M33?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
På http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/g ... leverantor står det att Bombardier och Vossloh-Kiepe ska arbeta tillsammans med den nya vagnen. Vad kan det vara för samarbete tro?
Re: M33?
Det är väl egentligen inte så märkligt. Man skulle nästan kunna påstå att det är det vanligaste, historiskt sett, med olika tillverkare inblandade i vagnprojekt.Niklausson skrev:På http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/g ... leverantor står det att Bombardier och Vossloh-Kiepe ska arbeta tillsammans med den nya vagnen. Vad kan det vara för samarbete tro?
Se som exempel på den här listan http://www.strassenbahn-online.de/Betri ... index.html


Här har vi en Bombardier/Kiepe i Bremen Foto i Bremen, 2009-08-01, Leif D
Strassenbahn-Online
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?leifd skrev:Det är väl egentligen inte så märkligt. Man skulle nästan kunna påstå att det är det vanligaste, historiskt sett, med olika tillverkare inblandade i vagnprojekt.Niklausson skrev:På http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/g ... leverantor står det att Bombardier och Vossloh-Kiepe ska arbeta tillsammans med den nya vagnen. Vad kan det vara för samarbete tro?
Se som exempel på den här listan http://www.strassenbahn-online.de/Betri ... index.html
Här har vi en Bombardier/Kiepe i Bremen Foto i Bremen, 2009-08-01, Leif D
Strassenbahn-Online
Senast redigerad av Niklausson den fredag 15 april 2016 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M33?
För bättre begagnade A34:or finns de nog redan en köpare, när den dagen kommer.Inge skrev:Tänk jag som trodde att det var Lund som skulle satsa på bättre begagnade A34:or. Men det blev alltså Göteborg. Varför inte Mustanger?
Re: M33?
Snyggheten är nog ovidkommande, eftersom man i dagsläget kan få lite olika design på fronter mm. Bremen-vagnen på mina bilder har ju ett utseende som sammanfaller med vagnar från ett antal städer, Kassel, Schwerin och Bremen är de städer som har just detta utseende. Sen finns motsvarande vagnar med såväl äldre som nyare design. Tänk också på att korgbredden påverkar utseendet. Två exempel...Niklausson skrev:Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste vagnarna, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
KVG 601 i Kassel, bredd 2,40 m, 2013-06-24, foto Leif D.
BSAG 3107 i Bremen, bredd 2,65 m, 2009-07-31, foto Leif D.
Vad gäller Transtech, så har de nog inte varit inbjudna, eftersom deras vagn inte fanns i trafik i någon omfattning. Skoda lämnade ju ett anbud, men affären med Transtech var väl inte gjord då, eller minns jag fel nu..?
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
Snygg och snygg, tänkte mer på designen som var lite "meh". Skoda kontrollerar vad jag har förstå transtech men att transtech ändå är en egen leverantör (kan ha fel). Skitsynd att transtech inte kunde va med, tror att de verkligen kunde ha gjort ett toppen jobb då de byggt en vagn för vårt klimat osv den har ju även fått toppbetyg av många i Helsingfors. Hur Bombardier bygger sina vagnar och hur väl anpassade de kan vara till olika slags klimat vet jag inte, har de spårvagnar som går i liknade system som Göteborg? Bombardier har ju under de senaste åren vart sena med att leverera sina produkter på den tid man kommit överens om, finns det en chans till att vagnarna kommer kanske i 2019 / 2020 istället för 2018?leifd skrev:Snyggheten är nog ovidkommande, eftersom man i dagsläget kan få lite olika design på fronter mm. Bremen-vagnen på mina bilder har ju ett utseende som sammanfaller med vagnar från ett antal städer, Kassel, Schwerin och Bremen är de städer som har just detta utseende. Sen finns motsvarande vagnar med såväl äldre som nyare design. Tänk också på att korgbredden påverkar utseendet. Två exempel...Niklausson skrev:Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste vagnarna, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
KVG 601 i Kassel, bredd 2,40 m, 2013-06-24, foto Leif D.
BSAG 3107 i Bremen, bredd 2,65 m, 2009-07-31, foto Leif D.
Vad gäller Transtech, så har de nog inte varit inbjudna, eftersom deras vagn inte fanns i trafik i någon omfattning. Skoda lämnade ju ett anbud, men affären med Transtech var väl inte gjord då, eller minns jag fel nu..?
Är det bara leverantörerna som lämnat anbud som kan överklaga valet eller kan andra leverantörer utanför gå in och säga något?
Re: M33?
Niklausson skrev: Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
Klippt ur Göteborgs Spårvägar pressmeddelande:
Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en så kallad prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning. Totalt sex leverantörer har lämnat anbud. Dessa är Alstom, Bombardier/Vossloh Kiepe, CAF, PESA, Skoda och Stadler.
Vilka ytterligare tre företag som lämnat in prekvalifiering är en fortsatt företagshemlighet, då man inte vill skada eventuella kommande relationer med dessa företag. Helt uppenbart är att ett av dessa anbud inte uppfyllde de krav som ställts. De två övriga kan ha valt att inte delta av flera skäl, så som brist på egen produktionskapacitet, en produkt som skulle kräva stor anpassning för att passa i Göteborg.
De sex som deltagit i upphandlingens sista del kan överklaga tilldelningsbeslutet.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
Bra (Y) Nu får man hoppas på att man får en bra, tyst och bekväm vagn så det inte blir samma misslyckande som det blev med m32.darthjpp skrev:Niklausson skrev: Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
Klippt ur Göteborgs Spårvägar pressmeddelande:
Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en så kallad prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning. Totalt sex leverantörer har lämnat anbud. Dessa är Alstom, Bombardier/Vossloh Kiepe, CAF, PESA, Skoda och Stadler.
Vilka ytterligare tre företag som lämnat in prekvalifiering är en fortsatt företagshemlighet, då man inte vill skada eventuella kommande relationer med dessa företag. Helt uppenbart är att ett av dessa anbud inte uppfyllde de krav som ställts. De två övriga kan ha valt att inte delta av flera skäl, så som brist på egen produktionskapacitet, en produkt som skulle kräva stor anpassning för att passa i Göteborg.
De sex som deltagit i upphandlingens sista del kan överklaga tilldelningsbeslutet.
Re: M33?
Här i Norrköping har vi Bombardiervagnar och vi vet att de levererar bra kvalitet. Detta gäller ju även Stockholms A34:or (som ju egentligen är Norrköpingsvagnar) och A32.Niklausson skrev:Snygg och snygg, tänkte mer på designen som var lite "meh". Skoda kontrollerar vad jag har förstå transtech men att transtech ändå är en egen leverantör (kan ha fel). Skitsynd att transtech inte kunde va med, tror att de verkligen kunde ha gjort ett toppen jobb då de byggt en vagn för vårt klimat osv den har ju även fått toppbetyg av många i Helsingfors. Hur Bombardier bygger sina vagnar och hur väl anpassade de kan vara till olika slags klimat vet jag inte, har de spårvagnar som går i liknade system som Göteborg? Bombardier har ju under de senaste åren vart sena med att leverera sina produkter på den tid man kommit överens om, finns det en chans till att vagnarna kommer kanske i 2019 / 2020 istället för 2018?
Är det bara leverantörerna som lämnat anbud som kan överklaga valet eller kan andra leverantörer utanför gå in och säga något?
Dessutom är ju Bremen ett nät som mycket väl skulle kunna jämföras med Göteborgs. Då tänker jag främst på att man har 2,65-vagnar och kör både blandad trafik i gata och mycket på egen banvall. Man kör mej veterligt inte multipel och man har bara enriktningsvagnar.
Att köpa eller ens fundera på Transtechs vagn tycker jag skulle vara helt fel, då Helsingforsvagnen inte alls är provad speciellt länge. Däremot skulle säkert Skodas 15T ForCity vara ett bra köp, den finns ju i relativt stor mängd i trafik sen ganska många år nu.
Tror för min del ändå att man gjort rätt, som valt Bombardier och Kiepe, dels för att Europa är nerlusat med Bombardiervagnar i många många städer och i många fall med Kiepe-elsystem. Bombardier har väl heller egentligen aldrig haft särskilt svårt att leverera enligt plan. Dock var det ju problem för några år sedan, då vagnarna till Stockholm och Norrköping skulle levereras. Men där fanns en rätt bra orsak till detta, då man fått hela fabriken i Bautzen översvämmad av vatten vid någon vårflod eller vad det nu var som gjorde detta. Påbörjade vagnar ska ha fått skrotas och det tog många månader innan man fick igång produktionen igen. Det var i detta skede som Bombardier köpte 6 st begagnade Tatra T6, som Norrköping fick för att ha något att köra med temporärt.
Jag tror ju även att de bitar som ingår, som dokumentation, utbildning av teknisk och förarpersonal och reservdelshållning har gjort mycket till detta val också.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7429
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M33?
Du frågar vilket samarbete de två leverantörerna har? Vossloh Kiepe, som numera heter Vossloh Electrical Systems ska, som framgår av namnet, leverera elektriska komponenter såsom traktionsmotorer, omriktare mm. I den här broschyren framgår vad Vossloh levererat till Bombardiers K4000-vagn (Flexity Swift) i Köln:Niklausson skrev: Bra (Y) Nu får man hoppas på att man får en bra, tyst och bekväm vagn så det inte blir samma misslyckande som det blev med m32.
http://www.vossloh-kiepe.com/vkprodukto ... t_download
Sådana samarbeten är, som framhålls ovan, rätt vanliga. I K4000 "syskonvagn" A32 är det ex.vis ABB som levererat elsystemet, utom traktionsmotorerna som kommer från Alstom. Vossloh Transportation Division
http://www.vossloh.com/en/products-and- ... portation/
är f.ö. under avveckling, Rail Vechicles är redan såld till Stadler(!) http://www.railwaygazette.com/news/busi ... adler.html
Electrical Systems och Locomotives kommer att säljas senare.
Man kan ha olika favoriter bland leverantörer, men var glada att CAF föll bort! Det har vi haft nog av i Stockholm, även om det (ännu) inte är lika illa som i fallet M32. Flexity är inte en utan flera olika systemplattformar och det framgår inte med önskvärd tydlighet av GS meddelande vad som avses, men av de städer som nämns borde man kunna dra slutsatsen att det rör sig om Flexity Classic.Är man lagd åt det kverulansparanoida hållet (och dessutom självutnämnd expert på vagnmekanik) kan man ju kalla denna order "bättre begagnade A34:or"), i själva verket rör det sig ju om en modern vagn, fastän baserad på ett av Bombardiers beprövade systemkoncept. Jag tror nog att man, som Leif säger här ovan, kan utgå från att detta blir någonting bra - Bombardier har ett bra track record i Sverige betr. spårvagnar/LRV. Både A32 och A34/M06 är riktiga slitvargar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: måndag 01 oktober 2012 0:29
Re: M33?
Håper jeg ikke svarer på noe som står i tidligere innlegg. Transtech Artic har nå navnet Tramcar Forcity Smart Artic Helsinki på Skodas hjemmeside.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7429
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M33?
Yes, Arild har rätt: http://www.skoda.cz/en/products/tramcars/Arild i Oslo skrev:Håper jeg ikke svarer på noe som står i tidligere innlegg. Transtech Artic har nå navnet Tramcar Forcity Smart Artic Helsinki på Skodas hjemmeside.
Namnet Transtech försvinner tydligen (för att vara riktigt tydlig så är det vagntypen som avses, Transtech fortsätter att existera som dotterbolag inom Skoda Transportation-koncernen:
http://www.transtech.fi/home )
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7429
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M33?
Ja och dessutom, är inte Forcity Smart Arctic Helsinki med sina 27,6 x 2,4 m lite liten för Göteborg? Vagnbredd 2,65 m är ju genomförd där sedan länge. Skoda/Transtech skulle säkert ha kunnat bygga 2,65 m bred variant, som dessutom uppfyller GS längdkrav 29 – 33 meter (och med 1435 mm spårvidd!), men då blir det ju en, åtminstone i vissa avseenden ny och ännu mer oprövad vagntyp.leifd skrev: Att köpa eller ens fundera på Transtechs vagn tycker jag skulle vara helt fel, då Helsingforsvagnen inte alls är provad speciellt länge. Däremot skulle säkert Skodas 15T ForCity vara ett bra köp, den finns ju i relativt stor mängd i trafik sen ganska många år nu.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: M33?
Vi får väl hoppas att det här blir bra. Det behövs verkligen för situationen är prekär i Göteborg. Man var ju sent ute redan med beställningen av M32, och sedan gjorde problemen med vagntypen att man måste göra en ny upphandling, som dessutom har dragit ut på tiden. Nu ska 40 vagnar beställas i första omgången, och om vi är optimistiska vara levererade 2020. De kan ersätta 60 st drygt 50 år gamla M28 samt avhjälpa vagnbristen. Den önskvärda ökningen av trafiken hänger då på att man kan få fler M32 i trafik.
Men även M29 är ju hopplöst omoderna och har f.ö. år 2020 börjat uppnå 50 år. De första 25-30 vagnarna i optionen kommer att gå åt till att ersätta M29. Om det går bra och man kan lösa ut optionen så att man får oavbrutna leveranser, så är de levererade någon gång första halvåret 2022. Först då kan man alltså på allvar tänka på utökad trafik. Egentligen borde man då börja ersätta M31, men de får nog gå ett tag till. Förhoppningsvis klarar de också det efter överhalningen hos våra vänner i Tjeckien.
Men även M29 är ju hopplöst omoderna och har f.ö. år 2020 börjat uppnå 50 år. De första 25-30 vagnarna i optionen kommer att gå åt till att ersätta M29. Om det går bra och man kan lösa ut optionen så att man får oavbrutna leveranser, så är de levererade någon gång första halvåret 2022. Först då kan man alltså på allvar tänka på utökad trafik. Egentligen borde man då börja ersätta M31, men de får nog gå ett tag till. Förhoppningsvis klarar de också det efter överhalningen hos våra vänner i Tjeckien.
Re: M33?
Man kan ju bara hålla med i varje ord du skriver Harald.Harald skrev:Vi får väl hoppas att det här blir bra. Det behövs verkligen för situationen är prekär i Göteborg. Man var ju sent ute redan med beställningen av M32, och sedan gjorde problemen med vagntypen att man måste göra en ny upphandling, som dessutom har dragit ut på tiden. Nu ska 40 vagnar beställas i första omgången, och om vi är optimistiska vara levererade 2020. De kan ersätta 60 st drygt 50 år gamla M28 samt avhjälpa vagnbristen. Den önskvärda ökningen av trafiken hänger då på att man kan få fler M32 i trafik.
Men även M29 är ju hopplöst omoderna och har f.ö. år 2020 börjat uppnå 50 år. De första 25-30 vagnarna i optionen kommer att gå åt till att ersätta M29. Om det går bra och man kan lösa ut optionen så att man får oavbrutna leveranser, så är de levererade någon gång första halvåret 2022. Först då kan man alltså på allvar tänka på utökad trafik. Egentligen borde man då börja ersätta M31, men de får nog gå ett tag till. Förhoppningsvis klarar de också det efter överhalningen hos våra vänner i Tjeckien.
Trotts allt så tror jag ju att man måste jobba stenhårt med att även rusta upp ett stort antal M32. Även om man gärna vill slänga dessa på soptippen, så måste man nog helt krasst se till att få dem att fungera något sånär.
Här finns nog bara en möjlighet, o det är att låta en extern verkstad reparera alla rostskador, ändra och förbättra annat som är tokigt och dåligt, så man får en spårvagn nägorlunda i den standars som man vill.
I M31-tråden frågade jag om Ekova i Ostrava skulle kunna vara tänkbara för en sådan operation, vilket jag nog tror de skulle klara. Dessutom verkar man ju ha alla tänkbara resurser för olika jobb på spårvagnar och trådbussar mm. Det kommer väl att bli en upphandling med tiden, för upprustning av M32, så vi får väl se hur det går.
Re: M33?
Hur många M33 behövs om Göteborg bara ska ha M31 och M33 i trafiken?
Hur många M33 behövs om Göteborg även ska ha renoverade M32 (Som LeifD föreslår ovan) samt utöka trafiken och bygga ut nätet enligt dagens förslag?
Hur många M33 ska det vara om man enbart kör med M33 i hela nätet (Minst troligast)
Hur många M33 behövs om Göteborg även ska ha renoverade M32 (Som LeifD föreslår ovan) samt utöka trafiken och bygga ut nätet enligt dagens förslag?
Hur många M33 ska det vara om man enbart kör med M33 i hela nätet (Minst troligast)
Re: M33?
Som vanligt är svaret "Det beror på...."ADDE skrev:Hur många M33 behövs om Göteborg bara ska ha M31 och M33 i trafiken?
Hur många M33 behövs om Göteborg även ska ha renoverade M32 (Som LeifD föreslår ovan) samt utöka trafiken och bygga ut nätet enligt dagens förslag?
Hur många M33 ska det vara om man enbart kör med M33 i hela nätet (Minst troligast)
Med befintligt nät och befintlig trafik, med de planerade utbyggnaderna enligt Sverigeförhandlingen, eller med ytterligare utbyggnader. Det finns dessutom planer på att utöka turtätheten i spårvagnsnätet.
Det första fallet är enklast att svara på, då är det bara att räkna. Med 118 M28/M29 vanligtvis kopplade 2st till 59 tåg. Det finns 65 M32 och 80 M31. Då behövs 124 M33 för att ersätta M28/29 och M32 om M31 fortsätter att vara i drift. 204 M33 om även M31 skall tas ur drift.
Nu är ju detta inte hela sanningen då det dels planeras för utbyggda sträckningar och tätare trafik, samt att det med den befintliga vagnparken är brist på vagnar. Någonstans på forumet diskuterades behovet av vagnar vid maxtidpunkten och det är någon stans mellan 155-165 vagnar/tåg. Med ca 25-30 M32 ur trafik och ca 3-4 M31 på renovering och service samt ungefär lika många M28/29 på service eller rostsanering så är det knapert med vagnar.
När (om) M32 blir ordentligt renoverade/halvtidsmodifierade så borde det finnas 65 st för trafiken. Ett tänkbart scenario med utbyggnaderna är ett ökat vagnbehov på ca 40-50 vagnar i trafik, beroende på hur långa linjerna blir, samt hur de kopplas till varandra. Det är rimligt att M31 fortsätter i trafik i ca 20 år till (2035ish). En renoverad M32 borde kunna rulla ungefär lika länge med en halvtidsmodifiering de närmsta åren. Med den utbyggnadstakt som är planerad är det troligt att en tilläggsupphandling kommer att behövas under perioden fram tills dess. Om det blir M33 eller en ny vagntyp är för tidigt att säga, och beror till viss del på hur avtalet för M33 ser ut. Det kan tänkas att en komplettingsupphandling kan genomföras med förenklat förfarande. Runt 2030 bör upphandling av ersättare till M31/32 dras igång för att de första vagnarna skall kunna levereras i samma takt som de äldre M31/32 avvecklas. Det kan finnas ett behov av att tillfälligt ställa upp vagnarna (M31/32) i reserv för att säkert veta att en ny vagn faktiskt håller vad den lovar.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
Man kan tycka att flexity i både Norrköping och Stockholm ser "ganska så gamla ut" och inte så moderna som de nyare Flexity vagnarna. Om vi kan snacka design tycker jag personligen att dessa ser bäst ut. Toronto, Guldkusten samt Berlin vagnen tror jag hade passat bäst in i Göteborg designmässigt och hur vagnarna skulle funka att köra med i stan vet jag inte riktigt.

Mülheim

Krakow

Toronto

Guldkusten

Berlin

Mülheim

Krakow

Toronto

Guldkusten

Berlin
Re: M33?
Från Järnvägsnyheter:
Tilldelningsbeslut i upphandling av nya spårvagnar klart
Göteborgs Spårvägars styrelse har utsett Bombardier Transportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH till vinnande anbudsgivare i upphandlingen av nya spårvagnar, typ M33, i Göteborg. Det skriver Göteborgs Spårvägar på sin webbplats [...]
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.