Inge skrev:
Räknat baklänges borde ytan legat ungefär tre meter över dagens nivå. Men dagens strandlinje har påverkats av muddring. Idag är sjön utanför leden bara dryga metern djup (upp till drygt två meter). Om 500 år hade räckt till att grunda upp "sjön" tillräckligt för att den skulle försvinna beror på omständigheterna. Men sannolikt hade den hunnit försvinna. Under alla omständigheter är det inte sannolikt att den varit mer än ett träsk utan mänskliga ingrepp.
Det var ungefär det jag också kunde läsa ut av ett hyfsat modernt sjökort.
Men viken mot Sickla (som är den del av Hammarby sjö som inte är en del av farleden), har det egentligen muddrats i den? Om inte, så borde den rimligen varit sjöbotten redan före sjöhöjningen.
Dessutom kan det vara bra att ha i bakhuvudet att strandlinjen mot Södermalm rätades ut ordentligt när kajerna byggdes, och det gjordes om jag inte tar helt fel genom utfyllnad av sjön, inte genom bortschaktning på Södermalm. Sedan är det för all del möjligt att sjösänkningen gjorde det mesta.
Så jag håller för sannolikt att det fanns en sjö redan före höjningen. Att denna sedan kanske hade slammat igen om sjön inte höjts är inte alls otroligt.
En vink om hur det förhöll sig är väl att försöka kontrollera när Södermalm började räknas som en ö. Det gamla namnet är väl Åsön, men var det inte vad hela Södertörn tidvis kallades?
SI
(som inte gjort hemläxan och försökt kontrollera).