Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!
Mellan Tvärbanan Svetsarvägen Sundbyberg och växeln till Huvudstaspåret mot Tomteboda är det bara en dryg km! Hela området är ju i och med utbyggnaden av järnvägen till fyra spår föremål för en stor omdaning och det skulle då kunna vara lämpligt att även undersöka denna möjlighet! Tror att ett stort problem runt diskussionerna med persontrafik på Värtabanan är att man värjer sig för att man inte på ett enkelt sätt kan få trafikströmmen ner till Stockholm C samtidigt som man bortser från möjligheten att göra den till en viktig (och billig!) länk till den ursprungliga idén att bygga ut Tvärbanan till en hel "hästsko" runt Stockholm. Det var ju den ursprungliga politiska idén med Tvärbanan egentligen och den mindretrafik som nu uppstått i Tomteboda genom att postverksamheten flyttat till Rosersberg ger också nya goda möjligheter.
Då järnvägen nu ska grävas ner genom Sundbyberg skulle Tvärbanan enkelt kunna grenas från Svetsarvägen över järnvägen där den går i tunnel i framtiden till ett läge söder om nuvarande järnvägsspår med kanske nya stationer i Huvudsta, Karlberg, Norra station/Karolinska, Albano o.s.v till Värtan. Passerar då också i Solna genom ett område där Solna kommun tänkt sig ett större bostadsbyggande. Kanske t.o.m länkas ihop med Lidingöbanan vid Ropsten som då verkligen skulle kunna göras som en del i en snabbspårväg/Tvärbanan runt hela Stockholm. Ganska så mycket skulle man kunna få till en ganska så låg peng i och med att Värtabanan redan är befintlig. Men det känns konstigt att tänka att bara för att man inte ser någon omedelbar lösning på en anslutning av Värtabanan till Stockholm C med persontrafik skulle man inte kunna göra det här heller!
Kanske en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar!
218
Då järnvägen nu ska grävas ner genom Sundbyberg skulle Tvärbanan enkelt kunna grenas från Svetsarvägen över järnvägen där den går i tunnel i framtiden till ett läge söder om nuvarande järnvägsspår med kanske nya stationer i Huvudsta, Karlberg, Norra station/Karolinska, Albano o.s.v till Värtan. Passerar då också i Solna genom ett område där Solna kommun tänkt sig ett större bostadsbyggande. Kanske t.o.m länkas ihop med Lidingöbanan vid Ropsten som då verkligen skulle kunna göras som en del i en snabbspårväg/Tvärbanan runt hela Stockholm. Ganska så mycket skulle man kunna få till en ganska så låg peng i och med att Värtabanan redan är befintlig. Men det känns konstigt att tänka att bara för att man inte ser någon omedelbar lösning på en anslutning av Värtabanan till Stockholm C med persontrafik skulle man inte kunna göra det här heller!
Kanske en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar!
218
Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!
Jag har tidigare föreslagit en förlägning av tvärbanan från Solna station, via Bergshamra, Universitetet, Storängsbotten och Gasverksområdet för att ansluta till ropsten norrifrån, och göra ropsten till knytpunkt.
Min ursprungliga tanke var då att göra om Baron Rålambs väg - Björnnäsvägen från bilväg till snabbspårväg, då bilarna kan åka i Norra Länken idag. Men tvärbanan kan också gå en snutt på gamla roslagsbanan (Förutsatt att RB går mot Odenplan/City) och sedan in på värtabanan fram till Storängsbotten, för att sedan vika av mot gasverksområdet och Ropsten. Då kan man ha extra hållpltser i Albano och nära Tennisstadion. Spårområdet och uppfarterna från Norra länken vid Storängsbotten kan rivas bort respektive däckas över för nya bostadsbygganden.
-Det är ett alternativt förslag från mig.
Min ursprungliga tanke var då att göra om Baron Rålambs väg - Björnnäsvägen från bilväg till snabbspårväg, då bilarna kan åka i Norra Länken idag. Men tvärbanan kan också gå en snutt på gamla roslagsbanan (Förutsatt att RB går mot Odenplan/City) och sedan in på värtabanan fram till Storängsbotten, för att sedan vika av mot gasverksområdet och Ropsten. Då kan man ha extra hållpltser i Albano och nära Tennisstadion. Spårområdet och uppfarterna från Norra länken vid Storängsbotten kan rivas bort respektive däckas över för nya bostadsbygganden.
-Det är ett alternativt förslag från mig.
Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr. 

Banverket och nu Trafikverket har stridit för tre spår där men möjligen så har det landat i två spår. Färre än två spår har jag aldrig hört om men jag kan kolla upp det.Majkey skrev:Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr.
218
Både och är sant. En stor del av sträckan under överdäckningen får tre spår. Men just vid tunnelmynningen mot Norrtull bygger man så smalt att bara ett spår får plats. Hur man har tänkt har jag ingen aning om, men så är det.218 skrev:Banverket och nu Trafikverket har stridit för tre spår där men möjligen så har det landat i två spår. Färre än två spår har jag aldrig hört om men jag kan kolla upp det.Majkey skrev:Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr.
218
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Vilket ju i sig inte är något problem för den befintliga (eller nästan obefintliga ) trafiken i dag.twr skrev:Både och är sant. En stor del av sträckan under överdäckningen får tre spår. Men just vid tunnelmynningen mot Norrtull bygger man så smalt att bara ett spår får plats. Hur man har tänkt har jag ingen aning om, men så är det.218 skrev:Banverket och nu Trafikverket har stridit för tre spår där men möjligen så har det landat i två spår. Färre än två spår har jag aldrig hört om men jag kan kolla upp det.Majkey skrev:Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr.
218
Men skulle man få för sig att köra regelbunden persontrafik så kan det ju vara värt påminna om hur i många år Roslagsbanan klarade sig med enkelspår över Stocksundsbron och stora delar av RB är fortfarande enkelspårigt trots tät trafik.
Så det här korta avsnittet dimensionerat för enkelspår borde väl inte vara något större hinder för något.
Ja visst det är förstås bättre med två spår men kanske inte omöjligt med denna lösning heller som jag påminner mig nog ha hört när twr säger det! Verkar ju väldigt konstigt! Men med lite god vilja så....Lidingöbanan är ju fortfarande enkelspårig på långa sträckor!
218
218
Måste fortfarande räknas som korkat när det sker *nu*..
Javisst är det så, småsnålhet utan strategi som bedrar visheten. I alla fall så har jag kollat upp att de tre spåren under överdäckningen får en hinderfri längd på 630 m, 630 m och cirka 450 m. Så det lär ju räcka gott och väl. Ett långt spår av dessa behövs också för att magasinera godståg som skall ut i Karlberg f.v.b. Stockholm C och söderut. Men det känns inte som att det här är något problem.Tub4 skrev:Måste fortfarande räknas som korkat när det sker *nu*..
218
- Hechtwagen
Kommer de överbyggda spåren vid Nst vara godkända för persontrafik vad avser utrymningsvägar med mera?
Nej säkert inte och kraven brukar vara någon slags förhandling med räddningsverket! Men det är en bra fråga som jag ska undersöka.Hechtwagen skrev:Kommer de överbyggda spåren vid Nst vara godkända för persontrafik vad avser utrymningsvägar med mera?
Man kanske kan ha någon referens från någon annan underjordisk station, kanske i tunnelbanan.
218
Möjliga mötesstationerna blir Tomteboda, Stockholm norra, Albano (och Värtan) vilket bör räcka ett tag.Inge skrev:Tanken har nog föresvävat många. Men det blir ju en ganska lång enkelspårsstäcka. Hur många minuter skulle den ta att köra?
218
-
Hur mycket godstrafik räknar man med i framtiden? Fortfarande gäller väl att huvuddelen av hamnverksamheten ska flytta till Norvik i Nynäshamn. Även om det verkar segt att komma igång med bygget. Fortums flistransporter till Värtaverket är väl den mest omfattande trafiken på Värtabanan för närvarande. Annars när man talar om persontrafik på Värtabanan så verkar det handla om pendeltåg. Kanske är det smartare att köra spårvagn. Några duospårvagnar behövs sannolikt inte. Bättre då att "omelektrifiera" sträckan. De få kvarvarande godstågen kan köras under lågtrafik/kvällar/nätter och dragkraften kan då antingen vara diesellok eller specialla lok för spårvägsspänning. Sådana har ju funnits förut, både på Lidingö och i Helsingborg.
Kollade med de på Trafikverket som bör vara mest insatta och svaret är att "det bör gå". Klart det är svårt att säga bu eller bä om man inte vet vadHechtwagen skrev:Kommer de överbyggda spåren vid Nst vara godkända för persontrafik vad avser utrymningsvägar med mera?
kraven är. (Men det är klart totalt utrymt från 4 fullsatta pendlar på en minut (!) som Brandkåren ursprungligen krävde för överdäckning av Stockholms södra
är sannolikt inte möjligt men ett mer sansat krav bör fungera.)
218
- dr Cassandra Nojdh
Förvisso, men trådinledaren anslag är ju vidare än bara "persontrafik på Värtabanan", nämligen "koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan". Det måste rimligtvis förstås så att det järnvägsinfrastrukturen från Huvudsta och fram till Värtan som ska användas - och samtrafikeras med Tvärbanans Solnagren. I så fall är det duovagnar som avses, även om väl 218 själv får svara på vad som menas!Anders Hanquist skrev:Hur mycket godstrafik räknar man med i framtiden? Fortfarande gäller väl att huvuddelen av hamnverksamheten ska flytta till Norvik i Nynäshamn. Även om det verkar segt att komma igång med bygget. Fortums flistransporter till Värtaverket är väl den mest omfattande trafiken på Värtabanan för närvarande. Annars när man talar om persontrafik på Värtabanan så verkar det handla om pendeltåg. Kanske är det smartare att köra spårvagn. Några duospårvagnar behövs sannolikt inte. Bättre då att "omelektrifiera" sträckan. De få kvarvarande godstågen kan köras under lågtrafik/kvällar/nätter och dragkraften kan då antingen vara diesellok eller specialla lok för spårvägsspänning. Sådana har ju funnits förut, både på Lidingö och i Helsingborg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Tack dr Nöjd men det är bara trevligt och intressant att höra andras åsikter på saker och ting! Egentligen så beror väl allt på flistransporterna till Värtan vad man ska ha för kräm i tråden. Skall godstransporter förekomma så är det kanske duospårvagnar som gäller, enbart persontrafik i "Tvärbanetappning" annan ström. Vad det gäller flistransporterna så är det nog mycket beroende av hur bostadsexpansionen i Värtanområdet fortgår om man på sikt kan vara kvar där.dr Cassandra Nojdh skrev:Förvisso, men trådinledaren anslag är ju vidare än bara "persontrafik på Värtabanan", nämligen "koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan". Det måste rimligtvis förstås så att det järnvägsinfrastrukturen från Huvudsta och fram till Värtan som ska användas - och samtrafikeras med Tvärbanans Solnagren. I så fall är det duovagnar som avses, även om väl 218 själv får svara på vad som menas!Anders Hanquist skrev:Hur mycket godstrafik räknar man med i framtiden? Fortfarande gäller väl att huvuddelen av hamnverksamheten ska flytta till Norvik i Nynäshamn. Även om det verkar segt att komma igång med bygget. Fortums flistransporter till Värtaverket är väl den mest omfattande trafiken på Värtabanan för närvarande. Annars när man talar om persontrafik på Värtabanan så verkar det handla om pendeltåg. Kanske är det smartare att köra spårvagn. Några duospårvagnar behövs sannolikt inte. Bättre då att "omelektrifiera" sträckan. De få kvarvarande godstågen kan köras under lågtrafik/kvällar/nätter och dragkraften kan då antingen vara diesellok eller specialla lok för spårvägsspänning. Sådana har ju funnits förut, både på Lidingö och i Helsingborg.
Man kan ju kanske tänka sig lok som "hoppar" en kortare sträckning med ackumulatorteknik eller så. För många år sedan så diskuterade vi inom SJ posttågen till Stockholm från Malmö hur förargligt det var när man kört hela sträckan från Malmö till Älvsjö att behöva byta lok för att rangera in till "Grönsaksplattformen"/Partihallarna. I ett officiellt sammanhang fick jag strax därpå möjlighet att ställa frågan till Kiepes produktchef om det var möjligt med en mindre ackumulatorkoffert i en Rc för att hoppa dessa meter. Han svarade inte först men tog mig sedan avsides och sa: "Det är nog inga problem, vi har förmodligen redan utrustning på hyllan som vi kan sätta ihop. Problemet är att DB inte efterfrågar något sådant". Med det menade han förstås att tekniken var möjlig men efterfrågan liten.
Så nog går det alltid. Det här var dessutom ganska så länge sedan.
218
Godstågen kan väl gå med diesel? De behöver den ändå för växlingen i fabriken. Uppenbarligen får den följa med ut i vida världen också:

Sen vet jag väl inte om jag tycker att det är nån realism i att köra spårvagnar mellan Sundbyberg och Värtan. Vem ska det vara bra för, det känns lite som att här har vi en lösning och vilket problem kan vi hitta till den...

Sen vet jag väl inte om jag tycker att det är nån realism i att köra spårvagnar mellan Sundbyberg och Värtan. Vem ska det vara bra för, det känns lite som att här har vi en lösning och vilket problem kan vi hitta till den...
Tja varför inte, det stora nya bostadsområdet som Solna planerar i Huvudsta, nya bostadsområdet Stockholm Norra inklusive uppgång mot Karolinska, den stora nybebyggelsen som planeras i Albano samt hela nya området kring Värtan samt transaktioner mellan dessa områden och alla kringliggande områden som Tvärbanan betjänar. Med tanke på att bantracén redan existerar så är lösning billig och då krävs inte så väldigt stort underlag för att förränta den samhällsekonomiskt.daniel_s skrev:Godstågen kan väl gå med diesel? De behöver den ändå för växlingen i fabriken. Uppenbarligen får den följa med ut i vida världen också:
Det är precis så man tänker i London när man bygger ut London Overground, som har blivit en succe, man lyckas inte leverera vagnar i den takt som resandet ökar! Om det bara var så att vi liksom London kunde ta tag i förmågan att tänka både och om olika trafiksystem istället för antingen eller! Det är på gång att investeras mycket kring Värtabanan som sagt och allt som görs handlar om persontrafik (förutom Fortum) och ska Värtabanan ha någon funktion för framtiden så är det för persontrafik, ett par eventuella godståg om dagen är det ingen som håller en sådan bana för i ett sådant här läge. Värtan kommer ju med dessa satsningar att hamna i innerstaden!Men allt det här måste ju givetvis studeras innan man kan ha en seriös uppfattning.
218
Jo men varför just spårvagnar menar jag, de riskerar väl att bli överbelastade från första dagen precis som Overground; något i stil med just Overground är kanske bättre?
Kanske de i förtid utrangerade X10:orna skulle kunna användas i sådan provtrafik utan att kopplas ihop med Tvärbanan då förstås. Bara man kunde lösa anslutningen till Karlberg på ett vettigt sätt kanske man skulle kunna köra en trafiklinje på prov Värtan-Karlberg-Stockholm C-Stockholm S-Skanstull eller något sådant.daniel_s skrev:Jo men varför just spårvagnar menar jag, de riskerar väl att bli överbelastade från första dagen precis som Overground; något i stil med just Overground är kanske bättre?
Det som är väsentligt med London Overground också är att det inte i första hand är topphastigheten som är väsentlig utan tågets förmåga att bryta genom tätort. Ex.vis ett X2000-tåg kör Älvsjö-Stockholm C på kanske 7 minuter. Gör om det med bil den som kan! (Dessutom så blir det maximalt miljövänligt då tåget rullar stora delar av den sträckan)!
Men det skulle vara synd om X10 gick till skrot utan att man funderade på alternativa användningsmöjligheter!
218