SLL fullmäktige idag - kollektivtrafiksärenden

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO

SLL fullmäktige idag - kollektivtrafiksärenden

Inlägg av TKO »

Hela dagordningen
Jag har valt ut några godbitar:

Två interpellationer
Om SLLs kostnader för pendelbåtsförsöket över Riddarholmen.
Om plattformsbarriärer i kollektivtrafiken

Två motioner
Om utökad pendeltågstrafik
Om en reklamfri ny tunnelbanelinje

Det finns ytterligare motioner och även ett beslutsärende där Tamsons är föredragande, men dom var inte så spännande tycker jag!

Mötets showstopper är dock ingen kollektivtrafikfråga, utan handlar om extern revision, OPS och NKS - starring Torbjörn Rosdahl. Men det är en annan ämnessfär!

Eder landstingsreporter
Thomas K Ohlsson
Senast redigerad av TKO den tisdag 06 september 2016 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Re: SLL fullmäktige idag - kollektivtrafiksärenden

Inlägg av twr »

Gunilla Roxby Cromvall m.fl. (V) har till landstingsfullmäktige lämnat en motion om att de nya blå och gula tunnelbanelinjerna ska vara reklamfria och om att det ska göras en undersökning bland resenärerna för att ta reda på hur dessa reklamfria stationer upplevs.

Vilket förslag! Ska man gissa på enkätsvaret "är det här en reklamfri station, jag har aldrig tänkt på skillnaden" :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Majkey

Inlägg av Majkey »

Vet någon hur stora reklamintäkter SL får?

Pendeltåg nattetid hade varit riktigt trevligt för övrigt. Ytterligare ett ställe SL kan lära sig från skånetrafiken.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Majkey skrev:Vet någon hur stora reklamintäkter SL får?

Pendeltåg nattetid hade varit riktigt trevligt för övrigt. Ytterligare ett ställe SL kan lära sig från skånetrafiken.
Är ju lätt att kolla i verksamhetsberättelsen för föregående år ( för sent på kvällen för mig att orka göra det nu).

Nattrafik handlar väl iofs inte så mycket om att "lära sig", då man inte får tillstånd av Trafikverket att köra på natten. Det finns väl dock en ganska stor politisk vilja till det, så när Citybanan öppnas är det väl ganska troligt att det blir nattrafik - åtminstone på helgnätterna. Men det får vi ju vänta på till T18 för att få besked om.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Majkey

Inlägg av Majkey »

Varför har trafikverket något emot det i Stockholm men inte i Skåne? I Skåne går Öresundstågen dygnet runt alla dagar i veckan utan problem fram till Lund vill jag minnas. Tabellen är utformad så ett enkelspår ska räcka för trafiken vid eventuella banarbeten.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Majkey skrev:Vet någon hur stora reklamintäkter SL får?

.
233Mkr för 2013 en viss minskning från 249Mkr för 2012.
Det är de senaste siffrorna från årsberättelserna jag hittar.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Majkey skrev:Varför har trafikverket något emot det i Stockholm men inte i Skåne? I Skåne går Öresundstågen dygnet runt alla dagar i veckan utan problem fram till Lund vill jag minnas. Tabellen är utformad så ett enkelspår ska räcka för trafiken vid eventuella banarbeten.
Beror ju mycket på den hårda trafik som är på "getingmidjan". Man vill ha ett underhållsfönster lördag-söndag ca 2.00-5.00. På vardagar skulle man nog få köra, men det är ju helgtrafik som i första hand är av intresse. Getingmidjan är ju så hårt trafikerad och också eftersatt när det gäller underhåll (eftersom man väntar till dess Citybanan är klar för mer omfattande reparationer gör man ju bara "nödreperationer" för tillfället (om jag förstått det rätt).

Att man kör från Lund på vardagar är väl bara av praktiska skäl - då det väl är något svårt att vända vid Malmö C nuförtiden.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:Nattrafik handlar väl iofs inte så mycket om att "lära sig", då man inte får tillstånd av Trafikverket att köra på natten. Det finns väl dock en ganska stor politisk vilja till det, så när Citybanan öppnas är det väl ganska troligt att det blir nattrafik - åtminstone på helgnätterna.
Vad bygger du den bedömningen på?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev:
Lars_L skrev:Nattrafik handlar väl iofs inte så mycket om att "lära sig", då man inte får tillstånd av Trafikverket att köra på natten. Det finns väl dock en ganska stor politisk vilja till det, så när Citybanan öppnas är det väl ganska troligt att det blir nattrafik - åtminstone på helgnätterna.
Ska väl förtydliga att jag menar till T18 - och inte när man öppnar under T17, då ju redan tåglägena är fastställda (antar jag, har inte följt processen detaljerat). Givetvis kan det ju också bli förskjutningar.

Alliansen lovade det redan under valet 2006, Kristdemokraterna har varit på om det ganska mycket även under senare år. Tror flera av partierna har det i sina program fortfarande. Det kostar relativt lite, så det är därför ingen stor kostnad för Trafikförvaltningen. Eftersom det är viktigt att alla ska få igenom något i budgeten, så är det nog ganska lätt att komma överens inom alliansen kring detta. Trafikförvaltningen ställer sig ganska positiva till det i utredningen kring pendeltågstrafiken etc. MTR lär vara ganska positiva, då ju övernattningar i Uppsala/Nynäshamn kostar...Det är dessutom valår 2018

Men naturligtvis kan det alltid hända saker som gör att det inte genomförs. Exempelvis personalbrist, och fordonsbrist, eller att Trafikverket inte vill ge godkännande etc.

Kanske skulle jag ha skrivit att ambitionen kommer nog vara att införa det i samband med den nya pendeltågsupplägget inför T18.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:
kildor skrev:
Ska väl förtydliga att jag menar till T18 - och inte när man öppnar under T17, då ju redan tåglägena är fastställda (antar jag, har inte följt processen detaljerat). Givetvis kan det ju också bli förskjutningar.

Alliansen lovade det redan under valet 2006, Kristdemokraterna har varit på om det ganska mycket även under senare år. Tror flera av partierna har det i sina program fortfarande. Det kostar relativt lite, så det är därför ingen stor kostnad för Trafikförvaltningen. Eftersom det är viktigt att alla ska få igenom något i budgeten, så är det nog ganska lätt att komma överens inom alliansen kring detta. Trafikförvaltningen ställer sig ganska positiva till det i utredningen kring pendeltågstrafiken etc. MTR lär vara ganska positiva, då ju övernattningar i Uppsala/Nynäshamn kostar...Det är dessutom valår 2018

Men naturligtvis kan det alltid hända saker som gör att det inte genomförs. Exempelvis personalbrist, och fordonsbrist, eller att Trafikverket inte vill ge godkännande etc.

Kanske skulle jag ha skrivit att ambitionen kommer nog vara att införa det i samband med den nya pendeltågsupplägget inför T18.
Kostar relativt lite? Kostnaderna att ha personal på nätterna är betydligt större än dagtid. Dessutom bemanning av ca 40 stationer i ytterligare ca 4 timmar per dygn blir inte helt billigt. Jag är också lite nyfiken på var du hittar en utredning där TF ställer sig positiva till nattrafik på pendeln?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev: Kostar relativt lite? Kostnaderna att ha personal på nätterna är betydligt större än dagtid. Dessutom bemanning av ca 40 stationer i ytterligare ca 4 timmar per dygn blir inte helt billigt. Jag är också lite nyfiken på var du hittar en utredning där TF ställer sig positiva till nattrafik på pendeln?
Du har givetvis helt rätt utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv (om man inte gör som i London och räknar på vad det betyder för regionen etc). Nu talade jag nog snarast utifrån ett politiskt perspektiv.

Men visst ett 40-tal stationer, ska ha öppet längre. Kan dock påpekas att MTR nuförtiden väljer att ha personal i tunnelbanans spärrar dygnet runt även på vardagar för lite plockstädning m.m. Så det är ändå överkomligt. Man sparar ju också in ca 27 bussförare på nätterna (kunde inte låta bli att göra ett lite överslag över vilka nattlinjer man kan dra in/kontra vilka utökningar man då måste göra på matarlinjer för att komplettera utbudet).

Merkostnaden ligger väl egentligen alltså på förare och tågvakter. (eftersom man sparar in dubbelt så många bussar som tåg, bör det nästan ge likvärdig kostnad för själva vagnarna i trafik, om man bara ser på själva underhållskostnaderna och bränsle/el). Tänker att man kör med timmestrafik, 4 omlopp på Nynäshamn-Bålsta (snabbvändning bör ju fungera i timmestrafik i Nynäshamn), 4 omlopp sträckan Uppsala-Tumba, och 4 omlopp Södetälje-Märsta. Det ger 12 totalt (i en framtid kan man väl kanske tänka sig 30-minuterstrafik - men det kan vara en bra början). Det blir alltså ca 30 personal mer knappt 4 timmar, ger ungefär en kostnad (schablon på 500 kr/timme), på 60 000 per natt med trafik, totalt under 7 miljoner på ett år, det är ingenting i landstingets värld. Egentligen är det ju på flera ställen bara 3-timmar det rör sig om, i Nynäshamn snarast 2-timmar som det inte är någon trafik + att man inte behöver plocka ut/in-vagnar från depå (plockstädning kan man klara ombord).

När jag tittar igen på utredningen (kring pendeltågstrafiken, alltså den där man diskuterar trafikupplägg), så kanske man inte skiner av entusiasm, men man är ju inte heller helt kritisk. Det vill säga att man väl överlåter det till politikerna att bestämma. Där hade ju alliansen alltså redan lagt ett uppdrag till förvaltningen. I svaret till motionen är man ju också ganska försiktig i själva sakfrågan, väl medveten om att den politiska viljan finns.
TKO

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:---klipp---
Merkostnaden ligger väl egentligen alltså på förare och tågvakter. (eftersom man sparar in dubbelt så många bussar som tåg, bör det nästan ge likvärdig kostnad för själva vagnarna i trafik, om man bara ser på själva underhållskostnaderna och bränsle/el). Tänker att man kör med timmestrafik, 4 omlopp på Nynäshamn-Bålsta (snabbvändning bör ju fungera i timmestrafik i Nynäshamn), 4 omlopp sträckan Uppsala-Tumba, och 4 omlopp Södetälje-Märsta. Det ger 12 totalt (i en framtid kan man väl kanske tänka sig 30-minuterstrafik - men det kan vara en bra början). Det blir alltså ca 30 personal mer knappt 4 timmar, ger ungefär en kostnad (schablon på 500 kr/timme), på 60 000 per natt med trafik, totalt under 7 miljoner på ett år, det är ingenting i landstingets värld. Egentligen är det ju på flera ställen bara 3-timmar det rör sig om, i Nynäshamn snarast 2-timmar som det inte är någon trafik + att man inte behöver plocka ut/in-vagnar från depå (plockstädning kan man klara ombord).
---klipp---
OM vi vill snåla kan vi köra natttrafiken Södertälje-Uppsala och spara in några (2? 3?) omlopp. Om det då blir Märsta eller Arlanda som blir utan pendel på natten låter jag bli en öppen fråga...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:

OM vi vill snåla kan vi köra natttrafiken Södertälje-Uppsala och spara in några (2? 3?) omlopp. Om det då blir Märsta eller Arlanda som blir utan pendel på natten låter jag bli en öppen fråga...

/TKO
Det krävs endast 8 omlopp totalt om man har timmestrafik Bålsta-Nynäshamn och Uppsala-Södertälje C. Vill man, skulle man kunna köra pendeltåg mellan Märsta-Älvsjö för 2 omlopp extra, (alltså 10 totalt).

Fördelen med att låta gå till Arlanda-Uppsala är väl att man både har nattbuss och bra underlag för tidig/sen trafik där, med tanke på hur många som börjar tidigt (och även reser från Arlanda tidigt) och slutar sent på kvällen. Dock är ju inte vitsen så stor där att bara ha trafik på helgnätter...

Man kan ju också ha en minipendel mellan Upplands Väsby och Märsta som har anslutning till/från Uppsalatågen om man nu vill stanna på 9 fordonsomlopp.

Sedan är ju det här "snikvarianten" Troligen finns det underlag för halvtimmestrafik förutom mellan 3.30-5.00 på morgonen. I Köpenhamn när man införde det på S-tågen började man väl med timmestrafik har jag för mig, men införde ganska snart halvtimmestrafik. Vad jag förstår har man ganska bra med resande (10 000 per natt). S-tågen har ju lite större resandeunderlag än i Stockholm, men vi börjar ju komma ikapp och lär nog tangera deras resandesiffror på 350 000 per dag, när Citybanan kommit igång, vi ligger på 309 000 idag (2015)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:När jag tittar igen på utredningen (kring pendeltågstrafiken, alltså den där man diskuterar trafikupplägg), så kanske man inte skiner av entusiasm, men man är ju inte heller helt kritisk. Det vill säga att man väl överlåter det till politikerna att bestämma. Där hade ju alliansen alltså redan lagt ett uppdrag till förvaltningen. I svaret till motionen är man ju också ganska försiktig i själva sakfrågan, väl medveten om att den politiska viljan finns.
I remissen tas ju nattrafiken upp som en av många möjliga framtida "utblickar". Dvs den är inte med i den redan offensiva satsning man målar upp för T18. Så jag skulle nog inte hoppas för mycket. Alliansen gick ju också ut och begärde en förutsättningslös utredning om eventuell nattrafik för två år sedan. Om detta har jag hört intet. Inte heller det ett särskilt gott tecken. Men den som lever får se!
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev: I remissen tas ju nattrafiken upp som en av många möjliga framtida "utblickar". Dvs den är inte med i den redan offensiva satsning man målar upp för T18. Så jag skulle nog inte hoppas för mycket. Alliansen gick ju också ut och begärde en förutsättningslös utredning om eventuell nattrafik för två år sedan. Om detta har jag hört intet. Inte heller det ett särskilt gott tecken. Men den som lever får se!
För att tolka Trafikförvaltningen får man ju använda sig lite av Kremlologi :) Men det ligger ju som en del i uppdraget kring den framtida pendeltågstrafiken där man ju tagit in frågan kring nattrafik och vad man säger är väl egentligen att nattrafik på helger skulle fungera, men att det annars kan vara knepigt. Här redovisar man ju alltså vilka möjligheter som finns. Svaret som man ger på S motion är ju också ganska öppet. S lägger ju motionen lite för att man vet att alliansen lovat nattrafik. Därför svarar man ju främst att det är fel forum och vill hantera detta enligt gängse rutiner - i samband med remisser då kring trafikförändringar (eller då kring att man fattar beslut rörande pendeltågsupplägget)

Men även om det nu givetvis kan slå lite olika ekonomiskt beroende på hur avtalen är utformade, så är det nog ändå så att räknar man in besparingen på busstrafiken, blir det inte dyrare än annan icke dimensionerande trafikutökning. Vill man köra 16 avgångar för att ha timmestrafik på natten, och istället ha halvtimmestrafik 5-7 på lördagar- och söndagsmorgnar, så borde det alltså totalt bli ett nollsummespel (som exempel - man föreslår ju annars att det ska vara kvartstrafik som standard på pendeln i lågtrafik). Den stora kostnadsökningen ligger ju annars i att antal fordon för trafiken ökar med T18. Som alltid i spårtrafik är det ju mycket mer kostnadsdrivande än hur mycket vagnarna utnyttjas.

Men som sagt den som lever får se!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det är mycket angeläget att få paritet mellan pendeltåget och tunnelbanan. Att tunnelbanan ses som ett bättre alternativ minskar Stockholms bostadspotential och leder till tunnelbaneutbyggnader där andra trafikslag kanske passar bättre (det främsta exemplet borde vara Kungsholmenbanan). Det nya pendeltågsupplägget inför T18 kommer att erbjuda en jämförbar turtäthet under större delen av dygnet med kvartstrafik som minimum för de flesta stationer. Det kanske skulle behövas en linje mellan Kallhäll och Tumba i mellantrafik, men annars ser utbudet ganska bra ut för de större stationerna. Den största bristen blir då avsaknaden av nattrafik på helger, vilket tråden har kommit att handla om.

Det finns flera möjliga upplägg för nattrafik. Till att börja med måste man göra ett val mellan Märsta, Arlanda eller både och. Både och skulle antingen leda till väldigt dålig turtäthet till båda eller överutbud söder om Väsby. Jag tror nog att man måste välja en av dem. Med tanke på stationsavgiften får det bli Märsta. Sedan kan buss 583 få gå hela dygnet till Arlanda. Då skulle man kunna ha två linjer Uppsala–Södertälje och Bålsta–Västerhaninge som går varje halvtimme (nattbussresandet är så stort att halvtimmestrafik kan motiveras hela dygnet). Turtätheten till Uppsala beror egentligen på vad Uppsala vill betala för. Om man vill kan bara varannan avgång fortsätta dit. Det är så nattrafiken kommer att se ut i T18 fram till strax innan två. Det som återstår att avgöra är hur man gör söder om Västerhaninge. Det handlar om ett väldigt litet antal resande, men man vill inte heller minska bostadspotential där. Numera har även Rimbo och Norrtälje nattrafik alla dagar. Jag tror alltså att man skulle kunna förlänga några enstaka tur till Nynäshamn. Med det nya upplägget avgår det sista helgtåget mot Nynäshamn kl. 1:31 från City. Det första tåget på helgdagar avgår kl. 5:01. Då skulle det vara rimligt med något av följande alternativ: bara förlänga avgången kl. 3:01 eller förlänga två avgångar kl. 2:31 och kl. 3:31. Det förstnämnda borde räcka.

Det här borde vara tillräckligt för att förbättra pendeltågets anseende, men det finns fler aspekter som är värda att diskutera. Alla tunnelbanelinjer har sin sista avgång från Centralen mellan kl. 0:30 och kl. 1:00. Det borde pendeltågslinjerna också ha, vilket innebär att vardagstrafiken skulle förlängas med en halvtimme (dessutom verkar nattbussarna som ersätter pendeltåget vara hårdare belastade än nattbussarna som ersätter tunnelbanan enligt en diskussion i bussforumet). Samma sak gäller den första avgången mot Centralen. För någon som bor söder om Älvsjö är det nästan omöjligt att ta ett tidigt flyg på Arlanda om man inte tar taxi - detta är ohållbart och leder till en delad stad. Slutligen diskuterar utredningen möjligheten att införa en linje Södertälje–Stockholm–Arlanda–Uppsala "som alltid går". Eftersom man jämför med linjen Lund–Malmö–Kastrup–Köpenhamn syftar man gissningsvis på timmestrafik alla nätter. Behovet av en sådan linje är till stor del beroende av Arlandas utveckling, liksom dess stationsavgift.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Vid banarbeten skulle man kunna ställa in sträckan Sundbyberg–Älvsjö på linjen Bålsta–Västerhaninge utan att behöva sätta in några ersättningsbussar. Tack vare Citys två plattformar räcker enkelspår för halvtimmestrafik.

Möjligt upplägg:

Odenplan 45 54 15 24
City avg. 48 51 18 21
City ank. 52 47 22 17
Södra 55 44 25 14
Årstaberg 58 41 28 11
Älvsjö 01 38 31 08
Skriv svar