Gula Linjen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

[quote="TKO"]Förmodligen bättre än den samlade "kompetensen" hos oss forumskribenter.
Vad får dig att tro det? Nu tror jag du har alldeles för höga tankar om lekpersoners förmåga att tänka rationellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tub4
Inlägg: 46
Blev medlem: tisdag 15 mars 2016 19:40

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Tub4 »

Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7681
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gula Linjen..

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Gula Linjen..

Inlägg av NerdBoy »

dr Cassandra Nojdh skrev:På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Är det inte allmänt känt att alla utom Inge är idioter?
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Lennart Petersen »

NerdBoy skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Är det inte allmänt känt att alla utom Inge är idioter?
Ja han ser väl inget annat ur sitt eget perspektiv.
Jag läser artikeln och ser inget märkvärdigt eller dumt. Journalisten Mimmi uttrycker ju f.ö inga egna åsikter utan intervjuar folk.
Bland annat boende i Vasastaden om deras åsikter och det är säkert intressant lokalt i Vasastaden dit tidningen vänder sig.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7681
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gula Linjen..

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
NerdBoy skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:På vilket sätt uttrycker journalisten Mimmi Epstein någon personlig åsikt i artikeln, som förtjänar epitetet "smådum"?
Är det inte allmänt känt att alla utom Inge är idioter?
Ja han ser väl inget annat ur sitt eget perspektiv.
Jag läser artikeln och ser inget märkvärdigt eller dumt. Journalisten Mimmi uttrycker ju f.ö inga egna åsikter utan intervjuar folk.
Bland annat boende i Vasastaden om deras åsikter och det är säkert intressant lokalt i Vasastaden dit tidningen vänder sig.
Ja, du har rätt. Det är ju direkt tragiskt. Yttranden av typen
När hon därutöver väljer att utryckning sina övriga åsikter i ämnet (för tusende gången), den här gången i form av ett kollage av "åsikter på stan" imponerar det inte heller
innehåller ju ingen meningsfull eller ens begriplig information. Men det är klart, lever man i en fantasivärld där alla politiker (och journalister) är pajasar, alla (offentlig)anställda är inkompetenta nollor och "dödkött" och alla domare korrumperade skurkar så blir det väl så. Synd det, för ibland sipprar det fram ett korn av sanning, vilket jag påtalat på annan plats.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Lars_L »

Enligt uppgifter har man nu öppnat upp för en station i Hagalund. Orsaken är att man pressat ner kostnaderna. Solna lovar bygga 4000 bostäder. Kostnaden för stationen är 1,3 miljarder räknar man med.

http://www.dn.se/sthlm/hagalund-kan-fa- ... nestation/

Då finns det ju faktiskt en vits med gula linjen, men i samma andetag kommer ju betydligt färre använda den vägen för att åka mellan Arenastaden och Odenplan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:Enligt uppgifter har man nu öppnat upp för en station i Hagalund. Orsaken är att man pressat ner kostnaderna. Solna lovar bygga 4000 bostäder. Kostnaden för stationen är 1,3 miljarder räknar man med.

http://www.dn.se/sthlm/hagalund-kan-fa- ... nestation/

Då finns det ju faktiskt en vits med gula linjen, men i samma andetag kommer ju betydligt färre använda den vägen för att åka mellan Arenastaden och Odenplan.
Men kanske hade de 4000 bostäderna kunnat byggas ändå och försörjas av spårväg eller rentav buss?

Det blir nog inte möjligt att projektera och bygga den redan till 2022, skulle jag tro, vilket i så fall betyder att Gula linjen försenas. Om den flyttas över från Stockholmsöverenskommelsen till Sverigeförhandlingen kanske det blir den senares deadline på 2035 som gäller? Vilket ger gott om tid att upptäcka att den inte behövs. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev:Enligt uppgifter har man nu öppnat upp för en station i Hagalund. Orsaken är att man pressat ner kostnaderna. Solna lovar bygga 4000 bostäder. Kostnaden för stationen är 1,3 miljarder räknar man med.

http://www.dn.se/sthlm/hagalund-kan-fa- ... nestation/

Då finns det ju faktiskt en vits med gula linjen, men i samma andetag kommer ju betydligt färre använda den vägen för att åka mellan Arenastaden och Odenplan.
Men kanske hade de 4000 bostäderna kunnat byggas ändå och försörjas av spårväg eller rentav buss?
Troligen. Det hör ju till ett av områdena man velat utveckla, samtidigt som man vill ha t-bana dit. Men med det nära läge som området ändå har till Stockholm, är det ju svårt att se att man skulle ha något problem att få bostadsbolagen att vilja bygga där oavsett.

Resonemanget blir ju dock lite bakvänt i Sverigeförhandlingarna, då det är bostäderna som styr och inte kollektivtrafikbehovet. I det sammanhanget är ju 4000 bostäder en miniminivå för att bygga en station; för en underjordisk är det till och med i underkant. Här är ju också rätt nära gångavstånd både till pendel och t-banan i Solna. Men ska man ändå bygga en linje mellan Arenastaden och Odenplan, så får väl värdet av att bygga en station sägas vara ganska högt, särskilt som det är så få som får någon längre restid - eftersom det ändå går fortare att ta pendeln mellan Solna och Odenplan; bortsett från de fåtal som förstås reser mellan Arenastaden och NKS.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.

Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt. Men om folk vill bo eller inte i förorter kan man ju diskutera- givet att det ur alla perspektiv är bättre att bygga nära stan utifrån ett miljöperspektiv. Det har ju funnits trender i det också och vad jag har hört får man till och med folk att bosätta sig i hyreshus på skärgårdsöar....Här får man ju inte glömma att det planeras för Arlanda stad etc. Från Vallentuna kommer du ju idag med bil till Arlanda på ca 20-25 minuter. Alla arbetar ju inte inne i stan och det finns ju andra regionala centrum också som kan locka folk att bosätta sig i Vallentuna.

Argumentet var väl snarare en reaktion på Sverigeförhandlingarnas strategi - som vi väl alla vänder oss mot på olika sätt - Det vill säga att istället för att fundera över hur man bygger bra kollektivtrafik och därefter se på hur mycket bostäder det kan ge, så utgår man ju snarare härifrån från hur många bostäder kommunen lovar att bygga om de får spårförbindelse.

Arlandabanan är ju inte dålig som idé på kollektivtrafiklösning - snarast att den är svår att motivera på grund av att den skulle få lågt resande - det är just problemet att även om man kan bygga lite vid Molnby, är det ändå begränsat med byggmöjligheter längs den föreslagna sträckan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.

Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt.
Ja, den är ju helt ute ur Sverigeförhandlingen. Men det är väl inte sagt att den aldrig blir av?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

Inge skrev: Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är det ingen som har försökt sig på ett sådant argument. Argumenten mot att bygga "Gula linjen" handlar om en väldigt stor kostnad i förhållande till nyttan. Om det här förbättrar eller försämrar nyttokostnadskvoten är jag osäker på, men den är fortfarande väldigt låg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.

Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt.
Ja, den är ju helt ute ur Sverigeförhandlingen. Men det är väl inte sagt att den aldrig blir av?
Aldrig ska man väl inte säga. Men nu lägger ju även lanstinget ner projektet (om direktören får som han vill). Med tanke på de enorma investeringar som står till buds framöver så kommer det i alla fall att dröja väldigt länge skulle jag tro. Jag har svårt att se hur man politiskt kan prioritera det innan man byggt ut ganska mycket annan spårtrafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev: Ja, den är ju helt ute ur Sverigeförhandlingen. Men det är väl inte sagt att den aldrig blir av?
Aldrig ska man väl inte säga. Men nu lägger ju även lanstinget ner projektet (om direktören får som han vill). Med tanke på de enorma investeringar som står till buds framöver så kommer det i alla fall att dröja väldigt länge skulle jag tro. Jag har svårt att se hur man politiskt kan prioritera det innan man byggt ut ganska mycket annan spårtrafik.
Ja, det har du säkert rätt i. Om inte Swedavia får för sig att betala allt, men det är ju inte heller så troligt. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Christian Spår »

Man har förhandlat till sig en station i Hagalund: http://t.sr.se/1qnF7Q8

Tunnelbanans nya gula linje mellan Odenplan i Stockholm och Arenastaden i Solna, planerar för ännu en station på den korta sträckan - nämligen Hagalund i Solna.

Det gör linjen mindre dålig, men för min del får man gärna stanna där tills man hämtar sig och inser det förträffliga i att ordna smidigt byte vid Solna Centrum istället för att fortsätta direkt till Arenastaden.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula Linjen..

Inlägg av twr »

Christian Spår skrev:Man har förhandlat till sig en station i Hagalund: http://t.sr.se/1qnF7Q8

Tunnelbanans nya gula linje mellan Odenplan i Stockholm och Arenastaden i Solna, planerar för ännu en station på den korta sträckan - nämligen Hagalund i Solna.

Det gör linjen mindre dålig, men för min del får man gärna stanna där tills man hämtar sig och inser det förträffliga i att ordna smidigt byte vid Solna Centrum istället för att fortsätta direkt till Arenastaden.
Ja och nja. Den är nu på samma nivå som alla andra objekt som det finns bud om. Det vill säga förhandlingar pågår. Det är inte säkert att det landar i ett avtal.

Det finns väl en poäng med Solna centrum. Ännu billigare är förstå att stanna i Hagalund. Politikern i länkad artikel är för övrigt mycket kaxigt. "Påsikt kommer Arenastaden inte att vara ändstation." Ja, det sa de om Hagsätra 1960 och Ropsten 1967 också!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev: Något alternativ till bostäder för att motivera "Roslagsbanan till centralen" har Vallentuna dock inte presenterat.

Men visst får vi hoppas att det är ute ur förhandlingarna.
Nu är det här fel tråd för detta - men jag har ju redan länkat till deras nyttoanalys då man räknar med 5 500 bostäder för en utbyggd Roslagsbana till Stockholm City. Man kan tycka att analysen inte håller, att förslaget är dåligt, eller att mörk choklad är godare än ljus, men oavsett så har Vallentuna kommun sagt just så. Att man därtill skulle kunna bygga ytterligare 3 000 med en förlängning till Arlanda är faktiskt en helt annan sak.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Re: Gula Linjen..

Inlägg av RVR »

Lars_L skrev:
Inge skrev:Jämfört med att bygga ett nytt stickspår norr om Vallentuna för att i sann miljonprogramsanda bygga 3000 bostäder där folk inte vill bo för någonslags rättvisa mellan kommuner framstår detta förslag naturligtvis som briljant.

Jag har svårt att se det som ett problem när den största invändningen är att, "där skulle ju folk vilja bo i alla fall"....
Nu är ju idén om Arlandabanan avskriven, nerlagd och begravd, så det där stickspåret kommer ju inte att bli av, eller räknas med på något sätt. Men om folk vill bo eller inte i förorter kan man ju diskutera- givet att det ur alla perspektiv är bättre att bygga nära stan utifrån ett miljöperspektiv. Det har ju funnits trender i det också och vad jag har hört får man till och med folk att bosätta sig i hyreshus på skärgårdsöar....Här får man ju inte glömma att det planeras för Arlanda stad etc. Från Vallentuna kommer du ju idag med bil till Arlanda på ca 20-25 minuter. Alla arbetar ju inte inne i stan och det finns ju andra regionala centrum också som kan locka folk att bosätta sig i Vallentuna.

Argumentet var väl snarare en reaktion på Sverigeförhandlingarnas strategi - som vi väl alla vänder oss mot på olika sätt - Det vill säga att istället för att fundera över hur man bygger bra kollektivtrafik och därefter se på hur mycket bostäder det kan ge, så utgår man ju snarare härifrån från hur många bostäder kommunen lovar att bygga om de får spårförbindelse.

Arlandabanan är ju inte dålig som idé på kollektivtrafiklösning - snarast att den är svår att motivera på grund av att den skulle få lågt resande - det är just problemet att även om man kan bygga lite vid Molnby, är det ändå begränsat med byggmöjligheter längs den föreslagna sträckan.
Rent historiskt så har de flesta större utbyggnader av kollektiv spårtrafik sedan mellankrigstiden sällan kommit som en blixt från klar himmel, utan i regel är det ett återanvändande och modifierande av existerande utredningar och koncept som vid någon tidigare tidpunkt funnits "in the can", men som då inte bedömts som prioriterade (Snabbspårvägen/Hästskon/Tvärbanan är väl undantaget som var unikt snabb från idé till beslut i Dennisöverenskommelsen). Om Roslagsbanans etapp 2 utbyggnad och Sverigeförhandlingens tunnellösning genomförs, så är det inte orimligt att tankarna på en förbindelse mot Arlanda återkommer på dagordningen om 15-25 år med betydligt större tyngd än idag.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Lennart Petersen »

Christian Spår skrev:Man har förhandlat till sig en station i Hagalund: http://t.sr.se/1qnF7Q8

Tunnelbanans nya gula linje mellan Odenplan i Stockholm och Arenastaden i Solna, planerar för ännu en station på den korta sträckan - nämligen Hagalund i Solna.

Det gör linjen mindre dålig, men för min del får man gärna stanna där tills man hämtar sig och inser det förträffliga i att ordna smidigt byte vid Solna Centrum istället för att fortsätta direkt till Arenastaden.
Mot Solna centrum ser definitivt intressant ut men man behöver väl nödvändigt inte ha ett byte där utan kan låta len linje fortsätta mot Kista och vidare.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Re: Gula Linjen..

Inlägg av RVR »

twr skrev: Ja och nja. Den är nu på samma nivå som alla andra objekt som det finns bud om. Det vill säga förhandlingar pågår. Det är inte säkert att det landar i ett avtal.

Det finns väl en poäng med Solna centrum. Ännu billigare är förstå att stanna i Hagalund. Politikern i länkad artikel är för övrigt mycket kaxigt. "Påsikt kommer Arenastaden inte att vara ändstation." Ja, det sa de om Hagsätra 1960 och Ropsten 1967 också!
Rent sakligt så är det bara bra med ytterligare en station på sträckan om man vill undvika att "gula linjen" blir en stockholmsk motsvarighet till Berlins löjeväckande U55. Kanske vore det trots allt bättre att när Hagsätragrenen kopplats över till Tunnelbana 3 skrota "gula linjen" och istället låta Farstagrenen gå till Arenastaden och låta Skarpnäcksgrenen (som kan förlängas mot Bollmora och Tyresö) gå ut till Hässelby.
Skriv svar