Rekordmånga böter på Tvärbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
Rekordmånga böter på Tvärbanan
Ju förr dess bättre.
- Nils Carl Aspenberg
Re: Rekordmånga böter på Tvärbanan
1000 i måneden er ikke mer enn drøyt 30 pr dag. Det er vel ikke så mye.
Nu är det väl inte antalet böter som kanske är det intressanta; det är ju ändå relativt många som hört av sig och är upprörda.
Då är frågan, har man informerat tillräckligt? Är det bra att ha olika lösningar för olika transportmedel? och att inte ha några apparater inne i vagnarna? Har SL:s kunder tillräcklig kunskap för att använda apparaterna. Vet man exempelvis att man måste aktivera månadskort?
Till skillnad från många andra system bygger ju SL:s på att kunden normalt inte ska göra något annat än att lägga på kortet på läsaren. Då är ju också risken stor att inte kunden vet så mycket mer om hur det fungerar.
Sedan tycker jag väl man slutat med de stora informationsinsatserna alldeles för tidigt. Sådant här måste man informera ordentligt om. Särskilt med tanke på att man gör förändringen mitt i sommaren.
Det här gör ju bara folk förbannade.
Stockholm är ju också speciellt då förvisso väldigt många har månadskort och åker nästan dagligen, men det finns också en ganska stor grupp som åker sällan och inte minst med Tvärbanan.
Då är frågan, har man informerat tillräckligt? Är det bra att ha olika lösningar för olika transportmedel? och att inte ha några apparater inne i vagnarna? Har SL:s kunder tillräcklig kunskap för att använda apparaterna. Vet man exempelvis att man måste aktivera månadskort?
Till skillnad från många andra system bygger ju SL:s på att kunden normalt inte ska göra något annat än att lägga på kortet på läsaren. Då är ju också risken stor att inte kunden vet så mycket mer om hur det fungerar.
Sedan tycker jag väl man slutat med de stora informationsinsatserna alldeles för tidigt. Sådant här måste man informera ordentligt om. Särskilt med tanke på att man gör förändringen mitt i sommaren.
Det här gör ju bara folk förbannade.
Stockholm är ju också speciellt då förvisso väldigt många har månadskort och åker nästan dagligen, men det finns också en ganska stor grupp som åker sällan och inte minst med Tvärbanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Det vore bättre om apparaterna flyttades in i vagnarna, på så sätt så vandaliseras de inte i stor grad, som tyvärr hänt på linje 12.
Kan man ha biljettautomater på spårvagnar i Göteborg och bussar i Europa (München bl. a), så borde en validerare kunna få plats på Tvärbanans vagnar.
Men SL skall alltid vara Motvalls käring när det gäller det mesta...
Och resenärerna är kritiska:
http://www.dn.se/sthlm/sl-resenarer-ras ... ttstolpar/
Kan man ha biljettautomater på spårvagnar i Göteborg och bussar i Europa (München bl. a), så borde en validerare kunna få plats på Tvärbanans vagnar.
Men SL skall alltid vara Motvalls käring när det gäller det mesta...

Och resenärerna är kritiska:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det finns rätt många ställen i Europa där man har biljett/valideringsautomaterna vid hållplats och inte i vagnarna. Så SL är inte så mycket "motvals" som signaturen "roggek" vill göra gällande!
Min uppfattning är också att SL haft extremt många biljettkontrollörer ute på tvärbanan sedan konduktörerna avskaffades.
/TKO
Min uppfattning är också att SL haft extremt många biljettkontrollörer ute på tvärbanan sedan konduktörerna avskaffades.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Vagnarna är förberedda och har framdraget kablage för valideringsapparater. Det är egentligen enbart en politisk fråga, ingen teknisk.roggek skrev:Det vore bättre om apparaterna flyttades in i vagnarna, på så sätt så vandaliseras de inte i stor grad, som tyvärr hänt på linje 12.
Men SL skall alltid vara Motvalls käring när det gäller det mesta...![]()
Eftersom det står "rasar" i rubriken så utgår jag direkt ifrån att det är de som egentligen inte betalar som inte gillar det...roggek skrev: Och resenärerna är kritiska:
De som betalar för sig bryr sig knappast, och kan nog mycket väl tycka att de som "rasar" borde betala för sig i stället för att klaga på att de måste betala...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Var i gar i Sheffield, England. Intressant nog hade man gaende konduktor, som kunde kranga hela sortimentet och man kunde aven betala kontant. Nu i Nottingham. Verkar vara mer som hemma. Ska ut och testa.
En anledning till att SL valt denna lösning (eller är det dom föraktliga "politikerna" som fattat detta visa beslut?) är att det vid ett system med att ha valideringsapparater ombord inte går att hålla på den strikta "du måste ha en giltig biljett innan du går på"-regeln. Och då kan det bli som det åtminstone tidigare var i Göteborg, det blir en väldig rusning till stämpelapparaten när plankarna får syn på en kontrollant.
Så jag tycker det nuvarande systemet är bra!
/TKO
/TKO
-
I Berlin köper och validerar man sin biljett på U- och S-Bahns plattformar vilket innebär att man vistas ett tag utan biljett där. Har råkat ut för kontroll på en plattform när jag kom med U-Bahn till Warschauer Straße vilket betyder att kontrollanterna måste ha koll på vilka som kommer med tåget samt vilka som passerat validerings maskinen utan att ha stämplat.TKO skrev:En anledning till att SL valt denna lösning (eller är det dom föraktliga "politikerna" som fattat detta visa beslut?) är att det vid ett system med att ha valideringsapparater ombord inte går att hålla på den strikta "du måste ha en giltig biljett innan du går på"-regeln. Och då kan det bli som det åtminstone tidigare var i Göteborg, det blir en väldig rusning till stämpelapparaten när plankarna får syn på en kontrollant.
/TKO
Men hur ser reglerna i Berlin ut? Är det otillåtet att vistas på plattformen utan biljett?
(Troligen inte - eftersom biljettautomaterna befinner sej där...)
/TKO
(Troligen inte - eftersom biljettautomaterna befinner sej där...)
/TKO
De som "rasar" är väl sådana som oavsiktligt hamnat i en situation där de inte har giltig färdbiljett.
Sedan är väl problemet att varianten med tvärbanan är en fjärde variant än vad folk är vana med. På bussar finns maskinen ombord, vid tunnelbanan finns en ordentlig spärrlinje som man ska gå igenom. På lokaltåg och spårvagn i ABSS:s regi finns konduktörer i vagnarna.
Om man har valideringsmaskinen i vagnarna eller inte har väl mindre betydelse. Men det tar lite tid att få en sådan här ny lösning att "sätta sig" och jag kan väl tycka att man börjar med kontrollerna lite för tidigt. Smekmånaden för den här typen av förändringar behöver vara rätt lång, såvida man inte har ordentligt med personal på stationerna under några månader för att informera. Man kan dock inte räkna med att det är tillräckligt att de dagliga resenärerna har lärt sig systemet.
Nackdelen med att inte ha en valideringsmaskin i vagnen är förstås att folk riskerar att missa avgången för att man måste stanna upp och validera biljetten. Det kan nog leda till en större procent som missar att validera, än om man har dem ombord på vagnen.
Att lösa detta vid kontroller ser jag väl dock inte som något större problem. Det är ju bara att kontrollanterna går i varsitt håll från valideringsmaskinerna, när man stiger på vagnen. Däremot kan det kanske vara lite mer "tjafs" med resenärer som menar att de inte hunnit validera. Å andra sidan är ju det en ursäkt som sällan är relevant.
Sedan är väl problemet att varianten med tvärbanan är en fjärde variant än vad folk är vana med. På bussar finns maskinen ombord, vid tunnelbanan finns en ordentlig spärrlinje som man ska gå igenom. På lokaltåg och spårvagn i ABSS:s regi finns konduktörer i vagnarna.
Om man har valideringsmaskinen i vagnarna eller inte har väl mindre betydelse. Men det tar lite tid att få en sådan här ny lösning att "sätta sig" och jag kan väl tycka att man börjar med kontrollerna lite för tidigt. Smekmånaden för den här typen av förändringar behöver vara rätt lång, såvida man inte har ordentligt med personal på stationerna under några månader för att informera. Man kan dock inte räkna med att det är tillräckligt att de dagliga resenärerna har lärt sig systemet.
Nackdelen med att inte ha en valideringsmaskin i vagnen är förstås att folk riskerar att missa avgången för att man måste stanna upp och validera biljetten. Det kan nog leda till en större procent som missar att validera, än om man har dem ombord på vagnen.
Att lösa detta vid kontroller ser jag väl dock inte som något större problem. Det är ju bara att kontrollanterna går i varsitt håll från valideringsmaskinerna, när man stiger på vagnen. Däremot kan det kanske vara lite mer "tjafs" med resenärer som menar att de inte hunnit validera. Å andra sidan är ju det en ursäkt som sällan är relevant.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Det är möjligt att du har rätt, men så tycker inte SL.
Och så svårt att fatta att man måste ha en giltig biljett när man går på vagnen kan det inte vara...
Jag tror det var rätt många som åkte utan giltig biljett även tidigare, då konduktörerna sällan hann kolla alla trafikanter. Ja i rusningen var det ju inte ens meningen att dom skulle göra det!
/TKO
Och så svårt att fatta att man måste ha en giltig biljett när man går på vagnen kan det inte vara...
Jag tror det var rätt många som åkte utan giltig biljett även tidigare, då konduktörerna sällan hann kolla alla trafikanter. Ja i rusningen var det ju inte ens meningen att dom skulle göra det!
/TKO
Finns det någon "statistik" över var det missas "mest" med valideringen på Tvärbanan?
(Min gissning är att det förekommer nog mer frekvent mellan Gullmarsplan-Sickla?)
(Min gissning är att det förekommer nog mer frekvent mellan Gullmarsplan-Sickla?)
"...men det är ju mörkt ute?..."
En intressant företeelse som har kunnat observeras under de senaste veckorna, när det varit extremt mycket kontroller, är väntande passagerare som stannar kvar på hållplatsen när de ser att det är kontrollanter på vagnen (kontrollanterna har en lätt identifierbar uniform).
/Gunnar Ekeving
Det har man även i Edinburgh. Och man har också biljettautomater som tar mynt och kort på hållplatserna. Dessutom fattade apparaten att man var klar med valen när man började betala, utan att behöva göra som i Stockholm, bekräfta varenda j***a steg... SL borde se sig om och lära sig lite...Anders Hanquist skrev:Var i gar i Sheffield, England. Intressant nog hade man gaende konduktor, som kunde kranga hela sortimentet och man kunde aven betala kontant. Nu i Nottingham. Verkar vara mer som hemma. Ska ut och testa.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
SL skulle göra livet lite enklare om man lade ut en lathund på hemsidan som visar hur man tar sig igenom valideringsstolpens menyer. Istället ska man stå i starkt solljus med stressade människor bakom och göra ett korrekt val. Inte helt lätt för alla.
Skulle åka med 12an från Alvik i söndags och blippade kortet i spärren för ny biljett. När jag är nästan uppe på plattformen går vagnen. Istället för att stå kvar och vänta 20 minuter på nästa gick jag bort till Klövervägen. Jag höll på att missa vagnen och att blippa kortet då var inte att tänka på, om jag inte ville vänta 20 minuter till så klart. Naturligtvis var det kontroll på vagnen och kontrollanten ville skriva ut tilläggsavgift på 1.200 som jag lyckades komma undan från. Väljer numera alltid bort spårvagn när jag söker i reseplaneraren.
Skulle åka med 12an från Alvik i söndags och blippade kortet i spärren för ny biljett. När jag är nästan uppe på plattformen går vagnen. Istället för att stå kvar och vänta 20 minuter på nästa gick jag bort till Klövervägen. Jag höll på att missa vagnen och att blippa kortet då var inte att tänka på, om jag inte ville vänta 20 minuter till så klart. Naturligtvis var det kontroll på vagnen och kontrollanten ville skriva ut tilläggsavgift på 1.200 som jag lyckades komma undan från. Väljer numera alltid bort spårvagn när jag söker i reseplaneraren.
- dr Cassandra Nojdh
Vänta nu, här är det en del som inte stämmer.Bo Rengmark skrev:SL skulle göra livet lite enklare om man lade ut en lathund på hemsidan som visar hur man tar sig igenom valideringsstolpens menyer. Istället ska man stå i starkt solljus med stressade människor bakom och göra ett korrekt val. Inte helt lätt för alla.
1. Man behöver för det mesta inte ta "sig igenom valideringsstolpens menyer". De flesta med reskassa önskar registrera en biljett i enlighet med sin standardresa. Då behöver man bara hålla fram resekortet mot automatens läsplatta, på samma sätt som i en t-banespärr.
2. Om hr. Rengmark blipppade sitt kort i spärren i Alvik så registrerades en biljett i enlighet standardresan (givet att biljetten inte skapades tidigare, vid annan kontakt med någon annan accessutrustning). Om hr. Rengmark sedan promenerade till Klövervägen i rimlig takt borde han fortfarande ha en giltig biljett på sitt kort vid påstigningen på linje 12 därstädes. Således finns ingen grund för utfärdande av någon tilläggsavgift. Det framgår ju inte heller av inlägget hur hr. Rengmark "lyckades komma undan från" tilläggsavgiften.
Vad resenären förväntas hålla reda på i detta fall är att (den tidigare inköpta) biljettens giltighetstid inte löpt ut. Det kan man göra genom att blippa kortet, om man är osäker. I övrigt kan jag hålla med Lars L om att informationen om en såhär pass genomgripande förändring borde ha varit bättre, alternativt man borde ha tolererat en längre övergångstid. Men här är det bråttom. "Försöket" ska snart utvärderas! Att man skulle komma fram till någonting annat än att systemet permanentas är helt osannolikt. Detta oavsett vilka jämförelsesiffror som kan tas fram. Dessutom finns knappt några konduktörer kvar inom Arriva. De flesta har fått ny anställning, antingen bussförare eller som färdbeviskontrollanter på ISS.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Här måste jag säga att den goda doktorn träffat det s.k. huvudet på spiken!
Jag tycker dock att det är lite för mycket daltande med prat som "det borde varit en längre övergångsperiod", "det kunde informerats bättre" etcetera. Regeln är enkel, du ska ha en giltig biljett när du kliver på spårvagnen. Då är "jag hann inte skaffa en sådan" ALDRIG en godtagbar förklaring.
Så det så
Thomas K Ohlsson
Jag tycker dock att det är lite för mycket daltande med prat som "det borde varit en längre övergångsperiod", "det kunde informerats bättre" etcetera. Regeln är enkel, du ska ha en giltig biljett när du kliver på spårvagnen. Då är "jag hann inte skaffa en sådan" ALDRIG en godtagbar förklaring.
Så det så
Thomas K Ohlsson
Samtliga spårvagnar på Tvärbanan. Vilket är vad den här tråden handlar om...
(Förhoppningsvis införs detta system även på de östliga spårvägarna, så vi skattebetalare slipper betala för den överbemanning som idag råder)
/TKO
(Förhoppningsvis införs detta system även på de östliga spårvägarna, så vi skattebetalare slipper betala för den överbemanning som idag råder)
/TKO
TKO skrev:Samtliga spårvagnar på Tvärbanan. Vilket är vad den här tråden handlar om...
/TKO
Just nu är det mest de tyska skattebetalarna som slipper betala för "överbemanningen". Men om lösningen permanentas kan ju du istället för att via landstingsskatten betala konduktörslöner i stället få betala aktivitetsstöd via statlig skatt inkl. moms. Ökad vandalism, minskad upplevd trrygghet och minskade biljettintäkter betalar du via landstingskatten.
Jag tror att man delvis bör betrakta konduktörer i lokaltrafiken och liknande värdar som ett möjligt instegsjobb för grupper i samhället som kanske inte har så många kvalifikationer. Alternativet för de individerna är i en del fall arbetslöshet. Så jag vet inte om du som skattebetalare slipper så mycket billigare undan om man ser lite bredare perspektiv på samhället.
Men vad vet jag?
Det vore ju intressant om någon verkligen tittade på det här och just betydelsen av "enkla jobb" för samhällsekonomin. Kanske man borde ta fram någon slags bemanningsstrategi för lokaltrafiken se vad för slags personalnärvaro som är kostnadseffektiv och ökar NKI och NPI.

NKI ska utläsas Nöjd Kund Index
NPI ska utläsas Nöjd Politiker Index
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget