"Gamla" Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: "Gamla" Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Vagnen skrev:Finns det verkligen planer på att koppla ihop Tvärbanan med Lidingöbanan som en skribent skriver ovan? Var skulle detta ske i så fall? Är det tänkt att den skall gå på den gamla godslinjen genom Lill-Jansskogen? Det vore intressant att få veta mer om dessa planer. Jag är gammal Lidingöbo som har rest med den gamla Lidingöbanan i åtskilliga år och skulle uppleva det som fantastiskt att kunna resa från Årsta där jag numera är bosatt hem till mina gamla trakter kring Skärsätra, som på den tiden kallades Centralvägen.
Twr får väl egentligen skriva själv vad han avser, men jag fattar det så att en dragning skulle från Sickla-trakten, via den tänkta östliga förbindelsens tunnlar under Saltsjön och upp till ytan antingen vid Lindarängen eller Ropsten. Det förstnämnda alternativet kräver förstås en utbyggd Spårväg City.

Edit: Ser att twr har startat en ny tråd om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38761
så vi behöver inte beröra frågan om östliga förbindelsen mer här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

Hur många A32 finns det? Av vagnhallen kan man läsa ut antingen 29 eller 37.

Är det 15 A35 som är levererade? Är fler beställda eller är det bara en option än så länge?

Hur många vagnar behövs för att trafikera Solnagrenen respektive Kistagrenen med 6 minuters trafik, för det är väl det som planeras?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Hur många A32 finns det? Av vagnhallen kan man läsa ut antingen 29 eller 37.

Är det 15 A35 som är levererade? Är fler beställda eller är det bara en option än så länge?

Hur många vagnar behövs för att trafikera Solnagrenen respektive Kistagrenen med 6 minuters trafik, för det är väl det som planeras?
Finns en förträfflig sida som spårvägssällskapet har som heter Vagnahallen :) Men 37 vagnar är det och 15 A35 + A36. Men någon ytterligare beställning har inte gjorts.

Nja, det är tänkt att ha 10-minutestafik på vardera Kista- och Solnagren, men med extratåg mellan Sickla Udde och Johannesfred (fram till dess de kan gå till Kista). Resandet då förväntas väl öka, men man har ju ändå inte köpt in vagnar för det än, och vi vet inte riktigt när Kistagrenen är klar, så det känns ju lite tidigt att börja fundera på turtäthet (man sa ju att tvärbanan en gång i tiden skulle ha minst 7,5-minuterstrafik dagtid. Har vi ju bara sett i rusning ännu).

Men med tillägg för Sickla - tar väl körtiden 52 minuter, och 37 för trafiken till Johannesfred. 24 tåg för stomtrafiken och 18 för insatstågen (med två vagnar per tågsätt) alltså krävs 42 (i teorin går stomtrafiken att köra på 11 omlopp, men det är nog lite för störningskänsligt). Utbyggnaden till Sickla station torde ju kräva två omlopp mer än man ursprungligen tänkt. Notera dock att Trafikförvaltningen (när man bara räknat med trafik till Sickla Udde) räknat med 24 stomtåg och 16 insatståg.

Med 5-minuterstrafik på den gemensamma sträckan och 10-minuter till Kista och Solna, så skulle det väl krävas ca 48 vagnar + ca 6 i reserv, sammanlagt med Nockebybanan då 61 vagnar. Men det finns ju även förslag som sagt på att köra tätare. Mest har det väl dock handlat om att det då skulle behövas extra förstärkning på den gemensamma sträckan till Alvik, med tåg emellan då som skulle gå till Solna och Kista. I sådana fall rusar ju antalet tåg iväg rätt kraftigt, med 30-40 vagnar till (beroende på upplägg).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:Hur många A32 finns det? Av vagnhallen kan man läsa ut antingen 29 eller 37.

Antar att frågeställningen i första hand berör Bromma. A36 finns bara på Lidingö.
A32: 37 vagnar
A35: 15 vagnar

med följande fördelning:
A32
Delserie 1: 12 vagnar, 401 – 412, lev. 1999
Delserie 2: 10 vagnar, 413 – 422, lev. 2002
Delserie 3: 9 vagnar, 423 – 431, lev. 2008
Hollandsvagnarna: 6 vagnar: 432 – 437, 2010 (ursprungligen en tilläggsbeställning till delserie II, för ett tramtrain-försök i Nederländerna, inköpta från den nederländske vagnägaren efter att detta försök avslutats) https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=33340
sammanlagt en option på 70 vagnar, optionsavtalet uppsagt av SL efter det att delserie 3 avropats.

A35
Delserie 1: 15 vagnar, 451 – 465, lev. 2013 – 2014
sammanlagt en option på 121 vagnar

Arriva och AB SS har krävt att SL/TF nu tar fram en handlingsplan för att tvinga CAF att inom en ändlig tidsrymd åtgärda kvarstående prioriterade A35-problem, innan det kan bli tal om nya avrop. Hanteringen har i mycket präglats av förnekelse från CAF:s sida, de har nekat till att det existerar problem med bromsstyrningen, de har hävdat att problemen med spontanstängning av öppnade passagerardörrar inte existerar och de har hävdat att det inte finns någon lösning på problemet med högfrekvent buller från vagnarnas hjälpkraftomriktare vid stora effektuttag.

Tyvärr sitter SL/TF i saxen om man planerar trafikstart på tillkommande bansträckningar på det sätt som nu avses. Tiden räcker knappast till för en ny vagnupphandling.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

Lars och dr Nojdh, tack för mycket informativa svar! Självklart tittade jag i Vagnhallen, men jag tyckte att den sa emot sig själv gällande A32. Kanske bara jag som missförstod.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Lars och dr Nojdh, tack för mycket informativa svar! Självklart tittade jag i Vagnhallen, men jag tyckte att den sa emot sig själv gällande A32. Kanske bara jag som missförstod.
Nja, det är ju som du säger, det är en uppgift i tabellen (37 st) och en annan i texten under som säger

"12 st levererade 1999-2000. Ytterligare 10 levereras under 2001-2002. Samt ytterliga 7 vagnar år 2009. Nr 432-437 inlöpta 2010 från RijnGouweLijn i södra Holland, levererade 2002-2003. "

Detta blir ju dock 35 st om man lägger ihop det, felet är att det saknas två vagnar i serie III, gissningsvis vagnarna 423 och 424 som fallit bort ur redogörelsen. Någon engagerad person kan kanske felanmäla detta till xyz-master! :-)
Skriv svar