Ja fast 822 och 823 (universum-vagnarna) var ju inte riktigt helstrajpade utan hade ju "överdelen" fri. Rätt så fult strajpade med var dom tycker jag.Mr. Burns skrev:Det var två M29or. De pedalvagnar som varit strajpade har uteslutande varit av typen M29. Till skillnad från X2000-vagnarna gick Drottvagnarna (och Universeumvagnarna också för den delen) rätt ofta var för sig.rojo skrev:Mitt minne säger mig att det var reklam för fastighetsbolaget Drott [www.drott.se], tror det var två vagnar också.Björne skrev:Vet någon vilken vagn eller vad den gjorde reklam för?
Någon kanske har en bild?!
Gul spårvagn.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Arkivdykning:
Jag har hittat dessa reklamvagnar:
206, På rätt spår för en bättre miljö (panda) Flera vagnar hade denna dekor, detta egentligen innan den stora helreklamhysterin började.
207, http://www.inetdata.se (även fler firmor)
230, Friidrotts VM i Göteborg -95 (Utlånad till Djurgårdslinjen)
238, (Röd med blå front, oklart vilket företag)
251, JM Bygg AB (tegel)
264, På rätt spår för bättre miljö (panda och träd)
270, http://www.venturecup.org
273, Gula Sidorna
274, Polarbröd (den fulaste av dem alla, bättre rena vagnar än sådana med renar på!)
276, Frölunda Indians
278, Radio City
279, Stena Line
812, SJ X2000 ("drivenhet")
813, SJ X2000 ("manövervagn")
Dessa gick alltid i par
822, Universeum (grodor)
823, Universeum (hajar)
???, Chalmers tekn. högskola
???, Wranges Guldsmedsaffär
???, Statoil
???, Norsk Hydro och Norska turistbyrån
???, Antigraffitti programmet
???, Gymnasieskolan, välj rätt.
???, Evinrude/Johnson outboards
???, Spårvägen/Västrafik
???, (Barnteckningar)
Jag är litet osäker på "X2000" om det var 813... men jag tror det.
Bj.
Jag har hittat dessa reklamvagnar:
206, På rätt spår för en bättre miljö (panda) Flera vagnar hade denna dekor, detta egentligen innan den stora helreklamhysterin började.
207, http://www.inetdata.se (även fler firmor)
230, Friidrotts VM i Göteborg -95 (Utlånad till Djurgårdslinjen)
238, (Röd med blå front, oklart vilket företag)
251, JM Bygg AB (tegel)
264, På rätt spår för bättre miljö (panda och träd)
270, http://www.venturecup.org
273, Gula Sidorna
274, Polarbröd (den fulaste av dem alla, bättre rena vagnar än sådana med renar på!)
276, Frölunda Indians
278, Radio City
279, Stena Line
812, SJ X2000 ("drivenhet")
813, SJ X2000 ("manövervagn")
Dessa gick alltid i par
822, Universeum (grodor)
823, Universeum (hajar)
???, Chalmers tekn. högskola
???, Wranges Guldsmedsaffär
???, Statoil
???, Norsk Hydro och Norska turistbyrån
???, Antigraffitti programmet
???, Gymnasieskolan, välj rätt.
???, Evinrude/Johnson outboards
???, Spårvägen/Västrafik
???, (Barnteckningar)
Jag är litet osäker på "X2000" om det var 813... men jag tror det.
Bj.
Vadå jag dyster?
Ännu en gul vagn .....
Räknas den här som reklammålad ......


..... och är detta en gul vag?

lle.


..... och är detta en gul vag?


:-)lle
Re: Ännu en gul vagn .....
Vagn 136, nu ett minne blott - ersatt av vagn 143Olle skrev:
..... och är detta en gul vag?
lle.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Re: Ännu en gul vagn .....
Nejdå den finns allt kvar! den står inne i Gårdahallen tillsammans med sina andra två syskon från Gävle.tomsa skrev:Vagn 136, nu ett minne blott - ersatt av vagn 143Olle skrev:
..... och är detta en gul vag?
lle.
Visserligen är takkupolen avlyft och sitter på en gul turbohökavogn...
Bj.
Vadå jag dyster?
206, På rätt spår för en bättre miljö (panda) Flera vagnar hade denna dekor, detta egentligen innan den stora helreklamhysterin började.
207, http://www.inetdata.se (även fler firmor)
230, Friidrotts VM i Göteborg -95 (Utlånad till Djurgårdslinjen)
231, På rätt spår för bättre miljö (Barnteckningar)
238, (Röd med blå front, oklart vilket företag)
251, JM Bygg AB (tegel)
258,På rätt spår för en bättre miljö (Göteborgsmotiv)
264, På rätt spår för bättre miljö (panda och träd)
266, KLN
270, http://www.venturecup.org
273, Gula Sidorna
274, Polarbröd (den fulaste av dem alla, bättre rena vagnar än sådana med renar på!)
276, Frölunda Indians
278, Radio City
279, Stena Line (den sista M21:an)
812, SJ X2000 ("drivenhet")
813, SJ X2000 ("manövervagn")
Dessa gick alltid i par
822, Universeum (grodor)
823, Universeum (hajar)
???, Chalmers tekn. högskola
???, Wranges Guldsmedsaffär
???, Statoil
???, Norsk Hydro och Norska turistbyrån
???, Antigraffitti programmet
???, Gymnasieskolan, välj rätt.
???, Evinrude/Johnson outboards
???, Spårvägen/Västrafik
Jag är litet osäker på "X2000" om det var 813... men jag tror det.
Olle:
Vilket nummer har Statoilvagnen, och vilket nummer har den med Göteborgsmotiven? 258?
Jag tror att den senare var designad av någon konsthögskola.
Bj.
207, http://www.inetdata.se (även fler firmor)
230, Friidrotts VM i Göteborg -95 (Utlånad till Djurgårdslinjen)
231, På rätt spår för bättre miljö (Barnteckningar)
238, (Röd med blå front, oklart vilket företag)
251, JM Bygg AB (tegel)
258,På rätt spår för en bättre miljö (Göteborgsmotiv)
264, På rätt spår för bättre miljö (panda och träd)
266, KLN
270, http://www.venturecup.org
273, Gula Sidorna
274, Polarbröd (den fulaste av dem alla, bättre rena vagnar än sådana med renar på!)
276, Frölunda Indians
278, Radio City
279, Stena Line (den sista M21:an)
812, SJ X2000 ("drivenhet")
813, SJ X2000 ("manövervagn")
Dessa gick alltid i par
822, Universeum (grodor)
823, Universeum (hajar)
???, Chalmers tekn. högskola
???, Wranges Guldsmedsaffär
???, Statoil
???, Norsk Hydro och Norska turistbyrån
???, Antigraffitti programmet
???, Gymnasieskolan, välj rätt.
???, Evinrude/Johnson outboards
???, Spårvägen/Västrafik
Jag är litet osäker på "X2000" om det var 813... men jag tror det.
Olle:
Vilket nummer har Statoilvagnen, och vilket nummer har den med Göteborgsmotiven? 258?
Jag tror att den senare var designad av någon konsthögskola.
Bj.
Vadå jag dyster?
Ja den är i dag såld till Gävle stad, troligtvis håller den på att lastas på en järnvägsvagn just nu. Ombyggnationer kommer att ske i Mittwalde och i Norrköping.Björne skrev:vad är det tänkt att göra med Vagn 63? SKa det plockas delar eller ska den återställas i gävle-utförande?
Bj.
Vadå jag dyster?
Men Gävle har ingen museispårväg eller? Så den ska alltså hamna i Malmköping gissningsvis?Björn J. skrev:Ja den är i dag såld till Gävle stad, troligtvis håller den på att lastas på en järnvägsvagn just nu. Ombyggnationer kommer att ske i Mittwalde och i Norrköping.Björne skrev:vad är det tänkt att göra med Vagn 63? SKa det plockas delar eller ska den återställas i gävle-utförande?
Bj.
Re: Ännu en gul vagn .....
Hva er planene med vogn 136?Björn J. skrev:Vagn 136, nu ett minne blott - ersatt av vagn 143
Nejdå den finns allt kvar! den står inne i Gårdahallen tillsammans med sina andra två syskon från Gävle.
Visserligen är takkupolen avlyft och sitter på en gul turbohökavogn...
Bj.
Skal den restaureres, eller brukes som delevogn?
Hva kan det komme av at dere kaller 143 for turbohøka'n?
Her er ihvertfall turbohøka'n, bildet er lånt av Tony M

Andreas
Senast redigerad av Andy den torsdag 01 april 2004 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fundera lite på vad det är för dag idag!Björne skrev:Men Gävle har ingen museispårväg eller? Så den ska alltså hamna i Malmköping gissningsvis?
Jag har kollat bland mina diabilder (de finns skannade på en CD hos Rnglinjen) och där har jag noterat följande ...........
1999:
- vagn 238 Folksam på vänstersidan. Jag skriver det för att år 2000 hade den Svensk Pantbelåning på högersidan och jag vet inte om de suttit samtidigt på vagnen.
- vagn 278 Rabattfynd
- vagn 234 Chalmers
- vagn 236 Panasonic
- vagn 256 Toys ´r us
- vagn 265 röd-vit. kan inte se vad det står. kolla själv (Björn) på CD:n på Ringlinjen så känner du kanske igen det.
- vagn 213 svart. Inte heller här ser jag vilket företag.
- vagn 207 röd-gul http://www.inetdata.se mm
- vagn 812-813 är SJ X2000 i den ordningen.
1997:
- 207 Compaq röd-grå färg. Doch andra sidan mot 1999 så det kan ju vara samma målning.
- 271 vit med gröna stora ringar.
- 238 mörkblå med röda stora blommor.
- 846-850 grön-vit Drott.
1996:
- 265 Europolitan. Röd-vit.
..... och vill du ha kopior av bilderna så finns de som sagt på en CD hos Ringlinjen. Hittar du dem inte så kan jag skicka en CD om du ger mej adressen via mejlen

:-)lle
Andy skrev:Hva er planene med vogn 136?
Er dette en 1. April spøk, eller er det sant?Björn J. skrev:Ja den är i dag såld till Gävle stad, troligtvis håller den på att lastas på en järnvägsvagn just nu. Ombyggnationer kommer att ske i Mittwalde och i Norrköping.Björne skrev:vad är det tänkt att göra med Vagn 63? SKa det plockas delar eller ska den återställas i gävle-utförande?
Bj.
Andreas
Just det, man skall inte tro allt man hör eller läser idag.
Det finns inga beslut fattade om vad som skall hända fd. Gävlemustangen 136. Vi har ju alla tre Gävlemustangerna samlade i vagnhallen nu, en av dem är körbar. Dessutom har vi en äkta Göteborgsmusse samt två mustangsläp, varav ett är i bruk. Mustanger är stora och tar mycket plats, de tar mindre plats om man monterar i sär dem... Men 136 går bra och förutom ett felkonstruerat hål i taket samt avsaknad av bakdörrar samt det mesta av inredningen är vagnen i rätt så bra skick. Vid kaffebordsdiskussioner har idén om att återställa den till tvåriktningsgävlemustang uppkommit, men observera att det är på den nivån som diskussionen varit, en ombyggnad till någonting annat än vad vagnen nu är är ju dyr, kostar en massa pengar som inte finns inom föreningen. Så det är ju idag lätt att TRO att vagnen blir till en reservdelsvagn, eller "plokkevogn" som det kanske heter på norsk.
Bakdörrarna har redan hamnat på en annan vagn, minns nu inte vilken.
Ja 143 som drar omkring på Mäte-marit är väl en "Turbohöka"? inte sant..?
Nu till helreklamvagnarna igen då...
206, På rätt spår för en bättre miljö (panda) Flera vagnar hade denna dekor, detta egentligen innan den stora helreklamhysterin började.
207, http://www.inetdata.se (även fler firmor)
207, Compaq röd-grå färg (-97)
213, svart (???)
230, Friidrotts VM i Göteborg -95 (Utlånad till Djurgårdslinjen)
231, På rätt spår för bättre miljö (Barnteckningar)
234, Chalmers
236, Panasonic
238, (Röd med blå front, oklart vilket företag)
238, mörkblå med röda stora blommor (-97)
238, Folksam på vänstersidan, Pantbelåning på högersidan (detta år 2000)
846-850, grön-vit Drott
251, JM Bygg AB (tegel)
256, Toys ´R us
258, På rätt spår för en bättre miljö (Göteborgsmotiv)
264, På rätt spår för bättre miljö (panda och träd)
265, Europolitan. Röd-vit
266, KLN
270, http://www.venturecup.org
271, vit med gröna stora ringar (kan det vara Friidrotts-VM igen?)
273, Gula Sidorna
274, Polarbröd (den fulaste av dem alla, bättre rena vagnar än sådana med renar på!)
276, Frölunda Indians
278, Rabattfynd senare...
278, Radio City
279, Stena Line (den sista M21:an)
812, SJ X2000 ("drivenhet")
813, SJ X2000 ("manövervagn")
Dessa gick alltid i par
822, Universeum (grodor)
823, Universeum (hajar)
???, Wranges Guldsmedsaffär
???, Statoil
Bj.
Det finns inga beslut fattade om vad som skall hända fd. Gävlemustangen 136. Vi har ju alla tre Gävlemustangerna samlade i vagnhallen nu, en av dem är körbar. Dessutom har vi en äkta Göteborgsmusse samt två mustangsläp, varav ett är i bruk. Mustanger är stora och tar mycket plats, de tar mindre plats om man monterar i sär dem... Men 136 går bra och förutom ett felkonstruerat hål i taket samt avsaknad av bakdörrar samt det mesta av inredningen är vagnen i rätt så bra skick. Vid kaffebordsdiskussioner har idén om att återställa den till tvåriktningsgävlemustang uppkommit, men observera att det är på den nivån som diskussionen varit, en ombyggnad till någonting annat än vad vagnen nu är är ju dyr, kostar en massa pengar som inte finns inom föreningen. Så det är ju idag lätt att TRO att vagnen blir till en reservdelsvagn, eller "plokkevogn" som det kanske heter på norsk.
Bakdörrarna har redan hamnat på en annan vagn, minns nu inte vilken.
Ja 143 som drar omkring på Mäte-marit är väl en "Turbohöka"? inte sant..?
Nu till helreklamvagnarna igen då...
206, På rätt spår för en bättre miljö (panda) Flera vagnar hade denna dekor, detta egentligen innan den stora helreklamhysterin började.
207, http://www.inetdata.se (även fler firmor)
207, Compaq röd-grå färg (-97)
213, svart (???)
230, Friidrotts VM i Göteborg -95 (Utlånad till Djurgårdslinjen)
231, På rätt spår för bättre miljö (Barnteckningar)
234, Chalmers
236, Panasonic
238, (Röd med blå front, oklart vilket företag)
238, mörkblå med röda stora blommor (-97)
238, Folksam på vänstersidan, Pantbelåning på högersidan (detta år 2000)
846-850, grön-vit Drott
251, JM Bygg AB (tegel)
256, Toys ´R us
258, På rätt spår för en bättre miljö (Göteborgsmotiv)
264, På rätt spår för bättre miljö (panda och träd)
265, Europolitan. Röd-vit
266, KLN
270, http://www.venturecup.org
271, vit med gröna stora ringar (kan det vara Friidrotts-VM igen?)
273, Gula Sidorna
274, Polarbröd (den fulaste av dem alla, bättre rena vagnar än sådana med renar på!)
276, Frölunda Indians
278, Rabattfynd senare...
278, Radio City
279, Stena Line (den sista M21:an)
812, SJ X2000 ("drivenhet")
813, SJ X2000 ("manövervagn")
Dessa gick alltid i par
822, Universeum (grodor)
823, Universeum (hajar)
???, Wranges Guldsmedsaffär
???, Statoil
Bj.
Vadå jag dyster?
Dere eier også et annet mustangsläp, nemmelig vogn 448, kamuflert som OS 589, vognen befinner seg for øyeblikket på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm hvor den henger etter en annen turbohøka, nemmelig OS 203Björn J skrev:Dessutom har vi en äkta Göteborgsmusse samt två mustangsläp, varav ett är i bruk.
Danskene skal låne denne tilhengeren i 10 år........

Vogn 589 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 09.09.2001

Vogn 589 igjen, her står det at den tilhører Sporvägssälskapet Ringlinjen
Det heter reservedelsvogn, eller delevogn på NorskBjörn J skrev:Så det är ju idag lätt att TRO att vagnen blir till en reservdelsvagn, eller "plokkevogn" som det kanske heter på norsk.
Andreas
Ja det skall bli intressant att se vad som händer med denna vagnen när låntetiden gått ut.
Som synes på Andys bilder är ju dörrpartiet kraftigt ombyggt, och fasiken vet inte om fönsterdelningen också är förändrad, det blir ju kostsamt att återställa den till Göteborgsvagn, om det ens är möjligt.
Bj.
Som synes på Andys bilder är ju dörrpartiet kraftigt ombyggt, och fasiken vet inte om fönsterdelningen också är förändrad, det blir ju kostsamt att återställa den till Göteborgsvagn, om det ens är möjligt.
Bj.
Vadå jag dyster?
Min PERSONLIGE mening er at vognen burde få bli i Danmark som OS 589, og at Ringlinjen heller prøver å få tilbake en av vognene som i sin tid ble solgt til Djuregårdslinjen, og senere flyttet til Malmköping.Björn J. skrev:Ja det skall bli intressant att se vad som händer med denna vagnen när låntetiden gått ut.
Som synes på Andys bilder är ju dörrpartiet kraftigt ombyggt, och fasiken vet inte om fönsterdelningen också är förändrad, det blir ju kostsamt att återställa den till Göteborgsvagn, om det ens är möjligt.
Bj.
Andreas
Notera särskilt att på statoilkartan finns orterna Anten & Gräfsnäs med...Olle skrev:![]()
De har ju på ett halvlångsökt sätt gemensam historia inte bara med SKlJ utan också med GS genom att det är dessa tre organisationer som idag bedriver trafik på var sin del av gamla VGJ. (Där jag vet att vagnen gått i detta utförande mellan Polhemsplatsen och Alelyckan)
1. Det finns ett beslut fattat avseende 23/62/136 och det är att boggierna kommer att hamna under 24/63.Björn J skrev: Det finns inga beslut fattade om vad som skall hända fd. Gävlemustangen 136. Vi har ju alla tre Gävlemustangerna samlade i vagnhallen nu, en av dem är körbar. Dessutom har vi en äkta Göteborgsmusse samt två mustangsläp, varav ett är i bruk. Mustanger är stora och tar mycket plats, de tar mindre plats om man monterar i sär dem... Men 136 går bra och förutom ett felkonstruerat hål i taket samt avsaknad av bakdörrar samt det mesta av inredningen är vagnen i rätt så bra skick. Vid kaffebordsdiskussioner har idén om att återställa den till tvåriktningsgävlemustang uppkommit, men observera att det är på den nivån som diskussionen varit, en ombyggnad till någonting annat än vad vagnen nu är är ju dyr, kostar en massa pengar som inte finns inom föreningen. Så det är ju idag lätt att TRO att vagnen blir till en reservdelsvagn, eller "plokkevogn" som det kanske heter på norsk.
Bakdörrarna har redan hamnat på en annan vagn, minns nu inte vilken.
2. Vad avser hålet i taket är det inte ett stort hinder vad avser återställande till Gävleutförande eftersom det första man gjorde i Göteborg var att kapa av Gävleförarhytterna. Alltså kommer man ändock att tvingas bygga två nya förarhytter till vagnen.
(Det syns väldigt tydligt, Gävlevagnarna hade två framrutor M23c har tre precis som alla andra M23:or det är dessutom en helt annan form på fronten)
3. Gamla dörr 4 till 136 sitter som dörr 3 på 61.
Fönsterdelningen är inte ändrad. Inredning och dörrar till vagnen finns i 425. 425 kommer inte att återställas då den är behäftad med felaktigheter. Det var tydligen en av de första S27:orna som ställdes av.Björn J skrev: Ja det skall bli intressant att se vad som händer med denna vagnen när låntetiden gått ut.
Som synes på Andys bilder är ju dörrpartiet kraftigt ombyggt, och fasiken vet inte om fönsterdelningen också är förändrad, det blir ju kostsamt att återställa den till Göteborgsvagn, om det ens är möjligt.
Att flytta inredningen och modifiera den kommer att ta betydligt kortare tid i anspråk än att återställa 425. Så är tanken i alla fall.
Att återbygga en B31 till S27 är nog större problem, dessutom är jag osäker på om B31:orna är S27b eller S27c, det är det senare som är tanken med 448.
Dessa två vagnar kör fortfarande runt med Röda strömavtagare på SJ-maner. En spårvagn i Göteborg har grå strömavtagare, eller möjligtvis crémè-färgade, om det är en M25:a......Ett par stycken skrev: 812, SJ X2000 ("drivenhet")
813, SJ X2000 ("manövervagn")
/Tony
/Tony
Det var M29:orna 846 och 850 som under år 1999 gjorde reklam för Drott. De gick uteslutande på linje 2, som då trafikerade ute på Hisingen (Väderilsgatan) där Drott har mycket av sitt fastighetsbestånd.rojo skrev:Mitt minne säger mig att det var reklam för fastighetsbolaget Drott [www.drott.se], tror det var två vagnar också.Björne skrev:Vet någon vilken vagn eller vad den gjorde reklam för?
Någon kanske har en bild?!
Hälsningar
LENNART STEEN