Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Lars_L »

Både Solna S och Solna C är väl knutpunkter - antalet busslinjer (sett till båda uppgångarna) är bättre vid Solna C. Det blir väl dock fler kontor vid Areenastaden än i nuvarande Solna c.

Dock är naturligtvis knutpunkten Solna C på ett sätt betydelsefullare för tunnelbanan till NKS-Odenplan, eftersom blåa linjen inte stannar där. Tunnelbanan gör ju därför ändå ingen nytta med förlängningen till Solna S. Underlaget saknas. Men att Solna S kommer bli en viktig knutpunkt, bland annat för resor till/från Solna C, är ju tveklöst sant.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av roggek »

Nä, nä, nä...
Alla vägar går till T-Centralen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Det är vansinne att bygga tunnelbana till Arenastaden, men det har vi ju diskuterat förut. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37216

Men en regionaltågsstation kan nog vara bra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lars_L skrev:Både Solna S och Solna C är väl knutpunkter - antalet busslinjer (sett till båda uppgångarna) är bättre vid Solna C. Det blir väl dock fler kontor vid Areenastaden än i nuvarande Solna c.

Dock är naturligtvis knutpunkten Solna C på ett sätt betydelsefullare för tunnelbanan till NKS-Odenplan, eftersom blåa linjen inte stannar där. Tunnelbanan gör ju därför ändå ingen nytta med förlängningen till Solna S. Underlaget saknas. Men att Solna S kommer bli en viktig knutpunkt, bland annat för resor till/från Solna C, är ju tveklöst sant.
WTF??? Blåa linjen stannar inte vid Solna C?? När jag körde på Gruvbanan 3 så stannade tågen vid Solna C, är det något nytt att dom inte stannar där längre?

Förstår inte motviljan mot att förlänga tvärbanan till Arenastaden även om nu slutstationen är som den är.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Lars_L »

C12C3C3C12 skrev:
Lars_L skrev:Både Solna S och Solna C är väl knutpunkter - antalet busslinjer (sett till båda uppgångarna) är bättre vid Solna C. Det blir väl dock fler kontor vid Areenastaden än i nuvarande Solna c.

Dock är naturligtvis knutpunkten Solna C på ett sätt betydelsefullare för tunnelbanan till NKS-Odenplan, eftersom blåa linjen inte stannar där. Tunnelbanan gör ju därför ändå ingen nytta med förlängningen till Solna S. Underlaget saknas. Men att Solna S kommer bli en viktig knutpunkt, bland annat för resor till/från Solna C, är ju tveklöst sant.
WTF??? Blåa linjen stannar inte vid Solna C?? När jag körde på Gruvbanan 3 så stannade tågen vid Solna C, är det något nytt att dom inte stannar där längre?

Förstår inte motviljan mot att förlänga tvärbanan till Arenastaden även om nu slutstationen är som den är.
Syftningsfel - men det förstod du nog. Givetvis syftade jag på Odenplan som den knutpunkt där blåa linjen inte stannar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Odd »

Det finns säkert massor av bra lösningar, men en blindtarm mellan Odenplan och Hagalund via Karolinska tillhör inte en av dem.

Tänk om man skulle resonera på samma sätt om andra stadsdelar under byggande? Varför drar man inte spårtrafik till gasverksområdet? En spårväg mellan Odenplan och Ropsten via Gasverksområdet känns ju som betydligt angelägnare än Hagalundsområdet, som redan idag har god kollektivtrafik.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Inge skrev:Regionaltågsstopp vore bra. Perrongerna kan ju också behövas av fjärrtåg vid evenemang. Problemet är väl bara att det är mycket trafik på ytterspåren. Men man har ju trots allt sex spår förbi platsen, så nog borde det gå att ordna.

Men sedan borde det till någonslags koppling mot ost. Just nu känns det som att innerstaden, med en blandning av kontor och bostäder håller på att växa ut och delvis till och med förflyttas till området mellan Norra stambanan och Mälarbanan. Övriga förorter däremot ser ut att förbli rena sovstäder ett bra tag till. Därför vore det bra om de åtminstone fick kontakt med geografiskt närliggande arbetsplatsområden.
Din analys är nog riktning. Tvärbanan vidare till Danderyds sjukhus/Mörby station är mitt förslag, och kanske att ekeröbussarba fortsätter till Arninge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av BSB101 »

Frågan är om det finns plats för regionaltåg att stanna vid Solna station samt om det är önskvärt. Solna har idag en plattform vilket innebär att tågen skulle behöva växlas in på pendeltågsspåren med allt vad det innebär i minskat kapacitet. När Citybanan öppnas är tanken att antalet pendeltåg ska öka vilket kommer göra det än mer svårare för regionaltåg att stanna. Att bygga en till plattform är inte heller helt lätt.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:Frågan är om det finns plats för regionaltåg att stanna vid Solna station samt om det är önskvärt. Solna har idag en plattform vilket innebär att tågen skulle behöva växlas in på pendeltågsspåren med allt vad det innebär i minskat kapacitet. När Citybanan öppnas är tanken att antalet pendeltåg ska öka vilket kommer göra det än mer svårare för regionaltåg att stanna. Att bygga en till plattform är inte heller helt lätt.
Nej det går naturligtvis inte - dessutom behövs ju övriga spår för ingående tåg till hallarna. Det skulle vara om man flyttade depån för järnvägen från Hagalund, men det torde vara rätt dyrt, både som ombyggnad och sedan utifrån behovet av att ha depå nära Centralstation.

I sådana fall får det bli en underjordisk regionaltågsstation. Samtidigt ser jag väl att en station som ligger närmare Sollentuna-Helenelund - eller vid Upplands Väsby nog är bättre läge. Med den relativt täta trafiken på pendeltåg går det ju ändå lätt att byta och alla ska ju inte till Arenastaden. 15 000 arbetsplatser är ju inte så mycket när vi talar i de här termerna om regionaltågsstationer.

Det som talar mot Upplands Väsby är väl att restiden till Solna blir så pass lång, att det är ointressant.
Å andra sidan stannar ju pendeltågen från Uppsala vid Solna. Behovet av en regionaltågsstation torde därför ändå överlag kunna sägas vara av mindre betydelse - i alla fall i det korta perspektivet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Upplands Väsby eller Solna är ungefär samma fråga som Flemingsberg eller Älvsjö. Flemingsberg har förvisso politiskt stöd, men föga funktion i verkligheten....

För övrigt var Handelskammaren ute i lokal-TV igår och slog på stora trumman för fler "regionaltåg" på Norra stambanan. Det verkade vara något slag av "snabbpendlar" man tänkte sig. Alltså med betydligt fler stopp än dagens regionaltåg.

Jag tror inte heller att man behöver lägga ner Hagalund bara för att man sticker in något regionaltåg per halvtimme, samt ett och annat evenemangståg.
Problemet är väl snarast att man blir tvungen att ta bort två spår för att få plats med plattformarna. Men om man har spår för förbigående tåg som inte berörs, bör väl i och för sig kapaciteten klara av att ha några tåg som stannar vid plattform till/från depå. Dock ett problem med att det väl idag är en del växlar etc, iaf om man ska ha lika lång plattform som för pendeltågen. Dessa kan ju inte flyttas längre norrut, utan att det får stora konsekvenser för depåområdet.

Jo, att man inte tittat mer på att blanda regionaltåg och pendeltåg är ju lite förvånande. Samtidigt behövs i regel då dubbla plattformar för att kapaciteten ska räcka till. Vi ser ju redan hur Trafikförvaltningens förslag med skip-stop på pendeln ganska starkt begränsar kapaciteten - och framförallt möjlig tågföljd.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Nog finns det plats längs Pyramidvägen. Förvisso vore det bra om just dessa plattformar byggs långa eftersom de också kan användas för evenemangståg. Men man bör inte låta sig förvirras av pendeltågsplattformens längd. Den är extra lång eftersom den förlängts norrut, för bättre anslutning till Arenan. Utan att man för den skull kortat av den i södra änden.
Fast då blir det ju inte vid pendeltågsstationen - och utrymmet finns ju i sådana fall väster om depåområdet. Nog en inte helt enkel nöt att knäcka.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Kantorn »

twr skrev: Din analys är nog riktning. Tvärbanan vidare till Danderyds sjukhus/Mörby station är mitt förslag
Och vidare till Näsbypark :D
twr skrev:och kanske att Ekeröbussarna fortsätter till Arninge.
Ja, varför inte. Men jag har ett annat förslag: När Kistagrenen blir klar, led av Solnagrenen efter Ulvsunda ner till Brommaplan och över till Ekerö. Trångt? Ja visst. Men går det att bygga en tunnel under hela ämlans Ekerö (nej inte riktigt, men ändå) så borde man väl kunna fixa fritt spår från Brommaplan till Ekerö Centrum.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Enceladus »

Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
Du verkar glömma det lilla ordet ”planerade” som dessutom är fel i sammanhanget. Det finns inga garantier för att regionaltågsstationer någonsin byggs i Solna eller Älvsjö. OM en regionaltågsstation byggs i Älvsjö blir det mer motiverat att bygga tunnelbana dit, men tveksamt om det ändå är tillräckligt. Det kloka vore därför att bygga tunnelbana till Östbergahöjden, men med möjlighet att senare förlänga till Älvsjö. Ganska självklart egentligen.

Ännu klokare vore nog att bygga en regionaltågsstation i Årstaberg. Sannolikt mer komplicerat och dyrare, men också sannolikt med mer nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
Du verkar glömma det lilla ordet ”planerade” som dessutom är fel i sammanhanget. Det finns inga garantier för att regionaltågsstationer någonsin byggs i Solna eller Älvsjö. OM en regionaltågsstation byggs i Älvsjö blir det mer motiverat att bygga tunnelbana dit, men tveksamt om det ändå är tillräckligt. Det kloka vore därför att bygga tunnelbana till Östbergahöjden, men med möjlighet att senare förlänga till Älvsjö. Ganska självklart egentligen.

Ännu klokare vore nog att bygga en regionaltågsstation i Årstaberg. Sannolikt mer komplicerat och dyrare, men också sannolikt med mer nytta.
Sannolikheten är ganska stor att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Det handlar om en relativt billig utbyggnad jämfört med de andra kandidaterna. En regionaltågsstation i Älvsjö är inte lika säker. Kostnaden är betydligt högre och nyttan är oklar, i alla fall i dagens läge. Trafikverket har dock gjort bedömningen att Älvsjöbågen omöjliggör en regionaltågsstation i Årstaberg (se sidan 79). Du vet naturligtvis alltid bäst, men vi andra utgår från att Trafikverkets bedömning är korrekt. Citybanan är ett större fiasko än vad många tror!

Din idé om en tunnelbanestump till Östbergahöjden har diskuterats i flera andra trådar. Tunnelbana är en tung infrastrukturinvestering som kräver ett visst resandeunderlag. 3 000 resande i maxtimmen är redan i underkant för den kapacitet som tunnelbana erbjuder. Att minska underlaget ytterligare är helt enkelt vansinne - och inga tillmälen kan ändra på det:
twr skrev:Enceladus, du har stora brister i din kunskap om trafikplanering, och dessutom tänker du inte efter ordentligt. Det i kombination med din arrogans gör att du ständigt hamnar fel.
Har du funderat på varför de beslut som tas ofta skiljer sig väldigt mycket från det du anser vara klokt? I den länkade tråden gör du tvärsäkra påståenden som "att lägga 2 miljarder på att bygga tvärtunnelbana för ett resande som motsvarar en vanlig busslinje är galenskap" och "det resandet blir mindre än många av Söderorts busslinjer" utan någon som helst förankring i verkligheten. Det senare påståendet är direkt felaktigt, och det tidigare kräver att stomlinje 2 anses ha för låg belastning för att räknas som en vanlig busslinje. Det har påpekats att det du skriver är nonsens, men du verkar inte ta till dig kritiken. Du fortsätter att upprepa samma dogmer. Det vore inte klokt att bygga en tunnelbanestump till Östbergahöjden. Men nog om detta.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus, har du inte fattat att det är du som ständigt har fel, som ständigt upprepar samma dogmer och som alla andra på forum påpekar hur fel du har? Men du är ju tyvärr helt oemottaglig för argument. Att du sen är otrevlig dessutom gör ju ingenting bättre.

Läs på, tänk efter och lyssna på argument. Varför tror du att du vet bättre än alla andra, inklusive folk som arbetar med trafikplanering?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
Du verkar glömma det lilla ordet ”planerade” som dessutom är fel i sammanhanget. Det finns inga garantier för att regionaltågsstationer någonsin byggs i Solna eller Älvsjö. OM en regionaltågsstation byggs i Älvsjö blir det mer motiverat att bygga tunnelbana dit, men tveksamt om det ändå är tillräckligt. Det kloka vore därför att bygga tunnelbana till Östbergahöjden, men med möjlighet att senare förlänga till Älvsjö. Ganska självklart egentligen.

Ännu klokare vore nog att bygga en regionaltågsstation i Årstaberg. Sannolikt mer komplicerat och dyrare, men också sannolikt med mer nytta.
Sannolikheten är ganska stor att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Det handlar om en relativt billig utbyggnad jämfört med de andra kandidaterna. En regionaltågsstation i Älvsjö är inte lika säker. Kostnaden är betydligt högre och nyttan är oklar, i alla fall i dagens läge. Trafikverket har dock gjort bedömningen att Älvsjöbågen omöjliggör en regionaltågsstation i Årstaberg (se sidan 79). Du vet naturligtvis alltid bäst, men vi andra utgår från att Trafikverkets bedömning är korrekt. Citybanan är ett större fiasko än vad många tror!
Vem har gjort dig till talesperson för "alla andra"?

Jag känner till utredningen, jag har läst den flera gånger. Jag påpekade att det sannolikt är mer komplicerat och dyrare. Omöjligt är det knappast, det beror helt på vilka förutsättningar man antar. Din formulering om att "alltid veta bäst" är ett fullkomligt opåkallat personangrepp. Jag redovisar alltid hur jag resonerar och jag ändrar alltid åsikt om det visar sig att jag har fel. Du däremot kommer med långsökta eller rent felaktiga teorier som du håller fast vid oavsett hur ofta det upprepas att du har fel.
Enceladus skrev:Din idé om en tunnelbanestump till Östbergahöjden har diskuterats i flera andra trådar.
Ja, det har diskuterats i flera andra trådar. Den enda som har ifrågasatt det, som jag kan minnas, är du. Du kan inte åberopa dig själv som auktoritet. Det är ju bara löjligt.
Enceladus skrev:Tunnelbana är en tung infrastrukturinvestering som kräver ett visst resandeunderlag. 3 000 resande i maxtimmen är redan i underkant för den kapacitet som tunnelbana erbjuder. Att minska underlaget ytterligare är helt enkelt vansinne - och inga tillmälen kan ändra på det:
Här undergräver du ju ditt eget argument. Att det är i underkant visar snarare att den inte ska byggas. Eller att den borde byggas på ett annat sätt. Din idé om att bygga till Högdalen är till exempel intressant. Men det är ju inte ett argument för att bygga till Älvsjö.
Enceladus skrev:
twr skrev:Enceladus, du har stora brister i din kunskap om trafikplanering, och dessutom tänker du inte efter ordentligt. Det i kombination med din arrogans gör att du ständigt hamnar fel.
Jag skulle inte säga att det här är tillmälen. Det är rena fakta. Du har all chans i världen att överbevisa mig om du börjar argumentera seriöst i fortsättningen.
Enceladus skrev:Har du funderat på varför de beslut som tas ofta skiljer sig väldigt mycket från det du anser vara klokt? I den länkade tråden gör du tvärsäkra påståenden som "att lägga 2 miljarder på att bygga tvärtunnelbana för ett resande som motsvarar en vanlig busslinje är galenskap" och "det resandet blir mindre än många av Söderorts busslinjer" utan någon som helst förankring i verkligheten. Det senare påståendet är direkt felaktigt, och det tidigare kräver att stomlinje 2 anses ha för låg belastning för att räknas som en vanlig busslinje.
Det senare kan ha varit en överdrift. Eftersom du inte verkar förstå om man inte skriver ut varenda detalj skrev jag något som jag antog var sant. Resandet skulle kunna omhändertas av en busslinje med ungefär 6 minuters turtäthet. Åtminstone linje 160 torde ha större resande. Jag gissar att det kan finnas fler. Men jag har inte kollat resandestatistik. Se där, vad enkelt det är ett erkänna ett misstag. Du borde prova någon gång! Men poängen stämmer ändå. Kostnaden är cirka 2 miljarder. Resandet skulle kunna omhändertas av en busslinje. Nyttan ur systemsynpunkt är liten, eftersom byten till pendeltåg ändå kan göras vid Årstaberg. Och stationen skulle kunna byggas senare, om en regionaltågsstation blir aktuell.
Enceladus skrev:Det har påpekats att det du skriver är nonsens, men du verkar inte ta till dig kritiken.

Återigen, den som har ifrågasatt det är du. Du kan inte åberopa dig själv som auktoritet. Det om något är nonsens.
Enceladus skrev:Du fortsätter att upprepa samma dogmer. Det vore inte klokt att bygga en tunnelbanestump till Östbergahöjden. Men nog om detta.
Det är inte en dogm. Det är min åsikt, som jag argumenterar klart och tydligt för. Jag har all respekt för om någon tycker annorlunda. Men då förväntar jag mig att de ska kunna argumentera för det. Det gör inte du i det här fallet.

Jag är väldigt förvånad att några sakliga påpekanden från min sida provocerade fram denna överreaktion från din sida. Försök hålla dig till fakta, argument och allmän hyfs i fortsättningen. Tyvärr ger du intryck av att vara något av en fanatiker som tror att ingen annan förstår vad du förstår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Enceladus »

Det första du kan göra är att sluta med alla personangrepp. I den andra tråden svarade du på följande sätt:
twr skrev:Försök gärna tänka lite innan du slänger ur dig såna här idiotiska kommentarer. Känner du till halmdockeargument, för det är vad du sysslar med nu. Det här är nog det dummaste du hittills har skrivit, och det är ändå ett ganska svårslaget rekord.
Det är substanslöst och inte konstruktivt. Diskussionen om tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö förs bäst i en annan tråd. Jag har dock aldrig sett någon forumskribent instämma i förslaget att bara korta av linjen vid Östberga.

Jag är imponerad över utvecklingen i Arenastaden. Bostäder, kontor, handel och nöjesliv - allt i ett kollektivtrafiknära läge. Det är kul att någon försöker skapa ett attraktivt område utanför innerstan som kan lösa regionens stora problem: bostadsbrist, kapacitetsbrist, kompetensbrist och segregation. Jag önskar Arenastaden lycka till med att få en regionaltågsstation - för regionens bästa. Och jag hoppas att vi får se fler "Arenastäder" i regionen!
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Det första du kan göra är att sluta med alla personangrepp. I den andra tråden svarade du på följande sätt:
twr skrev:Försök gärna tänka lite innan du slänger ur dig såna här idiotiska kommentarer. Känner du till halmdockeargument, för det är vad du sysslar med nu. Det här är nog det dummaste du hittills har skrivit, och det är ändå ett ganska svårslaget rekord.
Det är substanslöst och inte konstruktivt. Diskussionen om tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö förs bäst i en annan tråd. Jag har dock aldrig sett någon forumskribent instämma i förslaget att bara korta av linjen vid Östberga.

Jag är imponerad över utvecklingen i Arenastaden. Bostäder, kontor, handel och nöjesliv - allt i ett kollektivtrafiknära läge. Det är kul att någon försöker skapa ett attraktivt område utanför innerstan som kan lösa regionens stora problem: bostadsbrist, kapacitetsbrist, kompetensbrist och segregation. Jag önskar Arenastaden lycka till med att få en regionaltågsstation - för regionens bästa. Och jag hoppas att vi får se fler "Arenastäder" i regionen!
Om du slutar skriva substanslöst och inte konstruktivt och slutar med halmdockeargument kommer jag inte ha några skäl att påpeka det. Hoppas alltså på bättring i fortsättningen!

Gällande Östbergahöjden, jag minns inte om någon hållit med mig. Kanske har du rätt. Men jag minns inte att någon annan än du har ifrågasatt det heller. Ditt försök att åberopa en åsikts popularitet - ett argumentationsfel i sig - faller alltså platt om det står ett mot ett.

Med hopp om konstruktiva diskussioner i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av 365 »

Tråden låses om samtalstonen inte radikalt förbättras!

Ha det fint!
Jourmaster
Skriv svar