Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Annars är ju både "Göteborgs Spårvägar" och "Stockholms Spårvägar" fullt verksamma bolag idag, och rent språkligt är konstruktionen likvärdig med "Örebros avloppssystem", "Uppsalas gatunät" och liknande. Behöver inte påläggas några restriktioner som bara beror på att svenskar är ovana vid företeelsen, och därmed ordet, "spårvägar".
Som spårvägsintresserad kanske man hellre vill motverka den ovanan?
Väl så mycket "privatreligiositet" och agnosticism som ateism skulle jag tro. Och påven har ju gjort sig känd för sin handfasthet. I Lund finns väl katolsk mylla att gräva ner sig i.
carltram skrev:På Twitter ryktas det om att Påven kommer till Lund i oktober för att ta spadtag för spårvägen.
Världsunikt i så fall.
April april
Precis vad jag också tänkte. Tweeten lades dock upp igår (31 mars) av Håkan Lockby, Teknisk direktör Lunds kommun.
Ett marsskämt?
Mars, mars, måne
jag kan lura dig till Skåne
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Intressant att Lundaspårvägen nu har fått finansiering både från stadsmiljöavtal och Sverigeförhandlingen. Undrar vad man ska använda pengarna från den senare när de väl kommer och spårvägsbygget reda n hunnit halvvägs...?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:Intressant att Lundaspårvägen nu har fått finansiering både från stadsmiljöavtal och Sverigeförhandlingen. Undrar vad man ska använda pengarna från den senare när de väl kommer och spårvägsbygget reda n hunnit halvvägs...?
Tror du inte att det bara är de saknade 100 miljonerna som det Sverigeförhandlas om?
Ulrik Berggren skrev:Intressant att Lundaspårvägen nu har fått finansiering både från stadsmiljöavtal och Sverigeförhandlingen. Undrar vad man ska använda pengarna från den senare när de väl kommer och spårvägsbygget reda n hunnit halvvägs...?
Tror du inte att det bara är de saknade 100 miljonerna som det Sverigeförhandlas om?
Fast tidplanerna för spårvägen och Sverigeförhandlingen är väl inte helt synkade? Iofs kanske Lund kan få pengarna i efterhand och låna så länge...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
"Samtidigt konstaterar Regionfastigheter att det inte inkommit några anbud på byggnation av spårvagnsdepå och att Regionfastigheter därför gör ett omtag i upphandlingen.
- Vi analyserar nu konsekvenserna men det är för tidigt att säga vilka effekterna blir, säger Tony Carlin, divisionschef, Regionfastigheter."
Har man börjat utarbeta någon Säkerhetsordning (Säo), Trafiksäkerhetsinstruktion (Tri) eller vad de kommer att kalla reglementet där? Eller kopierar man Stockholm, Göteborg eller Norrköping rakt av, kanske? I Sverige har väl alla spårvägar sitt eget regelverk, till skillnad från till exempel Tyskland, där alla går under BOStrab.
Anders Hanquist skrev:Har man börjat utarbeta någon Säkerhetsordning (Säo), Trafiksäkerhetsinstruktion (Tri) eller vad de kommer att kalla reglementet där?
Omtag i byggbranchen brukar betyda att underlaget inte är tillräckligt väl utformat för att man skall kunna lägga bud. Och i detta fall är det troligt att flesta tänkbara entreprenörer inte har byggt en byggnad av detta slag och känner sig extra osäkra.
Vi får väl följa hur det hanteras.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jag kan även tänka mej att många tycker att tidsplanen är väl tuff, speciellt eftersom det handlar om en byggnadstyp som torde vara ny för de flesta entreprenörer.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!