Linjerna: 7,21 och 47:an...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
WWPD

Linjerna: 7,21 och 47:an...

Inlägg av WWPD »

Hejsan!
Jag har hört mycket om det här med Lidingöbron och att Lidingöbanan ska läggas ner.
En del tycker att det är för lite folk som åker med Lidingöbanan. Men på djurgårdslinjen och 47:an åker det ju ”mycket” mer folk. Så varför inte byta plats på Lidingöbanan och djurgårdslinjen. Alltså Djurgårdslinjen får SL ta över med de modärna A32 spårvagnarna och 47:an kan man ju lägga ner då (tror jag).
Alla gamla spårvagnar från djurgårdslinjen flyttas till Lidingöbanan.
När det är högtrafik på Lidingöbanan kan man använda de vagnar man har idag (som nästan är veteranvagnar :wink: ). Och när det är lite mindre trafik så kan man använda era gamla finna spårvagnar 8) . Vid djurgårdslinjen kan man också dra vidare spåret från norrmalmstorg till centralen (tänk vad SL skulle bli glada).
Sen har vi servicelinjen på den södra delen av Lidingön som inte gör någon nytta. Varför inte ta bort den och sätta in modärna loggolvs bussar. Servicelinjen åker också ganska mycket omkring Lidingöbanans spår. Så alla de som inte vill åka med de gamla spårvagnarna när det inte är högtrafik, kan ju då ta bussen.

Vad tycker ni, är jag hellt tokig eller :?:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Liknande tankar har funnits, fast i annan version:
De tider då Lidingöbanan används som mest, dvs under vardagar, så använder man "rusningstrafikvagnarna" där, medans övriga tider då Lidingöbanan inte behöver trafikeras lika hårt, dvs helger och på sommaren, så kan man använda "rusningstrafikvagnarna" på djurgårdslinjens sträckning (framtida linje 5?) mellan Centralen och Djurgården.

Personligen tycker jag att det är både på gott och ont om det blir kommersiell trafik på djurgårdslinjen, det goda är att vi kan ägna oss uteslutande åt trafik med gamla stockholmsvagnar, det lite sämre är att vi antagligen får mindre i inkomster på den trafik vi då bedriver. Jag tror att i ett sådant läge så kommer abonnemangstrafiken att bli viktigare som inkomstkälla för djurgårdslinjen än vad det är idag.

Självklart är det bara dumheter man håller på med om man vill lägga ner Lidingöbanan; vem som helst förstår väl att en linje som har fullproppat i rusningen inte skall läggas ner. Tänk vilka utvecklingsmöjligheter Lidingöbanan har:

- Förlängning till Odenplan, skulle ge en utmärkt kommunikationslänk direkt till både tunnelbana 1 som till pendeltåg i framtiden

- Anslutning till tvärbanan norrut via Solna, kanske även söderut om man i någon framtid skulle vilja göra en fysisk spårvägsring med nuvarande tvärbanan som bas.

- Enkla modifieringar på befintlig banan skulle lätt kunna öka kapaciteten till det dubbla jämfört med idag.

- Lättillgängligt på ett sätt som aldrig varken bussar eller annan färdtjänst kan erbjuda, med en service nära 20 timmar om dygnet.

- Utveckling av banan till norra Lidingön och kanske i framtiden även till Bogesundslandet och Vaxholm, något som endast tunnelbana skulle kunna matcha, men till ett betydligt högre pris.

Alla förutsättningar finns...
Senast redigerad av Odd den måndag 29 mars 2004 23:05, redigerad totalt 2 gång.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

En kommentar:
1. Skall SL bara få banan sådär alldeles gratis?
2. Man måste ha vändslingor till våra spårvagnar...
Bantekniker
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Bobjörk skrev:En kommentar:
1. Skall SL bara få banan sådär alldeles gratis?
Kommunen (eller om det nu är landstinget) äger väl redan infrastrukturen?
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Odd skrev:Utveckling av banan till norra Lidingön och kanske i framtiden även till Bogesundslandet och Vaxholm, något som endast tunnelbana skulle kunna matcha, men till ett betydligt högre pris.
Nåt sånt har jag också tänkt på, fast låtit den köra från södra banan via brofästet till norra banan, en sväng in till centrum och sen upp till Kyrkviken (beskrev det i en annan tråd), möjligen kan man ju tänka sig en utbyggnad senare om Lidningö och Vaxholm vill öka sitt bostadsbyggande.

Gjorde en liten karta[1] över denna och andra förbindelser, vilka jag fått inspirationen till från Cityspårs förslag, dock med vissa smärre ändringar.

Dessutom även en karta på mitt föreslagna linjenät för t-banan[2].

/or

[1] http://www.geocities.com/stockholm_79/s ... parvag.JPG
[2] http://www.geocities.com/stockholm_79/ss/t-karta.JPG
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

stockholm79 skrev:
Odd skrev:Utveckling av banan till norra Lidingön och kanske i framtiden även till Bogesundslandet och Vaxholm, något som endast tunnelbana skulle kunna matcha, men till ett betydligt högre pris.
Nåt sånt har jag också tänkt på, fast låtit den köra från södra banan via brofästet till norra banan, en sväng in till centrum och sen upp till Kyrkviken (beskrev det i en annan tråd), möjligen kan man ju tänka sig en utbyggnad senare om Lidningö och Vaxholm vill öka sitt bostadsbyggande.

Gjorde en liten karta[1] över denna och andra förbindelser, vilka jag fått inspirationen till från Cityspårs förslag, dock med vissa smärre ändringar.

Dessutom även en karta på mitt föreslagna linjenät för t-banan[2].

/or

[1] http://www.geocities.com/stockholm_79/s ... parvag.JPG
[2] http://www.geocities.com/stockholm_79/ss/t-karta.JPG
------------------
Nja. Det finns i princip fem alternativ för Lidingöbanan:

1. Vidareutveckling i stil med ovan. Verkar osannolikt idag men vem vet. Prislapp uppemot 1 miljard kr minst.

2. Upprustning som den är med nya vagnar och upprustad bro. Prislapp uppemot en halv miljard minst.

3. Nedläggning av banan och ersättning med trådbussnät för hela Lidingötrafiken utgående från Ropsten. Miljövänligaste alternativet. Prislapp kanske 300 mkr om man kan utnyttja befintliga likriktarstationer och en del stolpar etc. för kontaktledning.

4. Nedläggning av banan och ersättning med i stort sett lika miljövänliga bränslecellsbussar. Prislapp en halv miljard minst (en sådan buss kostar lika som 3 trådbussar ungefär).

5. Nedläggning och ersättning med dieselbussar. Billigaste alternativet men knappast politiskt gångbart av miljöskäl.
mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Per Lind

Djurgårdslinjen

Inlägg av Per Lind »

Varför pratas det nästan alltid om att när DL förlängs till Centralen får vi mindre att göra, det är väl självklart att det är vi som skall driva även denna trafik.
Vår fantastiska personal både i verkstad och drift har den kompetens som behövs för att sköta och utveckla en riktigt bra trafik till ett bra pris.
Tänk vilka inkomster vi skulle få som skulle räcka till många sköna drömrenoveringar.
Kommersiellt? Javisst, men är vi inte det idag och hur skall vi annars överleva med våra pärlor?

Anställd personal för den dagliga driften som på arbetstid sköter de sysslor som har med de moderna vagnarna att göra och får betalt för detta.
Finns tid över arbetar denna avlönade personal med renoveringar av äldre material.
Oavlönad personal arbetar med sina ögonstenar. I verkstaden renoverar man det som man själva anser vara viktigast, precis om idag, men med större ekonomiska resurser.
Förare och konduktörer väljer vilka vagnar de vill köra med, den förmånen har inte den avlönade personalen, och sätts in i abonnemang, extratåg och tursatta gammelvagnståg som går under klausulen "om förare finns".

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar