Prov med utökad trafik Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Det som talar för tolkningen att det är typ A35 som avses är att det står just så i tjutet. Men det kanske vi inte ska ta så allvarligt på?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
(teckentydare)
Nej, det tycker jag inte. De som skriver på sådant här har nog ingen större koll på detaljerna. Men säker kan man aldrig vara.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Det som talar för tolkningen att det är typ A35 som avses är att det står just så i tjutet. Men det kanske vi inte ska ta så allvarligt på?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
(teckentydare)
Nej, det tycker jag inte. De som skriver på sådant här har nog ingen större koll på detaljerna. Men säker kan man aldrig vara.
Jag får överraska såväl omvärlden som mej själv med att instämma i ovanstående analys!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Ute och åker skrev:Den här tråden har vilat några veckor nu. Jag vet inte om det jag skriver nu har observerats och nämnts i någon annan tråd under den tiden, men jag tyckte ändå det kunde vara lite intressant i den här Lidingöbanatråden att lyfta något jag såg i Trafikförvaltningens förslag till slutlig budget 2017 som ska upp till beslut 25 oktober 2016. Det är på sidan 14 (sidan 15 i pdf-dokumentet) man nämner att det ökade resandet genererar behov av ytterligare fordon på Lidingöbanan. :)

Under punkt 3.2.5 Lokalbanor står: "Resandet på Lidingöbanan ökar och genererar behov av ytterligare fordon. Avrop kommer att ske för ytterligare A35-fordon för trafikering på Spårväg City och Lidingöbanan."

Länk: http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2016/25%20oktober%202016/p5-TN-2015-1443-forslag-budget-2017.pdf
Jo visst står det så i den sammanfattande inledningen. Men om vi fortsätter framåt i det ordrika dokumentet kommer vi till slut fram till den programvisa specificeringen av 2017 årsinvesteringsbudget, och på sidan 35 läser vi:

Program Spårväg City
De av fullmäktige beslutade budgetramarna innebär att medel finns för att
genomföra förlängningen från Kungsträdgården till T-centralen, inklusive
anskaffning av de två spårvagnar som krävs för denna förlängning.

samt under Ersättningsinvesteringar (sid 39)

Fordon SpvC – nya A35 fordon (Fordon SpvC – Ersättning A34)
Budget 2017 innebär att anskaffning av nya spårvagnar av typ A35 kan
genomföras som ersättning av de befintliga spårvagnarna av typ A34 på
Spårväg city.

Hur hänger detta ihop? Jag trodde att Lidingöbanan investeringsmässigt ingår i "Program Spårväg City" - det finns ingen särskild programrubrik för banan i tablån på sidan 33.

/TKO
Ja, hur hänger det ihop? ;)

Den ökade trafikanttillströmningen på Lidingöbanan när den kom igång igen kanske kom lika överraskande som det första snöfallet brukar göra för snöröjare så här års? :D

Däremot har man känt till betydligt längre att A34 var en "udda fågel" i sällskapet (ursäkta mig alla fågelälskare) och att man skulle behöva ta ställning till om den vid en inte alltför avlägsen framtid skulle behållas eller ersättas.

Att det inte är så enkelt om man ska sätta in nya vagnar som förstärkningsvagnar AGA-Ropsten eller genom ökad turtäthet från Gåshaga Brygga har väl visat sig tydligt nog i den här tråden? Vid ökad turtäthet är det väl fördelaktigare om alla vagnar är av samma typ (läs A36), medan vid förstärkningsvagnar AGA-Ropsten torde räcka med kortare vagnar (läs A35) beroende på de omständigheter vi läst om tidigare i den här tråden? Fast får man de kortare A35 så är det svårt att se hur de enkelt skulle kunna meranvändas än som förstärkningsvagnar. På Nockebybanan körde man på den gamla goda tiden med Ängyvagnar ner tvåvagnarståg i Brommadepån och körde upp en enkelvagn istället i trafik på kvällarna för att slippa frånkoppling vid plattformen Alvik. Dessutom var det inte möjligt om den ena vagnen efter oplanerat tågbyte råkade vara manövervagn eller var okörbar i ena änden. Men det är ju inte lika behändigt att göra mellan AGA-depån och Gåshaga Brygga alternativt Ropsten som mellan Alvik och Brommadepån, om man nu skulle vilja ge A35 fler vagnkm genom att köra dem på kvällstid. Men jag vill omedelbart säga att det ändå skulle inte vara en optimal lösning, så inte någon får för sig att det är något jag förordar. Så frågan om exakt vad man beställer återstår att göra. Det framgår ju också av den citerade formuleringen att avrop för beställning ligger i framtiden.

Jag ser de inpetade meningarna om Lidingöbanan utan att därför ta med dem mer i detalj i budgeten för 2017 är att man inte utrett i detalj den framtida trafikeringen och därmed vagnbehovet, som man gjort för "Djurgårdslinjen", utan mer som ett sätt att flagga för att den här investeringen behöver tas med i framtida budget. Och alltså inte omedelbart i 2017 års budget utan i en kommande budget.

Men det kan naturligtvis hänga ihop på något helt annat sätt, och är det någon som kan ge en mer initierad förklaring så är det bara att skriva! :)

Det viktiga är väl inte att snöa in på exakt hur det är formulerat (apropå "överraskande snöfall") eller exakt vad som i övrigt skrivs i dokumentet, utan att man tydligt talar om att man observerat, som det står i dokumentet, att "Resandet på Lidingöbanan ökar och genererar behov av ytterligare fordon"? ;)
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Hmm, om jag får spekulera så gissar jag på att 1-2 st A36:or skulle vara det kortsiktiga alternativet. för då är det bara fler fordon utan att man behöver ändra på signalsystemet för att acceptera 60m-tåg.

Dessutom, skulle det inte vara märkligt om man hade enstaka A35:or som har ZUB-systemet men inte GE-systemet? Kommer de A35:or som hamnar på SpvC ha GE-systemet, eller bara köras med siktkörning?
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

ADDE skrev:Hmm, om jag får spekulera så gissar jag på att 1-2 st A36:or skulle vara det kortsiktiga alternativet. för då är det bara fler fordon utan att man behöver ändra på signalsystemet för att acceptera 60m-tåg.
Med tanke på vad som tidigare skrevs om att 35% av maxtimmens resenärer reser under maxkvarten, så är det bara att hålla med. Sätt in dem under maxkvarten (eller max 20-minuterna)! :)
ADDE skrev:Dessutom, skulle det inte vara märkligt om man hade enstaka A35:or som har ZUB-systemet men inte GE-systemet? Kommer de A35:or som hamnar på SpvC ha GE-systemet, eller bara köras med siktkörning?
Hua, siktkörning på enkelspårssträckor? Men vad skulle vara märkligt med enstaka A35 med ZUB-systemet?
TKO

Inlägg av TKO »

Att tolka texter i tjänsteutlåtanden är inte alltid lätt, speciellt inte när det gäller Trafikförvaltningen. Men vid en första läsning får åtminstone jag intrycket att avrop av fler vagnar skall ske under 2017, varför skulle det annars nämnas i detta sammanhang? Men samtidigt så räcker (väl?) inte pengarna fullmäktige anslagit till detta... och jag kan inte se att förvaltningen föreslår att andra medel skall omdisponeras till detta ändamål.

Men det kanske klarnar när nämnden behandlar ärendet - vem vet?

Mitt tips är att det inte blir fler vagnar till Lidingö i närtid, trots att det kan verka så.

/TKO
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Ute och åker skrev:
ADDE skrev:Dessutom, skulle det inte vara märkligt om man hade enstaka A35:or som har ZUB-systemet men inte GE-systemet? Kommer de A35:or som hamnar på SpvC ha GE-systemet, eller bara köras med siktkörning?
Hua, siktkörning på enkelspårssträckor? Men vad skulle vara märkligt med enstaka A35 med ZUB-systemet?
Nu tror jag du missförstod mig. Det är A35:orna för Spårväg City som min andra fråga fråga berör. (Den först är mera en åsikt från mig snarare än en fråga... alltid spännande med ombordutrustning o ATC-system, tycker jag.) Ska de 7(?) nya A35:orna ha GE-Utrustning så de kan flyttas runt mellan Tvärbanan och Spårväg City som alla andra A35:or på Tvärbanan, eller ska de vara "Fast" på Spårväg City?
TKO

Inlägg av TKO »

Det är naturligtvis roligt att spekulera, och jag tror att forumets skribenter kommer att ha gott om tid till detta. Titta på sidan 33 i tjänsteutlåtandet, "Program Spårväg City"...

/TKO
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Att tolka texter i tjänsteutlåtanden är inte alltid lätt, speciellt inte när det gäller Trafikförvaltningen. Men vid en första läsning får åtminstone jag intrycket att avrop av fler vagnar skall ske under 2017, varför skulle det annars nämnas i detta sammanhang? Men samtidigt så räcker (väl?) inte pengarna fullmäktige anslagit till detta... och jag kan inte se att förvaltningen föreslår att andra medel skall omdisponeras till detta ändamål.
Men tittar man på andra spårtrafikslag så nämns även där investeringar som ligger bortom 2017, så varför skulle man inte nämna det som ligger bortom 2017 för Lidingöbanan när man gör det för andra banor?
TKO skrev:Men det kanske klarnar när nämnden behandlar ärendet - vem vet?
Men om de beslutar om den föreslagna budgeten så blir det väl inte klarare för det? Frågan är väl helt enkelt inte tillräckligt väl utredd och beredd för att man ska kunna uttrycka sig klarare och kunna fatta mer specifika beslut, än att ta med de nämnda vaga formuleringarna.
TKO skrev:Mitt tips är att det inte blir fler vagnar till Lidingö i närtid, trots att det kan verka så.

Dessvärre kan det inte alls uteslutas att det blir som du skriver. Ett tag skrevs det massor om både Spårväg City och Spårväg Syd, men det pausas och skjuts på framtiden ändå.

Att det står som det står i dokumentet får man ta för vad det är. Att det upplyser om att man observerat trafikanttillströmningen på Lidingöbanan, och inte så mycket mer. Men det är väl ändå snäppet bättre än att man blundar och inte har sett något och inte nämner det alls? Kanske har man snappat upp den här tråden i forumet och tycker att det åtminstone behöver kommenteras? ;)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Det är naturligtvis roligt att spekulera, och jag tror att forumets skribenter kommer att ha gott om tid till detta.
I can´t wait! Man får hoppas att Trafikförvaltningens utredare tittar på facit här, innan pengarna börjar rulla! :D

Men skämt åsido, tycker jag ändå det har sitt värde att spekulera i forumet, åtminstone bättre än att spekulera på börsen. Däremot precis som aktiespekulanter så granskar vi siffror och formuleringar i olika dokument. Och försöker tyda dem bättre än någon annan, så vi får fördel av det! :D
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

ADDE skrev:
Ute och åker skrev:
Nu tror jag du missförstod mig. Det är A35:orna för Spårväg City som min andra fråga fråga berör. (Den först är mera en åsikt från mig snarare än en fråga... alltid spännande med ombordutrustning o ATC-system, tycker jag.) Ska de 7(?) nya A35:orna ha GE-Utrustning så de kan flyttas runt mellan Tvärbanan och Spårväg City som alla andra A35:or på Tvärbanan, eller ska de vara "Fast" på Spårväg City?
Jag tar på mig att agera ordningsperson här, eftersom det är en blandning av systemnamn och tillverkarnamn när man refererar till ATP/ATC-system på lokalbanorna. På Lidingöbanan har man nu ett Siemens-system (ZUB200 - kommer även att införas på Saltsjöbanan). På Tvärbanan ett utgående Bombardier-system, som ska ersättas med ett Alstom-system (Alstom har som bekant övertagit General Electrics signaldivision, då det sistnämnda företaget insåg att detta inte var deras grej). Alstom-systemet bygger på Sistema di Supporto alla Condotta (SSC), som man kan läsa mer om här på Gunnar Ekevings utmärkta översikt:
http://www.ekeving.se/tk/SSC/index.html

Sedan kan ha synpunkter på denna osaliga röra, men så är det.

Min personliga uppfattning är att A35-orna till Spårväg City nog inte kommer att utrustas med Siemens-systemet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Det är naturligtvis roligt att spekulera, och jag tror att forumets skribenter kommer att ha gott om tid till detta.
I can´t wait! Man får hoppas att Trafikförvaltningens utredare tittar på facit här, innan pengarna börjar rulla! :D

Men skämt åsido, tycker jag ändå det har sitt värde att spekulera i forumet, åtminstone bättre än att spekulera på börsen. Däremot precis som aktiespekulanter så granskar vi siffror och formuleringar i olika dokument. Och försöker tyda dem bättre än någon annan, så vi får fördel av det! :D
Instämmer helt i att det är roligt att spekulera!

Och den som tittat i tjutet inser att det kommer att dröja ett tag innan "pengarna börjar rulla"... firma Tamsons & Karlsson är visst inte de spårvägsvänner vi trodde de var.

Ja det kanske dröjer så länge innan vi får se några nya vagnar till "Tvärbana City" att SL bytt signalsäkerhetssystem ännu än gång?

Spekulerar Eder alltid tillgivne
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

dr Cassandra Nojdh skrev:Min personliga uppfattning är att A35-orna till Spårväg City nog inte kommer att utrustas med Siemens-systemet.
Den uppfattningen delar jag med dig. Men det jag frågade från första början var om Spårvägs Citys A35:or skulle ha GE-Systemet så de kan trafikera tvärbanan vid behov? Precis som alla andra A35:or gör idag?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

ADDE skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Min personliga uppfattning är att A35-orna till Spårväg City nog inte kommer att utrustas med Siemens-systemet.
Den uppfattningen delar jag med dig. Men det jag frågade från första början var om Spårvägs Citys A35:or skulle ha GE-Systemet så de kan trafikera tvärbanan vid behov? Precis som alla andra A35:or gör idag?
Ja, det kanske du gjorde. Din formulering "Ska de 7(?) nya A35:orna ha GE-Utrustning så de kan flyttas runt mellan Tvärbanan och Spårväg City som alla andra A35:or på Tvärbanan, eller ska de vara "Fast" på Spårväg City?" var lite kryptisk, speciellt "så de kan flyttas runt mellan Tvärbanan och Spårväg City som alla andra A35:or på Tvärbanan". Ja, iofs kan alla A35-or som nu finns på Tvärbanan i princip trafikera Spårväg City (Alstoms ATC/ATP används ju ännu inte på den förstnämnda banan, ex.vis). Det kan finnas andra hinder också, som hjulprofilen - det är bortom min kunskap. Att det skulle förekomma något vagnutbyte mellan Spårväg City och Tvärbanan tycker jag verkar osannolikt. Det som förekommit (vagn 461 har varit utlånad några somrar) har ju främst varit en test på att vagntypen faktiskt fungerar på SpC. Det verkar i så fall mera troligt att ZUB200, snarare än SSC installeras i de vagnar som så småningom ska komma till SpC - troligast är dock att det inte blir något alls eftersom vagnarna kommer att behövas i sin helhet där.

Kanske är det enklast att använda produktnamnen för ATP/ATC-systemen ZUB200 (Siemens) resp. SSC (Alstom, tidigare General Electric). SSC förefaller egentligen vara en öppen standard, utvecklad av de italienska statsjärnvägarna, men General Electric utvecklade för Tvärbanan en specialvariant med wifi-baserad försignalering, sk. infill. Här skryter GE väldeliga över att man tagit hem en italiensk stororder på SSC,
http://www.businesswire.com/news/home/2 ... -Agreement

några år senare är man beredd att sälja sin signaldivision till Alstom mot att man får glufsa i sig Alstoms energidivision (amerikansk kapitalism och fransk industripolitik i förening). Här är det bara glada miner
http://www.alstom.com/ge-alstom-transaction/ men bara ett halvår senare är man i luven på varandra:
http://www.reuters.com/article/us-ge-al ... SKCN0YG26O

Vi får väl se hur pass intresserade Alstom är av att underhålla Tvärbanans specialvariant av SSC - som alltså inte är driftsatt ännu, problemen hittills verkar mest ha rört sig om att överhuvud taget få signaleriet att fungera.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Efter att ha mycket tyst under det gångna året börjar lokalpressen nu skriva om trängseln på Lidingöbanan i rusningstid.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

dr Cassandra Nojdh skrev:
ADDE skrev:
Ja, det kanske du gjorde. Din formulering "Ska de 7(?) nya A35:orna ha GE-Utrustning så de kan flyttas runt mellan Tvärbanan och Spårväg City som alla andra A35:or på Tvärbanan, eller ska de vara "Fast" på Spårväg City?" var lite kryptisk, speciellt "så de kan flyttas runt mellan Tvärbanan och Spårväg City som alla andra A35:or på Tvärbanan". Ja, iofs kan alla A35-or som nu finns på Tvärbanan i princip trafikera Spårväg City (Alstoms ATC/ATP används ju ännu inte på den förstnämnda banan, ex.vis). Det kan finnas andra hinder också, som hjulprofilen - det är bortom min kunskap. Att det skulle förekomma något vagnutbyte mellan Spårväg City och Tvärbanan tycker jag verkar osannolikt. Det som förekommit (vagn 461 har varit utlånad några somrar) har ju främst varit en test på att vagntypen faktiskt fungerar på SpC.
Utan att ha detaljkunskap så bidrar jag med några mer eller mindre vågade försök till slutsatser. Jag kryddar med frågetecken så det är lätt att korrigera om det behövs. ;)

Först, förlängningen Kungsträdgården (och f d Sergels Torg)-Klarabergsgatan/Centralen genererar väl behov av ännu någon vagn? Vilket väl skulle göra totalantalet till 8? Förutsatt inte det smidiga bytet som blir på Klarabergsgatan mellan Spårvägen och Tunnelbanan/Pendeltågen, leder till en lika oväntad "som årets första snöfall"-ökning av djurgårdsbesökarspårvägstrafikanter som när det gäller Lidingöspårvägsåkare, så man måste öka turtätheten och behöver ännu fler vagnar? Får vi kanske i kommande budgetar läsa: "Resandet på Spårväg City ökar och genererar behov av ytterligare fordon"? :D

Sedan, Tvärbanans hjul har väl någon sorts bastardprofil p g a den där gemensamma sträckan med järnvägscementvagnar nära Årstadal? På Spårväg City/Djurgårdslinjen har ju vagnar lånats fram och tillbaka mellan Stockholm och Norrköping och om det inte har omsvarvats varje gång så lär de väl ha "innerstadsprofil"? Låter också osannolikt att museivagnarna skulle ha bastardprofil? Slutsats i så fall, flytt mellan Spårväg City och Tvärbanan torde kräva omsvarvning av hjulen, varför jag också sällar mig till uppfattningen att det verkar osannolikt med vagnutbyte mellan Spårväg City och Tvärbanan. Givetvis förutsatt att det inte sker en permanent omplacering, där eventuella besvär med hjulsvarvning upplevs vara av bagatellartad höjd. En sådan situation skulle ju exempelvis kunna uppstå om man kanske bestämmer sig för att anskaffa en mer renodlad innerstadsvagn, med sådana faciliteter som lägre topphastighet och fler dörrar. Vilket det väl surrats om att man funderar över? :)
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag ber om ursäkt om jag skapade en urspårning om Lidingöbanan när jag ställde frågan om fler A35:or för Spårväg City. Nån moderator får gärna flytta lite inlägg osv så tråden kan fokusera på Lidingöbanans vagnbehov och vilka spekulationer som sker där!
dr Cassandra Nojdh skrev:Kanske är det enklast att använda produktnamnen för ATP/ATC-systemen ZUB200 (Siemens) resp. SSC (Alstom, tidigare General Electric). SSC förefaller egentligen vara en öppen standard, utvecklad av de italienska statsjärnvägarna, men General Electric utvecklade för Tvärbanan en specialvariant med wifi-baserad försignalering, sk. infill. Här skryter GE väldeliga över att man tagit hem en italiensk stororder på SSC,
http://www.businesswire.com/news/home/2 ... -Agreement

[...]

Vi får väl se hur pass intresserade Alstom är av att underhålla Tvärbanans specialvariant av SSC - som alltså inte är driftsatt ännu, problemen hittills verkar mest ha rört sig om att överhuvud taget få signaleriet att fungera.
För de så tackar jag för redogörelserna och konstaterar att den lilla biten i Årstadal kan ställa till det, samtidigt som jag tycker att den där specialvarianten av SSC låter ganska oroväckande. Det är väl det där med speciallösningar som inte fungerar... varför inte ta något som säljs på annat håll, t.ex. den väl lyckade ZUB200? SSC verkar ju komma ha en samma historia som Bombardier-ATC, dvs. en kortvarig, dåligt fungerande signalsystem... Det tror jag iaf.

(Och jag tyckte jag var ganska klar för mig om min "kryptiska" fråga, men alla har väl olika uppfattningar om vår värld!) :D
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

ADDE skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vi får väl se hur pass intresserade Alstom är av att underhålla Tvärbanans specialvariant av SSC - som alltså inte är driftsatt ännu, problemen hittills verkar mest ha rört sig om att överhuvud taget få signaleriet att fungera.
För de så tackar jag för redogörelserna och konstaterar att den lilla biten i Årstadal kan ställa till det, samtidigt som jag tycker att den där specialvarianten av SSC låter ganska oroväckande. Det är väl det där med speciallösningar som inte fungerar... varför inte ta något som säljs på annat håll,
Ja, varför inte göra så? Specialbitar i spåret och specialvarianter av SSC... Vet allmänheten verkligen om detta, med som det tycks dessa ständigt återkommande speciallösningar?

Spårväg City ska väl i en framtid hänga ihop med Lidingöbanan? I så fall är det väl berättigat att ställa frågor om samkörbarhet och kompatibilitet mellan olika kombinationer av vagntyper och signalvarianter?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Ute och åker skrev:
ADDE skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vi får väl se hur pass intresserade Alstom är av att underhålla Tvärbanans specialvariant av SSC - som alltså inte är driftsatt ännu, problemen hittills verkar mest ha rört sig om att överhuvud taget få signaleriet att fungera.
För de så tackar jag för redogörelserna och konstaterar att den lilla biten i Årstadal kan ställa till det, samtidigt som jag tycker att den där specialvarianten av SSC låter ganska oroväckande. Det är väl det där med speciallösningar som inte fungerar... varför inte ta något som säljs på annat håll,
Ja, varför inte göra så? Specialbitar i spåret och specialvarianter av SSC... Vet allmänheten verkligen om detta, med som det tycks dessa ständigt återkommande speciallösningar?

Spårväg City ska väl i en framtid hänga ihop med Lidingöbanan? I så fall är det väl berättigat att ställa frågor om samkörbarhet och kompatibilitet mellan olika kombinationer av vagntyper och signalvarianter?
A35 behöver inte svarvas om för att kunna gå på Spårväg City, bastardprofilen fungerar där också. Dessutom är det inte bara den spårsträcka som tillhör statens spåranläggningar i Marievik som "krångar till" det, hela sträckan bort till Gullmarsplan är lagd med vad vi kan kalla järnvägsväxlar. Detta för att man ska kunna transportera tunnelvagnar mellan övergångsväxeln där och Marievik. Man kan läsa mer om det här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35143

Däremot är bastardprofilen, som såvitt jag förstår även används på Lidingö inte helt optimal för trafikering på SpC, varför SL/TF som jag förstår det försöker hitta en lämplig kompromiss. Kamrat Widén uttrycker det såhär i denna tråd https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=37508
Stefan Widén skrev: Det finns en lösning på hjulprofil för LB ihopkopplat med Stan

Man gifter ihop den som är på A32 med A34:ornas och får då en bra kompromiss. I princip A34ans med klack.

är iaf ett hett stalltips...:-)

Stefan
Det förefaller också framgå av följande inlägg i Postvagnen, som jag hänger med i fram till sista stycket i inlägget, ungefär: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=876132
För vidare studier i ämnet, liksom i tyska språket, anbefalles följande: http://www.karr.de/veroeffentlichungen/vtint7.html

Man kan ha synpunkter på att lokalbanorna har olika ATP-system, men jag ser inga omedelbara problem med detta. Behovet av att kunna "flytta runt" vagnar mellan olika banor - ett behov som ofta brukar framhållas här - ser jag som kraftigt överdrivet.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

dr Cassandra Nojdh skrev:A35 behöver inte svarvas om för att kunna gå på Spårväg City, bastardprofilen fungerar där också. Dessutom är det inte bara den spårsträcka som tillhör statens spåranläggningar i Marievik som "krångar till" det, hela sträckan bort till Gullmarsplan är lagd med vad vi kan kalla järnvägsväxlar. Detta för att man ska kunna transportera tunnelvagnar mellan övergångsväxeln där och Marievik. Man kan läsa mer om det här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35143

Däremot är bastardprofilen, som såvitt jag förstår även används på Lidingö inte helt optimal för trafikering på SpC, varför SL/TF som jag förstår det försöker hitta en lämplig kompromiss.
Aha! Ännu en speciallösning på gång alltså! Jag får väl återanvända det välkända uttrycket från ett visst nobelpristillkännagivande: Äntligen! :D

Jag vet inte hur djupt man kan dyka i den här tråden om spårgeometri innan det blir röd flagg. Men man bör ju begrunda skillnaden mellan att något fungerar och att det är optimalt. Såvitt jag vet skiljer sig geometrin hjul-spår mellan tunnelvagnar och järnvägsfordon något, av den enkla anledningen att man kan bestämma själv över hela tunnelvagnsparken, hur man när det gäller hjulprofilen optimerar balansen mellan komfort, slitage, gnissel etc. Man kan också bestämma själv över hur man geometriserar sträckan Årstadal-Gullmarsplan för att i låg fart kunna bogsera tunnelvagnar, medan det för specialbiten vid Årstadal såvitt jag förstår är Trafikverket som bestämmer, och det är bara att foga sig och anpassa sig om man vill köra där. Så en viss skillnad är det nog. ;)

Som tur är kan vi återknyta till Lidingöbanan med konstaterandet att det inte är optimalt med skilda spår/hjul-profiler för Spårväg City och Lidingöbanan. I de senare inläggen har vi sett att Trafikförvaltningen flaggar för ett ökat fordonsbehov för Lidingöbanan. Det är möjligen intressant att fundera över vad som kommer att ske först? Anskaffande av fler fordon till Lidingöbanan eller ihopkoppling mellan Lidingöbanan och Spårväg City/Djurgårdslinjen? Låt oss hoppas på att nya fordon kommer först, så att rubriken i tråden snarast kan ändras från: "Prov med utökad trafik Lidingö" till "Äntligen utökad trafik Lidingö"! :)

Givetvis med fordonshjui optimerade för Lidingöbanan! :D
Skriv svar