Göteborgsinfo att begrunda i Oslo

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Göteborgsinfo att begrunda i Oslo

Inlägg av Thomas Lange »

Finansiering av kollektivtrafik
Kostnadstäckningen (fare box ratio) är ca 58 % såväl i city som i storgöteborg. Det var lägre än 30 % i city för tio år sedan.

Kollektivtrafikresor
Antalet resoer ökade i city med 10-15 % under 90talet. Det finns ett mål att öka med 15 % mellan 1999 och 2005.

Några åtgärder har vidtagits för att öka resandet. En är införandet av ett speciellt fritidskort för ungdomar. Det har blivit mycket populärt. Det gäller 150 dagar under vardagar mellan 16:00 and 04:00, lör- och söndagar samt skolans lovdagar. Det kan användas över hela taxeområdet för Västtrafik på bussar, spårvagnar, färjor och tåg (ej X2000). Kostanden är € 50 (ca 450 SEK). I Storgöteborg inkl city har resandet ökat med 1.7 %. Resandet på expressbussar, spårvägslinjer i city och med färjorna i norr och i city har alla ökat under 2002. Resor med pendeltåg har minskat p.g.a. dålig tillförlitlighet.

Källa: Västtrafik
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Intresangt

Inlägg av Andy »

Hei!
Dette var intresangt, noe å tenke på for OS......
Spessielt det ungdomskortet!

Andreas
Skriv svar