Vad tycket ni, skulle det bli bra om det fanns minibussar som kör som linjetaxi? De har fördelar:
- alla resenärer sitter;
- man får kliva på/av minibussen där man vill, inte bara på hållplatser.
Det är kanske bättre att köra 5 minibussar varje 2 minuter istället för en stor buss i 10 min.
Nackdelar (i Ryssland, i alla fall):
- inga kort eller rabatter gäller. Alla resenärer betalar kontant;
- mindre säkerhet.
Linjetaxi, minibussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
Re: Linjetaxi, minibussar
Förmodligen vill vi det. Det vill säga om marknaden får bestämma tycks det uppstå en jämnvikt med en stor andel minibussar. Den slutsatsen drar jag eftersom det har blivit så överallt i världen utom i västeuropa, där den tunga busstrafiken är subventionerad och därför kan erbjuda ett för resenären mer attraktivt allternativ.Konstantin G. skrev:Vad tycket ni, skulle det bli bra om det fanns minibussar som kör som linjetaxi? De har fördelar:
- alla resenärer sitter;
- man får kliva på/av minibussen där man vill, inte bara på hållplatser.
Det är kanske bättre att köra 5 minibussar varje 2 minuter istället för en stor buss i 10 min.
Nackdelar (i Ryssland, i alla fall):
- inga kort eller rabatter gäller. Alla resenärer betalar kontant;
- mindre säkerhet.
I övrigt kan väl kommenteras att de inte fungerar lika överallt.
-I Thailand och USA köper man inte sällan biljett i förväg, medan det i Egypten är ett evinnerligt förhandlande. I varje fall om man är utlänning.
-I Thailand är de överfulla, men billiga.
-I USA är de inte sällan rätt så dyra.
-I Indien är de både billiga och man slipper disskutera pris allt för länge samt ganska mycket plats (Med Indiska mått)
Misstänker att de om de introducerades här skulle likna de som finns i USA för flygplatstransporter och dyligt. -Varför inte ?
vänligen
/GN
Nej!!
Linjetaxi i St. Petersburg är verkligen ett avskräckande exempel. Tillverkare:GAZ(mest kända för bilmonstret VOLGA)
Fordonen är små, trånga, komforten obefintlig. Förarna kör som biltjuvar. De lågoktaniga avgaserna verkar ledas direkt in i passagerar utrymena.
Enda anledningen som jag ser det till att de är populära är att de andra transportmedlen är körda i botten(utom tunnelbanan naturligtvis) att vänta på en buss, trådbuss eller spårvagn är rena bingon(garanterad förlust).
Konceptet skulle möjligtviss fungera i mindre städer.
Per
Fordonen är små, trånga, komforten obefintlig. Förarna kör som biltjuvar. De lågoktaniga avgaserna verkar ledas direkt in i passagerar utrymena.
Enda anledningen som jag ser det till att de är populära är att de andra transportmedlen är körda i botten(utom tunnelbanan naturligtvis) att vänta på en buss, trådbuss eller spårvagn är rena bingon(garanterad förlust).
Konceptet skulle möjligtviss fungera i mindre städer.
Per
Frågan är ju varför vi via skattsedeln skulle subventionera en dyr kollektivtrafik med bussar om trafikunderlaget skulle delas med privata minibussar på samma sträckor. Dessa senare kan ju enbart överleva om det finns ett behov, dvs att busstrafik (eller annan kollektivtrafik) upplevs som otillräcklig på sträckan (det kommer ingen buss när jag vill åka) eller att minibussen upplevs som trevligare (att linjebussarna är skrothögar etc.). Jag kan nog inte se att de behoven finns i Stockholm i särskilt stor utsträckning. Erfarenhetsmässigt skulle väl sådana privatbussar köra på de stora lederna med många resande (som å andra sidan inte har så bra med pengar att de kör bil själva). Alltså, min slutsats är att minibussystem framför allt är ett reservsystem när kollektivtrafiken inte kan upprätthålla en rimlig standard genom skattesubventionering. Men om SL tappade sina skattekronor skulle nog situationen snabbt bli en annan!
Det är dock intressant att dessa "minibussar" nu blivit populära i Ryssland. Jämför med "jitneys" i USA 1914-ca 25. Då upplevdes det rådande (privata) spårvägssystemet i många städer som ett sämre alternativ (ca 20 år gammal teknik, träbänkar etc) än de privata bilarna som erbjöd skjuts (med stoppade säten) för samma pris. Då "löstes" frågan genom att man lagstiftningsvägen förbjöd parallellkörning i många städer/stater (och började med egna bussar med stoppade säten...). Spårvägs/bussbolagen hade ju inte bara rättigheter, utan även skyldigheter (trafik även lågtrafik etc.). Hur går diskussionen i Ryssland?
SB
Det är dock intressant att dessa "minibussar" nu blivit populära i Ryssland. Jämför med "jitneys" i USA 1914-ca 25. Då upplevdes det rådande (privata) spårvägssystemet i många städer som ett sämre alternativ (ca 20 år gammal teknik, träbänkar etc) än de privata bilarna som erbjöd skjuts (med stoppade säten) för samma pris. Då "löstes" frågan genom att man lagstiftningsvägen förbjöd parallellkörning i många städer/stater (och började med egna bussar med stoppade säten...). Spårvägs/bussbolagen hade ju inte bara rättigheter, utan även skyldigheter (trafik även lågtrafik etc.). Hur går diskussionen i Ryssland?
SB
-
I Jersey City finns det massvis med Jitneys (Bergen Ave) som kör till olika platser, även till New York City. Dom ordnar sin körtid att dom kommer någon minut framför NJTransit's linjebuss och snor de flesta resande som står där och väntar. Det går nästan inte att köra ordentlig linjetrafik med någotlunda förtjänst om Jitneytrafiken kör som den gör i Jersey City. I Atlantic City verkar det som dom har ordnat med att Jitneys får endast trafikera Pacific Ave emedan normala bussarna trafikerar Atlantic Ave. Men det är kanske lättare att ha koll på det där eftersom det är bara två stora huvudgator i Nord/Sydlig riktning. Konkuransen för resande blir ju inte samma problem som i Jersey City.
Hoppas att ni förstod att detta är i USA
mvh Dennis
Hoppas att ni förstod att detta är i USA
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......