Istället för Gula Linjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Istället för Gula Linjen
Gula Linjen lär bli 3,5 miljarder dyrare än budgeterat när den ska korsa Norra Länken. Linjens resenärsnytta ser inte heller positiv ut eftersom den får få stopp och anslutningar med övriga linjer. Den skulle i så fall byggas parallellt med Citybanan och riskera en avgrening av Grön Linje. Solna har dessutom redan en tunnelbana i form av blå linje. Här är ett alternativ som ger fler möjligheter till ett mer integrerat spårsystem (årtalen för etapperna är ungefärliga):
Etapp 1 år 2018 - 2023:
Värtabanan blir pendeltågslinje med X10:or som inte kan användas när Citybanan öppnas. Ny utomhusplattform för station Hagastaden byggs under Solnabron. Värtabanans tåg får stationer vid åtminstone Värtan, Hagastaden, Karlberg och Centralen. Under ett provisorium används utomhusstationerna vid Karlberg och Centralen.
Etapp 2 år 2020- :
Ny spårvägslinje byggs från Solna station till Hakberget via Solnabron och Odengatan. De miljarder som är avsatta för gul linje räcker säkerligen till att bygga spårvägslinjen.
Etapp 3 år 2023-2030:
När Roslagsbanan ska förlängas till Centralen får Värtabanan ett dubbelspårigt treskensspår Albano – Hagastaden - Odenplan- Centralen. Efter utomhusstationen vid Hagastaden byggs ny lokaltågstunnel i Gula Linjens tänkta sträckning till Odenplan. På så vis behöver ny Roslagsbanetunnel endast sprängas mellan Odenplan och Centralen. Värtabanans tåg får under ett provisorium gemensam slutstation med Roslagsbanans tåg under Centralen.
Eventuellt kan ett halvprovisorium färdigställas i väntan på att bygget av tunnel Odenplan - Centralen färdigställs. Roslagsbanan får provisorisk slutstation vid Odenplan. Värtabanan får några extra trafikeringsår till utomhusstationerna vid Karlberg och Centralen.
Etapp 4 år 2030- :
Roslagsbanans slutstation vid Centralen förblir permanent. För Värtabanans tåg byggs ny anslutningstunnel till Citybanan alternativt ny spårtunnel parallellt med "getingmidjan". Efter den underjordiska ”getingmidjan” byggs en ny anslutningstunnel till Slussen och Saltsjöbanan. På så vis avlastas de hårt belastade T-linjerna mellan T-Centralen och Slussen.
T-baneuppgörelsen från 2013 begränsar lösningsalternativen att utreda dessa alternativ. Detta trots att SL:s ekonomi måste komma i balans med investeringar som kan avkasta goda nyttokalkyler och resenärsnyttor till lägre investeringskostnader. Förmodligen behövs en omförhandling mellan stat, kommun och landsting. Kan det vara så att populism, ideologiskt grundade föreställningar och personliga preferenser gällande utbyggnad av just tunnelbanan står i vägen för en omförhandling?
Rätt trafikslag på rätt plats när behovet är att bygga nya spårtunnlar behöver enligt min mening inte alltid betyda tunnelbana . Tunnelbanedogmatikerna bör kunna inspireras av Zürich som har spårtunnlar för såväl lokaltåg, pendeltåg och spårväg. Vad tycker ni?
Etapp 1 år 2018 - 2023:
Värtabanan blir pendeltågslinje med X10:or som inte kan användas när Citybanan öppnas. Ny utomhusplattform för station Hagastaden byggs under Solnabron. Värtabanans tåg får stationer vid åtminstone Värtan, Hagastaden, Karlberg och Centralen. Under ett provisorium används utomhusstationerna vid Karlberg och Centralen.
Etapp 2 år 2020- :
Ny spårvägslinje byggs från Solna station till Hakberget via Solnabron och Odengatan. De miljarder som är avsatta för gul linje räcker säkerligen till att bygga spårvägslinjen.
Etapp 3 år 2023-2030:
När Roslagsbanan ska förlängas till Centralen får Värtabanan ett dubbelspårigt treskensspår Albano – Hagastaden - Odenplan- Centralen. Efter utomhusstationen vid Hagastaden byggs ny lokaltågstunnel i Gula Linjens tänkta sträckning till Odenplan. På så vis behöver ny Roslagsbanetunnel endast sprängas mellan Odenplan och Centralen. Värtabanans tåg får under ett provisorium gemensam slutstation med Roslagsbanans tåg under Centralen.
Eventuellt kan ett halvprovisorium färdigställas i väntan på att bygget av tunnel Odenplan - Centralen färdigställs. Roslagsbanan får provisorisk slutstation vid Odenplan. Värtabanan får några extra trafikeringsår till utomhusstationerna vid Karlberg och Centralen.
Etapp 4 år 2030- :
Roslagsbanans slutstation vid Centralen förblir permanent. För Värtabanans tåg byggs ny anslutningstunnel till Citybanan alternativt ny spårtunnel parallellt med "getingmidjan". Efter den underjordiska ”getingmidjan” byggs en ny anslutningstunnel till Slussen och Saltsjöbanan. På så vis avlastas de hårt belastade T-linjerna mellan T-Centralen och Slussen.
T-baneuppgörelsen från 2013 begränsar lösningsalternativen att utreda dessa alternativ. Detta trots att SL:s ekonomi måste komma i balans med investeringar som kan avkasta goda nyttokalkyler och resenärsnyttor till lägre investeringskostnader. Förmodligen behövs en omförhandling mellan stat, kommun och landsting. Kan det vara så att populism, ideologiskt grundade föreställningar och personliga preferenser gällande utbyggnad av just tunnelbanan står i vägen för en omförhandling?
Rätt trafikslag på rätt plats när behovet är att bygga nya spårtunnlar behöver enligt min mening inte alltid betyda tunnelbana . Tunnelbanedogmatikerna bör kunna inspireras av Zürich som har spårtunnlar för såväl lokaltåg, pendeltåg och spårväg. Vad tycker ni?
Re: Istället för Gula Linjen
Intressanta tankar! En liten detalj, det finns inget utomhus vid Solnabron. Det ska däckas över och byggas på båda sidor om bron. Så ditt förslag innebär snarare en tunnelstation.carltram skrev:Ny utomhusplattform för station Hagastaden byggs under Solnabron.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Istället för Gula Linjen
Ok. Då blir station Hagastaden snarare en tunnelstation ovanför jordytan.twr skrev:Intressanta tankar! En liten detalj, det finns inget utomhus vid Solnabron. Det ska däckas över och byggas på båda sidor om bron. Så ditt förslag innebär snarare en tunnelstation.carltram skrev:Ny utomhusplattform för station Hagastaden byggs under Solnabron.
Re: Istället för Gula Linjen
carltram skrev:Ok. Då blir station Hagastaden snarare en tunnelstation ovanför jordytan.twr skrev:Intressanta tankar! En liten detalj, det finns inget utomhus vid Solnabron. Det ska däckas över och byggas på båda sidor om bron. Så ditt förslag innebär snarare en tunnelstation.carltram skrev:Ny utomhusplattform för station Hagastaden byggs under Solnabron.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Istället för Gula Linjen
Det är nog lite i elfte timmen nu att bygga dubbelspår på Värtabanan. Tror också det är svårt att klara Roslagsbanans turtäthet med andra tåg på spåret, framförallt godstågen, kräver väl också antar jag en ganska dyr konvertering av Roslagsbanan (till växelström).carltram skrev:
T-baneuppgörelsen från 2013 begränsar lösningsalternativen att utreda dessa alternativ. Detta trots att SL:s ekonomi måste komma i balans med investeringar som kan avkasta goda nyttokalkyler och resenärsnyttor till lägre investeringskostnader. Förmodligen behövs en omförhandling mellan stat, kommun och landsting. Kan det vara så att populism, ideologiskt grundade föreställningar och personliga preferenser gällande utbyggnad av just tunnelbanan står i vägen för en omförhandling?
Rätt trafikslag på rätt plats när behovet är att bygga nya spårtunnlar behöver enligt min mening inte alltid betyda tunnelbana . Tunnelbanedogmatikerna bör kunna inspireras av Zürich som har spårtunnlar för såväl lokaltåg, pendeltåg och spårväg. Vad tycker ni?
Men problemet i grunden för att omförhandla är ju att tunnelbaneutbyggnaden inte påverkar landstingets ekonomi då staten och kommunerna betalar. Visst behövs några nya vagnar som landstinget får stå för, men det är ändå en rätt marginell kostnad i sammanhanget. Ett sådant avtal är det nog ganska givet att inte Landstinget är så intresserat av att omförhandla. Och är väl också ganska rationellt.
Sedan blir väl inte nyttokalkylerna så värst bra för en spårvägssträcka mellan Solna och Hakberget heller? Att köra X10 på banan kan ju låta som en bra lösning, men det är ju bara en tillfällig förskjutning av kostnaderna, då ju X10-tågen börjar nå sin tekniska livslängd och dessutom inte är tillgänliga för personer med funktionshinder.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Istället för Gula Linjen
Kan lösas med fyrspår. Dubbelspår för vardera spårvidd och strömspänning.Lars_L skrev: Tror också det är svårt att klara Roslagsbanans turtäthet med andra tåg på spåret, framförallt godstågen, kräver väl också antar jag en ganska dyr konvertering av Roslagsbanan (till växelström).
Dagens läge med isolerade spårvägslinjer är orationellt, framförallt beträffande vagn och depåtillgång. Med en spårvägslinje som knyter i hop Tvärbanan och Spårväg City skulle inte bara Solna och Hagastaden få kapacitetstak försörjning, 1/3 av stombusslinje 4 skulle färdigställas på samma gång. 4:an som buss slår i kapacitetstaket och dess höga fordonsantal gör att busslinjen är dyr i drift. När inflyttningen sker till Norra Djurgårdsstaden väntas ökad arbetspendling på Östermalm. För att garantera god framkomlighet i området krävs att fler invånare avstår från sitt bilanvändande. En sådan transportomställning ställer krav på en konkurrenskraftigare kollektivtrafik på spår.Lars_L skrev:Sedan blir väl inte nyttokalkylerna så värst bra för en spårvägssträcka mellan Solna och Hakberget heller?
X1 höll från 1968 till 2011. Med en rejäl upprenovering och ny låggolvsmittvagn kan X10:ornas livslängd förlängas till det dubbla.Lars_L skrev:Att köra X10 på banan kan ju låta som en bra lösning, men det är ju bara en tillfällig förskjutning av kostnaderna, då ju X10-tågen börjar nå sin tekniska livslängd och dessutom inte är tillgänliga för personer med funktionshinder.
Re: Istället för Gula Linjen
Snart nedlagda Gula linjen, a k a Blindtarmen, lär väl bli minst 3.5 miljarder dyrare, men det beror nog bara delvis på Norra Länken. Andra fördyrande kostnader kommer att se till att summan nog kommer stämma överens med verkligheten. Som tur är är det fler och fler som inser vansinnet som nuvarande sträckning innebär.
Som jag ser det så skulle det ge bättre nytta att bygga t-bana från Västra Skogen och låta tex Hjulstalinjen gå via Odenplan, Kungsholmen, Zinken och östra Södermalm och mot Nackahållet. Det skulle ge manöverutrymme för framtida ökning av trafiken på tunnelbana 3.
Roslagsbanan skulle kunna grenas av med två linjer mot ny station "Stockholm Norra/Hagastaden" och vidare till Karlberg, där den använder befintlig plattform närmast berget. Platsen som blir över när man river den andra plattformen används för de spår som då flyttas på normalspåret. Sedan används nuvarande tråget för pendeltågen till Centralen där man sedan har en säckstation med fyra spår för Roslagsbanan. Detta skulle till exempel kunna utföras som, men inte begränsas till, antingen en station under nuvarande spåren eller någon variant där man använder "spår 20-23". Trågets södra ände skulle kunna flyttas något om man använder varianten 20-23, annars kan det fortsätta under marken och ansluta så att den terminerar i anslutning till uppgångarna från gången under centralen.
På detta sätt kommer man slippa blanda spårvidder och strömarter, och investeringskostnaderna blir nog betydligt lägre än att bygga RB i tunnel. Man missar visserligen Odenplan, men "Hagastaden" får en ny station med direktförbindelse med Centralstationen. Dessutom slipper man stänga Karlberg, som i stället blir en del av Roslagsbanan. En del av RB kan fortfarande gå till Östra Station som då endast får två eller högst fyra spår för tåg till tex Näsby Park.
Som jag ser det så skulle det ge bättre nytta att bygga t-bana från Västra Skogen och låta tex Hjulstalinjen gå via Odenplan, Kungsholmen, Zinken och östra Södermalm och mot Nackahållet. Det skulle ge manöverutrymme för framtida ökning av trafiken på tunnelbana 3.
Roslagsbanan skulle kunna grenas av med två linjer mot ny station "Stockholm Norra/Hagastaden" och vidare till Karlberg, där den använder befintlig plattform närmast berget. Platsen som blir över när man river den andra plattformen används för de spår som då flyttas på normalspåret. Sedan används nuvarande tråget för pendeltågen till Centralen där man sedan har en säckstation med fyra spår för Roslagsbanan. Detta skulle till exempel kunna utföras som, men inte begränsas till, antingen en station under nuvarande spåren eller någon variant där man använder "spår 20-23". Trågets södra ände skulle kunna flyttas något om man använder varianten 20-23, annars kan det fortsätta under marken och ansluta så att den terminerar i anslutning till uppgångarna från gången under centralen.
På detta sätt kommer man slippa blanda spårvidder och strömarter, och investeringskostnaderna blir nog betydligt lägre än att bygga RB i tunnel. Man missar visserligen Odenplan, men "Hagastaden" får en ny station med direktförbindelse med Centralstationen. Dessutom slipper man stänga Karlberg, som i stället blir en del av Roslagsbanan. En del av RB kan fortfarande gå till Östra Station som då endast får två eller högst fyra spår för tåg till tex Näsby Park.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Istället för Gula Linjen
Jodå, när passagen genom Norra Länkens pålningssystem skall passeras kommer omfattande ombyggnationer att krävas. Även årsavstängningar av denna led kan bli aktuellt. Bekräftat av säker politisk källa.Inge skrev:Nu har du läst för mycket mimmi... Det finns väl inget som tyder på att det skulle vara så?carltram skrev:Gula Linjen lär bli 3,5 miljarder dyrare än budgeterat när den ska korsa Norra Länken.
Re: Istället för Gula Linjen
Nej, det låter ju helt orimligt att en fördyring skulle kunna vara så stor för ett så avgränsat område.Inge skrev:Men några 3,5 miljarder blir det inte i där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Istället för Gula Linjen
Det är bara ett dramatiskt skrämselargument.
Dock är den lösningen med blåa linjen från Solna Centrum intressant..
Dock är den lösningen med blåa linjen från Solna Centrum intressant..
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Istället för Gula Linjen
En variant på det som jag tycker vore intressant vore att skippa Arenastaden och bygga Odenplan-Karolinska och sedan ansluta till Solna Centrum.Odd skrev:
Som jag ser det så skulle det ge bättre nytta att bygga t-bana från Västra Skogen och låta tex Hjulstalinjen gå via Odenplan, Kungsholmen, Zinken och östra Södermalm och mot Nackahållet. Det skulle ge manöverutrymme för framtida ökning av trafiken på tunnelbana 3.
t]
Om vi ovanpå det tänker oss återuppväckt trafik på Hallonbergen-Rinkeby så skulle det kunna bli tre linjer.
A Hulsta-Rinkeby-Hallonbergen-Solna C-Odenplan-söderut..
B Barkarby -Kista Hallonbergen-Solna C- Västra skogen-Fridhemsplan och vidare
C Rinkeby-Sundbyberg-Västra Skogen- Fridhemsplan och vidare.
Man kan i det sammanhanget kanske också leka med en tanke på en förbindelse Thorildsplan-Rådhuset och länka av en del av trafiken västerifrån till en direktare förbindelsen och volymen av denna kan motsvara det som skulle gå över Solna C-Odenplan.
Stationer brukar vara det i särklass dyraste och i ovan exempel blir det bara en ny station: T-Karolinska.
Re: Istället för Gula Linjen
Om jag inte minns fel så lade man faktiskt ca 50 miljoner på försvarsarbeten för blindtarmen vid Torsplan. Det var ett uppslag i en av lokalblaskorna om det.Inge skrev:carltram skrev:Jodå, när passagen genom Norra Länkens pålningssystem skall passeras kommer omfattande ombyggnationer att krävas. Även årsavstängningar av denna led kan bli aktuellt. Bekräftat av säker politisk källa.Inge skrev: ****
Nu har du läst för mycket mimmi... Det finns väl inget som tyder på att det skulle vara så?![]()
Visserligen lyckades CW förorsaka skattebetalarna stora kostnader genom att vägra försvarsarbeten. Men några 3,5 miljarder blir det inte i där.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Istället för Gula Linjen
Det gällde väl dock främst i samband med Citybanans byggande, dock blir det ändå lite problem med citybanans vad jag förstått, då den kommer gå rätt nära vid något ställe.Odd skrev:Om jag inte minns fel så lade man faktiskt ca 50 miljoner på försvarsarbeten för blindtarmen vid Torsplan. Det var ett uppslag i en av lokalblaskorna om det.Inge skrev:carltram skrev: ****
Jodå, när passagen genom Norra Länkens pålningssystem skall passeras kommer omfattande ombyggnationer att krävas. Även årsavstängningar av denna led kan bli aktuellt. Bekräftat av säker politisk källa.![]()
Visserligen lyckades CW förorsaka skattebetalarna stora kostnader genom att vägra försvarsarbeten. Men några 3,5 miljarder blir det inte i där.
Men gula linjen ska ju gå i berg. Givetvis blir man väl tvungen att stoppa trafiken på Norra länken vid sprängning. Men gula linjen korsar ju Norra länken och går ju inte parallellt med den. Det skulle knappast vara acceptabelt att bygga en bilväg, som riskerar att rasa, för att man spränger i berget - att man stoppar vid sprängning är ju mer en säkerhetsåtgärd.
Dessutom är ju de 3,5-miljarder som det talas om för hela projektet (alltså alla t-baneutbyggnader) och inte för gula linjen.
Det som kostar är ju som sagt stationer, i och med att det bara byggs tre stationer på den 4,1 km långa sträckan, så bör inte prislappen bli så värst mycket över 4,2 miljarder. Några ställen med svackor i bergstunneln, kan fördyra något - men knappast extremt mycket. Tror nog man klarar sig under 5 miljarder i slutändan (exklusive vagnar).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Istället för Gula Linjen
Ett annat alternativ. Fortfarande behöver bara en ny spårtunnel byggas i nordost. I det här alternativet endast Sverigeförhandlingens Roslagstunnel.
Lila linje från Arenastaden på befintlig pendeltågslinje genom Tomteboda med stopp i de båda tillväxtområdena Hagastaden och Albano. Parallellt med Roslagsbanan från Albano till Centralen via Odenplan innan pendeltågslinjen kopplas i hop med Saltsjöbanan. Resenär som på kortast restid vill färdas från Arenastaden till Odenplan och Centralen väljer befintliga pendeltågslinjer. Resenär som på kortast tid vill färdas från Hagastaden till Centralen väljer Värtapendeln. Resenär som på kortast tid vill färdas från Hagastaden till Odenplan får i väntan på framtida spårvägslinje välja buss.
Lila linje från Arenastaden på befintlig pendeltågslinje genom Tomteboda med stopp i de båda tillväxtområdena Hagastaden och Albano. Parallellt med Roslagsbanan från Albano till Centralen via Odenplan innan pendeltågslinjen kopplas i hop med Saltsjöbanan. Resenär som på kortast restid vill färdas från Arenastaden till Odenplan och Centralen väljer befintliga pendeltågslinjer. Resenär som på kortast tid vill färdas från Hagastaden till Centralen väljer Värtapendeln. Resenär som på kortast tid vill färdas från Hagastaden till Odenplan får i väntan på framtida spårvägslinje välja buss.
Re: Istället för Gula Linjen
Har alla accepterat detta vansinniga tunnelbanebygge?
Tunnel har för Stockholmarna blivit frälsningsreligionen.
Spårväg Odenplan-Karolinska ger betydligt lägre kostnader om man bygger den som just spårväg och inte som lätt-snabbjärnväg.
Man får fler hållplatser vilket ger kortare väg för resenärerna till hållplatsen = högre servicegrad.
-Per
Tunnel har för Stockholmarna blivit frälsningsreligionen.
Spårväg Odenplan-Karolinska ger betydligt lägre kostnader om man bygger den som just spårväg och inte som lätt-snabbjärnväg.
Man får fler hållplatser vilket ger kortare väg för resenärerna till hållplatsen = högre servicegrad.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Istället för Gula Linjen
"Bekräftat av säker politisk källa " låter inte alltför förtroendeingivande.carltram skrev:Jodå, när passagen genom Norra Länkens pålningssystem skall passeras kommer omfattande ombyggnationer att krävas. Även årsavstängningar av denna led kan bli aktuellt. Bekräftat av säker politisk källa.Inge skrev:Nu har du läst för mycket mimmi... Det finns väl inget som tyder på att det skulle vara så?carltram skrev:Gula Linjen lär bli 3,5 miljarder dyrare än budgeterat när den ska korsa Norra Länken.
Du får nog prestera mer substans i den påstådda fördyringen på 3.5 miljarder om någon ska tro på det
Re: Istället för Gula Linjen
När östlig vägförbindelse färdigställs bör ny spårtunnel dras parallellt med vägtunneln. Då kan Sickla - Norra Djurgårdsstaden (Värtan) bli en del av en tågring för pendeltåg.
Vissa pendeltåg kan vid sina slutstationer fortsätta som regionaltåg i Mälardalen och tvärtom. Intressanta direktlinjer skapas därmed från region till olika stadsdelar av Stockholm. I Stockholm ska regionaltågen både kunna lämna av/lämna på SL-resenärer och regionpendlare. Hagastaden skulle bli central bytespunkt i detta system.
Ex på linjesträckningar:
Linje lila
(Gävle/Uppsala) Arlanda -Hagastaden -Odenplan - Centralen-Slussen-Sickla-Norra Djurgårdsstaden – Albano – Hagastaden – Karlberg – Centralen – Flemingsberg – (Nyköping/Linköping)
Samma linje omvänt:
(Nyköping/Linköping) - Flemingsberg – Centralen – Karlberg – Hagastaden – Albano – Norra Djurgårdsstaden – Sickla – Slussen – Centralen – Odenplan – Hagastaden – Arlanda - (Uppsala /Gävle)
Linje röd
(Västerås) - Sundbyberg – Hagastaden – Albano – Norra Djurgårdsstaden – Sickla – Slussen – Centralen – Odenplan – Albano – Hagastaden – Karlberg - Centralen – Älvsjö (Eskilstuna/Katrineholm)
Samma linje fast omvänt
(Eskilstuna/Katrineholm) – Älvsjö – Centralen - Karlberg - Hagastaden – Albano – Odenplan – Centralen – Slussen – Sickla – Norra Djurgårdsstaden – Albano – Hagastaden – Sundbyberg - (Västerås)
Linje blå
Solna – Hagastaden – Albano – Odenplan – Centralen – Slussen – Sickla – Saltsjöbaden
Pendeltågslinjerna genom Citybanan blir kvar i befintligt läge. Röd, lila, blå linje Albano - Odenplan - Centralen delar tunnel med RB, fast på avskilt spår från RB.
Vissa pendeltåg kan vid sina slutstationer fortsätta som regionaltåg i Mälardalen och tvärtom. Intressanta direktlinjer skapas därmed från region till olika stadsdelar av Stockholm. I Stockholm ska regionaltågen både kunna lämna av/lämna på SL-resenärer och regionpendlare. Hagastaden skulle bli central bytespunkt i detta system.
Ex på linjesträckningar:
Linje lila
(Gävle/Uppsala) Arlanda -Hagastaden -Odenplan - Centralen-Slussen-Sickla-Norra Djurgårdsstaden – Albano – Hagastaden – Karlberg – Centralen – Flemingsberg – (Nyköping/Linköping)
Samma linje omvänt:
(Nyköping/Linköping) - Flemingsberg – Centralen – Karlberg – Hagastaden – Albano – Norra Djurgårdsstaden – Sickla – Slussen – Centralen – Odenplan – Hagastaden – Arlanda - (Uppsala /Gävle)
Linje röd
(Västerås) - Sundbyberg – Hagastaden – Albano – Norra Djurgårdsstaden – Sickla – Slussen – Centralen – Odenplan – Albano – Hagastaden – Karlberg - Centralen – Älvsjö (Eskilstuna/Katrineholm)
Samma linje fast omvänt
(Eskilstuna/Katrineholm) – Älvsjö – Centralen - Karlberg - Hagastaden – Albano – Odenplan – Centralen – Slussen – Sickla – Norra Djurgårdsstaden – Albano – Hagastaden – Sundbyberg - (Västerås)
Linje blå
Solna – Hagastaden – Albano – Odenplan – Centralen – Slussen – Sickla – Saltsjöbaden
Pendeltågslinjerna genom Citybanan blir kvar i befintligt läge. Röd, lila, blå linje Albano - Odenplan - Centralen delar tunnel med RB, fast på avskilt spår från RB.
- Bilagor
-
- östlig förbindelse
- spårkartapendeltåg(2).jpg (294.97 KiB) Visad 2711 gånger
Re: Istället för Gula Linjen
Denna inspiration fick mig till en helt ny idé för att väva in i mitt stora pendeltågsnät. (Normalspårig RB + Kungsholmenbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Tomteboda, för pendeltåg) och denna sträckning är:
-Värtabanan + Österleden som järnvägstunnel + Saltsjöbanan och kanske en järnväg mot Stavsnäs?
Jag tänkte att Tågen från Bålsta åker mot nacka denna sträckning men missar City och Fridhemsplan helt. Även tågen från Österskär kan nog ha Saltsjöbaden/Solsidan som destination. Nynäshamnstågen går istället mot rimbo.
Mina föreslagna stationsupplägg:
-Tomteboda
-Hagastaden
-Albano
-Norra Djurgårdsstaden/Värtahamnen
-Loudden (Som underjordisk station i början av Österleden)
-Kvarnholmen eller Saltsjökvarn
Här sker en avgrening. En gren tar över Saltsjöbanan och fortsätter mot Saltsjöbaden & Solsidan. En annan gren går längs med Väg 222:
-Nacka Strand
-Orminge
-Insjö
-Gustavsberg
-Mölnvik(?)
-Viks Central (?)
-Hemmersta
-Strömma
-Barnvik eller Fagerdala (?)
-Stavsnäs
Andra kombinationer och förbindelser kan ju skapas, t.ex. med hjälp av Saltsjöbanans befintliga infrastruktur på Södermalm m.m.
-Värtabanan + Österleden som järnvägstunnel + Saltsjöbanan och kanske en järnväg mot Stavsnäs?
Jag tänkte att Tågen från Bålsta åker mot nacka denna sträckning men missar City och Fridhemsplan helt. Även tågen från Österskär kan nog ha Saltsjöbaden/Solsidan som destination. Nynäshamnstågen går istället mot rimbo.
Mina föreslagna stationsupplägg:
-Tomteboda
-Hagastaden
-Albano
-Norra Djurgårdsstaden/Värtahamnen
-Loudden (Som underjordisk station i början av Österleden)
-Kvarnholmen eller Saltsjökvarn
Här sker en avgrening. En gren tar över Saltsjöbanan och fortsätter mot Saltsjöbaden & Solsidan. En annan gren går längs med Väg 222:
-Nacka Strand
-Orminge
-Insjö
-Gustavsberg
-Mölnvik(?)
-Viks Central (?)
-Hemmersta
-Strömma
-Barnvik eller Fagerdala (?)
-Stavsnäs
Andra kombinationer och förbindelser kan ju skapas, t.ex. med hjälp av Saltsjöbanans befintliga infrastruktur på Södermalm m.m.
Re: Istället för Gula Linjen
Okej, jag kanske spårade ur med mitt förra inlägg.
Min egentliga åsikt om hagastaden är att Carltrams föreslagna spårsträckning tillsammans med en spårsträckning som går i en östligare sträckning genom hagastaden och Norrtull, samt lite busslinjer räcker gott och väl för stadsdelen. Det är inte så långt till vare sig Odenplan eller Solna centrum från Karolinska-området och med de förbindelser som erbjuds på marknivå så täcker det större delen av bebyggelsen och med reserverade körfält för spårvagnstrafiken så kan man köra tät matarspårvagnstrafik till den stora trafikknytpunkten Odenplan, och den något mindre knytpunkten Solna Centrum, med ev. fortsättning mot Sundbyberg.
Min egentliga åsikt om hagastaden är att Carltrams föreslagna spårsträckning tillsammans med en spårsträckning som går i en östligare sträckning genom hagastaden och Norrtull, samt lite busslinjer räcker gott och väl för stadsdelen. Det är inte så långt till vare sig Odenplan eller Solna centrum från Karolinska-området och med de förbindelser som erbjuds på marknivå så täcker det större delen av bebyggelsen och med reserverade körfält för spårvagnstrafiken så kan man köra tät matarspårvagnstrafik till den stora trafikknytpunkten Odenplan, och den något mindre knytpunkten Solna Centrum, med ev. fortsättning mot Sundbyberg.
Re: Istället för Gula Linjen
Snacka om ofördelaktiga kurvradier för den där lila linjen vid Albano (inga restidsvinster här inte)! Det duger kanske för en gullig Decauvillebana för hästspårvagn, men knappast för en högkvalitativ heavy rail förbindelse som i det här fallet skulle medföra en bortkastad investering i mångmiljardklass!carltram skrev:Ett annat alternativ. Fortfarande behöver bara en ny spårtunnel byggas i nordost. I det här alternativet endast Sverigeförhandlingens Roslagstunnel.
Lila linje från Arenastaden på befintlig pendeltågslinje genom Tomteboda med stopp i de båda tillväxtområdena Hagastaden och Albano. Parallellt med Roslagsbanan från Albano till Centralen via Odenplan innan pendeltågslinjen kopplas i hop med Saltsjöbanan. Resenär som på kortast restid vill färdas från Arenastaden till Odenplan och Centralen väljer befintliga pendeltågslinjer. Resenär som på kortast tid vill färdas från Hagastaden till Centralen väljer Värtapendeln. Resenär som på kortast tid vill färdas från Hagastaden till Odenplan får i väntan på framtida spårvägslinje välja buss.

