Sl-styrelsens beslut 30 mars
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Sl-styrelsens beslut 30 mars
Vid gårdagens SL-styrelsesammanträde togs det ett antal beslut enligt detta (hämtat ur presstjänstens meddelande från gårdagen, 30 mars):
--------------------------- 0000 ------------------------
Ett års frist för Citypendeln och beslut om fortsatta investeringar.
Kvalitetskraven på pendeltågstrafiken tydliggörs genom ett ettårigt tilläggsavtal med Citypendeln.
Styrelsen beslutade om flera långsiktiga satsningar på SL-trafiken, bland annat fortsatt upprustning av Roslagsbanan.
Avtalet mellan SL och Citypendeln rörande såväl trafik- som stationstjänsten löper ut i juni år 2005. Uppsägningstiden är 15 månader varför ett beslut i frågan nu är aktuellt. Citypendeln har sedan den dåliga starten 2000 successivt förbättrat kvaliteten på pendeltågstrafiken. På stationssidan kvarstår dock ett antal punkter där kvaliteten ytterligare måste förbättras. SLs styrelse beslöt därför idag att teckna ett ettårigt tilläggsavtal till trafik- och stationsavtalen i syfte att höja kvaliteten på ett antal punkter, bland annat bemanning av spärrar, kl-tt-r och fordonsunderhåll. Inom ett år kommer styrelsen att utvärdera Citypendelns fortsatta arbete och överväga en ny upphandling av trafik- respektive stationsavtalen.
Roslagsbanan rustas vidare:
Den etappvisa upprustningen av Roslagsbanan fortsätter och i sommar har turen kommit till Kårstagrenen mellan Roslags Näsby och Visinge/Lindholmen. Bland annat ska spår- och slipersbyten, kontaktledningsbyte, elarbeten, kabelbyte samt byte av väg- och väderskydd utföras. Arbetena innebär att trafiken på den aktuella sträckan ersätts med buss 7 juni-22 augusti. Den totala kostnaden för de arbeten som planeras att genomföras under 2004 beräknas till 59 Mkr.
Depåerna i Högdalen och Älvsjö anpassas och byggs om:
Även tunnelbanedepåerna genomgår ett långsiktigt upprustningsprogram, bland annat med anledning av införandet av Vagn 2000. Tidigare har upprustningsarbeten utförts i Nybodadepån och liknande arbeten pågår i Vällingbydepån. I tur står nu Högdalsdepån där bland annat renovering av banunderbyggnad, spårkraftmatning, signal- och belysningsanläggningar kommer att genomföras med början i augusti 2004. Kostnaderna beräknas uppgå till 40 Mkr.
De nya pendeltåg som köpts in ställer krav på fler serviceplatser i Älvsjödepån vid sidan av den helt nya depån i Upplands Bro. Ombyggnaden av Älvsjödepån påbörjas i mars 2004 och kostnaderna beräknas till 27 Mkr.
Bo på bussgaraget:
Även på bussidan har utvecklingen av SL-trafiken medfört att en utvidgning av depåerna är nödvändig. För innerstadens bussar finns idag två depåer - Hornsberg och Söderhallen. Ur trafikal synvinkel har de bägge depåerna idealt geografiskt läge. Samtidigt har Stockholms stad behov av mark att bygga fler bostäder på.
En avsiktsförklaring har därför tecknats mellan SL och Stockholms stad i syfte att undersöka möjligheterna att bygga om Hornsberg och Söderhallen och samtidigt bygga bostäder ovanpå depåerna. Även förutsättningarna för en liknande överbyggnad av buss- och spårvagnsdepån i Alvik kommer att undersökas. Samarbetet förutsätter en genomgång av hela SLs behov av bussdepåer i Stockholm, alltså även i ytterområdena.
----------------------------- 0000 -------------------------
Litet mer kött på benen kring detta har jag fått vid ett improviserat snack till lunchkaffet. Ett och annat har därmed fallit på plats, men mycket mera skall upp på agendan senare under året.
/Den Ruggige
--------------------------- 0000 ------------------------
Ett års frist för Citypendeln och beslut om fortsatta investeringar.
Kvalitetskraven på pendeltågstrafiken tydliggörs genom ett ettårigt tilläggsavtal med Citypendeln.
Styrelsen beslutade om flera långsiktiga satsningar på SL-trafiken, bland annat fortsatt upprustning av Roslagsbanan.
Avtalet mellan SL och Citypendeln rörande såväl trafik- som stationstjänsten löper ut i juni år 2005. Uppsägningstiden är 15 månader varför ett beslut i frågan nu är aktuellt. Citypendeln har sedan den dåliga starten 2000 successivt förbättrat kvaliteten på pendeltågstrafiken. På stationssidan kvarstår dock ett antal punkter där kvaliteten ytterligare måste förbättras. SLs styrelse beslöt därför idag att teckna ett ettårigt tilläggsavtal till trafik- och stationsavtalen i syfte att höja kvaliteten på ett antal punkter, bland annat bemanning av spärrar, kl-tt-r och fordonsunderhåll. Inom ett år kommer styrelsen att utvärdera Citypendelns fortsatta arbete och överväga en ny upphandling av trafik- respektive stationsavtalen.
Roslagsbanan rustas vidare:
Den etappvisa upprustningen av Roslagsbanan fortsätter och i sommar har turen kommit till Kårstagrenen mellan Roslags Näsby och Visinge/Lindholmen. Bland annat ska spår- och slipersbyten, kontaktledningsbyte, elarbeten, kabelbyte samt byte av väg- och väderskydd utföras. Arbetena innebär att trafiken på den aktuella sträckan ersätts med buss 7 juni-22 augusti. Den totala kostnaden för de arbeten som planeras att genomföras under 2004 beräknas till 59 Mkr.
Depåerna i Högdalen och Älvsjö anpassas och byggs om:
Även tunnelbanedepåerna genomgår ett långsiktigt upprustningsprogram, bland annat med anledning av införandet av Vagn 2000. Tidigare har upprustningsarbeten utförts i Nybodadepån och liknande arbeten pågår i Vällingbydepån. I tur står nu Högdalsdepån där bland annat renovering av banunderbyggnad, spårkraftmatning, signal- och belysningsanläggningar kommer att genomföras med början i augusti 2004. Kostnaderna beräknas uppgå till 40 Mkr.
De nya pendeltåg som köpts in ställer krav på fler serviceplatser i Älvsjödepån vid sidan av den helt nya depån i Upplands Bro. Ombyggnaden av Älvsjödepån påbörjas i mars 2004 och kostnaderna beräknas till 27 Mkr.
Bo på bussgaraget:
Även på bussidan har utvecklingen av SL-trafiken medfört att en utvidgning av depåerna är nödvändig. För innerstadens bussar finns idag två depåer - Hornsberg och Söderhallen. Ur trafikal synvinkel har de bägge depåerna idealt geografiskt läge. Samtidigt har Stockholms stad behov av mark att bygga fler bostäder på.
En avsiktsförklaring har därför tecknats mellan SL och Stockholms stad i syfte att undersöka möjligheterna att bygga om Hornsberg och Söderhallen och samtidigt bygga bostäder ovanpå depåerna. Även förutsättningarna för en liknande överbyggnad av buss- och spårvagnsdepån i Alvik kommer att undersökas. Samarbetet förutsätter en genomgång av hela SLs behov av bussdepåer i Stockholm, alltså även i ytterområdena.
----------------------------- 0000 -------------------------
Litet mer kött på benen kring detta har jag fått vid ett improviserat snack till lunchkaffet. Ett och annat har därmed fallit på plats, men mycket mera skall upp på agendan senare under året.
/Den Ruggige
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars
-------------------------Ragnar T skrev:Vid gårdagens SL-styrelsesammanträde togs det ett antal beslut enligt detta (hämtat ur presstjänstens meddelande från gårdagen, 30 mars):
--------------------------- 0000 ------------------------
Ett års frist för Citypendeln och beslut om fortsatta investeringar.
Kvalitetskraven på pendeltågstrafiken tydliggörs genom ett ettårigt tilläggsavtal med Citypendeln.
Styrelsen beslutade om flera långsiktiga satsningar på SL-trafiken, bland annat fortsatt upprustning av Roslagsbanan.
Avtalet mellan SL och Citypendeln rörande såväl trafik- som stationstjänsten löper ut i juni år 2005. Uppsägningstiden är 15 månader varför ett beslut i frågan nu är aktuellt. Citypendeln har sedan den dåliga starten 2000 successivt förbättrat kvaliteten på pendeltågstrafiken. På stationssidan kvarstår dock ett antal punkter där kvaliteten ytterligare måste förbättras. SLs styrelse beslöt därför idag att teckna ett ettårigt tilläggsavtal till trafik- och stationsavtalen i syfte att höja kvaliteten på ett antal punkter, bland annat bemanning av spärrar, kl-tt-r och fordonsunderhåll. Inom ett år kommer styrelsen att utvärdera Citypendelns fortsatta arbete och överväga en ny upphandling av trafik- respektive stationsavtalen.
Roslagsbanan rustas vidare:
Den etappvisa upprustningen av Roslagsbanan fortsätter och i sommar har turen kommit till Kårstagrenen mellan Roslags Näsby och Visinge/Lindholmen. Bland annat ska spår- och slipersbyten, kontaktledningsbyte, elarbeten, kabelbyte samt byte av väg- och väderskydd utföras. Arbetena innebär att trafiken på den aktuella sträckan ersätts med buss 7 juni-22 augusti. Den totala kostnaden för de arbeten som planeras att genomföras under 2004 beräknas till 59 Mkr.
Depåerna i Högdalen och Älvsjö anpassas och byggs om:
Även tunnelbanedepåerna genomgår ett långsiktigt upprustningsprogram, bland annat med anledning av införandet av Vagn 2000. Tidigare har upprustningsarbeten utförts i Nybodadepån och liknande arbeten pågår i Vällingbydepån. I tur står nu Högdalsdepån där bland annat renovering av banunderbyggnad, spårkraftmatning, signal- och belysningsanläggningar kommer att genomföras med början i augusti 2004. Kostnaderna beräknas uppgå till 40 Mkr.
De nya pendeltåg som köpts in ställer krav på fler serviceplatser i Älvsjödepån vid sidan av den helt nya depån i Upplands Bro. Ombyggnaden av Älvsjödepån påbörjas i mars 2004 och kostnaderna beräknas till 27 Mkr.
Bo på bussgaraget:
Även på bussidan har utvecklingen av SL-trafiken medfört att en utvidgning av depåerna är nödvändig. För innerstadens bussar finns idag två depåer - Hornsberg och Söderhallen. Ur trafikal synvinkel har de bägge depåerna idealt geografiskt läge. Samtidigt har Stockholms stad behov av mark att bygga fler bostäder på.
En avsiktsförklaring har därför tecknats mellan SL och Stockholms stad i syfte att undersöka möjligheterna att bygga om Hornsberg och Söderhallen och samtidigt bygga bostäder ovanpå depåerna. Även förutsättningarna för en liknande överbyggnad av buss- och spårvagnsdepån i Alvik kommer att undersökas. Samarbetet förutsätter en genomgång av hela SLs behov av bussdepåer i Stockholm, alltså även i ytterområdena.
----------------------------- 0000 -------------------------
Litet mer kött på benen kring detta har jag fått vid ett improviserat snack till lunchkaffet. Ett och annat har därmed fallit på plats, men mycket mera skall upp på agendan senare under året.
/Den Ruggige
Man skall alltså bara 'överväga' en ny upphandling efter ett år. Det är alltså inte säkert att det blir en ny upphandling.
Med tanke på den kritik av Citypendeln som varit är det lite märkligt, allrahelst som det finns andra operatörer som är intresserade (TKAB/DSB har nämnts, skulle gissa på att SJ AB och Connex också är intresserade).
mvh/spårsnoken
Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars
Med tanke på att en extra upphandlingsomgång med eventuellt påföljande leverantörsbyte knappast kan vara gjort i en handvändning, och inte heller gratis, så har man väl suttit och funderat om den nuvarande leverantören har kapacitet att bättra sig.spårsnoken skrev:Man skall alltså bara 'överväga' en ny upphandling efter ett år. Det är alltså inte säkert att det blir en ny upphandling.
Med tanke på den kritik av Citypendeln som varit är det lite märkligt, allrahelst som det finns andra operatörer som är intresserade (TKAB/DSB har nämnts, skulle gissa på att SJ AB och Connex också är intresserade).
mvh/spårsnoken
Verkar som man har bedömt att så är fallet.
Gissar jag i alla fall.
Kanske för att spårvägarna i Stockholmsområdet håller förhållandevis bra standard.
Roslagsbanan däremot är i bedrövligt skick vad gäller infrastrukturen. De jobb som planerats varje sommar har ständigt bantats pga av pengabrist, och trots detta så stängs stora delar av banan av på somrarna till alla resenärers förtret, då bussresan ofta tar dubbla tiden.
Skulle det accepteras att man stängde av pendeltrafiken eller tunnelbanetrafiken en sommar, för att utföra så pass ringa arbeten som det ändå utförs på RB.
Roslagsbanan däremot är i bedrövligt skick vad gäller infrastrukturen. De jobb som planerats varje sommar har ständigt bantats pga av pengabrist, och trots detta så stängs stora delar av banan av på somrarna till alla resenärers förtret, då bussresan ofta tar dubbla tiden.
Skulle det accepteras att man stängde av pendeltrafiken eller tunnelbanetrafiken en sommar, för att utföra så pass ringa arbeten som det ändå utförs på RB.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars
Intresant, Ragnar!Ragnar T skrev:Vid gårdagens SL-styrelsesammanträde togs det ett antal beslut enligt detta (hämtat ur presstjänstens meddelande från gårdagen, 30 mars):
--------------------------- 0000 ------------------------
Ett års frist för Citypendeln och beslut om fortsatta investeringar.
Kvalitetskraven på pendeltågstrafiken tydliggörs genom ett ettårigt tilläggsavtal med Citypendeln.
Styrelsen beslutade om flera långsiktiga satsningar på SL-trafiken, bland annat fortsatt upprustning av Roslagsbanan.
Avtalet mellan SL och Citypendeln rörande såväl trafik- som stationstjänsten löper ut i juni år 2005. Uppsägningstiden är 15 månader varför ett beslut i frågan nu är aktuellt. Citypendeln har sedan den dåliga starten 2000 successivt förbättrat kvaliteten på pendeltågstrafiken. På stationssidan kvarstår dock ett antal punkter där kvaliteten ytterligare måste förbättras. SLs styrelse beslöt därför idag att teckna ett ettårigt tilläggsavtal till trafik- och stationsavtalen i syfte att höja kvaliteten på ett antal punkter, bland annat bemanning av spärrar, kl-tt-r och fordonsunderhåll. Inom ett år kommer styrelsen att utvärdera Citypendelns fortsatta arbete och överväga en ny upphandling av trafik- respektive stationsavtalen.
Roslagsbanan rustas vidare:
Den etappvisa upprustningen av Roslagsbanan fortsätter och i sommar har turen kommit till Kårstagrenen mellan Roslags Näsby och Visinge/Lindholmen. Bland annat ska spår- och slipersbyten, kontaktledningsbyte, elarbeten, kabelbyte samt byte av väg- och väderskydd utföras. Arbetena innebär att trafiken på den aktuella sträckan ersätts med buss 7 juni-22 augusti. Den totala kostnaden för de arbeten som planeras att genomföras under 2004 beräknas till 59 Mkr.
Depåerna i Högdalen och Älvsjö anpassas och byggs om:
Även tunnelbanedepåerna genomgår ett långsiktigt upprustningsprogram, bland annat med anledning av införandet av Vagn 2000. Tidigare har upprustningsarbeten utförts i Nybodadepån och liknande arbeten pågår i Vällingbydepån. I tur står nu Högdalsdepån där bland annat renovering av banunderbyggnad, spårkraftmatning, signal- och belysningsanläggningar kommer att genomföras med början i augusti 2004. Kostnaderna beräknas uppgå till 40 Mkr.
De nya pendeltåg som köpts in ställer krav på fler serviceplatser i Älvsjödepån vid sidan av den helt nya depån i Upplands Bro. Ombyggnaden av Älvsjödepån påbörjas i mars 2004 och kostnaderna beräknas till 27 Mkr.
Bo på bussgaraget:
Även på bussidan har utvecklingen av SL-trafiken medfört att en utvidgning av depåerna är nödvändig. För innerstadens bussar finns idag två depåer - Hornsberg och Söderhallen. Ur trafikal synvinkel har de bägge depåerna idealt geografiskt läge. Samtidigt har Stockholms stad behov av mark att bygga fler bostäder på.
En avsiktsförklaring har därför tecknats mellan SL och Stockholms stad i syfte att undersöka möjligheterna att bygga om Hornsberg och Söderhallen och samtidigt bygga bostäder ovanpå depåerna. Även förutsättningarna för en liknande överbyggnad av buss- och spårvagnsdepån i Alvik kommer att undersökas. Samarbetet förutsätter en genomgång av hela SLs behov av bussdepåer i Stockholm, alltså även i ytterområdena.
----------------------------- 0000 -------------------------
Litet mer kött på benen kring detta har jag fått vid ett improviserat snack till lunchkaffet. Ett och annat har därmed fallit på plats, men mycket mera skall upp på agendan senare under året.
/Den Ruggige

Sen undrar jag vad som gäller nu beträffande besparingar i trafik. Hörde ett rykte att hälften av nattbusstrafiken försvinner. Är det sant, och i så fall när sker det? Antar att sparbetinget på 200 mille står fast...

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars
Om jag minns SvD-artikeln rätt (tisdag el. onsdag) så hade styrelsen beslutat att halvera nattbusstrafiken på vardagkvällar (var 60:e minut isf var 30:e) samt reducera turtätheten på vissa bussar, Nockeybybanan och Lidingöbanan under lågtrafik.Ulrik Berggren skrev:Sen undrar jag vad som gäller nu beträffande besparingar i trafik. Hörde ett rykte att hälften av nattbusstrafiken försvinner. Är det sant, och i så fall när sker det? Antar att sparbetinget på 200 mille står fast...
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
- Ort: Solna
Sparbetinget har minskats från det ursprungliga, men en viss besparing måste göras under 2004.
Indragningar sker nästan bara i centrala trafikregionen (Stockholm Solna, Sundbyberg och Lidingö, Ekerö tillhör centrala men där görs inga indragningar)
Lidingöbanan
L-S: 20 min trafiken börjar en-två timmar senare på förmiddagen (11 istället för 9 Lör, 10 Sön) i stället 30 min trafik.
Nockebybanan
12 min istället för 10 min trafik (09 08-14 48 och 19 08-21 08 M-F samt 11 08-17 08 L)
Nattbussar
Efter 02 på vardagsnätter får de linjer som i dag har 15 eller 30 min trafik halverad turtäthet:
91 MF St Essingen-Frihamnen 02 10-04 40 (60 min.)
94 MF Radiohuset-Gullmarsplan 02 00-04 45 (30 min.)
96 MF Odenplan-Sickla Udde 02 00-05 00 (60 min.)
595 MF Cst- Sundbybergs C 02 35-0435 (60 min.)
Övriga bussar
Turtätheten minskas på ett antal linjer.
Linjerna 40, 42, 43, 44, 47, 49, 52, 53, 55, 56, 59, 62, 65, 66, 69, 70, 72, 73, 74, 76, 77, 110, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 124, 127, 133, 135, 141, 142, 147, 161, 165, 181, 201, 203/13, 206, 504, 505, 506, 507
får större eller mindre indragningar, främst kvällar och helger. (Den som är särskilt intresserad av någon linje kan få hela listan, men den är nog svår att lägga här (exelblad))
/ Johan, som bla. sitter i SLs centrala regionstyrelse.
Indragningar sker nästan bara i centrala trafikregionen (Stockholm Solna, Sundbyberg och Lidingö, Ekerö tillhör centrala men där görs inga indragningar)
Lidingöbanan
L-S: 20 min trafiken börjar en-två timmar senare på förmiddagen (11 istället för 9 Lör, 10 Sön) i stället 30 min trafik.
Nockebybanan
12 min istället för 10 min trafik (09 08-14 48 och 19 08-21 08 M-F samt 11 08-17 08 L)
Nattbussar
Efter 02 på vardagsnätter får de linjer som i dag har 15 eller 30 min trafik halverad turtäthet:
91 MF St Essingen-Frihamnen 02 10-04 40 (60 min.)
94 MF Radiohuset-Gullmarsplan 02 00-04 45 (30 min.)
96 MF Odenplan-Sickla Udde 02 00-05 00 (60 min.)
595 MF Cst- Sundbybergs C 02 35-0435 (60 min.)
Övriga bussar
Turtätheten minskas på ett antal linjer.
Linjerna 40, 42, 43, 44, 47, 49, 52, 53, 55, 56, 59, 62, 65, 66, 69, 70, 72, 73, 74, 76, 77, 110, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 124, 127, 133, 135, 141, 142, 147, 161, 165, 181, 201, 203/13, 206, 504, 505, 506, 507
får större eller mindre indragningar, främst kvällar och helger. (Den som är särskilt intresserad av någon linje kan få hela listan, men den är nog svår att lägga här (exelblad))
/ Johan, som bla. sitter i SLs centrala regionstyrelse.
OK, men när man skall behöva riskera att vänta en hel halvtimme mitt i natten på 94:an, så tycker jag bestämt att man borde lägga in realtidsvisning för den på fyrans anslag både på hållplatserna och i waptjänsten. På så vis kan man slippa stå ute onödigt länge. Eller varför inte döpa om den, det borde gå att ordna så att systemet tar hänsyn till de kortare körtiderna på natten.Johan Wahlstedt skrev: Nattbussar
Efter 02 på vardagsnätter får de linjer som i dag har 15 eller 30 min trafik halverad turtäthet:
91 MF St Essingen-Frihamnen 02 10-04 40 (60 min.)
94 MF Radiohuset-Gullmarsplan 02 00-04 45 (30 min.)
96 MF Odenplan-Sickla Udde 02 00-05 00 (60 min.)
595 MF Cst- Sundbybergs C 02 35-0435 (60 min.)
vänligen
/GN
Heja SL!
Är det så man uppfyller denna vision, som fortfarande står att läsa på http://www.sl.se:
Är det så man uppfyller denna vision, som fortfarande står att läsa på http://www.sl.se:
Nör seriösa företag vill öka andelen kunder och nöjda kunder, ökar man och förbättrar sit utbud. Men inte SL.. näe man gör tvärtom... hurr för politiker som ska leka affärsmän. betänk att politikerna är av samma skrot å korn som du å jag.Vision
SL ska erbjuda Europas bästa kollektivtrafik år 2005.
Marknadsmål
Resandet med SL ska öka. Fram till och med år 2004 ska antalet SL-kunder öka med 100 000, vilket innebär en ökning av antalet resor med 15 procent under en vanlig vardag. Nöjda kunder reser mer. Andelen nöjda kunder ska öka. Genom att erbjuda en attraktiv SL-trafik kan vi behålla våra nuvarande kunder och vinna nya.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nej.Karsten skrev:Roslagsbanan däremot är i bedrövligt skick vad gäller infrastrukturen. De jobb som planerats varje sommar har ständigt bantats pga av pengabrist, och trots detta så stängs stora delar av banan av på somrarna till alla resenärers förtret, då bussresan ofta tar dubbla tiden.
Skulle det accepteras att man stängde av pendeltrafiken eller tunnelbanetrafiken en sommar, för att utföra så pass ringa arbeten som det ändå utförs på RB.
Extras spännande är att det beskrivs som "upprustningen fortsätter" när det i mycket handlar om några år försenat löpande underhåll.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
4:ans första morgonturer på helgerna har kortare körtid än 94:ans sista turer en kvart tidigare.GN skrev:OK, men när man skall behöva riskera att vänta en hel halvtimme mitt i natten på 94:an, så tycker jag bestämt att man borde lägga in realtidsvisning för den på fyrans anslag både på hållplatserna och i waptjänsten. På så vis kan man slippa stå ute onödigt länge. Eller varför inte döpa om den, det borde gå att ordna så att systemet tar hänsyn till de kortare körtiderna på natten.
Så klarar den 4:ans korta helgmorgonskörtider så borde den klara 94:ans också.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Tack, Johan, för den redogörelsen!Johan Wahlstedt skrev:Sparbetinget har minskats från det ursprungliga, men en viss besparing måste göras under 2004.
Indragningar sker nästan bara i centrala trafikregionen (Stockholm Solna, Sundbyberg och Lidingö, Ekerö tillhör centrala men där görs inga indragningar)
Lidingöbanan
L-S: 20 min trafiken börjar en-två timmar senare på förmiddagen (11 istället för 9 Lör, 10 Sön) i stället 30 min trafik.
Nockebybanan
12 min istället för 10 min trafik (09 08-14 48 och 19 08-21 08 M-F samt 11 08-17 08 L)
Nattbussar
Efter 02 på vardagsnätter får de linjer som i dag har 15 eller 30 min trafik halverad turtäthet:
91 MF St Essingen-Frihamnen 02 10-04 40 (60 min.)
94 MF Radiohuset-Gullmarsplan 02 00-04 45 (30 min.)
96 MF Odenplan-Sickla Udde 02 00-05 00 (60 min.)
595 MF Cst- Sundbybergs C 02 35-0435 (60 min.)
Övriga bussar
Turtätheten minskas på ett antal linjer.
Linjerna 40, 42, 43, 44, 47, 49, 52, 53, 55, 56, 59, 62, 65, 66, 69, 70, 72, 73, 74, 76, 77, 110, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 124, 127, 133, 135, 141, 142, 147, 161, 165, 181, 201, 203/13, 206, 504, 505, 506, 507
får större eller mindre indragningar, främst kvällar och helger. (Den som är särskilt intresserad av någon linje kan få hela listan, men den är nog svår att lägga här (exelblad))
/ Johan, som bla. sitter i SLs centrala regionstyrelse.




/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
(Roslagsbanan är i behov av upprustning och jag tycker nog att investeringen är välkommen, det kan vara värt att behålla banan i ett par decennier. Längre framöver borde man se efter något mer effektivt spårsystem i Nordostsektorn. Banan är helt enkelt för långsam. Idag finns det mer angelägna större projekt än en "total omdaning" av Nordostsektorns spårsystem.)
Synd med neddragningar i SL-trafiken dock. Jag ser fram emot när trängselavgifter tas i bruk för att se hur det påverkar SL-trafiken och trafikeringslinjer. Jag hoppas förstås att svaga linjer idag blir lönsamma och att överbelastade linjer idag avlastas.
Synd med neddragningar i SL-trafiken dock. Jag ser fram emot när trängselavgifter tas i bruk för att se hur det påverkar SL-trafiken och trafikeringslinjer. Jag hoppas förstås att svaga linjer idag blir lönsamma och att överbelastade linjer idag avlastas.
Kingsthrone är välkommen ut att åka med Roslagsbanan så skulle han se att den är effektiv, den behöver bli mer effektiv och det kan den bli men då måste man använda investeringarna på rätt sätt, det görs inte.
Problemen är att viljan saknas, 80% av banan är enkelspårig, man bygger inte för högre hastighet än 80Km/h, man rätar inte ut kurvor som man borde. SMALSPÅR ÄR INGET HINDER FÖR ATT KÖRA FORT.
JÄmförelse:
Om pendeltågen bara fick köra 80 och banan var enkelspårig mellan solna - märsta skulle man då lägga ner sträckan??
Dessutom, ett snabbtåg på RB håller lika hög medelhastighet som ett pendeltåg...det du
Problemen är att viljan saknas, 80% av banan är enkelspårig, man bygger inte för högre hastighet än 80Km/h, man rätar inte ut kurvor som man borde. SMALSPÅR ÄR INGET HINDER FÖR ATT KÖRA FORT.
JÄmförelse:
Om pendeltågen bara fick köra 80 och banan var enkelspårig mellan solna - märsta skulle man då lägga ner sträckan??
Dessutom, ett snabbtåg på RB håller lika hög medelhastighet som ett pendeltåg...det du