Finn två fel!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Finn två fel!

Inlägg av TKO »

Vi som reser med Tvärbanan (L22 i Stockholm) möts i dagarna av följande budskap:

"Obs! Korta spårvagnar, vänligen gå mot mitten av plattformen."

Jag hittar (minst) två fel i texten!

Thomas K Ohlsson
(gnällspik)
Bilagor
20160728_150531.jpg
20160728_150531.jpg (126.19 KiB) Visad 5178 gånger
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Kontakt:

Re: Finn två fel!

Inlägg av Harald »

Jag antar att SL inte har köpt nya kortare spårvagnar, utan att det är tågen som är korta, d.v.s. består av bara en vagn. Sedan gissar jag att de korta tågen stannar längst fram, d.v.s. man bör gå mot den främre delen av plattformen och inte mot mitten. Med andra ord, det man borde ha kopierat från tunnelbanan har man inte kopierat. Det man inte borde ha kopierat från tunnelbanan har man kopierat.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Vagnarna stannar på varierande ställen längs hållplatserna. Även på hållplatser där bakre halvan av plattformen är låg (för att kunna användas även av bussar) stannar en del spårvagnsförare längst fram, alltså vid den höga delen, medan andra följer skyltarnas budskap och stannar på mitten
/Gunnar Ekeving
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Beträffande det fåniga ordvalet "korta spårvagnar" så måste det betraktas som en lapsus som beror på att man till varje pris vill undvika ordet "tåg" i kommunikationen med allmänheten. Som synes går det lite för långt ibland. :cheesygrin:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, spårvagnar får ju för död och pina inte kallas "tåg" :? . Det finns det t.o.m. interna Arriva-direktiv på, enligt mottot "vi kör spårvagn, inte tåg". Själv håller jag mig till TRI-uttrycket spårvagnståg, då "tåg" är en rörelseform, medan "spårvagn" är ett fordon. Ser fram emot en fortsatt rötmånadsdebatt i detta alltid lika intressanta ämne.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, spårvagnar får ju för död och pina inte kallas "tåg" :? . Det finns det t.o.m. interna Arriva-direktiv på, enligt mottot "vi kör spårvagn, inte tåg". Själv håller jag mig till TRI-uttrycket spårvagnståg, då "tåg" är en rörelseform, medan "spårvagn" är ett fordon. Ser fram emot en fortsatt rötmånadsdebatt i detta alltid lika intressanta ämne.
Va, räcker det inte med en rötmånadsdebatt?

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p348238

/TKO
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, spårvagnar får ju för död och pina inte kallas "tåg" :? . Det finns det t.o.m. interna Arriva-direktiv på, enligt mottot "vi kör spårvagn, inte tåg". Själv håller jag mig till TRI-uttrycket spårvagnståg, då "tåg" är en rörelseform, medan "spårvagn" är ett fordon. Ser fram emot en fortsatt rötmånadsdebatt i detta alltid lika intressanta ämne.

/TKO
Nä du, är det rötmånad så är det!
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tm%C3%A5naden
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
minimum traction

Inlägg av minimum traction »

Konstaterar att ordet "sätt" har sällat sig till de många som just nu utgår ur svenska språket. Till och med en del av engelskt ursprung. "Korta spårvagnssätt" skulle jag ha åtminstone övervägt att skriva.

Ordet "tåg" används faktiskt av hävd mest om järnvägsvagnsätt (inklusive envagns-), även om det går att använda också om spårvagnssätt. En gång var det också en koncessionsfråga. Som i "Lidingötåget". Där dock alla såg att fordonen var spårvagnar (och ofta gick i sätt). Vad är det för fel med att uttrycka sig enligt hävd ibland? Kommer vi ihåg ordet "sätt" har vi tillräckligt med ord.

Vill man ändå öka urvalet kanske man kan återinföra ord som "träng", "kedja" eller "snodd" för "(tåg)(sätt)" (de båda senare åtminstone för flervagnars).
Senast redigerad av minimum traction den fredag 29 juli 2016 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag tar också för givet att det handlar om att "marknadsföra" att det är handlar om spårvagnstrafik. Det är i och för sig bra. Många har ju börjat uppfatta namnet "Tvärbanan" som ett ord för ett "eget trafikslag". Man ser ofta det skrivet med litet "t", man hör folk tala om att "nästa tvärbana" går om x minuter etc. Det grövsta i det fallet hörde jag en gång på Spårvägsmuseet där en vuxen man (förmodligen en fader) pekade på mustangtåget och sa till ett barn att det var "en gammal tvärbana". Spårvagnar finns liksom inte i Stockholm och finns de ändå så måste de kallas något annat. SL har väl i viss mån själv bidragit genom att använda begreppet "Lokalbana" om både järnvägar och spårvägar. Nu kanske "korta spårvagnar" kan låta lite konstigt, men jag tror nog ändå att informationen går fram.
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:

/TKO
Nä du, är det rötmånad så är det!
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tm%C3%A5naden
Eftersom jag tror jag vet vem som döljer sej bakom signaturen "dr Cassandra Nöjdh" så är min enda kommentar:

"När (fan) ska vi dricka Spaten på Hjälmaren?"

mit freundlische Grüsse
Genosse Thomas
TKO

Inlägg av TKO »

Anders Hanquist skrev:Jag tar också för givet att det handlar om att "marknadsföra" att det är handlar om spårvagnstrafik. Det är i och för sig bra. Många har ju börjat uppfatta namnet "Tvärbanan" som ett ord för ett "eget trafikslag". Man ser ofta det skrivet med litet "t", man hör folk tala om att "nästa tvärbana" går om x minuter etc. Det grövsta i det fallet hörde jag en gång på Spårvägsmuseet där en vuxen man (förmodligen en fader) pekade på mustangtåget och sa till ett barn att det var "en gammal tvärbana". Spårvagnar finns liksom inte i Stockholm och finns de ändå så måste de kallas något annat. SL har väl i viss mån själv bidragit genom att använda begreppet "Lokalbana" om både järnvägar och spårvägar. Nu kanske "korta spårvagnar" kan låta lite konstigt, men jag tror nog ändå att informationen går fram.
Även SL har ju varit inne på detta - den beryktade Spårväg City/Cityspårvägen/Förlängda Djurgårdslinjen/NK-expressen (kärt barn har många namn) kallades initialt
för "Tvärbana City"!

påminner
Thomas K Ohlsson
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Spårvagnsresenärer talar ofta om "en spårvagn" oavsett antal vagnar i spårvagnståget. Så annonseringen är antagligen inte obegriplig för flertalet resenärer.

När det gäller var vagnarna faktiskt stannar tycks det vanligaste de allra senaste dagarna vara att man stannar mitt på hållplatsen om det finns flera ingångar, annars närmast ingången till hållplatsen. På hållplatser med både högt och lågt plattformsavsnitt stannar vagnarna oftast vid den höga delen, och så fungerade det ju även tidigare när man körde enkelvagnar i betydligt större omfattning än under de senaste åren.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
Eftersom jag tror jag vet vem som döljer sej bakom signaturen "dr Cassandra Nöjdh" så är min enda kommentar:

"När (fan) ska vi dricka Spaten på Hjälmaren?"

mit freundlische Grüsse
Genosse Thomas
Inget svärande här! Istället använder vi den här symbolen :evil: .......

Ja, det är inte alltid så lätt att skilja mellan det man tror och det man vet:

Hur förena tro med vetande?
Frågan lär ju vara viktig,
kräva starkt arbetande,
mycket ivrigt letande.

Dumbom, något oförsiktig,
svarar: ”jo, när tron är riktig,
är den vetande”.

(Gustaf Fröding)
TKO

Inlägg av TKO »

Man ska inte fästa så stor vikt vid vad Gustaf skriver, han var ju värmlänning och det vet ju alla att de bare skôjer...

Thomas K Ohlsson
ej värmlänning
minimum traction

Inlägg av minimum traction »

Min poäng tycks inte ha gått fram. Alltså: vad är det för fel på ordet (vagn-, tåg-, spårvagns-)sätt?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nu har jag tänkt så att det knakade och jag föreslår att man nästa gång skriver "Tvärbanorna består idag av endast en tvärbana". Det är ju trots allt så folk uttrycker sig ute på stan, och det kan det ju inte vara något fel med.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Nu har jag tänkt så att det knakade och jag föreslår att man nästa gång skriver "Tvärbanorna består idag av endast en tvärbana". Det är ju trots allt så folk uttrycker sig ute på stan, och det kan det ju inte vara något fel med.
Skulle man inte kunna använda begreppet enkelvagnar?

Apropå vad folk säger på stan så överhörde jag ett samtal på busslinje 69, där en engelsktalande turist frågade en medpassagerare var de skulle gå av när de skulle till T-centralen, och fick motfrågan "vilken del av T-centralen?". När den frågande inte hade en aning så blev följdfrågan om de skulle åka med T-bana eller pendeltåg eller något annat!

Några dagar senare så hittade jag denna nyhetsartikeln på SvT-nyheter, där man genomgående skrev T-centralen i stället för Centralstation. Man rättade sig senare, vilket framgår av en fotnot.
Verkligen skrämmande beteende att inte kunna skilja på T-centralen och Centralen! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

T-centralen är väl en hel stadsdel i närheten av Klarabergsgatan? Det är väl inte konstigare än att Riche ligger på Stureplan...

När jag gick i mellanstadiet minns jag att samtliga klasskamrater åkte till Fjällen på loven! Jag undrar fortfarande var det där Fjällen ligger!
TKO

Inlägg av TKO »

Fjällen ligger i Viksjö. Där finns bland annat "Fjällenskolan". Och inte så långt från Brukets skidbacke...

/TKO

TILLAGT: Och för den som undrar var detta Viksjö ligger så kan jag tala om att det är en förort till en förort (Jakobsberg).
Vagnen

Inlägg av Vagnen »

På min gamla hemmabana, Lidingöbanan, sa vi alltid att vi reste med "tåget". Detta berodde på att Lidingöbanan var byggd som järnväg och att vagnarna sedan liknade Stockholms Spårvägars vagnar i Nockeby brydde man sig inte om. Troligen hade Lidingöbor aldrig varit i Nockeby och sett dessa spårvagnar som var så lika deras egna tåg. Den trevna Tvärbanan är ju snabbspårväg och då bör rätteligen de vagnar som går där tituleras "spårvagn". Att tala om "Nästa Tvärbana" måste vara helt förkastligt rent språkligt och bara sprida ett löjets sken öven en ny bana som med sin intressanta linjesträcka skapat nytt liv i slumrande förstäder som Gröndal och Årsta. Heder åt dem som förespråkat och drivit igenom bygget av denna fantastiska linje.
Skriv svar