"NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Ja det är väl en rubrik som heter duga? Så är den också formulerad av de kunniga journalisterna på "Direktpress".
Läs mer här!
/TKO
Läs mer här!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Stämmer det att A34 väsnas mer än A35 på linje 7?
A34, alltså den vagntyp som nu är vanligast på linje 7, upplevs nog av många resenärer som bekvämare än A35. Den sistnämnda vagntypen har betydligt fler nivåskillnader inne i vagnen, och en stor andel av sittplatserna är trånga eller högt placerade.
A34, alltså den vagntyp som nu är vanligast på linje 7, upplevs nog av många resenärer som bekvämare än A35. Den sistnämnda vagntypen har betydligt fler nivåskillnader inne i vagnen, och en stor andel av sittplatserna är trånga eller högt placerade.
/Gunnar Ekeving
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Är ju så Trafikförvaltningen vinklar det i sitt tjänsteutlåtande. Troligen har väl ABSS gnällt en del över detta, fast deras förhoppning var ju en riktig innerstadsspårvagn och kanske inte A35. Fördelen som jag ser är väl att A35 är lite bredare.gek skrev:Stämmer det att A34 väsnas mer än A35 på linje 7?
A34, alltså den vagntyp som nu är vanligast på linje 7, upplevs nog av många resenärer som bekvämare än A35. Den sistnämnda vagntypen har betydligt fler nivåskillnader inne i vagnen, och en stor andel av sittplatserna är trånga eller högt placerade.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
"Underhållningsarbete"Det här görs delvis för att de spårvagnarna som trafikerar linjen idag är av en udda typ, vilket gör underhållningsarbetet besvärligt, förklarar Lovisa Åbom, presskommunikatör på Landstingets Trafikförvaltning.

Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Du verkar ju road!Fnys skrev:"Underhållningsarbete"Det här görs delvis för att de spårvagnarna som trafikerar linjen idag är av en udda typ, vilket gör underhållningsarbetet besvärligt, förklarar Lovisa Åbom, presskommunikatör på Landstingets Trafikförvaltning.



twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Tyvärr verkar det som att SL skall fortsätta att köpa A35, trots att det visade sig vara fel typ av vagn för Stockholm. Det var ju tänkt att den skulle kunna gå i extra hög hastighet och kunna krocka med hästar, vilket gjorde den motorstark, men tung och strömhungrig. Den går tex i praktiken inte köra på Nockebybanan pga att likriktarstationerna är för klena för dem. Dom är tyvärr för odåliga för att reklamera, så man borde kanske hitta en köpare till A35- och A36-vagnarna och helt enkelt ta förlusten för felköpet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Sedan högeralliansen tog över har tyvärr SL tyvärr en tendens att göra det mesta fel...
(För att undvika befogad kritik: Jo man gjorde fel även på Annas tid, men snarare ibland än för det mesta!)
/TKO
(För att undvika befogad kritik: Jo man gjorde fel även på Annas tid, men snarare ibland än för det mesta!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Men ändå lyckas vänstern inte hitta alla dessa fel utan fokuserar sitt granskande öga på Spårväg City så att högern ganska ostört kan göra tabbar i alla andra projektTKO skrev:Sedan högeralliansen tog över har tyvärr SL tyvärr en tendens att göra det mesta fel...
(För att undvika befogad kritik: Jo man gjorde fel även på Annas tid, men snarare ibland än för det mesta!)
/TKO

Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
A35 är bredare skrivs det, men rymmer den fler resenärer? Och finns där lika många barnvagnsplatser? Det sista är väl viktigt i Djurgårdstrafiken? Jag upplever A34:an som den bästa moderna spårvagnen i Stockholm. Även om jag gärna sett att den var längre.gek skrev:Stämmer det att A34 väsnas mer än A35 på linje 7?
A34, alltså den vagntyp som nu är vanligast på linje 7, upplevs nog av många resenärer som bekvämare än A35. Den sistnämnda vagntypen har betydligt fler nivåskillnader inne i vagnen, och en stor andel av sittplatserna är trånga eller högt placerade.
Letade svar på min egen fråga och fann följande i vagnhallen:
A34: 64 sittande + 115 stående = 179 passagerare
A35: 72 sittande + 143 stående = 215 passagerare
A35:an tar alltså flest passagerare. Men hur många är det i praktiken i en knökafull A34 t.ex. efter en konsert på Grönan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Du har tyvärr rätt... men när var landstinget annat än en avstjälpningsplats för misslyckade politikerkarriärer?CS skrev:Men ändå lyckas vänstern inte hitta alla dessa fel utan fokuserar sitt granskande öga på Spårväg City så att högern ganska ostört kan göra tabbar i alla andra projektTKO skrev:Sedan högeralliansen tog över har tyvärr SL tyvärr en tendens att göra det mesta fel...
(För att undvika befogad kritik: Jo man gjorde fel även på Annas tid, men snarare ibland än för det mesta!)
/TKO
/TKO
PS: Rätt svar belönas med 2 LP-skivor.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Det som inte nämns är att vagnhallen måste byggas om efter som A35 tar större plats samt underhållet tar längre tid att utföra
Detta kommer att inverka på museertrafiken (7N)
Detta kommer att inverka på museertrafiken (7N)
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Jag förmodar att de ansvariga inom SL resp. Trafikförvaltningen/SLL har full koll på detta!Leif A skrev:Det som inte nämns är att vagnhallen måste byggas om efter som A35 tar större plats samt underhållet tar längre tid att utföra
Detta kommer att inverka på museertrafiken (7N)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Ja förhoppningsvis men det är konsulter som utreder och konsulterna får uppdraget från okunniga tjänstemän på TF/SSL
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
1) Hur stora ombyggnader av vagnhallen krävs?
2) Hur länge kan vagnhallen vara kvar - är det inte ett provisoriskt bygglov?
undrar
Thomas K Ohlsson
2) Hur länge kan vagnhallen vara kvar - är det inte ett provisoriskt bygglov?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
En del av vad som behövs anpassas:
-Förlängning av hallen spår 1-4
-förlängning av den nya graven på spår 2
-ett nytt system för påfyllning av sand till vagnarna
-ny takabetsplattform spår 2
hur länge som hallen får finnas är skrivet i stjärnorna
-Förlängning av hallen spår 1-4
-förlängning av den nya graven på spår 2
-ett nytt system för påfyllning av sand till vagnarna
-ny takabetsplattform spår 2
hur länge som hallen får finnas är skrivet i stjärnorna
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Tillfälligt bygglov till 2020 är väl vad som gäller?Leif A skrev:En del av vad som behövs anpassas:
-Förlängning av hallen spår 1-4
-förlängning av den nya graven på spår 2
-ett nytt system för påfyllning av sand till vagnarna
-ny takabetsplattform spår 2
hur länge som hallen får finnas är skrivet i stjärnorna
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Och de nya vagnarna levereras 2019?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
2018 är det väl tänkt, det är ju avtalet går ut för A34. A35 finns det ju option på, så då går det ju betydligt fortare att beställa än om man ska handla upp vagnar från början.TKO skrev:Och de nya vagnarna levereras 2019?
/TKO
Men hela ärendet finns annars på Trafikförvaltningens hemsida inför styrelsemötet tisdag den 23 augusti för den som är intresserad av att läsa mer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Jag missuppfattade tidsangivelsen i Direktpress artikel. Och naturligtvis vill vi läsa mer om detta, här finns tjutet.Lars_L skrev:2018 är det väl tänkt, det är ju avtalet går ut för A34. A35 finns det ju option på, så då går det ju betydligt fortare att beställa än om man ska handla upp vagnar från början.TKO skrev:Och de nya vagnarna levereras 2019?
/TKO
Men hela ärendet finns annars på Trafikförvaltningens hemsida inför styrelsemötet tisdag den 23 augusti för den som är intresserad av att läsa mer.
Intressant citat ur texten (jag har bara skummat den): "Vid en eventuell sammankoppling av linje 7 med Lidingöbanan bör även en ny fordonstyp upphandlas för anskaffning av nya spårvagnar till hela systemet."
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Ja tajmingen vart ju lite fel när beslutet om att bygga sammankopplingen bordlades. Hade planerna 2010 fullföljts hade bygget vart i fullgång och kanske t o m klart. Då hade man lättare kunnat motivera att köpa nya vagnar som är ännu bättre för uppgiften. Fn har vi 7 vagnar på L7 och 7 på L21 i planerna är det beräkat 8 vagnar för sammanbindningen. Med den summan hade det vart lättare att få till en bra upphandling.
Nu är vi inte där och då beställer man A35 som man har option på och låter de gå tillsvidare. Det är beräknat med 8 vagnar för trafiken upp till Apoteken.
Stefan
Nu är vi inte där och då beställer man A35 som man har option på och låter de gå tillsvidare. Det är beräknat med 8 vagnar för trafiken upp till Apoteken.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll