Dagens uteblivna spårtrafik till Djurgården
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
minimum traction
Re: Dagens uteblivna spårtrafik till Djurgården
… och några ur den resande allmänheten förstås.
Sådana "kommittéer" tenderar tyvärr att sluka rätt stora medel medan resultaten låter vänta på sig. Som tur är kan man dock billigt åstadkomma goda resultat genom att vara några stycken som är lite av varje, och hjälps åt utan att göra någon grej av det.minimum traction skrev:Ligger säkert mycket i. Som allmänt utbredd kultur verkar det också litet svårt för dagens företagsledningar eller politiker att anlita folk som verkligen kan det som ska göras, så fort det inte gäller uppenbart expertiskrävande saker som kirurgi eller tågkörning.
Egentligen borde det ju vara en självklar sak att sammanföra ett par gamla rävar från själva verksamheten, en (icke självutnämnd) språkexpert och en marknadsföringsexpert, båda de senare gärna även de med några år på nacken och (i det här fallet) kollektivtrafikentusiaster så att de också förstår litet av den biten…
Ditt första stycke är ju intressant för där framskymtar en "top down-princip", d v s grundtanken att det är ledningen som "anlitar folk" och säger åt dem att göra saker. Men du har säkert själv funderat över om det inte många gånger är precis tvärtom, alltså att idéerna huvudsakligen går åt andra hållet ("bottom up"), och att ledningens jobb snarare är att främja och tillåta det som man tycker verkar bra. Jag misstänker, att så länge man inte låter folk sväva ut alltför mycket, så kan man få saker gjorda till betydligt lägre kostnader i den senare typen av organisation!
-
minimum traction
Jag som trodde jag var rätt tydlig med att det inte skulle vara för stor apparat när jag skrev "sammanföra några". Men litet styrning tror jag det måste vara. Även om jag har svårt att tänka mig en företagsledning av "modern" typ som är kapabel att hitta ett tillräckligt lågt körläge. Är det bara "frivilliga" kan det bli de med mest fixa idéer i stället för några jordnära prestigefritt "vettiga".daniel_s skrev: Sådana "kommittéer" tenderar tyvärr att sluka rätt stora medel medan resultaten låter vänta på sig. Som tur är kan man dock billigt åstadkomma goda resultat genom att vara några stycken som är lite av varje, och hjälps åt utan att göra någon grej av det.
Ditt första stycke är ju intressant för där framskymtar en "top down-princip", d v s grundtanken att det är ledningen som "anlitar folk" och säger åt dem att göra saker. Men du har säkert själv funderat över om det inte många gånger är precis tvärtom, alltså att idéerna huvudsakligen går åt andra hållet ("bottom up"), och att ledningens jobb snarare är att främja och tillåta det som man tycker verkar bra. Jag misstänker, att så länge man inte låter folk sväva ut alltför mycket, så kan man få saker gjorda till betydligt lägre kostnader i den senare typen av organisation!
Kanske ungefär som du är inne på i ditt andra stycke, "så länge man inte låter folk sväva ut alltför mycket".
Ja, jag utgick från den företagskultur vi faktiskt har. Innan vi får en ny har plattformsskyltarna säkert hunnit bytas. Naturligtvis behöver vi en annan. Jan Carlzon gjorde ett försök för några årtionden sedan, men det har ju blivit omodernt med besked. Även om jag hörde någonstans att en bok han skrev lär vara kurslitteratur på amerikanska universitet.
"Den företagskultur vi faktiskt har" är dock kanske inte riktigt fullt så toppstyrd som man kan tro! Finns nog många företag som fungerar trots ledningens direktiv, snarare än tack vare!
-
minimum traction
Ja, om man ser det så så. Men då kan man också säga att begåvningsreserven redan får utlopp, så akta dig. 
"Begåvningsreserven" är ett intressant uttryck. Kan man begära permission om man tillhör den, och vem delar ut påhuggen egentligen? 
-
minimum traction
Bra frågor. Ja, vem hanterar permissioner från våra kulturella villkor så att folk inte tar permission från sin begåvning istället? På andra frågan: vem vet inte jag heller, men kanske på spårvagnen som går till himmelen?
C12C3C3C12 skrev:http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 2181162.ab
Idag, bara knappt elva veckor senare, var rulltrappan plötsligt igång igen. "Ingen bryr sig" känns faktiskt rätt träffsäkert.Eva Franchell, DN skrev:På T-centralen får de vänta i kön till utgången. Rulltrappan har rasat samman, men ingen bryr sig.
Vad menar du? Om ingen hade brytt sig på riktigt hade den väl aldrig blivit fixad. Elva veckor låter som rätt normal leveranstid på någon pryl numera, ingen vet hur man gör någonting på riktigt och det vet alla stockholmare. (Även socialdemokraterna har varit noga med det när det kommit på tal att SL självt skulle göra någonting under deras mandatperioder. SL har inte kompetens för det, har det då hetat.)NerdBoy skrev:C12C3C3C12 skrev:http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 2181162.abIdag, bara knappt elva veckor senare, var rulltrappan plötsligt igång igen. "Ingen bryr sig" känns faktiskt rätt träffsäkert.Eva Franchell, DN skrev:På T-centralen får de vänta i kön till utgången. Rulltrappan har rasat samman, men ingen bryr sig.
Det är även oklart vad skribenten egentligen menar med "Rulltrappan har rasat samman, men ingen bryr sig". Vad menar hen att det skulle ta sig för uttryck om någon hade brytt sig? Skulle folk stå med plakat och ropa "Fi-xa-rulltra-ppan!"?!?