Hamngatan...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au

Hamngatan...

Inlägg av SouthernCross88au »

Vad är det som händer på Hamngatan egentligen? Idag var det i praktiken totalstopp vid Nybroplan med bilar, bussar och spårvagnar mitt i korsningen åt alla håll. Trafiksignalerna blir helt verkningslösa och polisen står vid Berzeeli park och övervakar ett evenemang. Jag tror inte att den här staden klarar av fler bilar eller avsmalnanden av huvudgator. Korsningen Kungsträdgårdsgatan-Hamngatan är inte mycket bättre.

Hur vore det om signalsekvensen förändras i korsningen Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan så att gångtrafikanterna har alla grönt på samma gång, s.k. "pedestrian scurry"? Det görs i London, New York och Melbourne. Det är bara i Stockholm då högersvängande bussar och bilar ibland en hel signalfas måste vänta på en hop med människor som går över gatan på grön gubbe då parallelltrafiken också har grönt.

Skapa tre signalfaser istället för två! Då kan gångtrafikanterna också korsa gatan och korsningen åt alla håll, även diagonalt. Förutsättningen för det är förstås att korsningen blir fri från bilar då det blir grön gubbe åt alla håll - alltså inte som idag.
LÅ1

Re: Hamngatan...

Inlägg av LÅ1 »

Platsen är lite rörliga i normala fall. Nu har man fullt med arbeten i området vilket rör till det extra mycket. Jag skall försöka reda ut det. Jag vågar inte lova att jag får med alla problem och inte heller att jag beskriver dem helt korrekt. Men jag beskriver situationen som jag uppfattar den.

Man har två tillfälliga busshållplatser i Hamngatan mitt för Norrmalmstorg. Bussförarna hanterar detta lite olika i riktningen mot Sergels torg. En del ställer sig snällt i bilkön i högerfilen tills de når hållplatsen. Andra kör i den något snabbare vänsterfilen och tränger sig in till höger strax före hållplatsen. Dessutom finns där en fil mindre i riktning Sergels torg på platsen. Detta för att man vänt riktningen på den fil som var till för vänstersvängande bussar, in på Kungsträdgårdsgatan. Den filen är nu allmänkörfält förbi den tillfälliga busshållplatsen i riktning Nybroplan. Högerfilen har målning BUSS men det finns ingen skylt som säger att det är bussfil. Det finns inte heller någon skylt som talar om att en fil fått ny körriktning, bara målning i vägbanan. Till och med bussar kör i fel riktning i den filen. Troligen medvetet när de ser att det går.

Eftersom södra trottoaren här har blivit busshållplats så kan inte yttersta delen av den vara cykelbana. Därför har man satt upp en orange skylt som hänvisar cyklisterna till körbanan. Den står mitt i cykelbanan tillsammans med ett hinder. Allt för många cyklister tycks tro att skylten bara gäller de ca tre meter som skylt och hinder tar. Sedan cyklar de glatt på den avstängda cykelbanan och blir förargade att folk går eller står där. (Någon har dessutom flyttat busshållplatsskylten bort från ytan som normalt är cykelbana. Den stod där från början. Är det en sanktionerad flytt ellr är det en cyklist som gjort det för att han tyckte att den stod i vägen på den avlysta cykelbanan?) Cyklister som kör mot trafiken får ingen information alls om att det f.n. inte är någon cykelbana på platsen. Cykelsymbolerna är bortskrapade, men inget annat utmed trottoaren antyder att det inte är cykelbana.

Eftersom det är arbeten utmed Hamngatan är vänstersväng in på Regeringsgatan förbjuden. Därför hänvisas de som vill köra så att ta Norrlandsgatan och Mäster Samuelsgatan för att svänga vänster in på Regeringsgatan. Alla gör inte så utan svänger vänster ändå, och stoppar upp trafiken medans de väntar på att det skall bli lucka i mötande trafik. Kan väl i värsta fall betyda att det bara är en bil som kommer förbi korsningen för varje grönfas.

En bit av Klarabergsgatan är numera endast tillåten för buss och cykel. (Inte ens taxi får köra där.) Även denna trafik hänvisas till Norrlandsgatan och Mäster Samuelsgatan. Det gör att majoriteten av alla bilar skall svänga höger in på Norrlandsgatan. Och problemet med det i kombination med det välfrekventerade övergångsstället har SouthernCross88au beskrivit i trådens startinlägg.

Att cyklisterna skall köra i de ganska smala körfälten genom det som normalt är hållplats Kungsträdgården minskar kanske kapaciteten, eftersom en del av dem kör rätt långsamt.

Vid Nybroplan blir det också stopp för bussar och spårvagnar ibland för att trafik från Strandvägen skall svänga 180 grader för att komma in på Nybrokajen. Det blir då kö tvärs över bussfilerna. Ingen optimal lösning.

Detta är vad jag kommer på i en hast. Förutom då att det var demonstration och motdemonstration på Raoul Wallenbergs torg (nästan lika med Nybroplan) i dag. (Det som gör det stökigt är inte demonstranterna i sig, utan motdemonstranterna. Jag ringaktar alltid våldsamma och högljudda motdemonstranter, oavsett vilka demonstrerar de är emot.) I dag var då Berzelii park helt avspärrad, därför gick många människor på den cykelbana som är skyltad med gångtrafik förbjuden utmed parken. Även det kan kanske ha bidragit till trafikproblem i dag. (Normalt skall man ju gå på cykelbanan om särskild gånbana saknas. Här skall man gå genom parken, men från Nybroplanshållet finns ingen hänvisning för gångtrafikanterna som upplyser om detta. Bara skylten gångtrafik förbjuden. Inte konstigt att folk går där ändå, även när parken inte är spärrad av polisen. Borde kanske felanmälas, men det hjälper nog inte!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

SouthernCross88au skrev:Vad är det som händer på Hamngatan egentligen? Idag var det i praktiken totalstopp vid Nybroplan med bilar, bussar och spårvagnar mitt i korsningen åt alla håll.
Tja, den här trafikplatsen med sin spagetti av olika körvägar, har väl alltid utmärkt sig. "Bilsamhället har verkligen fått ett ansikte!" I likhet med många platser i Stockholm.

Men egentligen är det inget nytt - som "idag". Redan 1950 såg det ut på liknande sätt; väntande spårvagnspassagerare skrev insändare och undrade vad "SS egentligen pysslade med" - och dåvarande SS hade ingen förklaring - man hade ännu inte inrättat sin avdelning "PR" som först i slutet av 50-talet under ledning av Staffan Timell började svara på trafikanternas klagomål. Den otroligt trevlige Staffan blev faktiskt SSS första hedersmedlem...! :)

Bild

Det som är fascinerande är att vad jag kan minnas från 1950-talet och kanske t.o.m. minst 50 år framåt i tiden, så var det rätt tomt på gatorna i city sena kvällar och nätter. Vilket icke gäller längre.

Understundom brukar jag förnöja mig med att köra "Natt-7:an" och vissa kvällar nu under sommaren och en bra bit in i september så är det samma kaos.

Bild

Jag har tipsat mina kära passagerare att om de har bråttom hem så kan det vara lämpligt att stiga av vid Nybroplan. Därefter häller jag upp en stärkande kopp kaffe, lutar mig tillbaka i förarstolen och ser hur "Buss-PC:n" tickar fram sina glada meddelanden; "nu är Du 2 - 2,5 - 3 - 3,5 ..... minuter sen".

Vänligen / Lena
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Även SvD tar upp problemet i dag:

Jag är i alla fall överens med mig själv om orsaken till problemen, vågrätt sju, tio bokstäver :
[M][A][S][S][L][S][M]

Att finna den rätta lösningen till detta kryss verkar vara ett olösligt problem...
Senast redigerad av Odd den tisdag 27 september 2016 1:16, redigerad totalt 1 gånger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Odd skrev:Även DN tar upp problemet i dag:

Jag är i alla fall överens med mig själv om orsaken till problemen, vågrätt sju, tio bokstäver :
[M][A][S][S][L][S][M]

Att finna den rätta lösningen till detta kryss verkar vara ett olösligt problem...

DN... lusläste som vanligt tidningen i morse och kunde inte finna det du relaterade till men allt löste sig när jag klickade på länken och hamnade på SvD :D

Att Staden och Sll har lite att jobba med är helt klart. Men är som du i parentesen nämner det som är den verkliga orsaken. Bilfria dagen var nästan perfekt.....Hamngatan var helt OK men så fastnade vagnarna på Smålandsgatan som blev en genomfartsgata den inte är.

Vad som inte framgår i artikeln är att L7 har en punktlighet på över 99....vi blir sura om den ligger under 99.5.... Ska bli spännande att se vad Hamngatselendet gör på punktligheten. Det är sedan vi börja vända vi Nmt som vi hamnat i den riktiga kön.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Bilfria dagen var nästan perfekt.....Hamngatan var helt OK men så fastnade vagnarna på Smålandsgatan som blev en genomfartsgata den inte är.
Minns jag inte helt galet så var skyltarna täckta på Smålandsgatan den dagen, och all trafik tillåten där. Det stod t.o.m. flaggvakter på Norrlandsgatan och vinkade in bilarna på Smålandsgatan. Jag tror inte att jag drömt detta, utan att det var just så.

Såg vid ett tillfälle att någon från SS stoppade bilarna tillfälligt vid den avstängda busshållplatsen för att spårvagnen skulle kunna komm ut från ändhållplatsen.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Stefan Widén skrev:...
DN... lusläste som vanligt tidningen i morse och kunde inte finna det du relaterade till men allt löste sig när jag klickade på länken och hamnade på SvD :D
...
Ja, förberedde texten innan jag fann artikeln men glömde ändra... :-) Rättat nu!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Bilfria dagen var nästan perfekt.....Hamngatan var helt OK men så fastnade vagnarna på Smålandsgatan som blev en genomfartsgata den inte är.
Minns jag inte helt galet så var skyltarna täckta på Smålandsgatan den dagen, och all trafik tillåten där. Det stod t.o.m. flaggvakter på Norrlandsgatan och vinkade in bilarna på Smålandsgatan. Jag tror inte att jag drömt detta, utan att det var just så.

Såg vid ett tillfälle att någon från SS stoppade bilarna tillfälligt vid den avstängda busshållplatsen för att spårvagnen skulle kunna komm ut från ändhållplatsen.
Man får hoppas att de som planerar bilfria dagen nästa år även involverar Nybroplan bättre. Jag skulle vilja se hur bilarna dirigeras till Norra länken för att ta sig till och från Djurgården och närliggande områden.

Vidare kommer ord.vagnarna vända vid Ktg så de lär inte bli drabbade, och på Djl får vi sätta in tvåriktningsvagnar och även vända dem vid Ktg :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Nu är det ju faktisk så att all trafik på hamngatan generellt fungerar mycket bra sedan spårvägen öppnade tvärt emot det kaos som vår handelskammare förutspådde!

Nuvarande problem är tillfälliga och har såväl förklaring som slutdatum!

Minns hur det var innan spårvägen förlängdes, kollektivkörfältet låg närmast trottoaren utanför NK och var konstant fullparkerat med taxibilar!
Användarens profilbild
Henrik Brändén

Inlägg av Henrik Brändén »

Det kan inte ha något att göra med att polisen tyckte det var en lysande idé att högerradikala den dagen skulle få demonstrera precis på Raul Wallenbergs Torg strax utanför Stockholms synagoga vid just det tillfälle församlingen lämnar synagogan efter sabbatsfirandet, vilket lockat till sig motdemonstranter, vilket förorsakade en viss polisinsats, vilken säkerligen kan ha varit i vägen för trafiken i området ... ?
TKO

Inlägg av TKO »

Antyder skribenten att polisen inte riktigt hade koll på läget?
Så kan det väl aldrig vara!!!!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det vill till mycket innan polisen stoppar eller flyttar en demonstration som någon begär tillstånd för. Även de som inte begär tillstånd får hållas, så länge de inte stör ordningen.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Det vill till mycket innan polisen stoppar eller flyttar en demonstration som någon begär tillstånd för. Även de som inte begär tillstånd får hållas, så länge de inte stör ordningen.
Vilket är korrekt hanterat av polisen med tanke på hur lagstiftningen ser ut. En lagstiftning vi ska vara stolta över att vi har.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Det vill till mycket innan polisen stoppar eller flyttar en demonstration som någon begär tillstånd för. Även de som inte begär tillstånd får hållas, så länge de inte stör ordningen.
Vilket är korrekt hanterat av polisen med tanke på hur lagstiftningen ser ut. En lagstiftning vi ska vara stolta över att vi har.
Jaha, vi ska vara stolta att folk kan demonstrera utan tillstånd och utan att få någon konsekvens för detta? Vad är då syftet för tillstånd överhuvudtaget? Detta kallas för anarki enligt de flesta uppfattningar.

Kanske inte så mycket att hoppas på i ett inbitet vänstersamhälle men jag väntar mig åtminstone att polisen hjälper till och dirigera trafiken då det uppenbarligen behövs, någonting man ser i andra storstäder som New York och London.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nu vaknar jag upp från dvalan jag varit i länge :)

Mig veterligen så var det polisen själva som föreslog/rekommenderade platsen för nynassarnas ståhej!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Omdömeslöst att kasta in ett sidoämne som detta i tråden
Förutom då att det var demonstration och motdemonstration på Raoul Wallenbergs torg (nästan lika med Nybroplan) i dag. (Det som gör det stökigt är inte demonstranterna i sig, utan motdemonstranterna. Jag ringaktar alltid våldsamma och högljudda motdemonstranter, oavsett vilka demonstrerar de är emot.)
och vars anknytning till begreppet "Spårtrafik" är ringa (för att uttrycka sig vänligt). Den diskussionen kan istället, om så önskas, med fördel föras i underforumet "Ordet är fritt".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Omdömeslöst att kasta in ett sidoämne som detta i tråden
Förutom då att det var demonstration och motdemonstration på Raoul Wallenbergs torg (nästan lika med Nybroplan) i dag. (Det som gör det stökigt är inte demonstranterna i sig, utan motdemonstranterna. Jag ringaktar alltid våldsamma och högljudda motdemonstranter, oavsett vilka demonstrerar de är emot.)
och vars anknytning till begreppet "Spårtrafik" är ringa (för att uttrycka sig vänligt). Den diskussionen kan istället, om så önskas, med fördel föras i underforumet "Ordet är fritt".
Demonstrationerna vid Nybroplan hade väl med ämnet att göra?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

SouthernCross88au skrev:
BSB101 skrev:
Jaha, vi ska vara stolta att folk kan demonstrera utan tillstånd och utan att få någon konsekvens för detta? Vad är då syftet för tillstånd överhuvudtaget? Detta kallas för anarki enligt de flesta uppfattningar.
Ja, vi ska vara stolta över att vi lever i ett samhälle där man kan uttrycka sin åsikt utan förhandakontroll av staten.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
SouthernCross88au skrev:
BSB101 skrev:quote="LÅ1"
Det vill till mycket innan polisen stoppar eller flyttar en demonstration som någon begär tillstånd för. Även de som inte begär tillstånd får hållas, så länge de inte stör ordningen.
/quote

Ja, vi ska vara stolta över att vi lever i ett samhälle där man kan uttrycka sin åsikt utan förhandakontroll av staten.
Nej, vi ska vara ytterst bekymrade över att leva i ett samhälle som trots påstötningar från FN under många år ännu inte förbjudit nynazistiska sammanslutningar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

M_M skrev:
Nu vaknar jag upp från dvalan jag varit i länge :)

Mig veterligen så var det polisen själva som föreslog/rekommenderade platsen för nynassarnas ståhej!
Källa:
Sydsvenskan: Polis bakom kritiserad demoplats
Skriv svar