Vad jag kan minnas från min tid i Hammarbyverkstaden år 1959 så var styrningen av hjälpströmmen för vagnens belastning av elektromekanisk typ. Man kunde även höra hur det klattrade till under vagnen när dörrarna stängdes. Det var en liten hävarm som slog ner mot en mätpunkt.Lars_J skrev: Tunnelvagnar (de äldre, C1-C4) hade ett "riktigt" strömgränsrelä. En stor kolkontakt som petade fram "en kontakt" med hjälp av ett sinnrikt system av hjälpkontakter för att styra så att endast de kontaktorer som skall och behöver vara till, är till. För att få detta att fungera mäts inte bara motorströmmen utan också en hjälpspänning som styrs av vagnens belastning (nedfjädring), som mäts vid station men inte under vagnens körning.
Jag instämmer inte i Daniels kommentar om A31/M23. Har man släp tillkopplat och full last, och ska starta på Strandvägen in mot centrum för att frakta hem skansenbesökare (eller var de nu kommer från) så upplever jag ofta att accelerationsreläet (eller om det heter strömgränsrelä eller något annat) bryter uppkopplingen, helt naturligt. Maximalen har jag aldrig varit med om att den löst ut förutom en gång då det blev överslag i kontrollern (vagn 330, vid Djurgårdsbron, sommardag tidigt nittital, riktning Djurgården. /Lars J
Och i likhet med Lasse har jag inte upplevt Daniels problem. Just vid den nämnda startpunkten vid Djurgårdsbron på raksträckan mot Styrmansgatan, så kunde man elegant med ett finger direkt snurra upp "ratten" till full serie och därefter parallell och strömgränsreläet skötte elegant uppkopplingen.
// Lena