T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av LÅ1 »

Götgatan kan behöva grävas upp för att renovera T-banans tunnel. Har utsidan av tunneln åtgärdats någon gång tidigare? Den är väl från 1930-talet?
Det blir väl inte en uppgrävning i gatans hela bredd på en gång, utan något som liknar det som är på Klarabergsgatan just nu. Antar jag.

Risken: SL tvingas gräva upp Götgatan.
Kolla även kommentarerna!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Götgatan kan behöva grävas upp för att renovera T-banans tunnel. Har utsidan av tunneln åtgärdats någon gång tidigare? Den är väl från 1930-talet?
Det blir väl inte en uppgrävning i gatans hela bredd på en gång, utan något som liknar det som är på Klarabergsgatan just nu. Antar jag.

Risken: SL tvingas gräva upp Götgatan.
Kolla även kommentarerna!
Man grävde upp och förlängde stationerna i slutet av 40-talet. Sedan dess har den nog inte varit uppgrävd bortsett från i korsningen med Ringvägen samt för den nya uppgången vid Björns trädgård. Och vid skatteskapan kom jag på. Humm, det har med andra ord varit uppgrävt en hel del !
ja, men långa sträckor är alltså orörda sedan 1930-talet. Fast man har haft tillfälle att besiktiga betongen på några ställen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av LÅ1 »

Snart är det dags enligt Stockholm Direkt: "Götgatan kan grävas upp – redan nästa år".

Undra om Götgatan kommer att bli som Klarabergsgatan och Hamngatan varit i några år, eller om man måste stänga av trafiken på gatan helt. Men man får väl ta fram den förtröstansfulla klyschan "det blir nog bra när det är färdigt".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av TKO »

Både artikeln hos Stockholm Direkt och kommentarerna verkar mest oroa sej för cyklisterna på Götgatan. Men om man nu måste renovera spårtunneln - hur går det då med tunnelbanetrafiken?
(Om denna fråga tidigare både diskuterats och besvarats på forumet så ber jag om ursäkt för min okunnighet...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Både artikeln hos Stockholm Direkt och kommentarerna verkar mest oroa sej för cyklisterna på Götgatan. Men om man nu måste renovera spårtunneln - hur går det då med tunnelbanetrafiken?
(Om denna fråga tidigare både diskuterats och besvarats på forumet så ber jag om ursäkt för min okunnighet...)

/TKO
Jag läste följande stycke i artikeln...
De tunnelbanetunnlar som måste renoveras ligger under Götgatan, mellan stationerna Medborgarplatsen och Skanstull. Exakt hur stort hålet i gatan kommer att bli - eller hur trafiken kommer påverkas - är ännu inte klart.
... och tolkade vid en snabbläsning att det var T-banetrafiken som avsågs i passusen "hur trafiken kommer påverkas". Men inser nu att det var trafiken Götgatan som avsågs, inte trafiken under den.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av TKO »

Om en renovering av tunneln innebär att tunnelbanetrafiken måste minskas eller till och ställas in tror jag det blir enorma problem. Men finns det inget alternativ så måste man väl göra det som krävs.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av twr »

Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
Jag vill åka blå linjen till Danderyd!

Men "omlagda hagsätrabanan" ska väl inte gå via Gullmarsplan?!?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Om en renovering av tunneln innebär att tunnelbanetrafiken måste minskas eller till och ställas in tror jag det blir enorma problem. Men finns det inget alternativ så måste man väl göra det som krävs.
Man lyckades överdäcka T-Liljeholmen utan stora och långa avstängningar om jag kommer ihåg rätt. Men det är ju värre att riva ett tunneltak. Fast det är kanske inte aktuellt?

twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
Före!
Två meningar ur artikeln:
"Enligt ett nytt förslag till beslut i trafiknämnden är tunnlarna så risiga att de måste bytas före 2022."
"Arbetet beräknas kunna påbörjas under 2017 och det är ännu inte utrett under hur lång tid arbetet kommer behöva pågå."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
Jag vill åka blå linjen till Danderyd!

Men "omlagda hagsätrabanan" ska väl inte gå via Gullmarsplan?!?
Visst ska den gå via Gullmarsplan med plattform i djupläge, sedan blir det ny station i Slakthusområdet som ersätter stationerna Globen och Enskede Gård därefter nuvarande sträckning.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av AGR »

Man får väl åter börja med Linje 16 igen. (Råcksta) Åkeshov- Liljeholmen NAH under morgonrusningen- NAH- LIH- Åkeshov och in i depån. På eftermiddagen.
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av Lars_L »

Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.

Den andra saken som nämns i tråden här - utbyggnad av blåa linjen till Hagsätra kommer ju dock innebära en hel del avstängningar, så det är snarare det som kommer bli problemet för Söderort än det omvända.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Jo, till och med journalisten har ju fått med att tunnelbaneresenärerna inte förväntas påverkas särskilt mycket. Annars hade man förstås väntat, med hjälp av tillfälliga åtgärder.

Angående Hagsätragrenen är knutpunkten vid Gullmarsplan en av skillnaderna jämfört med 60-talets plan, som antog Skärmarbrink som knutpunkt. Jag antar att förändringen gjorts på grund av att det tillkommit en bussterminal vid Gullmarsplan.

Eftersom knutpunkten flyttats kunde man lika gärna tänka sig att föra över linje 18 till blå. Jag vet att det finns de som anser att detta utretts för dåligt. En fördel hade förstås varit att behovet av förbindelsespår vid Hökarängen minskat.

För övrigt tror jag inte att avstängningarna behöver bli så långa när man kopplar om Hagsätragrenen och de kommer bara att beröra den grenen. Inkopplingen av det nya förbindelsespåret kommer dock att beröra Farstagrenen, men bara den allra sydligaste delen.
Nej någon direkt utredning av de olika alternativen har ju inte gjorts och som sagt tanken var ju att gå via Skärmarbrink - därmed skulle förbindelse finnas från samtliga t-banor. Avståndet är ju dock så kort mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan, att frågan är om man inte borde lägga stationen mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan, så att man med varsin uppgång från den underjordiska stationen kan nå båda? Det är kanske så planen är också. Finns ju liten anledning att dra banan över en båge längs Gullmarsplan. Då skulle uppgången kunna vara i anslutning till södra delen av bussterminalen (utan att ha detaljstuderat frågan).

I 1960-talsidén var ju tanken att lägga en ny depå vid Skarpnäck. Skulle man "klippa av" 18, så skulle man ju då ändå behöva ha det ökade depåbehovet någon annanstans, eller samma lösning som nu föreslås.

En orsak till att bygga om Hagsätragrenen till blå är väl också att Farstagrenen redan har kontakt via pendeltåget med Solna/Sundbyberg och målpunkterna längs blåa linjen. Det gör att man ändå spar restid på att ta pendeltåget från Farsta, eller iaf borde restidsvinsten inte bli lika stor som från Hagsätragrenen, där resan till Alvsjö tar betydligt längre tid, eller kräver ytterligare ett byte.

Men problemet är väl som sagt vad som krävs för att bygga stationen under Gullmarsplan. Den lär ju kräva iaf en del mindre avstängningar. Blåa linjen fick ju stängas av rätt frekvent under sommarmånaderna för arbetet vid T-centralen, medan det gick bra att i huvudsak köra Gröna linjen under byggprocessen vid Odenplan, förutom kortare "sprängstopp".
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 739
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av /jes »

Egentligen borde tunneln under Götgatan vidgas. Jag brukar tänka på det när man åker där, att det är svårt att evakuera i denna smala spårvägstunnel. Brandförsvaret har tidigare uttryckt sin oro för denna sträcka. Teoretiskt skulle man väl kunna klara en sådan utvidgning genom enkelspårstrafik under många år.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av TKO »

Inge skrev:---klipp---
Eftersom knutpunkten flyttats kunde man lika gärna tänka sig att föra över linje 18 till blå. Jag vet att det finns de som anser att detta utretts för dåligt. En fördel hade förstås varit att behovet av förbindelsespår vid Hökarängen minskat.

För övrigt tror jag inte att avstängningarna behöver bli så långa när man kopplar om Hagsätragrenen och de kommer bara att beröra den grenen. Inkopplingen av det nya förbindelsespåret kommer dock att beröra Farstagrenen, men bara den allra sydligaste delen.
Det är mycket möjligt att detta är en fråga som är intressant att diskutera vidare, men den har knappast med ämnet "T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras" att göra. En egen tråd tack!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av twr »

Inge skrev: Sedan vore det förstås bra om den nya stationen vid Gullmarsplan kunde få uppgångar mot både Skärmarbrink och bussterminalen i norra änden och mot Mårtensdal i den södra. Men jag undrar om det verkligen är det man planerar? Det är trots allt ganska långt mellan Mårtensdal och Skärmarbrink.
En uppgång (troligen hiss) mot en bred mittplattform i Gullmarsplan, motsvarande båda nuvarande plattformarna. Och en uppgång vid ny bebyggelse nära Mårtensdal. Det är det som planeras.

Skulle en uppgång mot Skärmarbrink verkligen göra så stor nytta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.
Är det bara tätskiktet och inte hela betongkonstruktionen? I så fall är väl problemet för trafiken inte särskilt stort, förhoppningsvis.

Vet att man utrymde vissa lokaler under Sergels torg för tätskicksarbetet, men långtifrån alla. Möjligen var det de butiker som hade haft vatteninträngning, så att man var tvungen att vidta extra åtgärder i dessa lokaler.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.
Är det bara tätskiktet och inte hela betongkonstruktionen? I så fall är väl problemet för trafiken inte särskilt stort, förhoppningsvis.

Vet att man utrymde vissa lokaler under Sergels torg för tätskicksarbetet, men långtifrån alla. Möjligen var det de butiker som hade haft vatteninträngning, så att man var tvungen att vidta extra åtgärder i dessa lokaler.
Enligt trafikförvaltningens ärende är det bara tätskiktet som behöver bytas. Problemet är väl just att det regnar in vatten i tunneln, men det gör ju egentligen inte så mycket för tågtrafiken - men mer för en butik kan man tänka sig.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.
Är det bara tätskiktet och inte hela betongkonstruktionen? I så fall är väl problemet för trafiken inte särskilt stort, förhoppningsvis.

Vet att man utrymde vissa lokaler under Sergels torg för tätskicksarbetet, men långtifrån alla. Möjligen var det de butiker som hade haft vatteninträngning, så att man var tvungen att vidta extra åtgärder i dessa lokaler.
Enligt trafikförvaltningens ärende är det bara tätskiktet som behöver bytas. Problemet är väl just att det regnar in vatten i tunneln, men det gör ju egentligen inte så mycket för tågtrafiken - men mer för en butik kan man tänka sig.
Jämförelsen med Sergels torg var mer att man kanske behöver komma åt betongen även från undersidan om det läcker. Butikerna levde ju med otäta tak under lång tid före arbetet påbörjades. Men visst är det skillnad på butiker och T-banespår. Men jag vet inte varför butikerna utrymdes. Kan ju ha med oljud eller något annat att göra.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inlägg av TKO »

Enligt tidningsartikeln - som säkert kan vara felaktig - håller man just nu på att utreda vad som behöver göras. 'Huru med detta?'

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar