Eniro har en tjänst där man kan se flygbilder från 1950- eller 1960-talet.
För att visa ett exempel har jag letat fram vändslingan för spårvägen vid Telefonplan. Jag minns att det för länge sedan var en diskussion om vad man kunde se av den i dag. Här kan man se den från luften.
Man ser också spårvägshållplatsen som var en högstation. Spårvägen går över Mikrofonvägen.
Naturligtvis finns det massor med intressanta platser att studera. I Stockholm kan man ju se hur City såg ut för 50, 60 år sedan. Tyvärr är det svårt att se spårvägsspåren i gatorna.
Flygfoto från 1950- och 60-talet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Flygfoto från 1950- och 60-talet
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Flygfoto från 1950- och 60-talet
Trevligt!
Tack för info.
-Per
Tack för info.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Någon som klurat ut när bilderna är tagna för olika orter? Enligt ett annat forums kunniga medlemmar verkar Linköpingsbilderna vara tagna 1961-62.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Mycket trevligt.. 
Är det en gammal hållplats/station/vad det nu heter, där väster om slingan, vid tunnelmynningen?

Är det en gammal hållplats/station/vad det nu heter, där väster om slingan, vid tunnelmynningen?
Ja, det är Korpmossevägen, som försvann vid omläggningen till tunnelbana.
Senkommet tack till LÅ1 för tipset!
Det gjorde dock att jag använde en halv arbetsdag till annat än produktivt arbete... men det var det värt.
Jag funderade också på när de olika bilderna är tagna - jag specialstuderade förstås Årsta och kom fram till att det måste vara cirka 1958, Enskedehallen är inte påbörjad men marken verkar vara röjd.
/TKO
Det gjorde dock att jag använde en halv arbetsdag till annat än produktivt arbete... men det var det värt.
Jag funderade också på när de olika bilderna är tagna - jag specialstuderade förstås Årsta och kom fram till att det måste vara cirka 1958, Enskedehallen är inte påbörjad men marken verkar vara röjd.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Innan en vildvuxen diskussion uppstår vill jag bara förvissa mig om att du med Enskedehallen avser sporthallen vid Gullmarsplan. Den heter ju så, så det är helt rätt. Men, på det här forumet associerar de flesta kanske annars till den gamla vagnhallen vid Sockenvägen, och då kan förvirring uppstå. Men som sagt det finns ju olika slags hallar.
Visst menar jag Enskedehallen (dvs sporthallen) när jag skriver Enskedehallen. Spårvägshallen med samma namn byggdes ju betydligt tidigare, och ligger inte i Årsta!
(Om Enskedehallen /sporthallen/ verkligen ligger i Årsta kan också ifrågasättas, men så är tydligen fallet enligt Stockholms stad)
/TKO
PS: Och "den andra" Enskedehallen verkar finnas med på flygfotot, troligen utan spåranslutning. (Fast det är svårt att se)
(Om Enskedehallen /sporthallen/ verkligen ligger i Årsta kan också ifrågasättas, men så är tydligen fallet enligt Stockholms stad)
/TKO
PS: Och "den andra" Enskedehallen verkar finnas med på flygfotot, troligen utan spåranslutning. (Fast det är svårt att se)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!