Lars_L skrev:Samtidigt så upplever folk det ganska tryggt ändå. Problemet är väl i Stockholm att röda linjen går ganska långt ut på grenar, jämfört exempelvis med Metron i Köpenhamn som ju dels är ganska kort, dels går i ganska tätbebyggda områden. Det gör att det inte blir så mycket tid för bråk och stoj på tåget där.
Sedan ska man klara säkerheten för personalen också om det inte finns någon förarhytt...
Håller delvis med om det. Nu görs det ju ändå saker för att hjälpa upp situationen. Det brukar vara personal med texten "Ordningsvakt", "Lugna gatan", "Fryshuset" och liknande som cirkulerar runt på tågen vid tidpunkter då det är mer oroligt. Jag har ju sett att kontrollanterna på tvärbanan har en systematisk rotation, där de kliver på och åker med en bit och kontrollerar färdbevisen, sedan kliver de av och åker tillbaka och gör samma sak. Samma sak gör ju trygghetsvärdarna. Men man kan ju instruera dem att de cirkulerar mellan turerna längst ut på grenarna. Just när det gäller trygghetsvärdarna så har de flera fördelar jämfört med föraren. Dels cirkulerar de bland trafikanterna och är inte inne i en hytt, dels är de alltid minst två stycken. Dessutom bär de ofta med sig bättre kommunikationsutrustning än en förare som lämnar sin hytt. Så nog bör man kunna klara säkerheten för personalen minst lika bra som tidigare.
Nu ska man ju ha "halvfulllängdsenheter" framöver på röda linjen. Man har också uttalat att med obemannade tåg så kan man ha kortare tåg och köra oftare. Det medför också ökad trygghet på flera sätt. Dels sitter folk lite tätare i vagnarna när det är kortare tåg, vilket skapar ökad trygghet. Dels behöver de inte stå lika länge på en kanske ganska ödslig station och vänta på nästa tåg.
Jag tycker debatten blir lite för ensidig när man bara säger att allt blir sämre när det inte finns konduktörer som kan ge service på spårvagnarna, eller när det inte finns en förare längst fram i hytten. Utan att beakta fördelarna med ökad närvaro av personal som cirkulerar på tågen, som man säger det ska bli, gärna företrädesvis längst ut på grenarna. Och kör man tätare trafik med kortare tåg och kortare väntetider på stationerna under lågtrafik, och dessutom installerar plattformsdörrar eller liknande, så tycker nog jag att allt sammantaget bör kunna kännas minst lika tryggt som med nuvarande situation.