårdslinjen blir bra, det kanske är synd att det inte blir en vändslinga så att det går att köra museivagnarna hela sträckan men det hade inte varit lätt att ordna. Och vem vet - nu när M+MP verkar vara sant inte bara i landstinget kanske det kommer att rulla vagnar med både "Ropsten" och "Frihamnen" på destinationsskylten på den nya sträckan? Trots de tvivel som jag tidigare framfört trycker jag ändå det vore bra om det hände något positivt på spårvägsfronten i innerstan!
hoppas den för dagen optimistiske
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:det kanske är synd att det inte blir en vändslinga så att det går att köra museivagnarna hela sträckan men det hade inte varit lätt att ordna.
Apropå det och apropå visualiseringen: Vad inte planen att museivagnar ska kunna vända runt fontänen/rondellen? D.v.s. att det skulle ligga två växlar i kurvorna som i normalläget ansluter Klarabergsgatans spår mot rondellen men även kan användas för att köra en halvcirkel runt rondellen?
En orsak till att rundkörningsmöjligheten runt fontänen inte kommer till är att det spår mellan växlarna där man skulle kunna stanna med vagnarna blir så kort att man inte får plats med ett mustangtåg på 30 m. Och att lägga in dem för de moderna vagnarna är ingen ide då det redan finns övergångsväxel vid Ktg. Att ha ytterligare en reservväg är lite väl lyxigt.
Vi kan viss köra museivagnar till nya hållplatsen. Alla tvåriktningsvagnar kan gå dit. och med lite god vilja och rask personal kan med en hjälpvagn vända släpvagnståg.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Men vad är det för virrigt snack om Centralen. Det är ju från T-Centralen och pendeltågsstationen Stockholm City man kommer upp till den kommande hållplatsen.
För Centralen har väl alltid varit detsamma som Stockholms centralstation på andra sidan Vasagatan. Så först när man förlänger även över Vasagatan och Klarabergsviadukten kan man ha gjort anspråk på att nå Centralen. förhoppningsvis blir denna måttliga förlängning verklighet om några år.
Historielöst inlägg! T-Centralen hette Centralen i flera år så Centralen har inte alltid varit detsamma som Stockholm C.
Men vad är det för virrigt snack om Centralen. Det är ju från T-Centralen och pendeltågsstationen Stockholm City man kommer upp till den kommande hållplatsen.
För Centralen har väl alltid varit detsamma som Stockholms centralstation på andra sidan Vasagatan. Så först när man förlänger även över Vasagatan och Klarabergsviadukten kan man ha gjort anspråk på att nå Centralen. förhoppningsvis blir denna måttliga förlängning verklighet om några år.
Historielöst inlägg! T-Centralen hette Centralen i flera år så Centralen har inte alltid varit detsamma som Stockholm C.
Nä, nä! Inte i flera år! Flera månader skulle väl också vara att ta i. T-banestationen hette Centralen från öppnandet 24 november 1957 till 26 januari 1958. Alltså 2 månade och 2 dagar. Om inte Wikipedia har fel förstås!
Men vad är det för virrigt snack om Centralen. Det är ju från T-Centralen och pendeltågsstationen Stockholm City man kommer upp till den kommande hållplatsen.
För Centralen har väl alltid varit detsamma som Stockholms centralstation på andra sidan Vasagatan. Så först när man förlänger även över Vasagatan och Klarabergsviadukten kan man ha gjort anspråk på att nå Centralen. förhoppningsvis blir denna måttliga förlängning verklighet om några år.[/quote]
Historielöst inlägg! T-Centralen hette Centralen i flera år så Centralen har inte alltid varit detsamma som Stockholm C.[/quote]
Nä, nä! Inte i flera år! Flera månader skulle väl också vara att ta i. T-banestationen hette Centralen från öppnandet 24 november 1957 till 26 januari 1958. Alltså 2 månade och 2 dagar. Om inte Wikipedia har fel förstås![/quote]
Stefan Widén skrev:En orsak till att rundkörningsmöjligheten runt fontänen inte kommer till är att det spår mellan växlarna där man skulle kunna stanna med vagnarna blir så kort att man inte får plats med ett mustangtåg på 30 m. Och att lägga in dem för de moderna vagnarna är ingen ide då det redan finns övergångsväxel vid Ktg. Att ha ytterligare en reservväg är lite väl lyxigt.
Behöver ett sådant tåg kunna stanna? Visst är det bra att kunna följa en tidtabell och ha reglertid, men skulle det inte vara en fördel att allmänt kunna köra "på känn"?
Stefan Widén skrev:Vi kan viss köra museivagnar till nya hållplatsen. Alla tvåriktningsvagnar kan gå dit. och med lite god vilja och rask personal kan med en hjälpvagn vända släpvagnståg.
Ja, givetvis. Jag formulerade mig dåligt...
En annan fråga: Hur är det med denna förlängning och upphandlingen av trafik - ingår det i avtalet med nuvarande operatör (om det inte hinner hå ut innan banan är klar?) att ta denna sträcka i trafik?
M_M skrev:En annan fråga: Hur är det med denna förlängning och upphandlingen av trafik - ingår det i avtalet med nuvarande operatör (om det inte hinner hå ut innan banan är klar?) att ta denna sträcka i trafik?
Avtalet har förutsett denna förlängning och ersättningen regleras i enlighet med det. Avtalet gäller till och med 2022 med möjlighet till förlängning i upp till fyra år.
Stefan Widén skrev:En orsak till att rundkörningsmöjligheten runt fontänen inte kommer till är att det spår mellan växlarna där man skulle kunna stanna med vagnarna blir så kort att man inte får plats med ett mustangtåg på 30 m. Och att lägga in dem för de moderna vagnarna är ingen ide då det redan finns övergångsväxel vid Ktg. Att ha ytterligare en reservväg är lite väl lyxigt.
Behöver ett sådant tåg kunna stanna? Visst är det bra att kunna följa en tidtabell och ha reglertid, men skulle det inte vara en fördel att allmänt kunna köra "på känn"?
Om vagnarna inte har plats att stanna på för att de inte står hinderfritt vad är då meningen att köra upp och runda fontänen. Vi kan förvisso trafikera Ktl men då är avståndet till Nmt ganska kort och inte motiverar växlarna.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:En orsak till att rundkörningsmöjligheten runt fontänen inte kommer till är att det spår mellan växlarna där man skulle kunna stanna med vagnarna blir så kort att man inte får plats med ett mustangtåg på 30 m. Och att lägga in dem för de moderna vagnarna är ingen ide då det redan finns övergångsväxel vid Ktg. Att ha ytterligare en reservväg är lite väl lyxigt.
Behöver ett sådant tåg kunna stanna? Visst är det bra att kunna följa en tidtabell och ha reglertid, men skulle det inte vara en fördel att allmänt kunna köra "på känn"?
Om vagnarna inte har plats att stanna på för att de inte står hinderfritt vad är då meningen att köra upp och runda fontänen. Vi kan förvisso trafikera Ktl men då är avståndet till Nmt ganska kort och inte motiverar växlarna.[/quote]Om vi vänder på det - om en vagn hade kunnat stå hinderfritt så hade det väl ändå varit lika kort mellan Norrmalmstorg och Kungsträdgården? Eller tänkte du att om vagnarna kan stå hinderfritt så kunde de ha en liten hållplats i rondellen?
Om vi vänder på det så kan den här typen av växlar i princip möjliggöra att en enriktningsvagn i lågtrafik kan backa i en riktning mellan "Åhléns" och rondellen. Säkert riktigt opraktiskt men ändå möjligt att använda i enstaka fall.
Problemet är kanske rätt försumbart. Att köra A31 (eller Oslovagnen om den är kvar?) till "Åhléns" är väl kanske ingen större vits med, och då återstår fritt ur minnet endast vagn 71 och den kan vi kanske leva utan.
Visst kan man backa ner vagnar men det är lite kinkigt då vi kommer att dela körbanan med bussar. En sådan backmanöver är inget man gör med en fullpackad vagn. Om vi, bara för att det är så himla kul, vill fylla ett spår vid Sgt med enriktningsvagnar är det enklast att backa dem från hallen.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det finns andra problem som gör att man inte har växlar där. Det är i huvudsak så att växlarna skulle behöva vara dubbelkrökta, vilket gör dem enormt underhållskrävande eftersom även växeltungorna behöver vara det. OM man skulle ha gjort det hela så hade man behövt ha växlarna typ nere under Malmskillnadsgatan och så ha tvillingräl runt. Det är väldigt mycket spår för relativt liten nytta.
2763 skrev:Det finns andra problem som gör att man inte har växlar där. Det är i huvudsak så att växlarna skulle behöva vara dubbelkrökta, vilket gör dem enormt underhållskrävande eftersom även växeltungorna behöver vara det. OM man skulle ha gjort det hela så hade man behövt ha växlarna typ nere under Malmskillnadsgatan och så ha tvillingräl runt. Det är väldigt mycket spår för relativt liten nytta.
/T
Varför kräver dubbelkrökta växeltungor "enormt" mycket underhåll jämfört med andra växeltungor?
Jag återberättar bara det jag lärt från dem som kan spår. Men om man tänker själv så är det mer avancerat att göra något krokigt och eftersom denna krokiga pryttel dessutom utsätts för större krafter än motsvarande raka så..
Om vi då dessutom ska köra dieselmonster ovanpå blir slitaget än större.
Det är helt enkelt mycket som samverkar och jag har inte detaljkunskapen.