Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Har alla tre som syns på bilden i Stockholms Spårvägars annons i årets fjärde nummer av Modern Stadstrafik tillfrågats om sin medverkan i denna
annons?
Om svaret är ja, och om samtliga tre gett sitt godkännande till att bli utnyttjade på det där sättet, bra.
Om svaret däremot är nej, har Stockholms Spårvägar troligen brutit mot lag 1978:800 om namn och bild i reklam.
Hamnar företaget i domstol och domstolen väljer att fälla publiceringen, kan både böter och "skäligt vederlag" (en sorts modellarvode) utdömas, samt ersättning "för annan skada" (skadestånd). Rättspraxis antyder belopp som pendlar mellan fem- och sexsiffriga tal.
Har alltså Stockholms Spårvägar bett de tre kvinnorna på bilden om lov att få använda deras ansikten och fått ett ja? Att konduktören syns bäst
betyder inte att de andra två är osynliga. Har den som satt ihop annonsen och sedan låtit publicera den varit ignorant om vad som gäller, då kan den skyldige ställa sitt hopp till att trots allt aldrig behöva svara för ignoransen i domstol. Brott mot lag 1978:800 är nämligen vad som i de auktorativa lagkommentarerna hos Karnov (upplaga 2014/15, sidorna 1985-1987) kallas "i princip målsägandebrott", eller som det står i lagens 5 §: "Brott ... får åtalas av åklagare endast om målsägande angiver brottet till åtal eller åtal är påkallat från allmän synpunkt."
Modern Stadstrafiks lilla upplaga och det faktum att konduktören på bilden sade upp sig 2012 - hon gjorde sporadiska inhopp efteråt, men har inte synts till i Stockholms Spårvägars uniform sedan någon gång runt våren 2013 - är kanske räddningen undan det där angivandet.
Om nu någon till äventyrs glömt att be om det nödvändiga tillståndet.
Lagen om namn och bild i reklam är en inskränkning i tryckfriheten utanför våra grundlagar. Skälet till att den stiftades på 70-talet var att skapa
balans mellan just tryckfriheten och den personliga integriteten. Vem som än läser det här inlägget kan ju ställa sig frågan om man vill låta sin person illustrera en text vars författare verkar driva tesen att "löne- och arbetsmiljökrav" är något dåligt. De arbetsmiljöproblem med vibrerande och högljutt bullrande vagnar på grund av slitna hjulringar som Spårväg City dragits med, i synnerhet under vintrarna, fick konduktören på bilden uppleva precis som alla andra anställda. Kan hon efter de erfarenheterna gett sitt godkännande till att personifiera det "enkla jobb" vars utövare tydligen bör undantas från "arbetsmiljökrav"? Berätta gärna! De två andra kvinnornas åsikter om saken är förstås också intressanta.
Alltså. Finns det nödvändiga medgivandet?
Annars är det skäl till att titta närmare på lag 1978:800 1 §: "Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. ..." I Karnovs lagkommentar sägs uttryckligen att "Skyddet mot bildanvändning avser inte bara ett skydd för s.k. kändisar. Varje bildåtergivning av en identifierbar individ omfattas, även om denne skulle vara okänd för allmänheten." Och den som undrar vad de där orden "annan nyttighet" kan betyda, har bara att läsa i den lag som Karnovs kommentarer hänvisar till, nämligen Marknadsföringslag 2008:486. Dess 3 § säger att "varor, tjänster, fast egendom, arbetstillfällen och andra nyttigheter" ingår i lagens definitioner - således rimligen även resonemang av den sort som förs i annonsen från Stockholms Spårvägar.
Det är inte fritt fram att marknadsföra sina nyttigheter hur som helst.
Tänk om Stockholms läns landstings trafikförvaltning förblir kallsinniga till åsikterna från Stockholms Spårvägars företrädare (viseringsstolpar bidrar i sig inte till svarta siffror på sista raden i trafikentreprenörernas årsredovisningar, om de förstått att sätta "rätt" prislapp på sina konduktörer i upphandlingarna). Vad för glädje har man i så fall haft av att snedsegla i juridiken och därmed riskera inte bara böter, utan även skadestånd? Vad är nöjet med att chansa?
Gjorde ni det?
annons?
Om svaret är ja, och om samtliga tre gett sitt godkännande till att bli utnyttjade på det där sättet, bra.
Om svaret däremot är nej, har Stockholms Spårvägar troligen brutit mot lag 1978:800 om namn och bild i reklam.
Hamnar företaget i domstol och domstolen väljer att fälla publiceringen, kan både böter och "skäligt vederlag" (en sorts modellarvode) utdömas, samt ersättning "för annan skada" (skadestånd). Rättspraxis antyder belopp som pendlar mellan fem- och sexsiffriga tal.
Har alltså Stockholms Spårvägar bett de tre kvinnorna på bilden om lov att få använda deras ansikten och fått ett ja? Att konduktören syns bäst
betyder inte att de andra två är osynliga. Har den som satt ihop annonsen och sedan låtit publicera den varit ignorant om vad som gäller, då kan den skyldige ställa sitt hopp till att trots allt aldrig behöva svara för ignoransen i domstol. Brott mot lag 1978:800 är nämligen vad som i de auktorativa lagkommentarerna hos Karnov (upplaga 2014/15, sidorna 1985-1987) kallas "i princip målsägandebrott", eller som det står i lagens 5 §: "Brott ... får åtalas av åklagare endast om målsägande angiver brottet till åtal eller åtal är påkallat från allmän synpunkt."
Modern Stadstrafiks lilla upplaga och det faktum att konduktören på bilden sade upp sig 2012 - hon gjorde sporadiska inhopp efteråt, men har inte synts till i Stockholms Spårvägars uniform sedan någon gång runt våren 2013 - är kanske räddningen undan det där angivandet.
Om nu någon till äventyrs glömt att be om det nödvändiga tillståndet.
Lagen om namn och bild i reklam är en inskränkning i tryckfriheten utanför våra grundlagar. Skälet till att den stiftades på 70-talet var att skapa
balans mellan just tryckfriheten och den personliga integriteten. Vem som än läser det här inlägget kan ju ställa sig frågan om man vill låta sin person illustrera en text vars författare verkar driva tesen att "löne- och arbetsmiljökrav" är något dåligt. De arbetsmiljöproblem med vibrerande och högljutt bullrande vagnar på grund av slitna hjulringar som Spårväg City dragits med, i synnerhet under vintrarna, fick konduktören på bilden uppleva precis som alla andra anställda. Kan hon efter de erfarenheterna gett sitt godkännande till att personifiera det "enkla jobb" vars utövare tydligen bör undantas från "arbetsmiljökrav"? Berätta gärna! De två andra kvinnornas åsikter om saken är förstås också intressanta.
Alltså. Finns det nödvändiga medgivandet?
Annars är det skäl till att titta närmare på lag 1978:800 1 §: "Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. ..." I Karnovs lagkommentar sägs uttryckligen att "Skyddet mot bildanvändning avser inte bara ett skydd för s.k. kändisar. Varje bildåtergivning av en identifierbar individ omfattas, även om denne skulle vara okänd för allmänheten." Och den som undrar vad de där orden "annan nyttighet" kan betyda, har bara att läsa i den lag som Karnovs kommentarer hänvisar till, nämligen Marknadsföringslag 2008:486. Dess 3 § säger att "varor, tjänster, fast egendom, arbetstillfällen och andra nyttigheter" ingår i lagens definitioner - således rimligen även resonemang av den sort som förs i annonsen från Stockholms Spårvägar.
Det är inte fritt fram att marknadsföra sina nyttigheter hur som helst.
Tänk om Stockholms läns landstings trafikförvaltning förblir kallsinniga till åsikterna från Stockholms Spårvägars företrädare (viseringsstolpar bidrar i sig inte till svarta siffror på sista raden i trafikentreprenörernas årsredovisningar, om de förstått att sätta "rätt" prislapp på sina konduktörer i upphandlingarna). Vad för glädje har man i så fall haft av att snedsegla i juridiken och därmed riskera inte bara böter, utan även skadestånd? Vad är nöjet med att chansa?
Gjorde ni det?
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Finns det något speciellt som ger dig anledning att misstänka att det är något lurt med just bilden?
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Ska vi tolka inlägget som att förhållandet mellan arbetsköpare och lönearbetare vid SS AB inte alltid är så idylliskt som det ibland framställs?
(I så fall inget konstigt - dessa parter har ju inte alltid samma intressen...)
/TKO
(I så fall inget konstigt - dessa parter har ju inte alltid samma intressen...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Nej det var en feltolkning.TKO skrev:Ska vi tolka inlägget som att förhållandet mellan arbetsköpare och lönearbetare vid SS AB inte alltid är så idylliskt som det ibland framställs?
(I så fall inget konstigt - dessa parter har ju inte alltid samma intressen...)
/TKO
Skribenten vill göra alla uppmärksamma på att det finns lagar som reglerar hur man publicerar bilder. Vi förutsätter att detta är under kontroll.
Texten som finns i anslutning till bilden är en uppskattning till konduktörerna som yrkesgrupp och det facto att just unga outbildade eller studenter kan få ett enkelt jobb där möjligheter öppnas för vidare anställning som förare osv.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Ur texten:
"Vem som än läser det här inlägget kan ju ställa sig frågan om man vill låta sin person illustrera en text vars författare verkar driva tesen att "löne- och arbetsmiljökrav" är något dåligt. De arbetsmiljöproblem med vibrerande och högljutt bullrande vagnar på grund av slitna hjulringar som Spårväg City dragits med, i synnerhet under vintrarna, fick konduktören på bilden uppleva precis som alla andra anställda. Kan hon efter de erfarenheterna gett sitt godkännande till att personifiera det "enkla jobb" vars utövare tydligen bör undantas från "arbetsmiljökrav"? Berätta gärna! De två andra kvinnornas åsikter om saken är förstås också intressanta."
Jojo...
/TKO
"Vem som än läser det här inlägget kan ju ställa sig frågan om man vill låta sin person illustrera en text vars författare verkar driva tesen att "löne- och arbetsmiljökrav" är något dåligt. De arbetsmiljöproblem med vibrerande och högljutt bullrande vagnar på grund av slitna hjulringar som Spårväg City dragits med, i synnerhet under vintrarna, fick konduktören på bilden uppleva precis som alla andra anställda. Kan hon efter de erfarenheterna gett sitt godkännande till att personifiera det "enkla jobb" vars utövare tydligen bör undantas från "arbetsmiljökrav"? Berätta gärna! De två andra kvinnornas åsikter om saken är förstås också intressanta."
Jojo...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Ett trevligt tema i Stockholms Spårvägars annons med tanke på att trenden rent allmänt i svensk kollektivtrafik (oavsett län och operatörer) numera rör sig i motsatt riktning, att minska ner antal yttre anställda som konduktörer, och istället ersätta dem med biljettmaskiner/stolpar. Mest uppmärksammat just nu är väl Tvärbanan. En annons med en bild på tre stycken biljettmaskiner och kunder som står intill och kliar sig i huvudet vore dock inte ett lika trevligt budskap - fast kanske mera åt sanningen på vissa andra håll.Stefan Widén skrev:Texten som finns i anslutning till bilden är en uppskattning till konduktörerna som yrkesgrupp och det facto att just unga outbildade eller studenter kan få ett enkelt jobb där möjligheter öppnas för vidare anställning som förare osv.
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Intressant att Stefan "förutsätter" att det gått korrekt till. Jag har sett Stefan som en mer eller mindre officiell talesperson på detta forum när det gäller Stockholms Spårvägar (SS). Med andra ord borde Stefan ha mer bakgrundskunskap om annonsen innan han uttalar sig.
Jag tar ingen ställning i sakfrågan men TS skriver att han är anställd av SS och kommer med påståenden som inte ser bra ut för SS på ett forum där han vet att arbetsgivaren är aktiv i debatten.
Gällande sakfrågan, har den fd anställde gett sitt godkände att användas i annonsen, borde Stefan eller någon annan ansvarig på SS kunna svara på.
Jag tar ingen ställning i sakfrågan men TS skriver att han är anställd av SS och kommer med påståenden som inte ser bra ut för SS på ett forum där han vet att arbetsgivaren är aktiv i debatten.
Gällande sakfrågan, har den fd anställde gett sitt godkände att användas i annonsen, borde Stefan eller någon annan ansvarig på SS kunna svara på.
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Stefan ansvarar väl ändå inte för PR, senast jag hörde något jobbade han med helt andra frågor. Även om ss är en liten firma så kan man inte kräva att alla har järnkoll.
Med reservation för tyckfel.
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Jag har inte skrivit något om PR men Stefans många inlägg på detta forum gör att hans borde kunna svara bättre än att han "förutsätter" saker gällande verksamheten. Även om han inte är direkt iblandad i annonsen borde han veta vilka han ska kontakta för att få reda på fakta innan han skriver ett inlägg.2763 skrev:Stefan ansvarar väl ändå inte för PR, senast jag hörde något jobbade han med helt andra frågor. Även om ss är en liten firma så kan man inte kräva att alla har järnkoll.
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Jag är kanske dum - men vem är 'TS'?BSB101 skrev:Intressant att Stefan "förutsätter" att det gått korrekt till. Jag har sett Stefan som en mer eller mindre officiell talesperson på detta forum när det gäller Stockholms Spårvägar (SS). Med andra ord borde Stefan ha mer bakgrundskunskap om annonsen innan han uttalar sig.
Jag tar ingen ställning i sakfrågan men TS skriver att han är anställd av SS och kommer med påståenden som inte ser bra ut för SS på ett forum där han vet att arbetsgivaren är aktiv i debatten.
Gällande sakfrågan, har den fd anställde gett sitt godkände att användas i annonsen, borde Stefan eller någon annan ansvarig på SS kunna svara på.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
TS är en väl etablerad internetterm och betyder TrådSkaparen. TS har i detta fall skapat den enligt mig märkligaste tråden hittills på SSS forum!TKO skrev:Jag är kanske dum - men vem är 'TS'?BSB101 skrev:Intressant att Stefan "förutsätter" att det gått korrekt till. Jag har sett Stefan som en mer eller mindre officiell talesperson på detta forum när det gäller Stockholms Spårvägar (SS). Med andra ord borde Stefan ha mer bakgrundskunskap om annonsen innan han uttalar sig.
Jag tar ingen ställning i sakfrågan men TS skriver att han är anställd av SS och kommer med påståenden som inte ser bra ut för SS på ett forum där han vet att arbetsgivaren är aktiv i debatten.
Gällande sakfrågan, har den fd anställde gett sitt godkände att användas i annonsen, borde Stefan eller någon annan ansvarig på SS kunna svara på.
/TKO
TS borde fråga SS direkt och inte ställa frågan rätt ut här på SSS forum för att öka chansen att få ett riktigt svar!
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Spår 6 letar som vanligt efter fel hos sin arbetsgivare! Det som är lite problematiskt är att inläggen skrivs utan några egentliga bevis på att något är fel, men ändå verkar vara ägnade att skada förtroendet för bolaget, lite "guilt by association". Egentligen är det nog inte riktigt okej att göra så mot sin arbetsgivare, men whatever.
Det märkliga den här gången är att när bolaget går ut och aktivt tar ställning för en tillsynes hotad yrkesgrupp, så är Spår 6 där och letar fel i det också! Kanske menar Spår 6 bara väl, men när man hackar på allt som arbetsgivaren trots allt försöker göra även det som är till förmån för ens kolleger, konduktörerna i det här fallet, så undrar jag om man inte sätter sitt ego framför kollektivet. Och det var väl knappast meningen?
Det märkliga den här gången är att när bolaget går ut och aktivt tar ställning för en tillsynes hotad yrkesgrupp, så är Spår 6 där och letar fel i det också! Kanske menar Spår 6 bara väl, men när man hackar på allt som arbetsgivaren trots allt försöker göra även det som är till förmån för ens kolleger, konduktörerna i det här fallet, så undrar jag om man inte sätter sitt ego framför kollektivet. Och det var väl knappast meningen?
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
Tack tack!Hechtwagen skrev:TS är en väl etablerad internetterm och betyder TrådSkaparen. TS har i detta fall skapat den enligt mig märkligaste tråden hittills på SSS forum!TKO skrev:Jag är kanske dum - men vem är 'TS'?BSB101 skrev:Intressant att Stefan "förutsätter" att det gått korrekt till. Jag har sett Stefan som en mer eller mindre officiell talesperson på detta forum när det gäller Stockholms Spårvägar (SS). Med andra ord borde Stefan ha mer bakgrundskunskap om annonsen innan han uttalar sig.
Jag tar ingen ställning i sakfrågan men TS skriver att han är anställd av SS och kommer med påståenden som inte ser bra ut för SS på ett forum där han vet att arbetsgivaren är aktiv i debatten.
Gällande sakfrågan, har den fd anställde gett sitt godkände att användas i annonsen, borde Stefan eller någon annan ansvarig på SS kunna svara på.
/TKO
TS borde fråga SS direkt och inte ställa frågan rätt ut här på SSS forum för att öka chansen att få ett riktigt svar!
Ja jag tillhör inte den generation som är bekannt med denna förkortning. Och det är enligt min ringa mening inte speciellt svårt att skriva trådskaparen när man menar trådskaparen!
I övrigt håller jag med om att borde vara lättare att fråga Stockholms Spårvägar direkt - men jag känner ju inte till hur samtalsklimatet ser ut där. Inlägget tyder ju på att det inte är fullt så harmoniskt som det ibland framställs. Men vad vet jag jag...
Jag kan dock förstå att den patriarkaliska ton som finns i annonstexten väcker irritation - det är ju inte alla som tycker att dålig arbetsmiljö skall medföra låg lönenivå! Eller hur nu tankegången var.
Genosse Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Mänskliga ansikten i kollektivtrafik och annonser
På begäran:Spår 6 skrev: Gjorde ni det?
"Hej Thomas!
Det går bara bra att publicera bilden!
Vänlig hälsning
Namn "
Vi vet till och med vad både konduktören och fotografen heter.
Konduktören hade lön för uppgiften och fotografen fick arvode för bilden.
De bakomstående passagerarna kan naturligtvis diskuteras om de är del i en "folksamling" eller inte. Det ska bli intressant att ta del av domstolens syn i denna fråga. Följ med i den spännande fortsättningen!
Oavsett utslag arbetar vi för att värna konduktörens viktiga roll i kollektivtrafiken.
Ju förr dess bättre.