Finansiering av kollektivtrafik
Kostnadstäckningen (fare box ratio) är ca 58 % såväl i city som i storgöteborg. Det var lägre än 30 % i city för tio år sedan.
Kollektivtrafikresor
Antalet resoer ökade i city med 10-15 % under 90talet. Det finns ett mål att öka med 15 % mellan 1999 och 2005.
Några åtgärder har vidtagits för att öka resandet. En är införandet av ett speciellt fritidskort för ungdomar. Det har blivit mycket populärt. Det gäller 150 dagar under vardagar mellan 16:00 and 04:00, lör- och söndagar samt skolans lovdagar. Det kan användas över hela taxeområdet för Västtrafik på bussar, spårvagnar, färjor och tåg (ej X2000). Kostanden är € 50 (ca 450 SEK). I Storgöteborg inkl city har resandet ökat med 1.7 %. Resandet på expressbussar, spårvägslinjer i city och med färjorna i norr och i city har alla ökat under 2002. Resor med pendeltåg har minskat p.g.a. dålig tillförlitlighet.
Källa: Västtrafik
Göteborgsinfo att begrunda i Oslo
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Göteborgsinfo att begrunda i Oslo
Ju förr dess bättre.
Intresangt
Hei!
Dette var intresangt, noe å tenke på for OS......
Spessielt det ungdomskortet!
Andreas
Dette var intresangt, noe å tenke på for OS......
Spessielt det ungdomskortet!
Andreas