Prov med utökad trafik Lidingö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Prov med utökad trafik Lidingö
Bra initiativ av AB SS - och förmodligen även SL. Femminuterstrafik på den delvis enkelspåriga sträckan kan vara en utmaning, hoppas det funkar.
Det ska bli intressant att se resandesiffrorna för Lidingöbanan det första trafikåret efter återöppningen, kanske snart når "160-klass". Fast det krävs väl närmast en fördubbling för det, så jag skulle inte sätta pengar på det!
/TKO
Det ska bli intressant att se resandesiffrorna för Lidingöbanan det första trafikåret efter återöppningen, kanske snart når "160-klass". Fast det krävs väl närmast en fördubbling för det, så jag skulle inte sätta pengar på det!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
Synd att man inte rustade banan för 1:femminuterstrafik i hela dess längd, 2: 60-meterståg.
Upprustningen lever gott och väl upp till devisen jag gav den: "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov!"
Mycket lovvärt initiativ och förhoppningsvis utmynnar det i femminuterstrafik Aga-Ropsten hela rusningarna.
Upprustningen lever gott och väl upp till devisen jag gav den: "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov!"

Mycket lovvärt initiativ och förhoppningsvis utmynnar det i femminuterstrafik Aga-Ropsten hela rusningarna.
Alla hållplatser på Lidingö är ju 65 meter långa. Och Ropsten kommer tids nog.Hechtwagen skrev:Synd att man inte rustade banan för 1:femminuterstrafik i hela dess längd, 2: 60-meterståg.
Upprustningen lever gott och väl upp till devisen jag gav den: "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov!"![]()
Att bygga fler dubbelspår för en trafikering som det inte finns behov av skulle inte varit väl använda pengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Var det inte så att en del axelräknare var tokigt placerade så att hela plattformslängden inte kan utnyttjas? Vill minnas att jag läst någon skriva det här på forumet.twr skrev:Alla hållplatser på Lidingö är ju 65 meter långa.
Hur dyrt och komplicerat är något sådant att fixa?
-
Men nu tycks det vara som det är, INTE rustat för femminuterstrafik i hela dess längd.Hechtwagen skrev:Synd att man inte rustade banan för 1:femminuterstrafik i hela dess längd, 2: 60-meterståg.
Upprustningen lever gott och väl upp till devisen jag gav den: "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov!"![]()
Då ska man väl kunna utnyttja det man redan har, d v s köra femminuterstrafik AGA-Ropsten om det är rustat för det.
Men det är väl iofs det man nu ska utvärdera hur det fungerar i praktiken med den där extravagnen.

Visst, det behövs några fler vagnar, men med tanke på rapporterna att det är gott om plats i extravagnen, skulle det väl duga att köra dit några 30-metersvagnar (A35) för insatsvagnarna?
Kör de kortare sträcka blir de väl inte fullt lika belastade?
Eller?

- Hechtwagen
En "extravagn" som dyker upp oannonserad någon gång helt slupmässigt i trafikanternas ögon går inte på långa vägar att jämföra med annonserad femminuterstrafik 06:30-09:00 ,16:00-18:30på sträckan Aga- Ropsten!
Men som sagt, ett bra initiativ och man måste ju börja någonstans eller snarare är cirkeln sluten för visst gick det extratåg i rusningen på 70-talet på banan.
Men som sagt, ett bra initiativ och man måste ju börja någonstans eller snarare är cirkeln sluten för visst gick det extratåg i rusningen på 70-talet på banan.
- Thomas Lange
TKO skrev:Bra initiativ av AB SS - och förmodligen även SL. Femminuterstrafik på den delvis enkelspåriga sträckan kan vara en utmaning, hoppas det funkar.
/TKO
Enligt mina källor:
Antalet vardagsresenärer ligger på ca 12 500, vilket är en ca 10-procentig ökning från de ca 11 000 som gällde innan stängningen år 2013.
Ju förr dess bättre.
Det är bra siffror!
(Tack för info)
/Thomas
(Tack för info)
/Thomas
- dr Cassandra Nojdh
Ja, letar man i den här godstågslånga tråden hittar man faktiskt någonting om det: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=180X12 skrev:Var det inte så att en del axelräknare var tokigt placerade så att hela plattformslängden inte kan utnyttjas? Vill minnas att jag läst någon skriva det här på forumet.twr skrev:Alla hållplatser på Lidingö är ju 65 meter långa.
Hur dyrt och komplicerat är något sådant att fixa?
Det är i första hand ATC-baliserna som är felplacerade, eftersom vagnarna inte går att köra fram till plattformskant om utfartssignalen visar stopp.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 15 september 2016 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Nä du, det går inte. Var ska man hämta de vagnarna ifrån? Från Tvärbanans bestånd? Oavsett om man anser att det behövs på sin hemmabana eller ej, så är de inte utrustade med den typ av ATC som används på Lidingö. Det är hyfsat dyrt att byta ut ombordutrustningen vagnen. Man får helt enkelt nybeställa och då förefaller det väl ändå naturligare att hålla sig till en och samma vagntyp, A36 - oavsett vad man tycker om typen i övrigt.Ute och åker skrev:Men nu tycks det vara som det är, INTE rustat för femminuterstrafik i hela dess längd.Hechtwagen skrev:Synd att man inte rustade banan för 1:femminuterstrafik i hela dess längd, 2: 60-meterståg.
Då ska man väl kunna utnyttja det man redan har, d v s köra femminuterstrafik AGA-Ropsten om det är rustat för det.
Men det är väl iofs det man nu ska utvärdera hur det fungerar i praktiken med den där extravagnen.
Visst, det behövs några fler vagnar, men med tanke på rapporterna att det är gott om plats i extravagnen, skulle det väl duga att köra dit några 30-metersvagnar (A35) för insatsvagnarna?
Eller?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Med det vagnbestånd man har går det väl inte att göra så mycket mer. Redan det här frestar på beståndet och det är väl därför som AB SS skriver "Turerna annonseras inte i tidtabellen eftersom det inte är säkert att det finns en vagn tillgänglig alla dagar". Fler vagnar behövs. Möjligen vet Thomas Lange om någonting sådant finns i pipen.Hechtwagen skrev:Synd att man inte rustade banan för 1:femminuterstrafik i hela dess längd, 2: 60-meterståg.
-
Jag var AVSIKTLIGT ospecificerad om att säga exakt "var man ska hämta de vagnarna ifrån", just för att jag inte ville specificera exakt VAR.dr Cassandra Nojdh skrev:Nä du, det går inte. Var ska man hämta de vagnarna ifrån? Från Tvärbanans bestånd? Oavsett om man anser att det behövs på sin hemmabana eller ej, så är de inte utrustade med den typ av ATC som används på Lidingö. Det är hyfsat dyrt att byta ut ombordutrustningen vagnen. Man får helt enkelt nybeställa och då förefaller det väl ändå naturligare att hålla sig till en och samma vagntyp, A36 - oavsett vad man tycker om typen i övrigt.Ute och åker skrev:Men nu tycks det vara som det är, INTE rustat för femminuterstrafik i hela dess längd.Hechtwagen skrev:Synd att man inte rustade banan för 1:femminuterstrafik i hela dess längd, 2: 60-meterståg.
Eller?

Det kan röra sig om A32, A34, A35 eller någon helt annan vagntyp. Däremot var jag INTE vag om vilken längd jag ansåg att de skulle ha, nämligen 30 m.

Det beror på att jag tycker man bör harmoniera längden för de använda vagtyperna på de olika banorna. Speciellt om det blir så att Lidingöbanan kopplas ihop med Spårväg City, och i en framtid kanske också en förlängd tvärbana från Sickla.
Även om 40-metersvagnen A36 finns kvar, så är det inte givet att den ska trafikera Lidingöbanan i hela dess längd. Den kan i en framtid vara insatsvagnen AGA-Ropsten, medan resten av Lidingöbanan har 60-meterståg (2XA3X). Eller de kan gå på Nockebybanan, Spårväg Syd, Centralen-Waldemarsudde eller vad man nu kan hitta på.
Att säga att något "går inte" därför att man måste installera ombordutrustning, tolkar jag formuleringen som att man inte skulle kunna installera ombordutrustning. I mina ögon är det ungefär som att säga att man inte kan köpa en ny taklampa till vardagsrummet därför att det redan hänger en där. Jag menar då inte vilka pengar det handlar om, utan frågan om det går eller inte.

- dr Cassandra Nojdh
Och jag var TYDLIG med att det i så fall blir fråga om nyanskaffning. A35 är i så fall det enda realistiska alternativet i närtid så länge vi talar om 30 m.-vagnar, A34 försvinner till Norrköping. Men det finns ingen realism i att tro att det kan bli aktuellt med enkelvagnstrafik med 30 m vagnar på LB så länge den är en solitär bana. Fö. är det ingen större skillnad A35 och A36, den sistnämnda kan ganska enkelt konverteras till den förstnämnda genom att man demonterar tilläggsmodulen.Ute och åker skrev:Jag var AVSIKTLIGT ospecificerad om att säga exakt "var man ska hämta de vagnarna ifrån", just för att jag inte ville specificera exakt VAR.
Det kan röra sig om A32, A34, A35 eller någon helt annan vagntyp. Däremot var jag INTE vag om vilken längd jag ansåg att de skulle ha, nämligen 30 m.
Det beror på att jag tycker man bör harmoniera längden för de använda vagtyperna på de olika banorna. Speciellt om det blir så att Lidingöbanan kopplas ihop med Spårväg City, och i en framtid kanske också en förlängd tvärbana från Sickla.
Även om 40-metersvagnen A36 finns kvar, så är det inte givet att den ska trafikera Lidingöbanan i hela dess längd. Den kan i en framtid vara insatsvagnen AGA-Ropsten, medan resten av Lidingöbanan har 60-meterståg (2XA3X). Eller de kan gå på Nockebybanan, Spårväg Syd, Centralen-Waldemarsudde eller vad man nu kan hitta på.
Att säga att något "går inte" därför att man måste installera ombordutrustning, tolkar jag formuleringen som att man inte skulle kunna installera ombordutrustning. I mina ögon är det ungefär som att säga att man inte kan köpa en ny taklampa till vardagsrummet därför att det redan hänger en där. Jag menar då inte vilka pengar det handlar om, utan frågan om det går eller inte.
-
Ja visst tycker jag vi ska vara realistiska. Nyanskaffning av A35 i närtid låter helt orealistiskt!dr Cassandra Nojdh skrev:Och jag var TYDLIG med att det i så fall blir fråga om nyanskaffning. A35 är i så fall det enda realistiska alternativet i närtid så länge vi talar om 30 m.-vagnar,

Däremot kan man ju inkludera fler vagnar till Lidingöbanan i framtida upphandlingar. Och då anser jag att konsekvent hålla sig till 30-metersvagnar är mest realistiskt!

- Hechtwagen
Är väl bara att tursätta befintliga Änbyvagnar som extravagnar Aga-Ros så är saken löst! 

-
Ha ha, Lidingöborna skulle med glädje utropa ÄNTLIGEN! Och alla politiker skulle inkassera vinsterna i nästa val.Hechtwagen skrev:Är väl bara att tursätta befintliga Änbyvagnar som extravagnar Aga-Ros så är saken löst!

De flesta tycker nog att 40 meters vagnar var ett misstag och att det är enheterna 30 och 60 som gäller i framtiden.Ute och åker skrev:Ja visst tycker jag vi ska vara realistiska. Nyanskaffning av A35 i närtid låter helt orealistiskt!dr Cassandra Nojdh skrev:Och jag var TYDLIG med att det i så fall blir fråga om nyanskaffning. A35 är i så fall det enda realistiska alternativet i närtid så länge vi talar om 30 m.-vagnar,
Däremot kan man ju inkludera fler vagnar till Lidingöbanan i framtida upphandlingar. Och då anser jag att konsekvent hålla sig till 30-metersvagnar är mest realistiskt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag lanserar ett ännu så länge ogenomtänkt förslag, som kanske är olämpligt och/eller ogenomförbart - kommentera gärna:
En snabb titt på resandesiffror från sista året före avstängningen visar att det är ungefär dubbelt så många resenärer på tågen vid ankomst Ropsten som det är vid ankomst österifrån till Aga. Idag är turtätheten, och därmed och kapaciteten lika över hela banan - frånsett de "extravagnar" som nämnts i denna tråds inledning. Skulle den nuvarande vagnparken kunna omdisponeras, så att trafiken väster om Aga blir tätare medan den österut blir glesare? Jag har inte tittat på vare sej omlopp eller vad som är möjligt med hänsyn till enkelspårssträckor - men kan man t.ex. köra 7½/15-minuterstrafik?
Nu bygger detta på gamla resandesiffror, men kanske har inte fördelningen ändrats mycket även om totalen ökat? Eller ligger ökningen längre österut?
fredagsfunderingar från
Thomas K Ohlsson
En snabb titt på resandesiffror från sista året före avstängningen visar att det är ungefär dubbelt så många resenärer på tågen vid ankomst Ropsten som det är vid ankomst österifrån till Aga. Idag är turtätheten, och därmed och kapaciteten lika över hela banan - frånsett de "extravagnar" som nämnts i denna tråds inledning. Skulle den nuvarande vagnparken kunna omdisponeras, så att trafiken väster om Aga blir tätare medan den österut blir glesare? Jag har inte tittat på vare sej omlopp eller vad som är möjligt med hänsyn till enkelspårssträckor - men kan man t.ex. köra 7½/15-minuterstrafik?
Nu bygger detta på gamla resandesiffror, men kanske har inte fördelningen ändrats mycket även om totalen ökat? Eller ligger ökningen längre österut?
fredagsfunderingar från
Thomas K Ohlsson
-
Du menar så att man tappar all möjlighet till "passning" med tunnelbanan i 5/10-minuterstrafik vid Ropsten?TKO skrev:Jag lanserar ett ännu så länge ogenomtänkt förslag, som kanske är olämpligt och/eller ogenomförbart - kommentera gärna:
Du, jag tror tanken med den trafik du skissar är vare sig ny eller gillad, utan troligen ganska snabbt avfärdad.