Hur funkar skyltsystemet i C20
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur funkar skyltsystemet i C20
Åker ofta 05.05-tåget från Hagsätra. På ankommande tåg (från hallen) står det oftast Hagsätra men ibland Ej i trafik och nån gång FARSTA STRAND! När föraren byter ände och ändrar destinationen så blev det härom morgonen fel och det blev Högdalen i stället för Hässelby strand. Det blev då 19 Högdalen på plattformskyltarna. Vi åker iväg och vid Rågsved ser allt normalt ut men då står det 19 Hässelby strand på plattformen och i tåget NÄSTA RÅGSVED. Föraren kanske upptäckte misstaget och ändrade? I Högdalen blev det NÄSTA HÖGDALEN..... avstigning för samtliga!! På plattformen 19 Hässelby strand. Ingen går dock av utan vi fortsätter mot Bandhagen men då har systemet tröttnat inne i tågen och förblir tyst hela vägen in till stan. Inget på skyltarna i tåget heller men plattformarna visar rätt. Vid Gullmarsplan är det förarbyte men fortfarande inget i tåget. Faktiskt rätt skönt att slippa tjatet om Tänk på avståndet.... mm. Jag går av vid Slussen.
Går det under resans gång inte att rätta till ett ev. fel utan att hela sk*ten spårar ur?
Går det under resans gång inte att rätta till ett ev. fel utan att hela sk*ten spårar ur?
Re: Hur funkar skyltsystemet i C20
Det där ställs helt enkelt in manuellt. En konsekvens är ju dock att det kan bli lite konstigt vid ändstationer. När man byter tågände kommer ju först den destination upp som tåget senast haft i den färdriktningen (det som vredet i den förarhytten är inställt på), innan man då hinner ändra till en annan ändstation "manuellt". Om nu föraren inte såg att vredet var inställt på Högdalen, så ska ju då systemet bli tyst som det blir här, när den stationen passerat. Det kan ju varit rätt inställd åt andra hållet och hen kanske räknade bara med att det skulle vara rätt även i riktning mot stan, eller så var hen så trött att hen inte såg skillnaden på Häselby och Högdalen.
Allt kan väl i coh för sig hända med ett system. Men ja, det ska gå att ändra även om den har varit felinställd. Här kan det ju också varit så att det blivit något tekniskt fel på systemet. Det kan man ju aldrig så noga veta, bara spekulera kring.
Sedan händer det ju ibland - och jag antar att systemet då tappar kontakten med datorn - att den inte vet var tåget befinner sig. Då börjar den ju på nytt från avgångsstationen. Det är då man hör utopet "Rågsved" fast man befinner sig mitt i stan, som exempel.
Allt kan väl i coh för sig hända med ett system. Men ja, det ska gå att ändra även om den har varit felinställd. Här kan det ju också varit så att det blivit något tekniskt fel på systemet. Det kan man ju aldrig så noga veta, bara spekulera kring.
Sedan händer det ju ibland - och jag antar att systemet då tappar kontakten med datorn - att den inte vet var tåget befinner sig. Då börjar den ju på nytt från avgångsstationen. Det är då man hör utopet "Rågsved" fast man befinner sig mitt i stan, som exempel.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Högtalarsystemet behöver veta två saker för att ropa ut rätt saker: vart man ska (destination) och var man börjar (startstation). Destinationen väljs först, därefter väljer man startstation. När man stänger dörrarna nästa gång startar vägmätningen. Om man sedan ändrar destinationskod så händer det lite olika saker beroende på vad man gör.
Jag misstänker att föraren som thbe åkte med aktiverade sin hytt i Hagsätra och då hade 113 (Högdalen söderifrån) inställd som destinationskod och bekräftade Hagsätra som startstation. Efter starten från Hagsätra ändrade hen koden till 101, men utan att ange startstation på nytt. Min erfarenhet är att om man ändrar till en annan kod i samma riktning och utan att ändra linjenumret eller byta startstation manuellt, så fortsätter högtalarsystemet att arbeta efter den ursprungliga inställningen, det är som att stationslistan som lästes in när man valde startstation ligger kvar. Och det stämmer ju precis med vad thbe beskriver ovan, alltså tåget "kom ihåg" att föraren ursprungligen bara ville åka till Högdalen.
Om man omaktiverar hytten eller tåget längs vägen så måste man också välja startstation på nytt. Därutöver kan det i sällsynta fall hända att vagnarna tappar kommunikationen med varandra så att sista vagnen så att säga åker åt fel håll, detta brukar man kunna se på att det står olika på skyltarna på utsidan av tåget.
5.05-tåget från Hagsätra går kanske efter vändningen i Hässelby till Farsta strand? Nu är jag lite osäker på om det går att göra så med de nya elektroniska icke-tumhjulen, men med de gamla tumhjulsomkopplarna så ställde man ju i alla fall om till näst-nästa destination innan man lämnade hytten fast man tog väl normalt ur nyckeln först. Kan kanske också vara så att man råkar ställa in en siffra fel så att 101 blir 102, vilket är Farsta strand.
Jag misstänker att föraren som thbe åkte med aktiverade sin hytt i Hagsätra och då hade 113 (Högdalen söderifrån) inställd som destinationskod och bekräftade Hagsätra som startstation. Efter starten från Hagsätra ändrade hen koden till 101, men utan att ange startstation på nytt. Min erfarenhet är att om man ändrar till en annan kod i samma riktning och utan att ändra linjenumret eller byta startstation manuellt, så fortsätter högtalarsystemet att arbeta efter den ursprungliga inställningen, det är som att stationslistan som lästes in när man valde startstation ligger kvar. Och det stämmer ju precis med vad thbe beskriver ovan, alltså tåget "kom ihåg" att föraren ursprungligen bara ville åka till Högdalen.
Om man omaktiverar hytten eller tåget längs vägen så måste man också välja startstation på nytt. Därutöver kan det i sällsynta fall hända att vagnarna tappar kommunikationen med varandra så att sista vagnen så att säga åker åt fel håll, detta brukar man kunna se på att det står olika på skyltarna på utsidan av tåget.
5.05-tåget från Hagsätra går kanske efter vändningen i Hässelby till Farsta strand? Nu är jag lite osäker på om det går att göra så med de nya elektroniska icke-tumhjulen, men med de gamla tumhjulsomkopplarna så ställde man ju i alla fall om till näst-nästa destination innan man lämnade hytten fast man tog väl normalt ur nyckeln först. Kan kanske också vara så att man råkar ställa in en siffra fel så att 101 blir 102, vilket är Farsta strand.
Jo det går att ändra destinationen på den hytt som man lämnar vid ändstationen på C20, men man måste "lura" systemet genom att direkt efter att man har ändrat destinationen - dvs tryckt på "klar"-knappen så nycklar man ut hytten, på så sätt hinner inte datorn ändra skyltsystemet vare sig i vagnen eller på plattformen. Är man inte tillräckligt snabb med utnycklingen så ändras allt och man går där lite med skammen tills man kommer till andra änden och kan nyckla upp tåget.
Aha! Ja med den gamla tumhjulsomkopplaren var det en fördröjning på 5 sekunder eller något sådant från det att man slutade snurra på hjulen tills ombordenheten började sända den nya informationen, så det är väl gissningsvis just den fördröjningen som man får använda sig av? Fast om man har använt helljuset den senaste stunden borde det gå att ändra även efter urnyckling kan jag tycka.Patrick skrev:Jo det går att ändra destinationen på den hytt som man lämnar vid ändstationen på C20, men man måste "lura" systemet genom att direkt efter att man har ändrat destinationen - dvs tryckt på "klar"-knappen så nycklar man ut hytten, på så sätt hinner inte datorn ändra skyltsystemet vare sig i vagnen eller på plattformen. Är man inte tillräckligt snabb med utnycklingen så ändras allt och man går där lite med skammen tills man kommer till andra änden och kan nyckla upp tåget.
Handlar inte detta bara om vanlig avaktivering och aktivering av ledande hytt..?daniel_s skrev:Aha! Ja med den gamla tumhjulsomkopplaren var det en fördröjning på 5 sekunder eller något sådant från det att man slutade snurra på hjulen tills ombordenheten började sända den nya informationen, så det är väl gissningsvis just den fördröjningen som man får använda sig av? Fast om man har använt helljuset den senaste stunden borde det gå att ändra även efter urnyckling kan jag tycka.Patrick skrev:Jo det går att ändra destinationen på den hytt som man lämnar vid ändstationen på C20, men man måste "lura" systemet genom att direkt efter att man har ändrat destinationen - dvs tryckt på "klar"-knappen så nycklar man ut hytten, på så sätt hinner inte datorn ändra skyltsystemet vare sig i vagnen eller på plattformen. Är man inte tillräckligt snabb med utnycklingen så ändras allt och man går där lite med skammen tills man kommer till andra änden och kan nyckla upp tåget.
Så brukar de ju gå att hantera på de flesta tvårikningsfordon, både analoga och digitala.
På en tågfordon tex en Uppsalapendel använder man ju den metoden för att låsa in bromsen medan man byter ände. I äldre analoga fordon kan man ju inte alltid fjärrstyra allt, så då kan ju inlåsning, av funktioner utnyttjas, tex vid riktningsbyte.
Vet inte vad som avses med helljuset på C20, men vad jag förstår borde väl all frontbelysning släckas och slutljus tändas då då hytten avaktiveras.
Jo men matningen till tågradion är ett särskilt kapitel och där spelar helljusknappen en viss roll, hur konstigt det än kan låta.
Dock vet jag inte hur man har kopplat in den nya manöverpanelen, jag har ju inte kört de där på sju år så nu kommer jag inte längre med mina spekulationer
Dock vet jag inte hur man har kopplat in den nya manöverpanelen, jag har ju inte kört de där på sju år så nu kommer jag inte längre med mina spekulationer

Tillåt men då att tycka att de verkar lite oseriöst, den inkopplingen.daniel_s skrev:Jo men matningen till tågradion är ett särskilt kapitel och där spelar helljusknappen en viss roll, hur konstigt det än kan låta.
Ja har inte läst allt som sagts, men något får mej att tror att man kan få frontbelysningen att fortsätta lysa om helljuset är tillslaget då hytten avaktiveras, pga att belysningen får bakspänning via tågradion..?
Om så är fallet, känns de inte särskilt bra, rätt allvarligt tycker då jag. Men är det så och görs det något åt det ?
Nej så illa är det inte, det är ju inte en norrköpingsvagn vi talar om nu!leifd skrev:Tillåt men då att tycka att de verkar lite oseriöst, den inkopplingen.daniel_s skrev:Jo men matningen till tågradion är ett särskilt kapitel och där spelar helljusknappen en viss roll, hur konstigt det än kan låta.
Ja har inte läst allt som sagts, men något får mej att tror att man kan få frontbelysningen att fortsätta lysa om helljuset är tillslaget då hytten avaktiveras, pga att belysningen får bakspänning via tågradion..?
Om så är fallet, känns de inte särskilt bra, rätt allvarligt tycker då jag. Men är det så och görs det något åt det ?

Nästan alla tryckknappar, indikeringslampor, reläer osv är ju anslutna till det datoriserade kommunikationssystemet i vagnen via små burkar som jag har glömt vad de heter (AX/DX? I/O? PLS? PLC? WTF? TÜV?) Ja hur som helst så behövde man plötsligt en tryckknapp till en ny funktion avsedd att användas i avaktiverad hytt, och då kopplade man det till helljusknappen. Det påverkar inte strålkastarnas funktion överhuvudtaget, enda sättet att få dem att lysa i sluthytt är att trycka på "back" i ledarhytten (eller om reläet bränner fast vilket händer vid enstaka tillfällen, vagnen är full med 11-poliga industrireläer men fungerar förvånansvärt bra ändå!).
I generella system av motsvarande typ brukar såna burkar kallas för noder.daniel_s skrev:Nästan alla tryckknappar, indikeringslampor, reläer osv är ju anslutna till det datoriserade kommunikationssystemet i vagnen via små burkar som jag har glömt vad de heter (AX/DX? I/O? PLS? PLC? WTF? TÜV?) Ja hur som helst så behövde man plötsligt en tryckknapp till en ny funktion avsedd att användas i avaktiverad hytt, och då kopplade man det till helljusknappen. Det påverkar inte strålkastarnas funktion överhuvudtaget, enda sättet att få dem att lysa i sluthytt är att trycka på "back" i ledarhytten (eller om reläet bränner fast vilket händer vid enstaka tillfällen, vagnen är full med 11-poliga industrireläer men fungerar förvånansvärt bra ändå!).
Det är väl iofs rätt kreativt göra på det viset, troligen behövde man väl tryckknapp som ändå hade fast spänning in. Knappens funktion beror ju helt enkelt på i vilken mod fordonet befinner sej.
Liknande metoder använde man tex på X2, där knapparna för tändning/släckning av "klart för avgång-signalerna" används även för farthållare till och farthållare minne.
11-poliga industrireläer är bra produkter, till rimligt pris, men finns ju i lite olika kvaliteter. Fuktsäkra varianter är ofta mycket bra och klarar ofta höga strömmar bra.
Denna typ av reläer är väldigt vanliga i signalsäkerhetsanläggningar, i icke säkerhetskritiska kretsar och har använts så med bra resultat sedan 80-talet. Även olika manöversystem kan var nerlusade med reläer av denna typ. Fördelen är ju rätt uppenbar, i vart fall mot äldre datorlösningar. Reläteknik är pålitlig och snabb, medan äldre datorer ofta var långsamma och lite krångliga.
- DrMerkwurdigliebe
En sidoanmärkning men sedan något år eller två går det inte längre att aktivera radion i ickeaktiv hytt med helljusknappen.daniel_s skrev:Ja hur som helst så behövde man plötsligt en tryckknapp till en ny funktion avsedd att användas i avaktiverad hytt, och då kopplade man det till helljusknappen.
Vojne vojne! Då tar jag tillbaka allt möjligt!DrMerkwurdigliebe skrev:En sidoanmärkning men sedan något år eller två går det inte längre att aktivera radion i ickeaktiv hytt med helljusknappen.daniel_s skrev:Ja hur som helst så behövde man plötsligt en tryckknapp till en ny funktion avsedd att användas i avaktiverad hytt, och då kopplade man det till helljusknappen.