Gul spårvagn.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gul spårvagn.
I ett till spårvägen orelaterat inslag i SVT i morse visades gamla(?) gatubilder från Göteborg. Bla en gul M21/M31. Har spårvagnarna haft denna färg tidigare??
Per
Per
Gult é fult
Det var säkert en reklmaklistrad M21:a du såg.
M21 var flera år helt täckta av olika sorters reklam. Så vitt jag mins fanns det iallafall två olika sådana som var gula, dels "Radio City" samt "Gula Sidorna" möjligen kan det ju ha funnits någon mer.
M21 278 var en vagn med Radio City reklam, helt gul med röd text på sidorna, men fronten var i GS blå 80-tals färgschema.

Den sista i trafik varande M21:an var klädd i Sten A. Olssons livre, Stena Line:

Ursäkta, men bilden är inget vidare, för skarpa skuggor, dessutom ger den mer en bild av stadsmiljön än av M21:an...
Finns det förresten någon som samlat på sig bilder av alla olika reklamklistrade M21:orna
Jo så är det så också att reklambudskapet på samma vagn har skiftat under årens lopp.
Bj.
M21 var flera år helt täckta av olika sorters reklam. Så vitt jag mins fanns det iallafall två olika sådana som var gula, dels "Radio City" samt "Gula Sidorna" möjligen kan det ju ha funnits någon mer.
M21 278 var en vagn med Radio City reklam, helt gul med röd text på sidorna, men fronten var i GS blå 80-tals färgschema.

Den sista i trafik varande M21:an var klädd i Sten A. Olssons livre, Stena Line:

Ursäkta, men bilden är inget vidare, för skarpa skuggor, dessutom ger den mer en bild av stadsmiljön än av M21:an...
Finns det förresten någon som samlat på sig bilder av alla olika reklamklistrade M21:orna

Jo så är det så också att reklambudskapet på samma vagn har skiftat under årens lopp.
Bj.
Vadå jag dyster?
M21
Förmodligen var det en sådan jag såg skymta förbi.
M21:an var verkligen hiskeligt ful, en klar förbättring utseendemässigt när de byggdes om till M31:or om ni frågar mig.
Reklammålningen hjälpte ju i och för sig inte heller upp utseendet.

M21:an var verkligen hiskeligt ful, en klar förbättring utseendemässigt när de byggdes om till M31:or om ni frågar mig.

Re: M21
Jag håller med dig fullständigt!PerW skrev:Förmodligen var det en sådan jag såg skymta förbi.![]()
Dock kan jag tycka att en viss redaktör för en järnvägsrelaterad medlemstidning, överdrev en del när han kallade vagnrarna för "havande märr med underbett" jag tror att jag citerade riktigt...
Jag hittade, bland mina bilder som inte ligger ute på nätet några till reklamvagnar:
206, På rätt spår för en bättre miljö (panda)
270 (Röd, Vodaphone???)
276 Frölunda Indians
278 Radio City
279 Stena Line
822 Universeum, grodor (tidigare X2000 ?)
823 Universeum, hajar, (tidigare X2000 ?)
Listan är ju långt ifrån komplett, kanske Buss-Micke har ALLA reklamvagnarna på bild??
Bj.
Vadå jag dyster?
Gul Göteborgare
Hejsan,
Vilken färg hade arbetsvagnar i Göteborg förr i tiden?
Var de inte gula på 60-talet, eller har jag blandat ihop karamellerna?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Gul Göteborgare
Jo de var gula på senare år, dessförinnan röda.Per Lind skrev:Hejsan,
-Per
jag vet inte när man bytte färg på "verkvagnarna" men kan ta reda på det.
(Karameller kan i bland med fördel blandas. Dock skall man akta sig mycket noga med att blanda extremt syrliga med praliner som innehåller punch, en sådan blandning ger en högst egendomlig eftersmak i gommen.
Sedan bör ett varningens ord utbringas angående "Salmiakbalkar" samt "Ferarri" dessa blir ofta farligt hårda i lösgodislådorna, på en salmiakbjälke har jag bitit sönder en tand, denna ytterst salta njutning inbringade ungefär 1500 kronor åt folktandvården. Penningar man kunde köpt mycket nyttigt lösgodis för...

Bj.
Vadå jag dyster?
Re: När?
Nej, det finns (tack och lov) inte kvar några sådana vagnar, du har alltså rätt.PerW skrev:När hade Göteborg reklammålade spårvagnar? Några sådana finns väl inte kvar? Eller har jag fel?
Det var framförallt M21:orna som hade dena typ av reklam, men även minst två pedalvagnar.
När... ja det var väl ungefär på senare delen av nittiotalet, fram till det att den sista M21:an byggdes om till M31 för ungefär ett drygt år sedan.
Det förekom även att en del färdtjänstbussar var "dekorerade" på liknande sätt, men några sådana har jag inte sett till på senaste tiden heller.
Bj.
Vadå jag dyster?
Re: När?
Tyvärr finns inga reklammmålade vagnar kvar.PerW skrev:När hade Göteborg reklammålade spårvagnar? Några sådana finns väl inte kvar? Eller har jag fel?

Jag tycker det var mycket roligare när en del vagnar var målade i diverse glada färger och mönster än nu när alla ser lika sterilt tråkiga ut.
Jag kontaktade Västtrafik och protesterade när de tänkte avskaffa reklammålningarna, men majoriteten tyckte tydligen annorlunda än jag.

Hemskt. Minns när jag åkte på bortamatch ÖIS-DIF. På bussen var det en galning som spelade nåt som var totala motsatsen till musik. Jag var trött och hade tydligen en begynnande fäörkylning... Väl i Göteborg, gick det inte längre... jag fick köpa biljett hem (med tåg) efter att min käre mor satt in pengar... När jag stod där och pratade med henne i telefonen rullade ÖIS-vagnen förbi... det var droppen. Jag lämnade satan...phantasma skrev:Glöm föralldel inte den läckra röda Öis-vagnen! Den var fin!
Ursäkta min kloning, men jag litar inte på datorn i personalutrymmet
Mitt minne säger mig att det var reklam för fastighetsbolaget Drott [www.drott.se], tror det var två vagnar också.Björne skrev:Vet någon vilken vagn eller vad den gjorde reklam för?
Någon kanske har en bild?!
Nu pratas det om saker som jag inte känner till... Mig veterligen har GS aldrig haft någon vagn av det fabrikatet, ASEA, Hägglunds, Tatra, Vabis, egen tillverkning... men Öis... nä där går jag bet.phantasma skrev:Glöm föralldel inte den läckra röda Öis-vagnen! Den var fin!
Tackar däremot Olle för reklamvagnsbilderna.
Bj

Vadå jag dyster?
Det var två M29or. De pedalvagnar som varit strajpade har uteslutande varit av typen M29. Till skillnad från X2000-vagnarna gick Drottvagnarna (och Universeumvagnarna också för den delen) rätt ofta var för sig.rojo skrev:Mitt minne säger mig att det var reklam för fastighetsbolaget Drott [www.drott.se], tror det var två vagnar också.Björne skrev:Vet någon vilken vagn eller vad den gjorde reklam för?
Någon kanske har en bild?!