Nej, den är helt enkelt inte särskilt efterfrågad. Men ganska praktisk om man vet om den!LÅ1 skrev:Den nyss återöppnade uppgången från T-centralen mot Klara västra kyrkogata måste vara en av de minst utnyttjade uppgångarna på hela T-banesystemet. Den verkar helt outnyttjad varje gång man passerar. OK, en gång häromdagen såg jag en man passera in där, men det är nog enda gången jag sett någon passera där. Men jag kanske inte passerar förbi vid rätt tidpunkt?
T-Cetralens avstängda uppgång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: T-Cetralens avstängda uppgång
... och skall åt det hållet eller kommer därifrån, ja! Problemet är att även om man snabbt är uppe på Klarabergsgatan så är man mitt inne i arbetsområdet, och just där är det besvärligt att korsa gatan.daniel_s skrev:Nej, den är helt enkelt inte särskilt efterfrågad. Men ganska praktisk om man vet om den!LÅ1 skrev:Den nyss återöppnade uppgången från T-centralen mot Klara västra kyrkogata måste vara en av de minst utnyttjade uppgångarna på hela T-banesystemet. Den verkar helt outnyttjad varje gång man passerar. OK, en gång häromdagen såg jag en man passera in där, men det är nog enda gången jag sett någon passera där. Men jag kanske inte passerar förbi vid rätt tidpunkt?
Skall man till eller från Centralen så är det trots allt bättre att tränga sig igenom den stora spärrlinjen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skillnaden mellan den sällan använda utgången vid Centralen respektive det som idag är en nödutgång vid Universitetet är väl att ordinarie utgång vid Universitetet inte har några problem att rent tekniskt hantera resenärsmängden, medan på centralen så är varje liten avlastning nog välkommen. Om det finns någon driftkostnad i denna extra utgång på centralen som är relaterad till öppettider så kunden den dock vara stängd utanför rusningen.
Som vanligt, noll kontakt med hur det "verkligen" ser ut...M_M skrev:Skillnaden mellan den sällan använda utgången vid Centralen respektive det som idag är en nödutgång vid Universitetet är väl att ordinarie utgång vid Universitetet inte har några problem att rent tekniskt hantera resenärsmängden, medan på centralen så är varje liten avlastning nog välkommen. Om det finns någon driftkostnad i denna extra utgång på centralen som är relaterad till öppettider så kunden den dock vara stängd utanför rusningen.
T-Centralen som just nu har en av tunnelbanans minsta biljetthallar i förhållande till den trafikantmängd som passerar in och ut, gör att varje uppgång, om den så vore i mormors kök är välkommen...
Besök platsen "in situ" innan du uttalar dig...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
????roggek skrev:Som vanligt, noll kontakt med hur det "verkligen" ser ut...M_M skrev:Skillnaden mellan den sällan använda utgången vid Centralen respektive det som idag är en nödutgång vid Universitetet är väl att ordinarie utgång vid Universitetet inte har några problem att rent tekniskt hantera resenärsmängden, medan på centralen så är varje liten avlastning nog välkommen. Om det finns någon driftkostnad i denna extra utgång på centralen som är relaterad till öppettider så kunden den dock vara stängd utanför rusningen.
T-Centralen som just nu har en av tunnelbanans minsta biljetthallar i förhållande till den trafikantmängd som passerar in och ut, gör att varje uppgång, om den så vore i mormors kök är välkommen...
Vad i det du skrev motsäger det jag skrev?
Ska man till Åhlens södra ingång, eller till Mäster Samuelsgatan via Klara Norra, så går det ju att knata över körkgårn. Eller har de stängt av där också? Om man ska till Tegelbacken så är det en alternativväg via Tysta Mari-gången. Eller? Det finns nog användningsmöjligheter...LÅ1 skrev:... och skall åt det hållet eller kommer därifrån, ja! Problemet är att även om man snabbt är uppe på Klarabergsgatan så är man mitt inne i arbetsområdet, och just där är det besvärligt att korsa gatan.daniel_s skrev:Nej, den är helt enkelt inte särskilt efterfrågad. Men ganska praktisk om man vet om den!LÅ1 skrev:Den nyss återöppnade uppgången från T-centralen mot Klara västra kyrkogata måste vara en av de minst utnyttjade uppgångarna på hela T-banesystemet. Den verkar helt outnyttjad varje gång man passerar. OK, en gång häromdagen såg jag en man passera in där, men det är nog enda gången jag sett någon passera där. Men jag kanske inte passerar förbi vid rätt tidpunkt?
Skall man till eller från Centralen så är det trots allt bättre att tränga sig igenom den stora spärrlinjen.
Professionell tyckare
Visst finns det möjligheter. Speciellt ner mot södra Klara. Men om man går upp mot Klarabergsgatan, oavsett väg, så kommer man inte över gatan på korrekt sätt för än vid Drottninggatan. Övergångsstället vid Klara norra kyrkogata är spärrat med låga avstängningsgrindar närmast trottoaren och höga nätstaket i mitten av gatan. Förblir nog så ett tag, för man har bara haft arbete på södra sidan av gatan än så länge. (Södra sidan av Klarabergsgatan, mitt för Klara kyrka, ser färdig ut och man har målat övergångsställe mm, men området är fortfarande avspärrat för all trafik, inkl. gångtrafik.)Kantorn skrev:Ska man till Åhlens södra ingång, eller till Mäster Samuelsgatan via Klara Norra, så går det ju att knata över körkgårn. Eller har de stängt av där också? Om man ska till Tegelbacken så är det en alternativväg via Tysta Mari-gången. Eller? Det finns nog användningsmöjligheter...
Kunde i dag konstatera att man nu kan passera över Klarabergsgatan vid Klara norra kyrkogata.LÅ1 skrev:Visst finns det möjligheter. Speciellt ner mot södra Klara. Men om man går upp mot Klarabergsgatan, oavsett väg, så kommer man inte över gatan på korrekt sätt för än vid Drottninggatan. Övergångsstället vid Klara norra kyrkogata är spärrat med låga avstängningsgrindar närmast trottoaren och höga nätstaket i mitten av gatan. Förblir nog så ett tag, för man har bara haft arbete på södra sidan av gatan än så länge. (Södra sidan av Klarabergsgatan, mitt för Klara kyrka, ser färdig ut och man har målat övergångsställe mm, men området är fortfarande avspärrat för all trafik, inkl. gångtrafik.)Kantorn skrev:Ska man till Åhlens södra ingång, eller till Mäster Samuelsgatan via Klara Norra, så går det ju att knata över körkgårn. Eller har de stängt av där också? Om man ska till Tegelbacken så är det en alternativväg via Tysta Mari-gången. Eller? Det finns nog användningsmöjligheter...
Det sitter fortfarande en stor skylt innanför spärrarna som talar om att man nu öppnat utgången mot Klara västra kyrkogata. På den har man klistrat en i jämförelse liten lapp om att man kommer att stänga utgången 1 oktober. Sedan en tid har det varit avstängningsstaket på platsen, och i går så såg jag att man rullade iväg spärrarna och ställde upp dem tillfälligt (antar jag) precis vid dörrarna nedanför trappan som går upp till Centralplan.
(Funderar på hur man skall få upp dem den vägen. Eller skall man rulla dem vidare senare till någon annan plats för att få upp dem till gatunivå? Finns det en stor hiss någon stans? Det borde det rimligen göra, eller?)
(Funderar på hur man skall få upp dem den vägen. Eller skall man rulla dem vidare senare till någon annan plats för att få upp dem till gatunivå? Finns det en stor hiss någon stans? Det borde det rimligen göra, eller?)
- Hechtwagen
Håller med! Nu får Roggek läsa förstå och förklara!M_M skrev:????roggek skrev:Som vanligt, noll kontakt med hur det "verkligen" ser ut...M_M skrev:Skillnaden mellan den sällan använda utgången vid Centralen respektive det som idag är en nödutgång vid Universitetet är väl att ordinarie utgång vid Universitetet inte har några problem att rent tekniskt hantera resenärsmängden, medan på centralen så är varje liten avlastning nog välkommen. Om det finns någon driftkostnad i denna extra utgång på centralen som är relaterad till öppettider så kunden den dock vara stängd utanför rusningen.
Vad i det du skrev motsäger det jag skrev?