Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Christian Spår skrev:Letade upp första bästa tråd om Saltsjöbanan, tänkte fråga om man någonsin tänkt tanken att skapa plattform och dubbelspår i Stadsgårdstunneln och ha rulltrappor ned till blåa linjens blivande T-Sofia? Samtidigt skulle man kunna göra en uppgång upp på katarinavägen, det finns utrymmen där som klassas som park, men jag vet inte om dess parkvärde är så högt.
Om någon har tänkt på det kan jag inte svara på, men det planeras inte i alla fall. Det är nog minst 200 meter i sidled och minst 50 meter i höjdled mellan Saltsjöbanan och tunnelbanestationen. Så det kan vara möjligt, men det är inte jättenära. En station får ju inte luta för mycket, och jag vet inte vad lutningen i Stadsgårdstunneln är.
Nackatunnelbanan kommer ju att gå mer eller mindre parallellt med Saltsjöbanan på en ganska lång sträcka. Dock är det synd att Hagsätragrenen inte får någon bytespunkt med Saltsjöbanan (och inte heller med Värmdöbussarna). Detta blir en försämring jämfört med idag.
Christian Spår skrev:Letade upp första bästa tråd om Saltsjöbanan, tänkte fråga om man någonsin tänkt tanken att skapa plattform och dubbelspår i Stadsgårdstunneln och ha rulltrappor ned till blåa linjens blivande T-Sofia? Samtidigt skulle man kunna göra en uppgång upp på katarinavägen, det finns utrymmen där som klassas som park, men jag vet inte om dess parkvärde är så högt.
Om någon har tänkt på det kan jag inte svara på, men det planeras inte i alla fall. Det är nog minst 200 meter i sidled och minst 50 meter i höjdled mellan Saltsjöbanan och tunnelbanestationen. Så det kan vara möjligt, men det är inte jättenära. En station får ju inte luta för mycket, och jag vet inte vad lutningen i Stadsgårdstunneln är.
Nackatunnelbanan kommer ju att gå mer eller mindre parallellt med Saltsjöbanan på en ganska lång sträcka. Dock är det synd att Hagsätragrenen inte får någon bytespunkt med Saltsjöbanan (och inte heller med Värmdöbussarna). Detta blir en försämring jämfört med idag.
Du radar upp bra tveksamheter med tanken. Jag var ute efter anledningar till att skapa en entre till T-Sofia via stadsgården för att i framtiden kunna fortsätta likt Nya Slussen med överdäckning av stadsgårdsleden.
Kanske är det en bättre tanke att tunnla stadsgårdstunneln in under T-Medborgarplatsen och sedan till Södra stations sydliga säck-spår och kunna ha genomgående trafik. Fast det är väl mer diggabelt än helt vettigt.
Förvisso är spårtunnlar större och därmed dyrare än gång/rulltrappstunnlar, men om det ändå ska byggas tunnlar relaterade till Saltsjöbanan så får man nog mer per investerad peng om man bygger ny tunnel för själva banan, delvis för att göra den dubbelspårig.
M_M skrev:Förvisso är spårtunnlar större och därmed dyrare än gång/rulltrappstunnlar, men om det ändå ska byggas tunnlar relaterade till Saltsjöbanan så får man nog mer per investerad peng om man bygger ny tunnel för själva banan, delvis för att göra den dubbelspårig.
Det fanns tidigt några tankar om att spränga i tunneln. För fler spår tror jag. Men nu planerar man väl inget sådant?
En station i tuneln med uppgång mot nya Ersta sjukhus och via gångbro till Finlandsbåtarna skulle väl inte vara fel. Lägger inte en del kryssningsfartyg till här borta också?
Anlägger man sedan en underjordisk galleria i två, tre eller fyra plan i området söder om den nya Ersts-stationen på Saltsjöbanan så behöver det inte bli så långa rulltrappor ner till T-Sofia!
(Men det är inget som görs under avstängningen för Slussenombyggnaden, så det hör inte till tråden!)
M_M skrev:Aha. Fast där måste jag säga att planskilda korsningar faktiskt hör mycket väl hemma i en så tät trafikerad del av en stad.
Nu finns det ju faktiskt en annan stor planskild korsning 150 meter från Slussens planskilda korsning, så varför just den här delen av staden skulle behöva så mycket planskilt är något oklart. Dessutom är väl planskildheten fortfarande kvar i det liggande förslaget.
Christian Spår skrev:Letade upp första bästa tråd om Saltsjöbanan, tänkte fråga om man någonsin tänkt tanken att skapa plattform och dubbelspår i Stadsgårdstunneln och ha rulltrappor ned till blåa linjens blivande T-Sofia? Samtidigt skulle man kunna göra en uppgång upp på katarinavägen, det finns utrymmen där som klassas som park, men jag vet inte om dess parkvärde är så högt.
Om någon har tänkt på det kan jag inte svara på, men det planeras inte i alla fall. Det är nog minst 200 meter i sidled och minst 50 meter i höjdled mellan Saltsjöbanan och tunnelbanestationen. Så det kan vara möjligt, men det är inte jättenära. En station får ju inte luta för mycket, och jag vet inte vad lutningen i Stadsgårdstunneln är.
Nackatunnelbanan kommer ju att gå mer eller mindre parallellt med Saltsjöbanan på en ganska lång sträcka. Dock är det synd att Hagsätragrenen inte får någon bytespunkt med Saltsjöbanan (och inte heller med Värmdöbussarna). Detta blir en försämring jämfört med idag.
Den är rätt så brant lutning, när jag jobbade som kondis på dom gamla trävagnarnas tid skulle man stå framme hos föraren riktning Slussen utifall han fick för sig att kila vidare. Tunnelns lutning är 16,7 promille, det kanske kan tyckas lite men stå vid bortre änden av plattformen vid Södertälje Central och titta på backen upp mot Södertälje Hamn.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 08 mars 2015 9:20, redigerad totalt 1 gånger.
M_M skrev:Aha. Fast där måste jag säga att planskilda korsningar faktiskt hör mycket väl hemma i en så tät trafikerad del av en stad.
Nu finns det ju faktiskt en annan stor planskild korsning 150 meter från Slussens planskilda korsning, så varför just den här delen av staden skulle behöva så mycket planskilt är något oklart. Dessutom är väl planskildheten fortfarande kvar i det liggande förslaget.
Planskildheten i mitten av den ofullständiga fyrklöverkorsningen i Slussen är alltså det vi pratar om. Den ska bort i Nya Slussen, med all rätt enligt mig.
M_M skrev:Förvisso är spårtunnlar större och därmed dyrare än gång/rulltrappstunnlar, men om det ändå ska byggas tunnlar relaterade till Saltsjöbanan så får man nog mer per investerad peng om man bygger ny tunnel för själva banan, delvis för att göra den dubbelspårig.
Det fanns tidigt några tankar om att spränga i tunneln. För fler spår tror jag. Men nu planerar man väl inget sådant?
En station i tuneln med uppgång mot nya Ersta sjukhus och via gångbro till Finlandsbåtarna skulle väl inte vara fel. Lägger inte en del kryssningsfartyg till här borta också?
Anlägger man sedan en underjordisk galleria i två, tre eller fyra plan i området söder om den nya Ersts-stationen på Saltsjöbanan så behöver det inte bli så långa rulltrappor ner till T-Sofia!
(Men det är inget som görs under avstängningen för Slussenombyggnaden, så det hör inte till tråden!)
Bra idéer. Men Finlandsbåtarna är nog på väg bort på sikt. Stockholms stad vill få allt till Värtan, och drömmer om bostäder kring Tegelviken.
Christian Spår skrev:
Kanske är det en bättre tanke att tunnla stadsgårdstunneln in under T-Medborgarplatsen och sedan till Södra stations sydliga säck-spår och kunna ha genomgående trafik. Fast det är väl mer diggabelt än helt vettigt.
Genomgående trafik åt vilket håll? Det finns ingen ledig ledig spårkapacitet på Årstabroarna.
M_M skrev:Förvisso är spårtunnlar större och därmed dyrare än gång/rulltrappstunnlar, men om det ändå ska byggas tunnlar relaterade till Saltsjöbanan så får man nog mer per investerad peng om man bygger ny tunnel för själva banan, delvis för att göra den dubbelspårig.
Det fanns tidigt några tankar om att spränga i tunneln. För fler spår tror jag. Men nu planerar man väl inget sådant?
Jag vet inte hur många olika planer det har funnits. Det som planerades i ganska många år var väl en lång tunnel åtminstone från Tegelviken till Slussen, där Saltsjöbanan skulle få en trespårig station i vad som nu i stället planeras bli en bussterminal. Hela vägen från Nacka stn till Slussen skulle Saltsjöbanan få en helt ny, dubbelspårig, sträckning. Det var en del av projektet Danvikslösen.
Nu drar jag iväg igen utanför tråden igen, men saltsjöbanan har ju inte haft ont om planer som involverade att den skulle i stora delar försvinna. Tvärbanan skulle in till Slussen, Värmdöleden skulle spränga ut och ta över tunneln i henriksdalsberget. Men nu så bygger nya slussen tvåspårig platform, man inför signalsystem, man ska göra flera stationer tvåspåriga. Ser hur man i nackaprojektet "planiaområdet" tänker sig att dra saltsjöbanan på en högbro förbi sickla köpcenter för att ta bort dess barriäreffekt.
Som det ser ut så är den just nu fredad. Slussenbygget kommer pågå i minst 7 år, och stor del av tiden kommer tågen stanna i Henriksdal, hur man i nacka tänkt bygga den där bron vid planiaområdet/sickla handelsområde undrar jag, om tågen tänks ta sig förbi området under tiden. Det är också ganska tydligt hur tvärbanan med små modifikationer skulle kunna kopplas till saltsjöbanan. När tunnelbanan kan vara färdig fram emot 2025 så behöver saltsjöbanan motivera sin existens kapacitetsmässigt och restidsmässigt, vilket kanske inte behöver vara så svårt med den mängd bostäder som ska byggas. Det finns inte ont om andra projekt i området, typ de 2 miljarder som tilldelades utredning om en Österled som förbinder södra och norra länken, vilket väl får ses som ett väldigt seriöst projekt.
Vad tror ni ligger i saltsjöbanans framtid? Folk kommer att ha många år att skaffa andra resvanor under tiden saltsjöbanan är drabbad av byggprojekt. Samtidigt pågår så mycket att det är väldigt svårt att göra framtidsprojektioner.
Visserligen har denna tråd spårat ut, men inte totalt, så jag väljer att fortsätta i denna tråd, i dess huvudämne. (Främst för att den har så bra rubrik! )
"Nu börjar Saltsjöbanan rulla igen – men inte till Slussen". Man har byggt en tillfällig bussangöring vid Henriksdal. Det gjorde man i god tid. Åtminstone påbörjade man den, men eftersom jag inte varit i området på länge vet jag inte om man byggde färdigt den, eller gjorde paus i arbetet när markarbetena var klara.
Blir väl att ta en tur ut dit någon gång de närmaste veckorna och kolla stationer och omgivning både vid Henriksdal och vid Sickla.
Inge skrev:Hur man tänker när man lägger en gångväg innanför stoppbockarna är lite svårt att förstå.
Gångvägen har varit där hela tiden, det är bara stoppbockarna som är nya. Men obs att korsningen är försedd med bommar, som fälls när tåget är på väg in och fälls upp direkt när det har stannat. Om tåget av någon anledning inte stannar vid plattformen utan fortsätter fram till stoppbocken så sker det alltså med fällda bommar.
Inge skrev:Men om man låtit tågen vara en vagn kortare, sex vagnar lär ändå inte behövas med den här lösningen, så hade man kunnat haft stoppbocken före gångvägen. Ett mycket bättre alternativ.
Man kan inte göra tågen en vagn kortare, de kommer i par. Däremot hade man förstås kunnat byta plats på stoppbocken och gångvägen, men det hade ju blivit dyrare och gett en kortare tågväg (lägre hastighet) så det verkar rätt meningslöst.
Många pendlare vill ha kvar sommarens ersättningsbussar. För att de går in till Slussen utan byte, och antagligen för att en del av dem går non stop vissa sträckor. Läs mer här, där man även kan läsa om spårvägshindren som sätts upp i natt vid Slussplan.
Ett problem för ersättningsbussarna till Henriksdal kan bli att norra Danviksbron, med busskörfält och Saltsjöbanans spår, skall bytas ut. "Danviksbron på gång att bytas ut".
Inge skrev:Människa är ju fullständigt hopplös. Dels är hon nog ganska ensam om uppfattningen att den trasiga södertäljebron inte orsakat köer. Dels har man där arbetat på, gjort omledningar, breddat alternativa ramper etc, så att man till slut fått lika många filer som tidigare. Om än krokigare, långsammare och mindre effektiva.
Själv står hon bara för sabotage, kaos och förstörelse. I princip allt de gör, lyckas de göra till de sämre. Hon var också på lokal-tvnyheterna igår. I inslaget kan den som inte sett det beskåda den idiotiska gångbanan längs planket.
Ursäkta, men vem är det som avses med "människa" ovan?
(Ett tips är att förhandsgranska sina inlägg innan man publicerar dom och vänta gärna några sekunder så att blodtrycket hinner sjunka till en nivå där det goda omdömet och det sunda förnuftet har någon chans att göra sej gällande!)
undrar (och tipsar)
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inge skrev:Ett annat tips är att man klickar på länken till den artikel som diskuteras innan man kommenterar någon annans svar...
Det gjorde jag. I signaturen "LÅ1:s" inlägg finns TVÅ länkar, så bara där blev det fel igen... Och det finns flera "människor" som uttalar sej i de länkade artiklarna.
Istället för att ständigt komma med undanflykter är det kanske lättare att dels svara på direkta frågor, dels någon gång erkänna att det blev mindre lyckat?
Se där - fler goda råd hur man skriver begripligt. Jag är visst på mitt mest generösa humör idag...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!